Recenze: King of the Dice – kostky pro krále

king-of-the-castle-16

Většina zemí potřebuje k fungování jen mince a bankovky. Všechny mají na sobě nějaké obrázky a čísla, která udávají jejich hodnotu. Je to zvláštní přístup, který se u nás nikdy neujal. My odjakživa máme univerzální měnu – kostky. A jejich cena nikdy není na první pohled jasná, protože vždy může mít rovnou několik hodnot. Kostky jsou prostě zvláštním platidlem.

Do role krále nás zve malá hra King of the Dice, kterou vymyslel designér Nils Nilsson. Jeho výtvor se dostává na trh a pulty obchodů s logem společnosti HABA. Světlo světa spatřila poprvé v roce 2017 a patří do řady Game Night Approved, tedy her pro zkušenější hráče. To je nová řada, která vznikla v roce 2016 u jinak na děti se zaměřujícího vydavatele.

Jedná se o malou krabičku s králem a občany podhradí. Při odhalení obsahu ale hráči najdou nejdříve karty, které rozdělí na tři hromádky podle zadní strany. Nejdříve je bude zajímat balíček vesnice, který dále rozdělí podle budov a seřadí podle čísel od nejnižší dvojky nahoře. Z výsledných balíčků staveb vytvoří řadu začínající městem a končící začarovaným lesem. Pod ně pak vyloží obyvatele ze zamíchaného druhého balíčku. Poblíž pak je třeba připravit také zamíchanou hromádku karet penalizace společně se šesti barevnými kostkami.

king-of-the-castle-01

Jakmile se hráč dostane k tahu, musí hodit šesti kostkami. Jejich výsledky může libovolným způsobem až dvakrát přehodit a snaží se jejich kombinací dosáhnout na požadavky některého ze zobrazených obyvatel. Mohou tak vytvářet barevné či číselné skupinky nebo součty. Pokud tedy splní podmínky, může si vzít danou kartu z království pro sebe a položit ji na hromádku království.

Navíc když barva vlaječky obyvatele odpovídá barvě karty vesnice, pak si může hráč vzít k postavě také vrchní kartu z horní řady karet. Poté doplní řadu karet tak, že se nejdříve všechny posunou doprava, aby zaplnily prázdné pozice, a teprve poté jsou doleva doloženy nové karty z balíčku. Pokud ale hráč při svém snažení s kostkami nezkompletuje žádnou z požadovaných kombinací, musí si vzít kartu penalizace. Ta představuje záporné body.

Jakmile dojde jeden z dostupných balíčků (ať už jde o vesnici, obyvatele nebo penalizace), nastává konec partie. Hráči si nyní sečtou body za získané obyvatele, budovy a odečtou mínusy za chyby. Ten, kdo má v celkovém počtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

king-of-the-castle-08

King of the Dice nepřinese žádný nový objev. Nekonají se tedy gravitační vlny ani Higgsův boson. Tohle je prostá kostková hra, ve které jde pouze o vytváření požadovaných kombinací. Tím se řadí mezi dalších mnoho her, které dělají to samé. Otázkou tedy je – má tahle novinka něco, co ty ostatní nenabídly už dříve?

Na první pohled by se mohlo zdát, že je všechno při starém. Hráči mají zadání a snaží se ho splnit tak, že vytváří dvojice či trojice stejných barev, čísel, sudé kombinace nebo postupky. To všechno je naprostá klasika. K tomu se pak přidává pouze nápad se zdvojenými kartami – k obyvatelům a jejich podmínkám se přidává ještě hon za budovami.

Karty se posouvají, takže je možné trochu plánovat. Někdy prostě některé kombinace nebudete chtít, ale vyhnout se jim není také jednoduché. Přehazováním hráč riskuje, že pak nehodí vůbec nic a dočká se penalizace. Ta ho stojí nejen jakýkoliv plusový zisk, ale navíc přinese i odečtení dvou bodů.

king-of-the-castle-13

V nabídce jsou také dvě karty se speciálními schopnostmi. Hypnotizér vám zpřístupní kartu obyvatele, která leží napravo od něj, a můžete si ji okamžitě vzít. Pokud se hráči podaří splnit podmínky draka, tedy přesáhnout uvedenou hodnotu na kartě, může ji dát některému ze soupeřů, a tak mu výrazně uškodit vyšším mínusovým skóre. Tato příležitost škodit protivníkům je sice na úkor vlastního zisku, ale někdy se to může vyplatit.

Ale i přes tento drobný prvek soupeření je hra víceméně podobná ve všech dostupných počtech. Ale přesto je hra o kapku lepší ve vyšších počtech, kdy je přetlak o zájemce o každou kartu. A jelikož se jedná o kostkovou rychlovku, nemůže trvat déle než nějakých dvacet minut.

Jedinou zbraní této novinky jsou tedy nakonec ilustrace. Obrázky jsou opravdu podařené a to platí i pro kostky polepené puntíky, ale i barvičkami. Dřevěné kostky jsou fajn na použití. Jedinou výtkou tak mohou být nepříliš intuitivní ikony požadavků, které najdete na kartách obyvatel.

king-of-the-castle-12

King of the Dice tak ve výsledku je pouze mírně nadprůměrnou hrou, která kromě obrázků ničím nevynikne nad svojí konkurencí. Pokud tedy už máte hru podobného stylu, asi není důvod, proč pořizovat právě tuto. Jestliže vám ale hra tohoto stylu ve sbírce chybí a občas hrajete s dětmi nebo nezkušenými hráči, pak byste mohli uvažovat o pořízení King of the Dice, které vypadá opravdu moc pěkně.

AutorNils Nilsson
IlustraceGus Batts
VydavatelHABA
(6 voters)
KategorieCard Game, Dice, Fantasy
MechanismyContracts, Dice Rolling, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Set Collection
RodinaSeries: Family Games (HABA)
Alternativní názvyDobbelkoning, Il re dei dadi, El rei dels daus, El Rey de los Dados, Roi & Compagnie, Würfelkönig

King of the Dice je kostková hra, která jde ve stopách mnoha jiných. Hráči mají vzor, který se snaží dosáhnout s pomocí tří pokusů. Kombinují tak čísla a barvy do sad, aby mohli získat karty a tedy i body. Hra je zábavná, ale nenabízí prakticky žádnou originalitu. Partie jsou rychlé a vhodné pro libovolný počet hráčů, ale musíte se nejdříve seznámit s významy různých ikon. King of the Dice vás může zaujmout především pěknými ilustracemi.

+ ilustrace
+ jednoduchost
+ stále zábavný mechanismus