Recenze: Dead Throne World of Veles – nakupování, základ každého hrdiny

dead-throne-01

Každé ráno se prázdným sálem ozývá děsivé skřípání. První dny se sem seběhlo vyděšené služebnictvo, ale dnes už nikdo nepřichází. Je to tradiční denní rituál od chvíle, kdy zůstalo sedadlo prázdné po minulém králi. Není o tom pochyb: Trůn si žádá nového vládce.

Keeyan Nejad, Kaveh Nejad a Shayan Nejad se rozhodli, že s tím celému království pomohou. A právě proto vytvořili deskovou hru Dead Throne. Její zásluhou se můžete o trůn ucházet i vy! Hra vyšla pod záštitou společnosti SharkeeGames v roce 2019. Na jejím vzniku ale má velký podíl také 822 podporovatelů, kteří ji podpořili na serveru Kickstarter.

Samotná krabice hry Dead Throne vás zaujme hlavně svými rozměry a vahou. Uvnitř na hráče čeká hromada karet. Právě tady je vidět, že se trojice designérů rozhodla dát velký důraz na předměty. A právě díky tomu vznikl zajímavý koncept obchodu tvořený horní a dolní částí krabice. Víko totiž obsahuje čtrnáct okének, do kterých na začátku první partie přesně padnou karty. Po stranách jsou pak dokonce posuvné lišty, kterými se obchod otevírá a zavírá, aby karty mimo partii nevypadly. Po hraně dolního boxu se pak připraví nabídka krabiček s jednotlivými balíčky.

dead-throne-06

Tím ale příprava teprve začíná. Obchod je sice pokaždé stejný, ale hráči si i tak před každou partií musí vybrat scénář a s tím souvisí i možnost spolupracovat proti hře nebo bojovat všichni proti všem o jediného přeživšího. Na stole je třeba dle zvoleného scénáře vytvořit mapu z oboustranných šestistranných desek, které nabízí čtyři různé typy terénu. Poblíž je třeba umístit také stupnici sloužící k počítání životů a trojici krabiček s kartami svitků. Hráči si poté vyberou každý svého hrdinu, dostanou jeho figurku a především plastový stojánek. Ten slouží k ukládání předmětů i vybavení. Do začátku získá každý pět minci a tři náhodné svitky. Jednotliví hrdinové pak mají své startovní vybavení.

Hráči se svými hrdiny budou pobíhat po mapě, jejíž desky jsou rozděleny na řadu políček. Ty reprezentují obvykle malá světlá políčka, která patří do grafiky, ale při tom jsou dostatečně odlišená. Na pohyb hráč hodí dvojicí kostek a může si vybrat libovolný směr a skončit i bez využití kompletního počtu kroků.

dead-throne-04

Jakmile se figurka zastaví, může hrdina ještě provést nějakou interakci se svým okolím nebo zaútočit na nepřítele. Lze tak navštívit město a vyléčit se, získat nový skupinový úkol (veřejný, kdo jej splní, ten získá odměnu), ale především dostat možnost utratit všechny těžce našetřené mince. Nakoupit si mohou hráči libovolné karty z nabídky, ale jejich postavy mají omezenou nosnost.

Místo toho lze prozkoumávat také prostředí na kterémkoliv místě. Z balíčku odpovídajícího terénu odhalí dolní kartu. Mohou získat předmět, svůj tajný úkol, ale především lze tímto způsobem narazit na nepřátele. S těmi lze bojovat bez kostek pouze porovnáním útočných a obranných hodnot. Předměty lze také prodávat a za nahromaděné finanční prostředky kupovat svitky, které mohou být velkou výhodou.

Cílem pak je buď přežít všechny ostatní (v případě kompetitivní), ale spíš jde o posbírání všech cenných kamenů roztroušených po mapě. Stejný úkol bude mít v kooperativní variantě i padouch Saladar.

dead-throne-11

Dead Throne je dobrodružnou fantasy hrou, která se točí kompletně kolem předmětů a hrdinů. Právě s nimi si prožijete celý boj o týmové nebo samostatné vítězství. Hráči při tom mají naprostou volnost v tom, co budou dělat ve světě a jak se postaví ke sbírání potřebných kamenů. Každý se snaží stát co nejsilnějším, sbírat vhodné předměty a nakombinovat postavu tak, aby byla neporazitelná.

Z hlediska pravidel je to hra velmi jednoduchá. Principy vám budou jasné během chvilky. Ale přesto je tu řada zajímavých drobností, jako jsou pasti, esence vypadávající z nepřátel (umožňující vyvolání zvířete po vaší straně), kombinování karet nebo zkratky pro pohyb.

dead-throne-09

Obecně jde ale samozřejmě o hratelnost, na kterou se budete ptát v první řadě. A tady je hra opravdu solidní, i když svým ne úplně klasicky dobrodružným laděním nesedne každému. Pokud vás baví hrát za hrdinu, pobíhat po mapě a hledat náhodné zážitky, pak vás tahle novinka bude bavit. Právě na štěstí totiž veškeré prozkoumávání jednotlivých oblastí stojí a padá.

Souboje jsou při tom docela plánovatelné dopředu, alespoň proti monstrům. Pokud ale dochází k bitvám mezi hráči, pak do partie zasahují nepředvídatelné karty svitků. Díky tomu se ale z boje stává zase zajímavá přestřelka.

dead-throne-15

Nejlepší zprávou je ale herní doba a maximální počet hráčů. Partie se totiž může zúčastnit až sedm rivalů a při tom stále udržíte čas na ohromujících (při tomto počtu) devadesáti minutách. Při nižších počtech pak můžete klidně počítat i s nějakými čtyřiceti minutami, ve dvou se můžete dostat ještě níž.

Nás bavila více kooperativní varianta, protože v kompetitivní je ohromný důraz kladený na svitky. Ty jsou opravdu silné a v podstatě často nezáleží na ničem jiném. V kooperativní variantě

dead-throne-23

Hra má zajímavé zpracování, kterému vládne samozřejmě již několikrát zmiňovaný obchod s předměty. Nápad vytvořit jej z víka je skvělý a všechno to vypadá výborně. Na druhou stranu celá hra zabírá opravdu hodně prostoru, takže budete potřebovat pořádně velký stůl. Naštěstí ani ostatní komponenty nebyly úplně opomíjené, grafika je kvalitní, nechybí miniatury a ikony jsou rozumně čitelné. A pak jsou tu samozřejmě plastové stojánky, které nabízí úsporu místa, ale především zvýšenou přehlednost.

Na YouTube jsou natočené návody se spoustou objasnění a je lepší se na ně podívat před první partií. Ušetří vám to řadu nejasností, které byste mohli při hraní mít. Videa jsou rozdělená na krátké kapitoly včetně názorných ukázek. Obecně právě ochota autorů řešit nejasnosti a zodpovídat otázky je tím, co ji odlišuje od řady konkurenčních her. I když si tedy někdy nebudete jistí, jak nějakou situaci řešit, odpověď se do příště dozvíte.

dead-throne-29

Dead Throne je hra, na které je vidět, že je splněným snem autorů. Sice nikdy nedosáhne slávy Middary, Sedmého kontinentu nebo Tainted Grailu, ale najde si svoje spokojené hráče. Nabízí hlavně honbu za předměty a vylepšování hrdiny v otevřeném světě v závislosti na náhodně dobíraných kartách. Právě z hlediska náhody ji lze zdárně přirovnávat (i cílovou skupinou) k Talismanu. Dead Throne je jménem nenápadnou hrou, která si všechno vynahrazuje velikostí a několika zajímavými nápady.

AutorShayan Nejad, Keeyan Nejad, Kaveh Nejad
IlustracePaul Mudie, Augustinas Raginskis
VydavatelSharkeeGames
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 7
KategorieAdventure, Dice, Exploration, Fantasy, Fighting, Medieval
MechanismyAction Queue, Cooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Player Elimination, Tile Placement
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Category: Sandbox Without Win Condition, Crowdfunding: Kickstarter

Dead Throne bohužel není jasnou hitovkou. Může za to v první řadě přístupnost. Ačkoliv je partie ohromně rychle připravená, pravidla mají horší strukturu a řadu nedořečených odpovědní na drobné nejasnosti. Jinak je boj hodně závislý na náhodě z dobírání karet terénů a nejde jen o nepřátele, kteří útočí, ale hlavně o možnost nalézt silné vybavení. Hra je ale i přes tyto výtky zajímavá a zábavná, za což může také její elegantní dynamika a rychlá herní doba. V partii si užijete řadu drobných vychytávek a celkový dojem zase dolaďuje zajímavé zpracování. Dead Throne si najde dostatek fanoušků. Budete mezi nimi?

+ náhodné rozložení desek a terénů
+ skvělý obchod s předměty
+ dostatek možností v každém tahu