Recenze: Colt Express Marshall & Prisoners – více vagónů, více dobrodružství

colt-express-marshall-16

Vždycky jsme si mysleli, že dokážeme svůj majetek ubránit sami. V tasení koltů nejsme vůbec pomalí a nebezpečí se nebojíme. Jenže když z projíždějícího vlaku unikla nebezpečná Mei, všechno se změnilo. Její pověst vnesla do našich srdcí pochyby, protože na jednu z nejhorších vražedkyň nestačíme. A tak nám nezbylo, než zavolat na pomoc zkušeného maršála.

Patříte mezi ty, kdo při první narážce tasí svůj kolt? Pak jste určitě hráli deskovou hru Colt Express, která si nás získala svými nápady a atmosférou. Její autor Christophe Raimbault si pro všechny fanoušky pod záštitou společnosti Ludonaute připravil také rozšíření. A není první, ale je prvním, na které se podíváme my. Nese jméno Marshal & Prisoners a dostalo do vínku ilustrace, jejichž autorem je Jordi Valbuena.

Nové dobrodružství se ukrývá v malé protáhlé krabici, na jejímž víku vidíme odhodlaného maršála ozbrojeného dvěma kolty. Proti němu stojí zloděj, který svírá ukradený náhrdelník v jedné ruce a pistoli v druhé. Uvnitř je připravena záplava různých komponent. V první řadě to jsou samozřejmě dvě karty postav – Samuel Ford a nebezpečná Mei. Spolu s nimi je tu také lístek s osmibodovým návodem, jak poskládat nový vagón pro hru. Kromě něj jsou v balení ale také karty pro obě nové postavy (pro maršála oproti klasickým plánovacím kartám ještě karty tajných cílů), figurky obou postav, ale také dřevěný koník, sady karet vězňů, plakátů hledaných padouchů a výborných nápadů.

colt-express-marshall-06

Ale ještě než se ponoříme do novinek tohoto rozšíření, zopakujeme pro všechny neznalé, jak se hraje základní box. Hráči na sebe berou roli padouchů, kteří se snaží pro sebe ukořistit co nejvíce pytlíků s mincemi a drahými kameny. S tím cílem pobíhají po kartonových vagónech, skáčou na jejich střechu a zase zpět do kupé. Aby to ale mohli všechno provést, musí jim hráči naplánovat jejich akce z karet v ruce. Ty se ale plánují podle karty kola některé veřejně a jiné potají, všechno do společné hromádky, která se pak provádí postupně podle přidaného pořadí. Hráči tak kromě pohybu po sobě také střílí. Hráči se v tomto boji na jedoucím vlaku střídají, dokud nedojede do cílové stanice určené počtem kol. Nejbohatší padouch vyhrává.

Jenže v nové krabičce s padouchy do vlaku nastoupí také nový šerif. A na rozdíl od místního šerifa v základní krabici nebude kontrolovaný všemi. Jeho skalp si na sebe totiž obleče jeden z hráčů, který dostane nejen základní sadu karet akcí.  K tomu ale především dostane karty úkolů, ale zase nezíská žádnou startovní hotovost. Jeho cílem nejsou peníze, ale dodržování zákonů.

Maršál ale nejde po všech. Místo toho jsou mu na začátku vylosovaní dva z padouchů, kteří se účastní partie. Ale jejich identita zatím zůstává pro všechny záhadou. K těmto dvěma si pak jako svoje zbylé tři úkoly nalosuje speciální úkoly a tím je jeho sada kompletní.

colt-express-marshall-04

A hráč v roli šerifa se může stát jediným vítězem a navíc nenechat padouchům žádné peníze. Potřebuje k tomu splnit čtyři z pěti zadaných úkolů. V takovém případě vůbec nehraje roli, kolik hotovosti nasbírali ostatní padouši. Jejich cílem tedy jednoznačně je zabránit šerifovi, aby svoje tajné mise splnil. Hráči tak mohou po zástupci zákona střílet nebo jej praštit, pokud stojí na stejném místě. Za úder pěstí dostanou navíc jednu destičku rváče, která patří také k novým výbavám tohoto rozšíření.

Šerif se svoje úkoly dozvídá postupně, jak odkrývá jejich karty na začátku každého kola. Ale bandité stále zůstávají ve tmě a nevědí, co je jeho cílem. Za tímto cílem má šerif navíc kartu zajetí, kterou využije k přesunu figurky zločince do vězeňského vozu. Díky tomu může také získat odpovídající destičku plakátu hledaného zločince a položí ji před sebe chycenou stranou nahoru.

Už jen samotný fakt, že na druhé straně zákona stojí také hráč, zaručuje skvělý posun hratelnosti. Hráči nebojují jen proti sobě, ale mají také společného nepřítele. A ten má solidní šanci na vítězství, které by mohl urvat jen a jen pro sebe. Padouši tak musí trochu spolupracovat a bránit šerifovi v plnění jeho úkolů.

colt-express-marshall-11

Navíc šerif má ve svém arzenálu také speciální karty kulek, které mohou odzbrojit soupeře, zranit je tak, že nemohou bosovat či lézt z nebo do patra.

Na závěr celého vlaku hráči připojí vězeňský vůz, který nabízí nejen další střechu pro běhání, a k němu přiloží náhodné tři destičky zajatců. Dole mohou být pouze zajatci. Současně ale právě toto místo je také nejlepší k použití karet brilantního nápadu (tu získají na začátku tahu místo klasického dobrání karet z balíčku) – s její pomocí lze vysvobodit jednoho zajatce a vzít si jeho destičku k sobě (pozor, neplést se zajatci v podobně figurek padouchů). Tu může mít v držení pouze jednu a bude udatně sloužit svému zachránci jako poskok. Nejenže přinese 200 dolarů na konci partie, ale v průběhu umožní hráči zdvihnout naráz hned dva žetony kořisti.

Tento prvek je takový méně nápadný. Ale možnost udělat si ze zachráněného vězně poskoka, který vám pomáhá bojovat a sbírat peníze je opravdu skvělý. Každý hráč bude chtít mít svého padoucha a přidává hráčům další věc, o kterou mohou v partii usilovat.

colt-express-marshall-05

V nabídce jsou nyní nové karty kol, které určují způsob plánování a také nové události. Ty dále obohacují herní zážitek a dělají původní hru ještě variabilnější. A co Mei? Ta se umí pohybovat při šplhání nahoru nebo dolů po vagónech diagonálně, čímž se z ní stává opravdu zajímavá nová postava.

Přidání nové postavy šerifa neznamená žádné významné prodloužení partie. Nedočkáme se ale ani vyššího počtu hráčů. Všechno zůstává při starém, jen ten zážitek se posunul ještě o pořádný schodek nahoru. Tohle rozšíření je opravdu perfektní a dělá z už tak výborné hru ještě lepší. Grafika zůstává naprosto kompatibilní a všechno spolu ladí.

colt-express-marshall-08

Colt Express: Marshal & Prisoners je rozšíření, které nevyjde v češtině. To jsme s distributorem již ověřili. A je to škoda, protože se jedná o vynikající přídavky do hry. Ale naštěstí komponenty nejsou jazykově závislé a potřebujete tak pouze přeložená nová pravidla. Díky tomu to vlastně ani nevadí a i tak můžeme prohlásit, že tohle rozšíření by si měl pořídit každý opravdový fanoušek hry Colt Express. A že jich není málo.

AutorChristophe Raimbault
IlustraceJordi Valbuena
VydavatelAsmodee, Asterion Press, Hobby Japan, Lifestyle Boardgames Ltd, Ludonaute, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů3 - 8
Herní doba0
KategorieAmerican West, Expansion for Base-game, Fighting, Trains
MechanismyAction Queue, Hand Management, Memory, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníColt Express: Silk Bandit, Colt Express
RodinaGame: Colt Express, Players: Expansions Changing Player Count
Alternativní názvyColt Express: Marshal & Gefangene, Colt Express: Marshal & Prisonniers, Colt Express: Marshal en gevangenen, Colt Express: Marshal y Prisioneros, Colt Express: Sceriffo e Prigionieri, Colt Express: Szeryf i więźniowie, Marshal en gevangenen, Кольт Экспресс: Шериф и Заключённые, コルト・エクスプレス:護送列車襲撃! 囚人対保安官

Colt Express: Marshall and Prisoners je rozšířením pro vynikající hru z Divokého západu. Hráči na sebe nově mohou vzít roli nejen padoucha, ale také zástupce zákona. Ten je pouze jeden, ale může vyhrát samostatně. K tomu dostane v každé partii tajné úkoly, ve kterých se mu ostatní hráči snaží zabránit. Při tom ale stále sledují svoje finanční zájmy a celé to řídí náhoda. Ale hra jako taková je rozšířením skvěle obohacená a znamená ještě lepší zábavu. Colt Express: Marshall and Prisoners je super rozšíření pro super hru.

+ role šerifa pro hráče
+ přidává nové karty
+ hráči nemohou hrát jen každý na sebe