Recenze: Colossal Cave – pod zemí je spousta pokladů

Colossal Cave - balení

Každý návrat na povrch je stále těžší a těžší. Už dva dny tu prozkoumáváme bludiště chodeb, které vedou pod nedalekou horou a kroutí se do nepředstavitelné hloubky. Tenké průlezy se čas od času rozšiřují do majestátních jeskyň. A právě v nich hledáme poklady – drahé kamení a zlato, které si zde schovali kdysi dávno mocní vládci.

Jenže s každou cestou více a více narušujeme úzké cestičky, jsme nucení používat krumpáče a kladiva, abychom se vůbec na některá místa dostali. Už několikrát nás duté zvuky varovaly a my víme, že hrozí, že se celý systém zřítí. Ale nikdo nechce přestat. Všichni chceme naplnit právě svoji truhlu. Je to NÁŠ poklad, objevili jsme ho a nedovolíme, aby jej kamení pohřbilo na další tisíce let.

Kdykoliv se vypravíte do hloubi jeskyně, riskujete vlastní život. Ale někde tam hluboko leží obří jeskyně. Colossal Cave: The Board Game. Přesně tak se jmenuje nová desková hra od společnosti Game Salute, kterou vymyslel a připravil pro nás hráče Arthur O’Dwyer. Zásluhou komunitního financování se podívala na svět v roce 2013 a my jsme ji pro vás otestovali.

Colossal Cave - připravená hra

Zajímavostí je, že Colossal Cave je ve skutečnosti adaptací textového dobrodružství Adventure, kterou vytvořili Willie Crowther a Don Woods v osmdesátých letech. Tohle podzemní dobrodružství je slavné, protože vytvořilo základ pro další adventury, pro které se později tento pojem také ustálil. Všechny lokality ve hře jsou tedy věrné originálu, ačkoliv ten po hráčích chtěl mnohem víc fantazie.

Na obalu menší krabičky z tvrdého poctivého kartonu najdete obrázek toho, co byste mohli uvnitř objevit. Ukryté zlato a poklady. Nás sice nečekají v reálné podobě, ale místo nich můžeme najít schovaný poklad v podobě hratelnosti. Podobně jako speleolog, který drží lucernu a prohlíží si hromadu zlata a diamantů.

Uvnitř krabičky vše začíná s příručkou pravidel, kde je samotná hra popsaná na pěti stránkách textu. O kousek níž je herní plán složený ze čtyř dílů a zobrazující systém tunelů, který končí u sopky, ale třeba zaniká i v hučení vodopádu. Všechno je pod zemí možné. Pod touto deskou najdete už jen krabičku se 72 kartami a pytlík plný průzkumníků. S nimi uvnitř leží také jeden světelný disk.

Colossal Cave - rozehraná hra

Karty mají v této hře čtyři typy. Jsou tu předměty, akce, reakce a samozřejmě zlaté poklady. Každý z nich poznáte podle barvy textu v levém proužku. Ten současně zaručuje přehled o kartách i ve chvíli, kdy je držíte ve vějíři v ruce. Na samotných kartách je pak pouze textově popsaný jejich účinek, takže žádných ilustrací se tentokrát nedočkáte.

Na začátku partie položíte do středu mezi hráče plán a každý ze soupeřů dostane ze zamíchaného balíčku tři náhodné karty. Každý si vybere jednu figurku ve své oblíbené barvě a postaví ji do pravého horního rohu. Tam se nachází jediné místo na povrchu, které je současně úkrytem pro nasbírané poklady. Jmenuje se Well House (tedy Ústí studny).

Ve svém tahu má každý hráč šanci provést čtyři činnosti v pevně daném pořadí. Na úplném začátku si obohatí svoji ruku o jednu novou kartu z dobírací hromádky. Často se právě na základě získané karty může hráč dobře rozhodnout, kam se pohnout. Právě to je druhá dostupná činnost. Pohybovat se hrdinové mohou vždy do sousední místnosti propojené tunelem, mohou ale také zůstat na místě.

Colossal Cave - rozehraná hra

Třetí část tahu je vlastně i poslední, protože na závěr už aktivní hráč musí jen splnit limit sedmi karet v ruce a předat akci dalšímu v pořadí. Ale zpět k hlavní části tahu, která spočívá v hraní akcí nebo předmětů. Pokud se to ale zrovna nehodí, lze ji nahradit dobráním druhé karty, druhým pohybem, nebo dokonce uložením pokladu do truhlice. K tomu ale samozřejmě musíte být na zemském povrchu v Ústí studny.

Velký podíl karet v balíčku zahrnuje akce a reakce, kterými mohou hráči využívat jednorázové výhody. Používají se ale také na napadení protivníků, kteří se mohou bránit vyložením jiných karet, ať už reakcí nebo předmětů k tomu určených. Reakce ale jsou většinou navázané na nějaké konkrétní akce hráčů, například předčasně ukončuje tah protivníka po pohybu (protože se ztratil), nebo nutí soupeře zahodit všechny předměty, které nese.

Karty předmětů jsou vždy provázané s konkrétním místem. Pouze tam je možné je najít a vyložit na stůl do inventáře. Od této chvíle může hráč využívat výhod, které karta poskytuje. Zahrání některých předmětů vás může dostat blíž ke kartě pokladu. Tyto cenné zlatavé věci vám vlastně jen zabírají místo v ruce. Právě proto se hráči potřebují po čase vrátit zpět a uložit je, než se pustí do dalšího objevování.

Colossal Cave - rozehraná hra

Hrdinové ve hře často umírají následkem nějakých nečekaných událostí v podzemí. V tu chvíli ztratí všechny poklady a všechny karty z ruky. Vyložené předměty jim ale zůstanou ve chvíli, kdy se znovu narodí v Ústí studny. Odsud v dalším tahu budou znovu pokračovat ve hře a to do té chvíle, než se některému z účastníků podaří získat a bezpečně vynést na povrch třetí poklad.

Ne, ve hře Colossal Cave opravdu není přítomná žádná strategie. V tomhle se nepletete. Je to chaotická a bláznivá zábava. A tady je právě místo, kde se hráči rozdělují na dva tábory – ty, kteří hru nenávidí a ty, kterým poskytuje příjemnou relaxaci od náročných strategických her.

Po zahrání si určitě uvědomíte, že hra je velice podobná hrám Fluxx (recenze) a Chrononauts od firmy Looney Labs. To byl záměr tvůrce, který jej přiznává přímo v pravidlech. Je to především v nepředvídatelnosti dalšího děje a míře chaosu. Hráči se navzájem hodně ovlivňují kartami akcí.

Colossal Cave - karty

Ovšem tady je navíc pohyb po plánu, který všechno posouvá trochu jinam. Díky tomu hra má pěknou atmosféru. Jenže zásluhou opravdu velkého podílu akčních karet v balíčku si hráči budou neustále škodit. To je sice dobře pro zážitek, ale může to nepříjemně protahovat hru před jejím koncem, kdy se hráči zaměří na pravděpodobného vítěze a budou se snažit jeho vítězství oddálit.

Navíc právě tahle míra interakce ve hře způsobuje, že hra není úplně vhodná pro rodinné hraní. Vzbuzuje velké nepřátelství mezi hráči, protože jejich hrdinové neustále umírají, ztrácí poklady a vrací se frustrovaní znovu a znovu zpět do jeskyně, aby vyzvedli poklady. A občas už toho je prostě moc.

Chaotické hry ve své podstatě máme rádi. A i tahle vlastně nakonec není tak špatná. Když odhlédnete od možnosti, že se může partie protáhnout na konci, pak je Colossal Cave poměrně rychlou zábavou odehratelnou ve třiceti minutách s méně soupeři. Často se ale dostanete spíš k hranici jedné hodiny a tady už to začíná být na takovouto lehkou a bezmyšlenkovitou zábavu příliš.

Colossal Cave - karty

Přitom ale má hra zajímavou atmosféru dobrodružství s nádechem pohádek, protože ve hře se vyskytují i postavy jako trollové nebo nějaká kouzla (Fee, Fie, Foe, Foo). Bohužel samotné karty k tomu příliš nepřispějí, protože grafika je jednoduchá textová. Na hře je vidět, že je to spíše menší a nízkonákladový projekt. O to víc potěší, že vznikl, protože si určitě najde svoje publikum.

Colossal Cave je hrou, která zabaví především milovníky nejistoty, chaosu a interakce. Takoví hráči, kteří mají rádi Fluxx se budou i tady cítit jako doma, protože hra si odsud půjčuje základní mechanismy. Přitom ale zůstává dostatečně svá. Sice se může trochu protáhnout a celé její dění je náhodné, ale zábavu si u ní ti správní hráči rozhodně užijí.

AutorArthur O'Dwyer
IlustraceKaty Grierson
Vydavatel(Self-Published)
Počet hráčů3 - 6
(4 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Video Game Theme
MechanismyHand Management
RozšířeníColossal Cave: The Board Game – ADV550 Expansion, Colossal Cave: The Board Game – Back Promo
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Colossal Cave je lehkou karetní hříčkou, která vlastně není v podstatě ani hrou. V partii nemáte příliš šancí ovlivnit, jak to všechno dopadne. Karty dostanete náhodně a ostatní vám často a velmi rádi překazí plány zahráním překvapivých událostí. Ale přesto je putování po jeskyních, hledání pokladů a jejich vynášení z podzemí zábava. Tedy alespoň pro hráče, kteří nepotřebují mít nad hrou kontrolu a nevadí jim, když hra hraje je. Ve hře je spousta chaosu a nepředvídatelných situací, což je pro mnohé zkušenější hráče nepřekonatelná překážka. Již zmíněné hraní akčních karet může ale hru také nepříjemně protáhnout. Colossal Cave tak zůstává lehkou karetní zábavou pouze pro specifické publikum a sami si musíte zhodnotit, jestli vyhovuje vašim požadavkům.

+ atmosféra
+ počítačová předloha
+ nepředvídatelná