Recenze: Camel Up – druhá edice Velbloudích dostihů

camel-up-2nd-edition-01

Loňská sezóna velbloudích závodů byla fajn, ale nový ročník musí vždy být o něco lepší a větší. To proto, abychom nalákali nejen diváky a závodníky, ale především sázkaře. Ti v našem sportu tvoří největší zdroje příjmu. Už nestačí, že se kopytníci občas poponesou na zádech. Do cesty nám postavili dva další poblázněné běžce, kteří mají svoje vlastní cíle!

Hru Camel Up, která vyšla v češtině jako Velbloudí dostihy (Albi) si pro nás připravil designér Steffen Bogen už v roce 2014. Vydavatel zůstává stejný a je jím dvojice eggertspiele a Pegasus Spiele. Za novými ilustracemi ale stojí Chris Quilliams (minule to byl Dennis Lohausen). Nová druhá edice nese razítko roku 2018. Za distribucí novinky po Evropském kontinentu pak najdeme společnost Esdevium Games.

Už na víku nás ale zaujme parádní, dospělejší ilustrace. Ty pokračují i uvnitř na herním plánu a kartách. Jenže jakmile se rozhodnete na čtvrtiny přeloženou závodní plochu rozložit, čeká na vás překvapení. Z uzavřeného prostoru na vás totiž vyskočí papírová palma tvořící elegantní oázu, která dotváří atmosféru egyptského závodu. Na něj hráči rozmístí podle barvy karty sázek (odpovídající jednotlivým velbloudům) a také žetony pyramidy.

camel-up-2nd-edition-12

Každý hráč si hned na začátku udělá radost třemi mincemi egyptských liber, zatímco ostatní finance zůstanou ležet jako bank stranou vedle plánu. Dostane ale především sadu diváckých karet jedné postavy, kterou bude představovat. Každému velbloudovi náleží barvou jedna kostka a hodem všech současně hráči určí jejich pozice na startovním roštu. Pokud padnou stejné číslice vícekrát, musí účastníci figurky postavit jednu na druhou. Šedou kostkou určí místa, odkud budou vybíhat černý a bílý velbloud. Jakmile je rozmisťování hotovo, nasypou všechny kostky do pyramidy tak, že jí odklopí víko. Plastovou pyramidu pak položí na určené místo na plánu.

Samotní velbloudi závodí sami za sebe a hráči je mohou pouze sledovat. To ale není tak docela pravda, protože i přesto se hráči střídají na tahu. K dispozici mají vždy jednu akci a tu mohou využít v základu právě k vytažení jedné kostky z pyramidy (současně si vezmou také jeden žeton pyramidy).

Plastová stavba obsahuje magický mechanismus. Hráči nejdříve všechny kostky pečlivě promíchají s pyramidou otočenou vzhůru nohama (špičkou dolů), poté ji postaví na stůl a stisknou tlačítko vstupu do pyramidy. V důsledku pak vypadne pod pyramidu jedna z kostek a ukáže samozřejmě také náhodnou hodnotu jednoho až šesti puntíků.

camel-up-2nd-edition-03

Velblouda stejné barvy hráči právě o tento počet kroků posunou kupředu. Pokud na jeho zádech odpočívají další závodníci, poponese je s sebou. Stejně tak jestli potká soupeře na svém cílovém políčku, bez ptaní jim vleze na hrby. Speciální výjimkou jsou šedé kostky, u kterých barva písma určuje konkrétního ze dvojice splašených velbloudů, kteří popoběhnou v opačném směru (proti směru hodinových ručiček). Při tom ale i tito velbloudi ovlivňují situaci a poponesou své pasažéry zpět. Použitou kostku nechají ležet na plánu.

Jenže to celé je pouze jedna ze čtyř akcí, které mají hráči ve svém tahu dostupné. Místo toho si mohou zahrát na sázkaře a vzít si horní kartu ze sázecí hromádky. Tím vyjadřují svoje přesvědčení, že velbloud zvolené barvy bude na konci kola mezi vedoucími závodníky.

camel-up-2nd-edition-07

Místo toho mohou hráči použít svoje dílky diváků, kterými lze překrýt políčka na závodní trati. A každá taková destička má dvě strany – jednu s povzbuzujícími a druhou s bučícími diváky. Pokud na takovém místě velbloud zastaví, musí se podle fanoušků zachovat – jejich fandění posune figurku o jeden krok kupředu, nebo jej naopak bučení zpomalí. Navíc majitel destičky dostane jednu egyptskou libru jako odměnu. S postupem času se vykrystalizují favorité celého závodu. Jako poslední akci ve svém tahu může hráč udělat sázku na celkového vítěze nebo absolutního poraženého.

Jedno kolo končí ve chvíli, kdy byla odehrána většina kostek – pouze jedna v pyramidě zůstane nevyužitá. Hráčům kolo odpočítává sada žetonů pyramidy. Vedoucím velbloudem je ten, který je nejdál na trati, případně stojí nahoře na všech ostatních. Hráči pak získají finance podle toho, jak úspěšně sázeli. Bodují se všechny karty, které před hráčem leží, ale při tom některé mohou přinést dokonce i zápornou hodnotu. K tomu dostane hráč libru za každou destičku pyramidy, kterou poté vrátí.

camel-up-2nd-edition-06

Do pyramidy se přesunou zpět kostky, ale závodníci zůstávají na svých místech. Partie pokračuje pohybem až do momentu, kdy jeden z velbloudů protne cílovou pásku. Účastníci dostanou odměnu za správné tipy na celkového vítěze a poraženého a to podle pořadí – čím dřív si správně tipli, tím více financí získají. A jako ve správné sázkové hře, i tady vítězí ten, kdo má nakonec v kapse nejvíce egyptských liber.

Camel Up byl vynikající hrou už ve svojí původní verzi. Měli jsme rádi její lehkomyslnost, ve které se snoubí rychlost partie, tipování a závodění. A na tom se naštěstí vůbec nic nezměnilo. I nadále je všechno krásně jednoduché a bláznivé.

Je při tom ale jasné, že leccos rozhoduje náhoda. Kostky jsou náhodně určované losováním z pyramidy a navíc ani jejich hodnotu nelze nijak ovlivnit. Jedna z barev zůstane v pyramidě v průběhu kola a vůbec není vytažená. Velbloudi se ale mohou i tak pohybovat kupředu, stačí aby byli dobře usídlení na zádech jiného závodníka, který je kupředu poponese.

camel-up-2nd-edition-14

Novinka přináší ještě větší nevypočitatelnost v podobě dvou velbloudů běžících v protisměru. Na ty se sice nedá tipovat, ale to neznamená, že nedokáží ovlivnit výsledky závodu. Jejich záda často poponesou některého z favoritů zpět o několik kroků a tím mohou dokonale zamíchat celkový vývoj sprintu.

Děti si tuto hru zamilují, stejně jako rodiny. Může za to také velmi rychlá herní doba, protože stačí provést velbloudy jedním celým okruhem. Vítěze tak můžete znát klidně i za dvacet minut a není ani podstatné, kolik závodníků se partie účastní. Nejvíc dynamiku narušuje sázení, u kterého musí hráči přemýšlet. To sice lze provádět i mimo tah, ale situace se neustále mění.

Ústřední motiv je sázení. Vývoj závodu je těžko odhadnutelný. Přesto mechanismus na hráče tlačí, aby tipovali co nejdříve. Právě pořadí správných tipů totiž na konci závodu určí množství bodů jako odměnu. Ve více účastnících (od šesti) do partie navíc vstupuje partnerství, které zase mění celkový zážitek. A jedná se současně o hru, která jako jediná ze závodních tipovaček je hratelná ve více než šesti soupeřích.

camel-up-2nd-edition-16

Hra oficiálně hodila přes palubu variantu pro dva hráče a na krabici najdeme doporučení až od tří. A je to čistě a jen pro dobro celkového zážitku, který ji táhnul dolů. Ve dvou totiž Camel Up rozhodně nijak nevynikal, i tři hráči jsou stále ještě absolutní minimum. Tahle novinka je totiž výraznější s vyšším počtem.

Zpracování je naprosto famózní a od první verze ušlo pořádný kus cesty. Už samotné ilustrace ke hře sedí lépe, ale především plastová pyramida a nádherný leporelový herní plán znamenají, že celkový dojem z partie je skvělý. Velbloudi ale zůstávají i nadále velcí a dřevění.

camel-up-2nd-edition-17

Camel Up v druhé verzi je ještě o kus lákavější. Užijí si ji hráči různých úrovní, protože nabízí zábavně-bláznivou podívanou. Je až s podivem, jak je hra ohromně zábavná, i když obsahuje všechny ty prvky, které normálně kritizujeme – chaos a náhoda. Jenže tady prostě patří k zábavě, ke které tak nějak automaticky přistupujete s úsměvem. Druhá edice Camel Up je vylepšením na všech frontách a zaručenou sázkou na zábavu!

AutorSteffen Bogen
IlustraceChris Quilliams
Vydavateleggertspiele, Choo Choo Games, Ediciones MasQueOca, Galápagos Jogos, Ghenos Games, Hobby Japan, Korea Boardgames, Lookout Games, Lucrum Games, Pegasus Spiele, Piatnik, Plan B Games, Pretzel Games, SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd., Tower Tactic Games, uplay.it edizioni
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 8
(15 voters)
KategorieAnimals, Arabian, Dice, Racing
MechanismyBetting and Bluffing, Dice Rolling, Roll / Spin and Move, Track Movement
RozšířeníSuper Power
RodinaAnimals: Camels, Components: Meeples (Animal) / Animeeples, Country: Egypt, Game: Camel Up, Theme: Deserts
Alternativní názvyCamel Up (Русское издание), Camel Up: Edición 2.0, Camel Up: Przebiegłe Wielbłądy, Camel Up: Segunda Edição, سباق الجمال, キャメルアップ(2019年版), 駱駝大賽, 카멜 업 (2판)

Camel Up přichází ve druhé edici, která by zdánlivě neměla co nového nabídnout. A také pokud máte první verzi, pak asi kvůli dvojici zmatených závodníků v protisměru krabici kupovat nebudete. Ovšem nový způsob provedení a kvalita komponent už důvodem být může. Celkově je Camel Up skvělou zábavou, které vládne jistou rukou čirá zábava.

+ famózní zpracování
+ týmová varianta umožňuje hrát i s vysokými počty
+ velbloudi běžící v protisměru