Recenze: Die Maulwurf Company – krtčí společenství

die-maulwurf-company-01

Krtci vypadají jako samotáři. To proto, že každému jeden rýpal stačí. Jenže ve skutečnosti je pravda úplně jiná. Tahle malá stvoření se schází ve skupinkách a pořádají kopáčské závody. Zahrádkáři se pak právem zděsí, když uvidí tu spoustu děr, které se na jejich malém políčku za domem urodilo. Není se vůbec z čeho radovat.

To radost by měla být mnohem větší, když se hráčům dostane do ruky desková hra Die Maulwurf Company, kterou si pro nás připravila Virginia Charves. Ta stojí za původním nápadem, kterému dali reálnou podobu Bertram Kaes a Walter Pepperle. Jedná se o hru z produkce společnosti Ravensburger, která vyšla poprvé už v roce 1995.

Ve velké podlouhlé krabici zlaté barvy (protože hra patří do řady „naše nejlepší rodinné hry“) najdou hráči velkou plastovou vložku, která ve středu má několik postupně se zužujících prolisů. Ty je třeba vyplnit kartonovými šestiúhelníky postupně podle velikosti od nejmenšího po největší tak, že nahoře zůstane ležet zelená deska. Každá nabízí několik otvorů. Hráči si pak vyberou každý svoji vlastní barvu, dostane sadu krtčích figurek a k nim také kulaté žetony stejné barvy s číselnými hodnotami položenými směrem dolů.

die-maulwurf-company-06

Partie začíná tím, že si všichni hráči postaví svoje krtky na některá volná políčka zelené desky s loukou. Od té chvíle se soupeři budou na tahu střídat a pokaždé odkryjí jednu ze svých kulatých destiček, které na začátku souboje zamíchal. Podle vylosovaného čísla pak může posunout libovolnou svoji figurku krtka po šikmých spojnicích. Snaží se tak co nejvíce svých krtků umístit do volných otvorů, protože jakmile se všechny zaplní, kolo je u konce.

Dolů do dalšího patra se prokopali pouze ti krtci, kteří obsadili otevřené díry. Všechny ostatní figurky jsou vyřazeny. Poté partie okamžitě pokračuje. Kdykoliv hráči dojde zásoba žetonů pohybu, znovu je zamíchá a v následujícím kole zase pokračuje. Hráči se tak svými krtky prokopávají stále níž, jejich řady stále řídnou, jak malým kopáčům dochází síly. Až se nakonec dostanou postavičky do posledního čtvrtého patra, kde je pouze jeden otvor! Právě ten krtek, který jej dosáhne jako první, se stává vítězem. Za odměnu dostane cennou zlatou lopatku.

Die Maulwurf Company je hrou, která vás trochu překvapí. S těmito krtky jsme totiž už měli tu čest v menší paměťové hře Alex. Jenže tentokrát nejde jen o legrační krtek sem, krtek tam, ale o pořádné a vyčerpávající závody.

die-maulwurf-company-03

Hra je to pro děti velmi napínavá. Právě tyto jsou hlavní cílovou skupinou, na kterou se snaží krtci zapůsobit. Důvodem je pochopitelně hlavně jednoduchost a také prostorový herní plán, který bude děti opravdu bavit. Prostor pro kopací souboj se neustále mění, jak jsou odkrývané nové desky a s nimi i nové otvory.

Velmi důležitý je fakt, že každá partie je trochu jiná. To proto, že jednotlivé desky mají šest různých natočení a kromě té poslední spodní to hraje vždy velmi důležitou roli. Ovšem hráči potřebují také dávku štěstí, aby si ve správný čas vylosovali správný dílek s vhodným číslem. Díky trojúhelníkovým cestičkám je možné dorazit do cíle různými způsoby, ale i tak je potřeba štěstí. Kromě významného vlivu štěstí prověří hra schopnost účastníků správně plánovat.

Ve hře hraje velmi důležitou roli také pořadí. Hráči začínající v kole mají významnou výhodu oproti ostatním. Mohou totiž využít dobrou pozici svých figurek a začít rovnou obsazovat díry, které pak už zablokují pro všechny ostatní. Tím se některé figurky krtků stanou tak trochu nadbytečnými nebo se jejich šance na prokopání významně zhorší.

die-maulwurf-company-08

Čím více hráčů se partie účastní, tím napínavější celá hra je. Snadno se může stát, že některý z hráčů se nedostane do závěrečných kol, takže pak jej může čekat nepříjemné čekání. Na druhou stranu žádné kolo netrvá nějak extrémně dlouho, protože počet děr se snižuje. Celá partie pak trvá nějakých dvacet až třicet minut.

Zpracování určitě neponechává nic náhodě. Hra sice nemá tu úplně nejšpičkovější grafiku či ilustrace, ale pěkné figurky a prostorová krabice celkový dojem významně napravuje.

die-maulwurf-company-13

Die Maulwurf Company je hra, která předčila naše očekávání. Především v pobavení malých školáků dělá vynikající práci. Zábava je to sice jednoduchá, ale i tak snadno dokáže pobavit i rodiče, kteří nebudou odmítat partii se svými potomky. Die Maulwurf Company nabízí opravdové kopání hlouběji a hlouběji do země v roli krtka.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVirginia Charves, Bertram Kaes
IlustraceWalter Pepperle, Foto Rhomberg
VydavatelRavensburger, Grow Jogos e Brinquedos, VAKKO
Rok vydání1995
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(7 voters)
KategorieChildren's Game
MechanismyMap Reduction, Modular Board, Point to Point Movement, Race
RodinaAnimals: Moles, Components: 3-Dimensional (3D)
Alternativní názvyGangue das Toupeiras, Iscavoka Iscavoka, Die Maulwurf Company, Mole in the Hole / Taupes et Compagnie, Mollenmania, Muldvarpe-kompagniet, Muldvarpekompagniet, Myyräpeli, Taupes et compagnie, Under the Ground, 두더지 땅 파기

Více o hře.

Recenze: Die Maulwurf Company – krtčí společenství
Die Maulwurf Company je překvapením, které nás vezme do světa krtků a nechá nás prokopat se několika patry. Ovšem jen ti nejšikovnější a nejšťastnější se mohou podívat až úplně dolů a pouze jeden krtek nad hlavou bude mít šanci podržet zlatou lopatku. Hra je příjemně náhodná, ale nechává hráčům volnost v pohybu figurek. Partie nabízí krásný prostorový plán a jednoduchou zábavu výborně přijímanou dětmi. Die Maulwurf Company si tedy nakonec zaslouží místo mezi populárními rodinnými hrami.
Klady:

+ prostorový plán
+ hrabání přes více otvorů
+ příjemná zábava pro děti
+ jednoduchá pravidla
Zápory:

- náhodné určení pohybu
- průměrné ilustrace
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Whoosh – roztomilost jako zbraň