Recenze: Dice Devils – čertovské kostky

Dice Devils - balení

Když jste každý den v pekle, brzy se začnete nudit. Z českých pohádek víme, že si čerti často krátí čas kartami, především mariášem a hraním o duše. Jenže do pekla dorazily novinky a karty najednou nahradily kostky. Ale ještě než se s nimi naučili čerti hrát, stalo se něco nevídaného. Peklo zamrzlo. Každý ohnivý a hořlavý kousek je nesmírně cenný. A čerti neumí nic jiného, než si o ně zahrát.

Hra, ve které se tohle všechno stalo, se jmenuje Dice Devils. Jejím autorem je Reinhard Mensen a tahle čertovská zábava vyšla v produkci vydavatelství Kosmos v roce 2013 s ilustracemi Clause Stephana a Martina Hoffmanna.

Červenočerná krabice pak pokračuje v tom, co jsme nakousli. Ukazuje jednu velkou kostku, jejímiž puntíky vykukuje Lucifer a také jeden malý veselý čert. Hodnota jedna pak má ocásek, který směřuje dolů. Stačí jedno mrsknutí a najednou je víko stranou a my koukáme dovnitř krabice, kde je řada přihrádek.

Dice Devils - připravená hra

Malé kulaté místnůstky na dně krabice ukrývají vždy po jedné rohaté čertí hlavě, které budou sloužit jako kalíšky pro kostky. Je tu jedna velká pro čertího pána, jedna malá pro čertovské dítko a čtyři zbývající středí pro obyčejné čerty.

Dvě větší přihrádky pak jsou připravené pro kartonové dílky, které musí hráči vycvakat z připravených archů. Najdou mezi nimi především šest postaviček čertů, které jsou seřazeny podle důležitosti. K nim patří plastové stojany, které z nich udělají opravdové bytosti. Jsou tu ještě očíslované čertovské ruce a především žetony s věcmi, které pomohou vnést do pekla trochu tepla. Seznam pak uzavírají titulní kostky, které ďábly tak baví.

Uvidíme, jak nás bude bavit hra, až si ji připravíme podle jednoduchého návodu. Každý z hráčů dostane jednu náhodně vylosovanou figurku čerta. Ovšem podle počtu hráčů vždy v partii mohou být přítomny jen některé postavy, protože každá má svoje speciální dovednost napsanou v němčině přímo na figurce. Hráči si svoji identitu postaví před sebe a dostanou k ní také žeton představující čertovskou ruku.

Dice Devils - rozehraná hra

Právě rozdání čertů určí, který hráč dostane jaký kalíšek a k němu i příslušné kostky. Lucifer dostane ten největší a k němu tři velké zlaté kostky. Většina čertů dostane obyčejné dvě černé kostky, jen mrňous místo nich dostane šedé kostky a také nejmenší čertovskou hlavu. Zamíchané žetony tepla položí hráči do středu stolu a to obrázky dolů. Pak už může pekelné snažení začít.

Na začátku každého kola přikáže Satan svému Poskokovi, aby odhalil ve středu stolu několik žetonů tepla. Jejich počet je vždy o jedna nižší, než je hráčů přítomných v partii. Tyto žetony mají kromě obrázku také různou bodovou hodnotu, která bude důležitá na konci hry. Právě podle ní se hráči budou rozhodovat v druhé fázi kola.

Nejdříve ale musí všichni společně zaštěrchat kostkami ve svých kalíšcích. Výsledky svého hodu nikomu neukazují a nechávají je ukryté pod miskou s rohy. Nyní si v pořadí podle důležitosti čertů (od největšího k nejmenšímu) mohou hráči s pomocí žetonů s rukou vybrat, o který odkrytý předmět mají zájem. Mohou si vybrat i zdroj tepla, který už si vybral jeden z protivníků. V takovém případě rozhodne hodnota kostek ukrytých pod kalíškem.

Dice Devils - rozehraná hra

Ten nejdůležitější okamžik pro vývoj hry ale nastane teprve teď. Pokud ve hře došlo k nějakému souboji (a protože je vždy méně žetonů než hráčů, tak v každém kole si alespoň dva hráči porovnají své kostky), může si vítěz měření sil vyměnit svoji roli pozici v pekle s poraženým. Dostane tak nejen figurku, ale také kalíšek a kostky.

Hráči si rozeberou svoje získané žetony tepelných zdrojů. Některé mohou zůstat na stole do příštího kola. Poté začíná nové kolo odhalením dalších hřejivých věcí. Partie pokračuje tak dlouho, dokud některý z hráčů nenasbírá deset takových žetonů. Takové kolo je poslední, dohraje se a hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.

Dice Devils je kostkovou zábavou, která klade důraz na role a jejich výměnu. Právě tady leží podstata boje o zahřátí pekla. A také ta největší porce legrace pro hráče, kteří o ně budou chtít z taktických důvodů bojovat.

Dice Devils - figurky

Každá postava má svoje vlastní speciální schopnosti. Ty někdy určují, které kostky lze použít pro výsledné porovnání sil. Jindy ale mohou čerti krást, vyměňovat nebo dokonce vítězit v remízách. A to Satanův poskok má možnost přidat si třetí kostku, kterou Lucifer nepoužil, ke svému hodu. Může tedy kalkulovat ještě s jednou (ačkoliv nejnižší) hodnotou z cizího hodu. Ale zase mají kostky, které nemají šestku ani pětku na svých šesti stranách.

Hra je plná nejistoty, ale ta se týká pouze soubojů. Kdo má lepší postavení, ten nemá lepší schopnosti, ale výhodnější pozici. Pořadí, ve kterém si hráči vybírají žetony tepla, umožňuje, aby si níže postavení čerti vybrali svého soupeře, kterého pak vyzvou.

Kostkové hře odpovídá herní doba, která nepřesahuje půlhodinu. Hráči prochází celým kolem společně a nijak dlouho se na nikoho nečeká. Proto ani počet hráčů nemá zásadní vliv na délku partie, ačkoliv rozdíl mezi hrou ve třech a šesti poznáte. Velkým rozdílem je také menší počet konfliktů a méně postav, které se účastní hry. Z toho jasně plyne, že tato hra patří do kategorie – čím víc hráčů, tím lépe.

Dice Devils - žetony

Hra obsahuje výrazný humor. Už samotné téma zahřívání pekla je zábavné. Ovšem ve hře je opravdu málo rozhodování a často svoje šance prostě nemůžete ovlivnit. Na hře se nám líbí zpracování, které sice zahrnuje i trochu německého textu, ale jedná se o několik vět, které si snadno zapamatujete. Týkají se dovedností jednotlivých čertů. Moc pěkně jsou řešené kalíšky, které poskytují hře tak trochu unikátní vzhled.

Jenže to všechno nestačí k tomu, aby Dice Devils nějak výrazněji zaujali. Tahle roztomilá hra se tak pohybuje pouze v průměru, ze kterého může vystoupit pouze pro správné publikum. Nám se ho najít nepodařilo. Atmosféra pokulhává a celkově hra nenabízí nic, proč byste se k ní měli vracet. Určitě je na trhu spousta jiných a lepších kostkových her. Dice Devils pak zůstanou záležitostí jen pro čertíky a několik vyvolených, kterým hra sedne.

AutorReinhard Mensen
IlustraceMartin Hoffmann, Claus Stephan
VydavatelKOSMOS
Počet hráčů3 - 6
KategorieDice
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Set Collection, Variable Player Powers

Recenze: Dice Devils – čertovské kostky
Dice Devils vypráví o chvíli, kdy v pekle mají zimu. Všem obyvatelům tak nezbývá nic jiného, než se shánět po něčem, čím by se zahřáli. Ale takových předmětů je málo a chtěli by je všichni. Čertíci si tak zahrají v kostky. Každý má nějaké schopnosti, ale o všem rozhoduje především hierarchie, ve které odjakživa ďáblové žijí. Ta se ale může snadno změnit, když čert vyzve někoho jiného na souboj nad krásně teplou kořistí. Takticky mají hůře postavení hráči možnost si volit svého soupeře. Ale to je také vše, co mohou ovlivnit. O výsledku rozhodne výsledek hodu kostkami, který ale naštěstí znají dopředu a vědí, co si mohou dovolit. Hra vyniká snad jen zpracováním, které nabízí zajímavé kalíšky. Kromě toho je to ale průměrná kostková hra, která vlastně nemá čím překvapit. Dice Devils pobaví, ale určitě najdete řadu jiných her, které si zaslouží vaši pozornost víc než tato.

+ kalíšky na kostky
+ zajímavá výměna rolí
+ každý čert má svoji schopnost