Recenze: Cartagena – dlouhý útěk z ostrovního vězení

cartagena-01

Mysleli si, že nás zavřou za kamenné zdi, zamknou zámek, zahodí klíč a zbaví se nás navždy. Jenže to neznají odhodlání pirátů! Vlastníma rukama jsme si z cely vykopali tunel, kterým se nám podařilo utéct na pobřeží. Náš útěk tím ale zdaleka neskončil!

A protože hráči znají zatím pouze část legendy, vrací se desková hra Cartagena v roce 2017 znovu na naše stoly. I tuto novou verzi vytvořil a vyladil Leo Colovini. Novinku vydala nejdříve společnost studiogiochi, aby ji pod svoje křídla převzal rakouský Piatnik. O ilustrace nové varianty se postarali Basaglia&Longo a uvnitř nechybí ani překlad do češtiny.

Krabička je střední velikosti a na víku vidíme prchající piráty v plném trysku, jak se objevili na pláži a míří k záchranné lodi. Uvnitř na hráče čeká řada destiček představující cestičky, kterými se budou piráti ubírat. Jsou větší a menší, jak se na nich chodby točí, ale především jsou oboustranné. Na jedné straně je staré známé sklepení, zatímco opačná strana nabízí pohled do džungle. Cestičky jsou pak bez rozdílu poseté obrázkovými symboly. V rámci přípravy hráči pospojují destičky podzemních chodeb do jedné dlouhé trasy tak, aby ji dohromady tvořilo 36 ikon, tedy šest destiček.

cartagena-08

Jednotliví hráči si pak každý zvolí barvu a dostane svoji skupinku šesti pirátů. Ti začínají svoji cestu na destičce vězeňské cely, zatímco na druhý konec celé trasy je třeba položit loď, která je cílem všech uprchlíků. Kompletní balíček stovky karet je třeba zamíchat a z něj dostane každý z účastníků šest kusů. Každá taková karta obsahuje jednu ikonu s obrázkem, který odpovídá některé ikonce na trase plánu.

Ve svém tahu může hráč provést celkem tři akce, při tom může jejich nabídku libovolně kombinovat a opakovat. Hlavní pro piráty je samozřejmě posun kupředu. K tomu hráč potřebuje právě ty karty v ruce, protože jen tak může libovolnou figurku na trase posunout vpřed na nejbližší volné políčko (nestojí zde žádná figurka) právě se ikonou z použité karty.

Jenže jak karty ubývají, je třeba někde získat další a dobrat je ze společného balíčku. S tímto úmyslem je třeba posunout jednu z figurek na trase zpět. Tentokrát ale hráč nehledá políčko volné, ale naopak potřebuje společnost. Hráč se tedy zastaví na prvním políčku, kde má místo a kde tedy stojí jeden nebo dva piráty. Podle toho dostane jednu nebo dvě karty z balíčku.

cartagena-03

A to je všechno. Hráči se takto posouvají vpřed, občas zase couvnou a využívají při přesunu pozic soupeřů. Jakékoliv obsazené políčko se totiž přeskakuje, takže dobře a chytře zahraná ikona může znamenat posun vpřed o pořádný kus. Ten, komu se podaří dohopsat do cíle s kompletním týmem šesti postaviček, se stává vítězem partie.

Partie klasické Cartageny tady končí. Jenže ačkoliv piráti zdárně utečou, jejich loď se po krátkém úniku začne potápět a ztroskotá u ostrova. Pronásledovatelé jsou jim v patách a únik znamená pouze ukrýt se v husté džungli a utéct do domova pirátské zátoky. Tato hra se vlastně v akcích ničím neliší, ale přesto je tu jeden důležitý rozdíl: trasa je rozdělena na polovinu, kde tři desky tvoří podzemí a další tři džungli.

Díky tomu dostanou hráči k dispozici novou akci. Přejezd lodí a převezení všech figurek, které se aktuálně na její palubě nachází. Tím se hráčům naskýtají zajímavé taktické možnosti, protože na lodi se nachází také piráti soupeřů. Někdy je výhodnější přejet lodí i s nižším počtem svých figurek, ačkoliv pak někteří piráti v chodbách Cartageny nemusí mít možnost, jak dál postupovat vpřed.

cartagena-13

Hra je vždy velmi zajímavým mixem taktiky v hraní karet a náhody v jejich dobírání. Všichni účastníci se musí dobře rozhodovat, pokud chtějí opravdu uspět. Partie je napínavá do svého konce, ale při tom krásně rychlá. Navíc délku lze ovlivňovat zařazením více či méně destiček tras.

Jenže tady zdaleka nová Cartagena nekončí. Nabízí totiž i další varianty. První z nich se jmenuje Morgan a není k ní potřeba žádná komponenta. Můžete ji tedy použít, i pokud vlastníte některou ze starších verzí. K zisku karet hráči nemusí pouze vracet svého piráta zpět, ale mohou také posunout nepřátelskou figurku vpřed. Takový pohyb skončí na místě, kde stojí znovu jeden nebo dva piráti a to bez ohledu na jejich barvu.

To do hry přináší zase nové taktické možnosti. Už jen dva způsoby dobírání karet často uvolní hráčům ruce, protože někdy je vracení opravdu velmi nevýhodné a může být lepší pomoci soupeři. Obzvlášť pokud hraje více účastníků a hráč tak třeba pomůže tomu nejvíce pozadu. Současně právě tato novinka slouží jako takový nenápadný doháněcí mechanismus.

cartagena-11

Hráči mohou ale také porušovat limity držení karet v ruce. Ten je obyčejně stanovený na sedm, ale s variantou záškodníci jich mohou mít neomezeně. Jenže pokud je některý ze soupeřů při takovém podvádění načapá, o své karty nad limit přijdou.

Poslední úpravou pravidel je Karibská čarodějnice. Tady využijí hráči zcela novou sadu kulatých žetonů truhlic. Ty rozmístí na plánu na odpovídající ikonky. Na jejich spodní straně se nachází nějaká kouzla, která hráčům mohou pomoci. Obrázky jsou samozřejmě před hrou zamíchané a rozdělené náhodně, takže nikdo neví dopředu, co dostane. Tato varianta výrazně zvyšuje náhodnost celého zážitku.

cartagena-19

Nová verze hry Cartagena se posouvá o pořádný kus dál. Už přidání druhého prostředí a možnosti přejíždět mezi nimi lodí by leckterému autorovi stačilo. Jenže tentokrát jsme se dočkali dalších verzí, které udělají z opakovaného hraní Cartageny ještě větší zábavu. Pokud ji tedy ještě nemáte a chcete nějakou lehkou rodinnou zábavu, která lze snadno hrát se začínajícími školáky, pak teď je ten pravý čas začít utíkat z vězení!

AutorLeo Colovini
IlustraceMassimiliano Longo
VydavatelPiatnik, Arclight Games, Devir, GaGa Games, Giochi Uniti, Nasza Księgarnia, Oya, Rio Grande Games, studiogiochi SAS, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games
KategoriePirates
MechanismyAction Points, Hand Management, Modular Board, Race, Track Movement
RodinaCities: Cartagena (Colombia), Country: Colombia
Alternativní názvyWielka ucieczka, Картахена, カルタヘナ, 惡魔島

Cartagena byla populární hra už ve své základní verzi. Pokud ale do ní přidáte nové prostředí a umožníte útěk pirátů naráz před tunel a džungli, pak dostanete nové taktické možnosti. Může za to loď, která oba ostrovy propojuje a únik tak dělá ještě zajímavější. V pravidlech ale najdete také nové varianty, které jsou nápadité. Partie zůstávají velmi rychlé, tahy dynamické, ale při tom s možností volby. Pro majitele původní krabice tu ale není dostatek důvodů ke změně. Přesto zásluhou své hratelnosti je Cartagena vhodná především pro začátečníky a rodiny s dětmi, které ji ocení.

+ kvalitní zábava pro nenáročné
+ rychlá herní doba
+ převážení pirátů lodí