Recenze: Colt Express – padouši a šerifové

Colt Express - balení

Přepadení vlaku jsme plánovali už měsíc, když přišel on. Najednou, jako by všichni zapomněli, že to původně byl můj nápad. Nenápadně se připlížit ve chvíli, kdy bude stát na stanici, vyšplhat do nehlídaného vagonu na uhlí a schovat se tam, než se dá zase do pohybu. Skvělý plán, který měl vyjít.

Jenže vždy tu je nějaké jenže, jak zjistíme i my hráči v deskové hře Colt Express. Tento vlak nás nabere, a pak nás nenechá na nějakou dobu vystoupit. Velký podíl na tom má autor Christophe Raimbault a ilustrátor Jordi Valbuena. Hra vyšla původně pod záštitou společnosti Ludonaute a u nás si ji pro lokalizaci vybrali MindOK. Jedná se o novinku podzimu 2014.

Vlak si to nezastavitelně funí i na víku krabice, ale už je tu jasně vidět, že se děje něco nekalého. Na střeše jeho vagonů pobíhají muži a hledají ukryté poklady. Měšce i trezory cestujících, které se povalují na podlaze vozů. Právě jejich součástky hráči vycvakají z připravených archů. Pak by měli vzít do ruky přiložený návod a podle něj zkompletovat celkem šest reálných vagónů a jednu lokomotivu.

Colt Express - připravená hra

Ne všechny kartonové komponenty ale budou jezdit po kolejích. Mezi velkými součástkami se ukrývají i menší žetony kořistí (měšce, diamanty a trezory s dolarovými hodnotami natištěnými na jedné straně). Zbývají nám už jen dílky pro dotvoření okolní krajiny – kaktusy a skály. Jednotliví hráči ocení sady akčních karet ve svých barvách, k nim patřící jednu velkou kartu postavy a šest karet zásobníku, to vše celkem v šesti sadách. Zbývá ještě dalších sedmnáct karet kol, z nichž jsou tři karty nádraží, zbytek je použitý podle počtu soupeřů. Nechybí ani figurky všech banditů a šerifa.

Na začátku partie hráči mezi sebe rozloží vlak s tolika vozy, kolik je hráčů. Vepředu pak musí vždy být lokomotiva, ve které začíná figurka šerifa. Na podlahu náhodně vybraných vagónů hráči položí žetony, které obrázky naznačují. Zatímco diamanty a trezory mají jasnou hodnotu, měšce mohou obsahovat různé množství dolarů. Z karet kol vyberou hráči potřebné karty kol podle svého počtu, zamíchají je a položí stranou.

Teď konečně mohou začít naskakovat do vlaku i padouši. K tomu ale je třeba, aby měli hráči jasno, kdo se stane kterým z nich. Každý ze soupeřů si před sebe položí jednu velkou barevnou kartu s jejím portrétem a dostane navíc desítku akčních karet ve stejné barvě. Ty si vezme do ruky, zatímco balíček šesti karet zásobníku (opět v hráčově barvě) seřadí od plného zásobníku až po poslední náboj. Figurky pak hráči postaví do zadních vagónů.

Colt Express - rozehraná hra

Každé kolo si mohou všichni soupeři vybírat z několika akcí. Nabídka závisí na náhodně vylosovaných pěti kartách z desítky, kterou má hráč vždy k dispozici. I když je v jednom kole použije, v dalším je může znovu dostat, když má trochu štěstí. Plánovat budou ale hráči společně a to vždy postupně od začínajícího hráče, který vezme kartu reprezentující požadovanou akci a položí ji obrázkem nahoru doprostřed stolu. Ostatní hráči poté udělají to samé. Toto plánování se opakuje tak dlouho, dokud všichni nevyloží počet karet odpovídající kartě kola. Tu jsme zapomněli na začátku každého kola otočit.

Poté následuje vyhodnocení a to přesně ve stejném pořadí, jak se karty dostaly do akčního balíčku. S využitím svých karet se mohou hráči pohybovat po vlaku. Vždy ale mohou jen jedním směrem – buď tedy změní svoji pozici ze střechy vagónu na jeho nitro (nebo opačně) nebo přeskočí do sousedního vozu, ať už dopředu nebo dozadu. Mezi akcemi nechybí samozřejmě ani zvednutí finančního obnosu, který na podlaze ještě leží.

Hráči ale také mají možnost ovlivnit ostatní. Mohou na ně střílet ze sousedních vagónů nebo přes celý vlak, v případě, že se nachází na střeše. Když se dvě postavy nachází na jednom místě, mohou dokonce využít i pěsti. Taková akce přinese po úspěšném provedení dokonce nějakou tu finanční odměnu, kterou napadený padouchu upustí. Zapomenout nesmíme ani na pohyb šerifem. Jakmile některého z padouchů načapá ve voze, ten se snaží rychle utéct vyšplháním na střechu vagónu. Strážce zákona mu ale přesto způsobí jedno zranění.

Colt Express - rozehraná hra

Karty kulek, které po sobě hráči (a šerif) střílejí, jim nezpůsobují zranění. Místo toho si je musí zamíchat do svého akčního balíčku a v příštím kole hrozí riziko, že si jako jednu z pěti karet vyberou právě tuto a budou tak mít ztížený výběr a plánování.

Partie končí po předepsaném počtu kol. V tu chvíli stačí pouze sečíst hodnoty všech nastřádaných cenností. Hráč s nejvyšším obnosem se stává vítězem partie a nejúspěšnějším lupičem. Nikdo mu ale neslibuje šťastný konec, protože vlak ještě nezastavil.

Colt Express je hra plná plánování. Každé kolo obsahuje řadu drobných kroků, které společně teprve vytvoří herní vývoj. Hráči vykládají (obvykle) po jedné kartě. Právě proto je důležité dávat dobrý pozor. Není složité v posunech figurek ztratit přehled, a pak se věci nebudou dít vůbec podle vašich představ.

Colt Express - rozehraná hra

Dynamika hry je velice zajímavá, protože většinu času hráči vědí, co se v kole prostřednictvím akcí stane. Jsou ale karty kol, které obsahují tunely. A tady hráči nevědí, co ostatní zahráli. Protože plánují pohyby hned na několik kol dopředu, vznikají pak zajímavé situace. Kdybychom se na hru dívali jako na němý film, asi by byl podobný grotesce. Banditi boxující do míst, kde už nikdo nestojí a zvedající měšce s penězi, které už tam dávno neleží. Zkoušeli jsme dokonce jednu hru pouze se zakrytými kartami. Dojem z partie byl naprosto odlišný, protože kromě svého zisku se snažíte uhodnout také, o co se pokusí ostatní. Taková hra je ale pak mnohem náhodnější a těžko se zde plánuje s přesností.

Náhoda má ve hře místo ale i v případě, že budete hrát podle pravidel. Je zde přítomná v podobě dobírání karet na začátku každého kola. Pět z deseti je velká šance, že nedostanete úplně tu sestavu, již byste si představovali. Stačí, když hráč místo toho dostane samé střílení a je nahraný. Vždy je ale co dělat, protože v dané situaci se může pokusit alespoň uškodit soupeřům.

Colt Express - karta postavy

Nad tím vším stojí zdánlivě nenápadná možnost jít si navzájem po krku. A nejen přímo útoky, ale třeba i posunem šerifa, který umí i jinak výborně naplánovaný tah zcela pokazit. Nejzáludnější jsou ale karty zásahů, které hráčům zabírají místo v balíčku a výrazně ztěžují hru po zbytek partie. Důležitou součástí hraní je samozřejmě i matení soupeře, které lze úspěšně praktikovat v průběhu plánování.

Celé to plánování (v tunelu i mimo něj) dělá ze hry opravdu výbornou a zajímavou zábavu. Ta je ještě umocněná tím, že hráči před sebou mají reálný vlak. Ten je provedený opravdu výtečně a vše vypadá na stole velmi efektně.

Kromě klasické hratelnosti mají hráči možnost nejen zvolit pravidla pro pokročilé, s menším podílem náhody (karty si lze nechávat do dalšího kola), ale také využívat speciálních schopností jednotlivých postav. Ty ještě dále vylepšují už tak velmi dobrý dojem ze hry, jejíž partie trvá obvykle kolem třiceti minut. Nejlépe funguje v minimálně čtyřech hráčích. Čas zde není problém, protože hráči nemají svá vlastní kola, vše probíhá rychle a vyhodnocení je společné. Naopak ve dvou je hra dost pomalá a někteří ji označili i za nudnou.

Colt Express - karty

Colt Express je hra, která má velký potenciál a umí výborně pobavit. Možná to je také proto, že tohle není hra, ve které jde v první řadě o vítězství. Naopak je o zážitcích, které na hráče čekají na cestě za ním. Zaujme nezkušené hráče stejně jako náročnější. Nabízí dostatečnou hloubku, ale pravidla jsou velice přístupná. Dokonce ani téma Divokého západu není nepřekonatelné a hratelnost jej umí přebít. V našich řadách bylo několik hráčů, kteří jinak hry s pistolníky nemají příliš v lásce, ale Colt Express je přesto bavil. Co může být lepším doporučením?

Videorecenze hry od Deskofobie:

AutorChristophe Raimbault
IlustraceIan Parovel, Jordi Valbuena
VydavatelLudonaute, Asmodee, Asterion Press, Broadway Toys LTD, Fantasmagoria, Games4you, GateOnGames, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Happy Baobab, Hobby Japan, Ideal Board Games, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Lord of Boards, MeepleBR, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games
Herní doba40
(63 voters)
KategorieAmerican West, Fighting, Trains
MechanismyAction Queue, Hand Management, Memory, Programmed Movement, Take That, Turn Order: Progressive, Variable Player Powers
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Brettspiel Easter Basket 2016, Colt Express: Bandits – Belle, Colt Express: Bandits – Cheyenne, Colt Express: Bandits – Django, Colt Express: Bandits – Doc, Colt Express: Bandits – Ghost, Colt Express: Bandits – Tuco, Colt Express: Couriers & Armored Train, Colt Express: Cursed Loot, Colt Express: Halloween, Colt Express: Horses & Stagecoach, Colt Express: Le tunnel avant l'arrivée en gare, Colt Express: Marshal & Prisoners, Colt Express: North Pole Station, Colt Express: Promo Cards, Colt Express: Silk Bandit, Colt Express: The Santa Claus Elf, Colt Express: The Time Travel Car
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Colt Express, States: New Mexico, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyColt Express Η Ληστεία του Τραίνου, Колт Експрес, Кольт Експрес, Кольт Экспресс, ขุมทรัพย์ม้าเหล็ก, コルト・エクスプレス, 柯爾特快車, 콜트 익스프레스

Colt Express nabízí výjev jako z nějakého akčního filmu. Hráči v něm v roli banditů pobíhají po střechách vagónů, a když se nikdo nekouká, snaží se spustit dolů a ukradnout vše, co jim přijde pod ruku. A celé té zábavě v deskovkové podobě vlastně není příliš co vytýkat. Obsahuje zajímavé plánování na společnou hromádku (někdy dokonce tajně!), což s sebou přináší nutnost neustále dávat pozor. Hráči mají možnost nejen pohybu, ale také se navzájem napadají a obírají o nastřádané cennosti. Partie je rychlá, a proto ani tolik nevadí, že na začátku každého kola rozhodne náhoda o výběru akcí, které hráči mají na výběr. Loupení ve vlaku vynikne především ve vyšších počtech soupeřů. Colt Express je parádním a velmi cenným přírůstkem mezi hry s českou lokalizací.

+ opravdový vlak
+ společné plánování
+ variabilní kola