Recenze: Star Trek Fleet Captains – celý vesmír před námi

Star Trek: Fleet Captains - balení

A je to tady. Na hranici kvadrantu se objevila borgská loď. Kostka se teď tváří, jako by tam byla odjakživa. Na jejím povrchu lze vyčíst drobné vlnění, jak aktivita uvnitř narůstá. Blíží se okamžik, kdy zaútočí a pokusí se asimilovat celou lidskou rasu. Enterprise musí zasáhnout!

Není jednoduché začít originálně článek, ve kterém se budeme bavit o takovém fenoménu, jakým je Star Trek. Navíc jsme vás na začátku trochu mystifikovali, protože náplní hry Star Trek: Fleet Captains není boj s Borgy, ale s mnohem častějším nepřítelem Federace – Klingony. A to vše v deskové hře od autorů Mikea Elliotta (Quarriors – recenze, Lost Legends – recenze), Bryana Kinselly a Ethana Pasternacka. Pod značkou WizKids vyšla hra už v roce 2011.

A protože vesmír Star Treku je velký, musí mít odpovídající rozměry i samotná krabice. Možná jste připraveni na všechny ty postavy a hrdiny, kteří se uvnitř krabice s portrétem Enterprise ukrývají, ale stejně jako my nejste připraveni na její další obsah!

Star Trek: Fleet Captains - připravená hra

Hlavním tahákem a dechberoucími komponentami jsou samotné figurky lodí. Celkem jich je 24 a ty si napůl rozdělí obě znesvářené strany. Každá taková loď nese nějaké slavné jméno, ale především má ve své základně bojový ukazatel, který lze měnit pouhým otočením. Jedná se o takzvaný Clix mechanismus, který fantasy fanoušci mohou znát ze skvělého Mage Knighta (recenze).

Jenže lodě samozřejmě nejsou všechno a právě proto velká krabice přetéká dalšími komponentami. V první řadě to je doslova záplava karet – dvě stovky příkazů (rozdělených do sekcí lodi, s portréty postav a jejich schopnostmi), 76 misí s úkoly pro obě strany, padesátku karet setkání a také jednu kartu pro každé vesmírné plavidlo. Samozřejmostí jsou také desítky žetonů.

Ke hře ale budete potřebovat také mapu vesmíru, která bude tvořena šestiúhelníkovými díly sektorů a planet. K nim pak elegantně přiložíte svůj vlastní velitelský můstek, což je obdélník se šestiúhelníkem vyrůstajícím z jeho horní strany.

Na začátku partie si každý z hráčů vybere stranu a podle instrukcí sestaví společně mapu vesmíru, která se rozkládá přibližně pět krát pět políček mezi hráči. Z obou stran ji ohraničují velitelské můstky. Vedle mapy položíte k dvěma speciálním kartám nabídku misí (věda, vliv a boj), ale také karty setkání.

A když už víte, za koho budete hrát, můžete si konečně připravit i své lodě. Do začátku hráči dostanou náhodnou skladbu lodí, jejichž síla odpovídá počtu vítězných bodů, které budou cílem partie. Jednoduše si vylosují karty ze zamíchaného balíčku celého loďstva a položí si je ke svému můstku tak, aby jejich součet odpovídal hodnotě vítězných bodů. To budou plavidla, která v době začátku konfliktu byla na místě. Všechny ostatní budou moci vstoupit do partie později. Hráči tedy od každé vylosované lodě dostanou jednu miniaturu.

Lodě svým majitelům přinesou karty misí, které si doberou na začátku. Za každý bod lodě ve statistice výzkumu, vlivu a boje (jejich součet odpovídá síle lodě) získají jednu kartu z odpovídajícího balíčku. Ten zamíchají a horní tři karty vyloží před sebe.

Star Trek: Fleet Captains - rozehraná hra

Teď už chybí pouze personál, který bude vesmírné lodě řídit. Každá strana má svoji sadu karet, kterou nejdříve hráči rozdělí do malých hromádek podle typu. Z nich si může ale vybrat pouze čtyři hromádky, které použije pro tuto partii. Výslednou sadu karet zamíchá a první čtyři si přidá do ruky.

Nyní už je všechno připraveno k souboji. Hráči se střídají na tazích, ve kterých mohou pohnout všemi svými loděmi a ještě k tomu provést nějaké další akce. Pohyb samotný se řídí jedním ze tří čísel přímo na základně vesmírného plavidla. Rozložení těchto trojic čísel, které jsou na ciferníku natištěné, najde hráč přímo na kartě. Toto nastavení lze změnit jedenkrát za tah a to v rámci dané barvy pozadí. Ta znázorňuje standardní stav, červený poplach nebo neviditelnost (cloaking).

Body pohybu ale neodpovídají počtu sektorů, o které se může posunout. Naopak každá lokace na herní ploše má svoji velikost, která odpovídá době přeletu. Tolik bodů je třeba vynaložit, aby hráč mohl toto místo překonat v jednom tahu. Pokud nemá dost bodů, musí na současné pozici zůstat a počkat do příštího kola. Většina dílků vesmíru začíná hru neobjevená. Průzkum nové lokality s sebou nese také riziko setkání (otočení karty) a případně i nějakých okamžitých efektů.

Ale nelze tak snadno utéct z pozice, kde hráč narazil na nepřátelské plavidlo. V tu chvíli musí provést test úniku. To je první z řady testů (boj, plnění úkolů), které hráče čekají. Vždy zahrnují součet správného čísla na základně s kartou příkazu z ruky, bonusy posádky dané lodě a hodu kostkou. Tyto hodnoty se porovnají vždy s nějakým cílem a vyhodnotí se úspěch či neúspěch.

Kromě pohybu může hráč také hrát karty příkazů z ruky. Ty mohou nejen přidat nějaké nové akce, ale také pomoci osídlit lodě tou správnou posádkou. Jednu z karet v ruce lze také odhodit a dobrat si novou z balíčku. Hráč také může vzdát jednu ze svých misí (protože je třeba v jeho situaci zbytečně těžká) a nahradit ji novou.

Mezi svoje lodě mohou velitelé flotily rozdělovat také speciální akce, kterých je celkem osm. Lze využít vždy tři za kolo a to s libovolnými plavidly. Hráči tak mají možnost ovlivňovat herní plochu prostřednictvím svých lodí. V těchto činnostech najdeme nejen boj, ale také možnost skenovat sousední sektory a odhalit jejich identitu nebo se skrýt před očima hráčů (loď je nahrazena žetonem a je možné mást soupeře přidáváním žetonů ozvěny. Taková loď má ale omezená nastavení a schopnosti pouze na modré pozadí kolečka v základně). Lze také přesouvat náklad nebo posádku mezi loděmi nebo někde stavět budovy.

To všechno s cílem získávat vítězné body, kterými si hráči na začátku partie nastaví délku bitvy. Většinu bodů protivníci získávají z plnění misí, ve kterých musí uspět v zadaném testu. Ale další lze získat i bojem či některými setkáními. Hráči si získané body nechávají na svém plánu a tak mají snadno přehled. Jakmile někdo z nich dosáhne předem určené hodnoty, stává se vítězem.

Star Trek: Fleet Captains je velkolepá hra, která má všechno, co by pravá hra na motivy takto slavného seriálu měla mít. To budete tušit už na první pohled, ale teprve několik úvodních zahrání vám tuto domněnku s naprostou jistotou potvrdí.

Vzhledem k počtu herních komponent a rozsáhlosti hry by určitě neškodilo, pokud by nabízela nějaký způsob, jak monitorovat lodě, se kterými hráč pohnul a akce, které již provedl. Tak by se lépe zabránilo dohadům mezi soupeři. První z těchto dvou výtek lze snadno obejít pomocí několika kostiček, které po aktivaci vždy hráč položí na kartu lodi.

Star Trek: Fleet Captains - karty

Hra zvládá vyprávět opravdový příběh. Tedy pro ty, kteří jej chtějí a kteří se alespoň trochu vyznají ve Star Treku. Ale i bez toho je atmosféra výtečná. Od začátku partie až do jejího konce budete pohlceni. Navíc na svoje rozměry a obsáhlost hra netrvá nějak zbytečně dlouho.

Parádní je herní doba, kterou si můžete snadno nastavit. Nejkratší doporučená šestibodová hra trvá jen půl hodiny. Příprava sice není úplně nejrychlejší, ale přesto se dostanete na velmi příznivou dobu. Pokud zase chcete velkou bitvu, přidáte bodů a dostanete téměř dvouhodinovou zábavu plnou napínavých okamžiků. Navíc je vynikající nejen ve dvou, ale i ve více soupeřích.

S délkou partie úzce souvisí velikost herního plánu. Množstvím dílků ovlivníte, jak moc bude hra konfliktní a také kolik průzkumných misí si užijete. Pravidla opět doporučují minimální a maximální rozměry a nastavení se od sebe výrazně liší herním zážitkem.

Star Trek: Fleet Captains - karty

Nabídka aktivit v partii je obrovská a zpočátku budete mít trochu problém se zorientovat. Hráči mohou například také produkovat svůj vliv na jednotlivé sektory pomocí staveb. Ty nejenže umožňují opravovat loď (stejně jako domovská základna na hráčově desce), ale navíc jejich nejvyšší úroveň přináší vítězné body!

Jediné, v čem hra trochu zaostává, je zpracování. Všechno úsilí bylo vloženo do krásných a detailních figurek lodí, ale vše okolo trochu zaostává. Hlavním problémem jsou opravdu velmi tenké karty, se kterými se dobře nemanipuluje, a jsou náchylné k poškození. Také pravidla by si zasloužila úplně jiné uspořádání, protože takto vás před první hrou čeká čtení dlouhého textu. Navíc zcela chybí nějaký rejstřík pro dohledávání. Při tom ve hře je opravdu hodně drobností a detailů, které v prvních partiích budete řešit.

Někteří hráči mají také problém s otáčením základen, ale tento nedostatek jsme na naší kopii nepozorovali. Spodní díl krabice, ve kterém drží lodě, je navíc příliš těsný, takže figurky není snadné vyjmout. Často máte pocit, že loď při vytahování poškodíte. Bohužel dohromady to znamená, že u hry za více než 2000 korun dostanete pouze průměrné komponenty. A to je velký nedostatek.

Star Trek: Fleet Captains - miniatury

Star Trek: Fleet Captains vám to ale všechno vynahradí. Veškeré stížnosti na komponenty a pravidla jdou stranou ve chvíli, kdy začnete hrát. Tahle hra nabízí ohromné možnosti a to nepočítáme vydávaná rozšíření. Pro každého trekkie je povinností, ale to už možná říkáme pozdě. Takoví hráči ji už nejspíš mají. Pro všechny ostatní ale máme dobrou zprávu – tato hra je opravdu výtečnou sci-fi zábavou pro všechny milovníky bitev. Star Trek: Fleet Captains je prostě výbornou 4X hrou.

AutorMike Elliott, Bryan Kinsella, Ethan Pasternack
VydavatelWizKids (I)
(38 voters)
KategorieFighting, Miniatures, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Hexagon Grid, Modular Board, Tile Placement
RozšířeníStar Trek: Fleet Captains – Dominion, Star Trek: Fleet Captains – Romulan Empire
RodinaComponents: Clix, TV Shows: Star Trek (various)

Star Trek: Fleet Captains jsou hrou vesmírných rozměrů. Od začátku do konce budete prožívat příběh, který má hloubku a atmosféru. Hráči velí celé flotile lodí, které vždy vypadají trochu jinak. Každé takové plavidlo má svoji posádku a plní nějaké úkoly po vesmíru. Ohromující variabilita zaručuje, že se k této hře budete vracet i po letech. Při tom, jaké možnosti poskytuje, ale nemusí nutně trvat dlouho a můžete se sami rozhodnout, jak dlouhý čas můžete ve světě Star Treku v daný den strávit. Ve světě Fleet Captains je toho tolik co zažít, že se tam budete chtít vracet stále znovu a užívat si nová a nová dobrodružství. I přes několik výtek ke zpracování je Star Trek: Fleet Captains desková hra tak pohlcující, že jsme se rozhodli jí udělit nejvyšší bodové hodnocení. Pokud jste puntičkáři a drobné nedostatky v kvalitě vám vzhledem k velké ceně vadí, pak si naše hodnocení snižte na výborná.

+ vynikající atmosférická zábava
+ podařené miniatury
+ ohromná variabilita