Recenze: Ďábelský profesor a Citadela času – boj s ručičkami hodin

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-17

Po celém světě mizí předměty s nevyčíslitelnou historickou hodnotou. Tajné služby si dlouho nevěděly rady, ale nakonec je těch několik drobných stop dovedlo k sídlu tajemného profesora. Muže, který touží mít doma ty nejcennější trofeje, které si lze představit. Jenže v honbě za nimi neustále porušuje zákony. Je tedy na čase mu zatnout tipec. Jeho sídlo je ale skvěle chráněné. Kdo si troufne?

Tahle úloha zcela dle očekávání padne na hráče, kteří si v obchodě všimnou bílé krabice s názvem Ďábelský profesor a Citadela času. Jejím designérem je dvojice Brett J. Gilbert a Matthew Dunstan (Elysium, Relic Runners) a o jedinečné grafické zpracování se postaral Biboun. Celé dílo pak poprvé vyšlo pod hlavičkou společnosti FunForge, ale za její čerstvě upečené české vydání můžeme poděkovat firmě Blackfire.

Velká bílá krabice obsahuje na víku elegantní ilustraci trezoru. A ačkoliv se partie odehrává v rodinném domě, budete se cítit právě jako v takovém zapečetěném trezoru. Na začátku partie připraví právě mapku tohoto domu se všemi jeho místnostmi. Právě mezi nimi s pomocí černých destiček označí dveře, které budou po celém domě poctivě uzavřené. Figurku samotného padoucha – profesora – postaví hráči do jeho laboratoře.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-05

Poté už si hráči každý vyberou svoji postavu, dostanou její destičku se schopností (zatím ale neaktivní) a sadu šesti karet akcí. Potom už budou potřebovat balíček karet odpovídajících dvanácti místnostem. Ty slouží jako generátor náhody pro rozložení destiček spínačů, které chrání jednotlivé poklady a mohou být zapnuté nebo vypnuté (na začátku hry začíná polovina ve stavu OFF a druhá polovina ve stavu ON). V jednu chvíli budou ale na mapě dostupné pouze tři cenné předměty, jejichž identitu a umístění opět určí náhoda. Každý z pokladů je nutné označit žetonem jedné barvy a jeho dvojče umístit na hodiny ve středu plánu a to do předepsané vzdálenosti od minutové ručičky (černé figurky).

Na začátku každého tahu si ze zamíchaného balíčku svých akčních karet vezme hráč dvě do ruky, ale jejich obsah si nenechá pro sebe. Místo toho texty přečte spoluhráčům, aby měli všichni jasnou představu o týmových možnostech. Poté už má v tahu k dispozici tři regulérní akce plus zahrání jedné ze dvou karet z ruky.

Utratit je mohou za řadu činností. Tou základní a nejjednodušší je pochopitelně pohyb po domě. Ten je ale možný pouze v případě, že jsou otevřené dveře do zvolené cílové místnosti. V opačném případě hráč musí utratit jeden bod za jejich otevření – odloží tak stranou destičku ležící mezi futry. V každé místnosti leží ale také jeden ze spínačů a v silách hráče je, aby jej přehodil.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-01

Cílem všech těchto snažení je to, aby hráč dorazil se svým hrdinou do místnosti s pokladem. Musí se tam ale dostavit ve správnou chvíli, kdy jsou všechny spínače, které jej hlídají, vypnuté. Exemplářů každého typu je po domě více a pouze ve chvíli, kdy ani jeden není zapnutý, je možné bezpečně poklad odnést ven z domu.

Jenže i nic netušící profesor se prochází po domě. A neustále žasne, že některé dveře jsou otevřené a spínače vypnuté. Hráči na jeho chování vždy hodí trojicí kostek. Někdy se posune figurka do sousedních místností, přičemž za sebou zavírá dveře a zapíná spínače. K tomu také vždy uběhne čas, někdy pět, jindy deset minut.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-07

Když uteče čas a ručička hodin dorazí na políčko, kde se nachází žeton pokladu, profesor jej vezme a ukryje do sejfu. Tam se hráči nedostanou. Místo něj se na mapě objeví nový předmět v jiné místnosti a na jeho záchranu mají hrdinové opět stanovený počet minut (podle žetonu pokladu). A tak postupem času přibývají poklady zachráněné na straně hrdinů i ztracené ve prospěch profesora. Pokud se hráčům podaří nastřádat jako prvním čtyři poklady, pak mohou slavit vítězství. V opačném případě jednoduše prohrají.

Ďábelský profesor a Citadela času je skvělou hrou, která u nás pokaždé bodovala svým skvělým herním časem. Všechno je to nádherně dynamické a rychlé, v partii se neustále něco děje a hráči musí znovu a znovu analyzovat svoje šance a možnosti.

Situace na plánu se střídá s každým  hodem kostkami. Profesor se neustále pohybuje a kazí hrdinům jejich představy. Často vám tak vyfoukne připravenou záchranu pokladu úplně na poslední chvíli. Největším nepřítelem hráčů je ale čas. Tikající hodiny se neúprosně posouvají vpřed každé kolo a poklady jsou tak vždy o krok blíž ztrátě.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-10

Všechno je to taková bláznivá přetahovaná, na kterou jsou ale hráči neustále spolu a mohou tak bohatě debatovat a analyzovat, co je nejlepší. Často je to hodně složité rozhodování, do kterého navíc výrazně vstupují karty akcí. Jejich schopnosti jsou skvěle variabilní. Každá postava je jedinečná a tak i volba jednotlivých hrdinů je naprosto zásadní.

V pravidlech jsme ještě nezmínili nějaké drobnosti. Například profesor se může přesouvat i tajnou chodbou, takže občas hráče překvapí. Navíc hrdinové nesmí vstoupit do místnosti, kde se právě nachází. Naopak pokud profesor načapá při svém přesunu některého z nevítaných návštěvníků, vyžene jej z domu ven. A kdykoliv některý z pokladů je zachráněn, všechny jeho spínače jsou znovu aktivované, což činí následné osvobození dalšího předmětu opravdu těžké.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-13

S obtížností je velmi dobře možné manipulovat. Hráči mohou přidávat obtížnější a odstraňovat jednodušší poklady. V extrémním případě je možné i přidávat poklady potřebné k vítězství. Ale obecně je hra velmi dobře vyvážená a nikdy si nemůžete být na začátku jistí, jestli vyhrajete nebo ne. Stačí trocha smůly s kostkami a těžko se to vrací zpět. Někdy vyhrajete, jindy ne, ale pokaždé se budete skvěle bavit. A v případě porážky je snadno možné si dát reparát a zkusit to znovu. Tak rychlá je partie.

A hra je skvělá v různých počtech hráčů. Ve dvou nabídne více akce pro každého, ve více ale zase výraznější důraz na spolupráci. Nic není vyloženě špatně a všechny ty varianty jsou extrémně zábavné. K tomu je potřeba přidat opravdu skvělé zpracování plné nádherných ilustrací a kvalitních komponent.

dabelsky-profesor-a-citadela-casu-15

Ďábelský profesor a Citadela času je pekelně zábavná hra, která si prohoří cestu k vašemu srdci a pěkně se tam usadí. Tenhle plamínek zábavy jen tak nevyhasne, protože elegance a přístupnost z ní dělají naprosto ideální zábavu. Ďábelský profesor a Citadela času je prostě hitovka.

AutorMatthew Dunstan, Brett J. Gilbert
IlustraceBiboun
VydavatelFunforge, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Broadway Toys LTD, Gém Klub Kft., Mandoo Games, Passport Game Studios, White Goblin Games
KategorieSpies/Secret Agents
MechanismyAction Points, Area Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Variable Player Powers
RozšířeníProfessor Evil and the Citadel of Time: Professor Evil and the Architects of Magic
RodinaTheme: Mad Science / Mad Scientist, Theme: Time Travel, Theme: Villainy
Alternativní názvyĎábelský profesor a Citadela času, Dr. Fondor és az idő fellegvára, Professeur Evil et La Citadelle du Temps, Professor Evil en de Toren van Tijd, ジャアク教授と時限要塞, 時兇教授:歲月堡壘, 이블 교수의 타임 시타델

Ďábelský profesor a Citadela času dští kolem sebe zábavu jako pořádná sopka. Musíte být ale správně naladění na vlnu nenáročných kooperativních her. Ale ta jednoduchost se týká pouze pravidel, protože jinak není vůbec jednoduché nad neustále pobíhajícím profesorem zvítězit. Záchrana pokladů je skvělá zábava, na které hráči musí opravdu spolupracovat. Ďábelský profesor a Citadela času je tedy především nádherně rychlá jednohubka.

+ skvělá jednohubka
+ nádherně kooperativní
+ ohromná rychlost partie