Recenze: Das Labyrinth des Pharao – egyptské bludiště

Das Labyrinth des Pharao - balení

Ačkoliv nedýchá, cítím jeho dech. Jediný já jsem se dostal až k sarkofágu. Jednoho mého společníka pohltila bezedná jáma, ze které není úniku. Mnohem víc mne mrzí dusivá smrt mého dlouholetého přítele, který byl bláhový a nadšeně vstoupil do této místnosti. Uvnitř byly jedovaté plyny. Několik dnů jsem musel čekat, než bylo bezpečné sem vstoupit a teď konečně mám na dosah všechny faraonovy poklady.

My se naštěstí žádných nástrah a nebezpečí nemusíme bát, protože všechno zažijeme v teple svých domovů. Umožní nám to desková hra Das Labyrinth des Pharao od autora Krimsu Sienholze. Jeho vydavatelství Krimsus Krimskramskiste z Mnichova stálo také za hrou Im Wald da sind die Räuber (recenze). Hra vyšla s pomocí serveru StartNext (obdoba Kickstarteru) v roce 2013.

Hra se nachází v čtvercové a trochu placaté krabičce, na jejímž víku vidíme jak hrdinu příběhu, tak také chodby bájného labyrintu. Jen jeden z průzkumníků může uspět, ale všichni se vydají společně na tuto nebezpečnou cestu. Stačí jen otevřít víko krabice a podívat se, co všechno na nás uvnitř čeká.

Das Labyrinth des Pharao - připravená hra

První v řadě je pětice herních plánů s pyramidami. Každý z hráčů dostane jednu jen a jen pro sebe a ostatní se mu při jejím průzkumu nebudou motat okolo. Největší hromádku ale tvoří celkem 140 čtvercových dílků zdí pyramidy, tedy jejího bludiště. Ty lze rozdělit na pět sad po 28 žetonech, které si opět mezi sebe rozdělí hráči.

Jsou zde i dřevěné figurky hledačů pokladů, hranoly představující vstup, sedmdesát pět barevných žetonů pokladů. Osmadvacet karet je očíslovaných stejně, jako dílky chodeb od jedné od devatenácti a na zadní straně má oranžový obrázek pokladů. Seznam pak uzavírají hranaté sázecí žetony.

Hráči si většinu komponentů rozeberou pro sebe. Dostanou tak jednu pyramidu, barevnou figurku hledače pokladů, ale také sadu tří žetonů chodeb a dvanáctku pokladů v červené, modré a zelené barvě. Každý z protivníků si vezme také sadu 28 dílků chodeb a pečlivě je seřadí podle hodnot tak, že obíhají kolem plánu pyramidy. První tři z nich odhalí a dvojité (mezi šestkou a čtrnáctkou) položí na sebe.

Das Labyrinth des Pharao - rozehraná hra

Společně pak zamíchají balíček karet a položí jej v dosahu všech. Na stejné místo položí také patnáctku fialových speciálních pokladů. Celou hru musí doplnit tužkou a papírem, na který bude třeba zaznamenávat vítězné body. Tím je partie připravena a můžeme poprvé vstoupit do chladného a zatuchlého nitra pyramidy.

V průběhu hry ale nebudou průzkumníci pouze procházet chodby, hráči je budou sami stavět! Za tím účelem na začátku každého tahu odhalí jeden z nich horní kartu z hromádky chodeb. Ta určuje, který dílek mohou všichni umístit na herní plán. Hráči provádí akci všichni současně. Pozice i natočení dílku je naprosto libovolné, ale musí odpovídat mřížce nakreslené na plánu pyramidy.

Pokud položil hráč dílek s obrázkem skaraba a některé ze svých čtyř částí, má možnost položit na dané místo jeden žeton pokladu ze své zásoby. To ovšem má smysl pouze někdy. Navíc poklady lze brát pouze postupně od nejnižších modrých hodnot a k červeným za tři body se dostane až úplně na konec.

Chvíli po začátku si musí hráči také vybrat jeden ze tří možných vstupů do pyramidy, kterým se svojí figurkou zahájí průzkum. Jeden vede zespodu a po jednom také z každé strany. Hrdina se ihned posune volnou chodbou, co nejdál to jde a dále bude postupovat hlouběji do pyramidy, jakmile mu to chodby umožní. Po prvních 15 krocích hráč umístí do pyramidy bílý žeton, šedý a černý se umísťují později vždy po dalších 15 krocích.

Hra končí ve chvíli, kdy hráči využili všech svých pětadvacet dílků pyramidy. Jejich stavba je zcela zaplněná chodbami. Počet bodů určuje především to, jak daleko jejich průzkumník došel. Ale důležité jsou také poklady. Ty se ale počítají pouze v případě, že jsou obklopené ze všech čtyř stran zdi a cesta napříč pyramidou vede kolem nich. Teprve tak mohou přinést po jednom až třech bodech podle své barvy. Hráč s nejvyšším součtem vítězných bodů vyhrává.

Das Labyrinth des Pharao vás postaví na start průzkumu pyramidy. Sami si ale můžete určit, jak chodby povedou, jenže dílky dostáváte do ruky náhodně. Není tak snadné vytvořit bludiště, které povede co nejhlouběji do pyramidy a současně jej obklopit cennými poklady. Teprve kombinací obojího mohou hráči uspět a slavit vítězství mezi ostatními archeology.

Všichni hráči se účastní tahu současně, což rozhodně potěší. Není zde žádné čekání na soupeře. Díky tomu partie ubíhá rychle a nezáleží v ní na tom, kolik protivníků se stavby účastní. Celá zábava je pak u konce nejpozději za 45 minut, což odpovídá téměř dvěma minutám na každý tah. A k takovému číslu se dostanete jen s opravdu přemýšlivými protivníky. Bohužel díky vlastním herním plánům chybí jakákoliv interakce mezi protivníky, takže každý si staví svůj vlastní labyrint.

Náhoda sice ve hře je v podobě náhodného otáčení karet, ale všichni protivníci mají stejné šance. Dostávají stejné chodby a musí plánovat a umisťovat dílky lépe, než soupeři. Protože zde není žádné pravidlo, které by omezovalo pokládání na určitá místa, každá z pyramid vždy dopadne úplně jinak. Na druhou stranu tu hrozí, že hráč s dobrou pamětí bude po několika partiích mít dobrou představu o tom, jak by pyramida měla vypadat (je to jen 25 dílků) a postupně je tak může pokládat na určená místa a tím se pokaždé dobrat ke stejnému výsledku. Ale upřímně: to se podaří málokomu.

Pravidla jsou řešena velmi originálně, kde uprostřed jsou obrázky a obtékají je dvě jazykové verze – zleva němčina a zprava angličtina. Navíc celkově jsou pravidla jasná a přehledná, což je v angličtině práce také Ralfa Sandfuchese a Ricka Heliho, kteří provedli jejich překlad z domovské němčiny.

Das Labyrinth des Pharao - karty

Obsahují celkem tři verze, jak se v hledání pokladů utkat. To je dobrá zpráva pro trvanlivost hry. Ale není to jediný důvod, proč byste měli začít u té nejjednodušší verze. Ve variantě pro experty totiž hráči mohou snadno přecenit svoje síly díky přítomnosti násobiče. Barvy pokladů nevolí postupně, ale mohou už od začátku pokládat libovolné hodnoty.

Čím hlouběji v labyrintu se svým hrdinou jsou, tím větší hodnotu položené poklady mají. Tím se snižuje důležitost dojít daleko a mnohem větší důraz je na sbírání pokladů, které je současně také pro hráče těžší. Tato varianta je tak příhodná především pro náročnější taktiky. Poslední možností, jak hrát, je možnost použít žetony a sázet na následující číslo. Přidává do hry rozdíly mezi hráči a umožňuje získat speciální fialové žetony. Nám se ale právě díky náhodě, která může určit vítěze, nezamlouvá zdaleka tolik, jako ostatní dvě verze.

Zpracování hry je vydařené a grafika opravdu připomíná Egypt a jeho slavné špičaté stavby. Na tak malou krabičku obsahuje hra překvapivé množství kartonových i dřevěných komponent, které ale budou hráči beze zbytku využívat ve svých výpravách. Některé jen zlepšují přehled o tom, jak hluboko už hráč do pyramidy vkročil a pomáhají opravdu dost.

Das Labyrinth des Pharao - žetony

Das Labyrinth des Pharao je pěknou hrou, kterou ocení rodiny s dětmi, ale překvapivě i mírně pokročilí hráči. Objeví v ní možnost zajímavě taktizovat a zlepšovat se s každou partií. Není jednoduché se propracovat hluboko do pyramidy, protože často dostanete dílek, který zrovna opravdu nechcete. Ale nakonec by se všechno mělo točit kolem pokladů, pro které jste přišli. Jedním z nich by se nakonec pro některé hráče mohla snadno stát i samotná hra Das Labyrinth des Pharao.

AutorMark Sienholz
IlustraceThorsten Kettermann
VydavatelKrimsus Krimskrams-Kiste
Počet hráčů1 - 5
Herní doba40
KategorieExploration, Maze
MechanismyPattern Building, Tile Placement
RozšířeníDas Labyrinth des Pharao: Die Mumien-Erweiterung, Das Labyrinth des Pharao: Pharaos Gruft – Four Game Boards, Das Labyrinth des Pharao: Sphinx und Triamide
Alternativní názvyThe Pharaoh's Labyrinth

Das Labyrinth des Pharao vypadá podle obalu jako dětská hra. Ovšem nakonec se z ní vyklube velmi zajímavá zábava pro všechny. Hráči v ní z destiček chodeb staví bludiště uvnitř pyramidy a současně se jím také snaží dojít co nejdál. V malých uzavřených místnostech se mohou ukrývat různé poklady, které zde zanechal kdysi dávno faraon. Hráči musí myslet takticky a plánovat dopředu. Všichni soupeři mají stejné šance, ale v následujících hrách je v podstatě možné zopakovat výsledek a tvořit stále stejnou pyramidu, pokud máte dobrou paměť. Hra nabízí hned tři varianty, jak hrát a díky chytrému mechanismu se jen tak neomrzí. Vhodná je jak pro hru v rodině, tak i pro pokročilejší hráče, kteří mohou zvýšit důraz na poklady a tím hru ještě ztížit. Das Labyrinth des Pharao není příliš známá hra, ale přitom nabízí opravdu podařenou zábavu.

+ mechanismus stavění bludiště
+ všichni hráči mají stejné šance
+ pokládání pokladů