Recenze: Příběhy Impéria Mocnosti – tajní agenti v Anglii

Příběhy Impéria: Mocnosti - balení

Pamatuji si doby, kdy jsem chodil ulicemi Londýna a toužebně koukal na rozsvícená okna. Domov byl jen vzdáleným snem, který mi kdosi strčil pod polštář, když jsem spal. Jedním okem jsem vždy sledoval střechy, jestli tam náhodou nesedí nějaký kocour. Jejich maso mě udržovalo naživu, protože právě zatoulaných koček bylo po městě tisíce.

Ale ty doby jsou dávno pryč. Stojím už jen jeden krok před parlamentem. Moje strana mě navrhuje na ministerského předsedu, muže, který se bude zodpovídat jen královně. S takovou neomezenou mocí lze dosáhnout všeho. A kdo by to do takového odraného prcka kdysi řekl? Můžete být vším, čím chcete..

Tentokrát ale budete chtít žít v době, kdy se odehrávají Příběhy Impéria (recenze). To je hra na hrdiny, o které jsme už psali. Ale její svět je tak bohatý, že autoři z vydavatelství Mytago se rozhodli pod distribuční záštitou společnosti Fantasyobchod do ní zasadit karetní hru. Jedná se o horkou novinku pro rok 2014, kterou vymyslel známý autor Petr Chval (Verona – recenze) a ačkoliv nabrala několik měsíců zpoždění, nakonec se dostala na naše stoly.

Příběhy Impéria: Mocnosti - připravená hra

Malá krabička je po vrch naplněná kartami, které uvnitř drží podivný okřídlený mužík s revolvery. Světle hnědá krabička uvnitř pečlivě hlídá devadesát karet. Šest z nich ukazuje princip bodování, dalších šest slouží pro rozlišení jednotlivých stran konfliktu o ministerské křeslo. Poslední šestka také patří po jedné každému rodu.

Pak už nám zbývá jen největší hromádka 72 karet. Ty ale opět můžeme rozdělit po tuctu pro každou barvu a obsahují nejen čtyři postavy, ale také hrozby pro útočení na soupeře, úkryty a také jednorázové události. Všechny na sobě mají úžasné ilustrace, ale také nějaké texty nebo symboly, které vám pomohou ve hře.

Na začátku partie si každý z hráčů vybere jednu rodinu, za kterou bude hrát a vezme si od ní nejen dvanáctku herních karet, ale také nápovědní kartičku, seznam postav, ale především jejich znak. Právě ty pak všichni použijí, aby vytvořili základ herních řad. Těch vznikne na stole tolik, kolik se partie účastní soupeřů. Každá rodina bude mít svoji linii karet, do které může vykládat nové příspěvky pouze její zástupce.

Příběhy Impéria: Mocnosti - rozehraná hra

Ještě než začne opravdové přetahování, musí si všichni zvolit ze svých čtyř postav jednu. Ta bude jejich tajným agentem, jehož se ve skutečnosti stačí protlačit do čela.Jejich identita zůstane na začátku skrytá. Hráči tuhle vyvolenou kartu položí do své řady pod svůj erb a tím svoji volbu zpečetí. Poté si vezmou ze zamíchaného balíčku do ruky pět karet.

Pak už začne samotná hra, ve které se všichni jednoduše střídají v příkládání nových karet do své řady. To zní ohromně jednoduše a možná až nezábavně. Jenže většina hráčů dělá volbu opět skrytě, začínající hráč však naopak kartu hraje viditelně a může tak ovlivnit volbu ostatních. Karty se navzájem ovlivňují.

Jakmile je sloupec karet pro dané kolo kompletní, hráči otočí všechny zahrané karty a mohou zahájit fázi vyhodnocení. Ta začíná aktivací událostí s okamžitým efektem, které mohou většinou zrušit jiné efekty, přidat někomu body a podobně. Hráči ale mohou zahrát také kartu agenta, čímž ale trochu poodhalí tajemnou identitu svého favorita. Všichni ostatní se mohou nyní pokusit dohodnout na jednom tipu (s pomocí karty postav dané frakce). Pokud se jim to podaří, hráč to musí přiznat a otočit svého tajného adepta. Už za něj nedostane žádné body.

Na agenty jsou ale nejlepší zbraní hrozby. Ty zabijí všechny postavy ve stejném sloupci, pokud vedle nich (z libovolné strany) nemá hráč položený úkryt. Zachránit svoji postavu před smrtí tak může hráč i v následujícím kole, kdy se teprve vyhodnocuje výsledek hrozeb z minulého kola.

Právě po úspěšném zahrání hrozby, kterou nikdo nezrušil, je možné odhalit identitu svého favorita. Čím později to hráč udělá, tím více bodů dostane při závěrečném sčítání. To nastává ve chvíli, kdy se ve hře objeví o jedna více agentů, než je hráčů. Body přináší každý přeživší agent, události, odhalený kandidát, ale také úspěšně zahrané hrozby (které zabily nějaké soupeřovy agenty). Vítězem se stává hráč s nejvyšším bodovým ziskem.

Příběhy Impéria: Mocnosti mají sílu vás překvapit. Pracují s kartami opravdu unikátním způsobem, když hráči vlastně vytváří každý svoji řadu, ale přitom se navzájem naprosto úzce ovlivňují. Právě to je největší devizou hry, protože je plná neustálých útoků a snahy se před nimi ubránit.

Příběhy Impéria: Mocnosti - karty

Celá partie se ale nakonec točí kolem skrytých identit. Ty mohou hráči získat rozhodující balíček bodů. Jenže nestačí mít jen šťastnou ruku s výběrem skrytého agena. Hráči musí současně plánovat každý krok, ale dokázat také prohlédnout úmysly soupeřů. Karty se navzájem ovlivňují, ale u většiny z nich neznáte identitu, dokud není pozdě.

V každém kole má ale jeden z hráčů ve svých řadách zrádce. Tedy alespoň se to tak říká, protože takový padouch ostatním předem prozradí, jakou kartu chce zahrát. Jako jediný tak musí kartu vyložit otevřeně a soupeři hrají až po něm. Tuto roli na začátku dostane jeden z hráčů náhodně, ale poté už si ji předávají soupeři sami tak, že se zvolí svého nástupce. To se může trochu vymknout kontrole, když se chcete pomstít a dva hráči si tak budou pozici vracet mezi sebou.

Náhoda na začátku hry může ovlivnit celou hru, ale vzhledem k nízkému celkovému počtu karet mohou hráči i tak dobře plánovat, protože vědí, které karty jim ještě přijdou. Velmi netradiční volbou jsou dokonce zpětně učinkující karty. Máme na mysli úkryty, které je dobré si šetřit v ruce pro případ, že váš agent bude opravdu napaden hrozbou.

Příběhy Impéria: Mocnosti - karty

Na hře se nám velmi líbí její krátká herní doba, která je způsobená opravdu nenáročným herním mechanismem. Hráči vlastně všechno hrají společně a karty také vyhodnocují dohromady, protože ty se často navzájem ovlivňují, takže to vyžaduje zapojení všech soupeřů. To všechno (včetně času) platí i pro vyšší počty hráčů, kdy stále hra dostojí svým závazkům.

Různé počty soupeřů ale nabízí odlišný zážitek. Doporučujeme začít hrát v menším počtu, protože vyhodnocování vazeb ve více řadách může být náročné, pokud již nemáte zažité efekty karet. Naopak ve třech se ve hře držíte více u zdi.

Samozřejmým nedostatkem pramenícím z malého počtu karet v každé frakci je znovuhratelnost. Často v průběhu partie narazíte na stejné situace, ale v celkové kombinaci karet nakonec všechno vyjde jinak. Takže i přes malou zásobu jednotlivých rodin výsledek stále působí svěžím dojmem.

Příběhy Impéria: Mocnosti - karty

Hra nabízí vzhledem ke své herní době překvapivé možnosti taktizovat a správně plánovat. Navíc každá ze stran se hraje jinak a i vybraní tajní agenti mají různé schopnosti a jsou jedinečné, což přispívá skvělému prožitku. Velmi netradičním faktem je také to, že hra rozlišuje v některých efektech mezi agenty a agentkami.

Co musíme rozhodně pochválit je grafické zpracování. To je na naprosto perfektní úrovni. Ilustrace jsou unikátní, dodávají hře atmosféru, která jí jinak chybí a zabírají na kartách pořádnou část (větší než obvykle). Svět starodávného Londýna skrz ně opravdu ožívá i s tím stařičkým nádechem. Pravidla jsou napsaná souvislým textem, ale přesto jsou přehledná a za to patří složit autorům pochvalu, ačkoliv nakonec při hraní na nějaké nejasnosti narazíte. Ty ale lze vyřešit v českých fórech. Je tedy škoda, že krabička rozhodně té kvalitě nedostojí, špatně se zavírá a brzy na ní je vidět, že hru často vybalujete.

Pravidla nabízejí kromě základní verze ještě druhou variantu, kdy hráči nejsou jasně rozdělení na rodiny. Ta dále navyšuje variabilitu hry, která by mohla časem upadat. Původní Zápas o moc nám ale připadá cílevědomější a lepší.

Příběhy Impéria: Mocnosti - karty

Příběhy Impéria: Mocnosti jsou velmi povedenou horu, která navíc pochází z naší malé země. Plní přesně to, co slibuje její karetní základ a herní doba, tedy pěkně rychlou, ale taktickou zábavu plnou zajímavých nápadů. Je škoda, že se o téhle hře nedozví v zahraničí, protože zatím vyšla pouze v české mutaci. Věříme, že se to změní, protože Příběhy Impéria: Mocnosti je hra, kterou ocení mnoho hráčů.

Příběhy Impéria: Mocnosti vyprávní napínavý politický příběh o cestě na trůn. Je to vůbec možné? Překvapivě ano, protože v tomto případě hráči uchopili vše za dobrý konec. Hráči vykládají svoje karty do vlastních řad, ve kterých se karty ovlivňují, jak leží nad sebou ve sloupcích. To přináší do hry zajímavé situace, stejně jako tajně zvolená identita kandidáta, který může získat pro hráče na konci partie ranec bodů. Ty ale lze sbírat také jinými způsoby a díky tomu se všechno hraje opravdu velmi dobře. Zásluhu na tom má také krátká herní doba a možnost hrát partii hned ve dvou variantách. Atmosféra sice trochu nestačí s dechem a časem se budete muset rozloučit s krabičkou, ale to všechno není podstatné. Ilustrace vás přesvědčí o tom, co je. Příběhy Impéria: Mocnosti jsou graficky krásná karetní hra, která se hraje tak dobře, jak vypadá.

+ parádní ilustrace
+ hraní karet do řad
+ dvě varianty hry