Recenze: Monster Quatsch – nepořádek doma

monster-quatsch-17

Do domu se nám nastěhoval nevítaný host. Pořád se chichotá a nikdy se nezastaví. Ještě včera byl ve všech místnostech pořádek, ale tohle stvoření nejvíc baví právě různě přenášet, rozhazovat a schovávat věci. Nikdy si pak nemůžete být jisti tím, kde co najdete.

A pokud si takovou příšerku pustíme do domu i my, pak bychom si měli dávat dobrý pozor. Hru vytvořil Kai Haferkamp a pojmenoval ji Monster Quatsch. Krabice vyšla ve žluté podobě pod logem společnosti HABA díky ilustrátorům Antje Bohnstedt a Oliveru Freudenreichovi.

Celá žlutá krabice je plná nepořádku a na to potřebuje být pořádně velká. Na víku vidíme nápovědu, jak to může vypadat i u nás, pokud krabici otevřeme. Ale my se nenecháme v žádném případě odradit a začneme objevovat všechny ty potřebné součástky. Tou základní je samotné dno krabice, které je překřižováno kartonovými zdmi. Na hráče ale čeká také velký kartonový plán a k němu patřící dvojice zdí, které rozdělí plán na čtyři místnosti. S těmi všemi sdílí dno krabice také balíček karet, které ukazují rozložení předmětů v místnostech.

monster-quatsch-03

V pravidlech je popsaných řada her a variant. Ta první v pořadí nechá děti spíš trénovat a zařídit herní plán podle toho, kam předměty patří. Děti si tak rozdělí dílky mezi sebe a pak se střídají. Vítězem tu není nikdo sám, ale všichni společně. To proto, že si potrénují názvy předmětů a jejich vazby.

Úplně jinak funguje hra číslo dvě, ve které si děti budou navzájem popisovat, jak má místnost vypadat. Pokud se to hráči podaří, získá kartu jako bod pro celý tým (všechny děti). V opačném případě uspěla nepořádná příšerka a právě ona dostane kartu. Po odehrání pěti karet rozmístění hráči porovnají svoje nastřádané body proti nepořádné příšerce. Vyhrají buď hráči jako tým nebo zelené monstrum.

S druhou hrou už do prostředí přichází soupeření, ačkoliv ne mezi jednotlivými hráči. Ovšem možnost prohry tu je, ale hra především klade důraz na schopnost pojmenovat a popsat předměty. Současně je ale důležitá také dobrá komunikace a spolupráce.

monster-quatsch-07

Ve třetí hře opět nebudou potřeba karty. Dřevěné dílky zařízení hráči náhodně rozmístí do všech čtyř místností. A i tady budou děti spolupracovat, ale tentokrát je jejich úkol jasný – uklidit a vrátit všechny předměty tam, kde patří. Děti se budou střídat a mohou přesunout vždy pouze jeden dřevěný dílek.

Děti samy určitě ocení možnost spolupracovat. Mají tak motivaci povídat si o předmětech a vysvětlovat důvod, proč do místnosti patří nebo naopak ne. Právě tady také vynikne nejvíce další parametr hry – je vhodná pouze pro děti určitého věku (předškolního). Trénuje totiž dovednost potřebnou pro přijetí na základní školu. Právě tak je označena od autorů.

A tak se posouváme k posledním dvěma hrám. A ta první z jich s názvem Malé nepořádné monstrum je opravdu zajímavá. Děti zařídí s pomocí dílků jednu z místností. Pak na sebe někdo vezme roli příšerky, zatímco ostatní zavřou oči. To je moment, kdy hráč potají přidá do místnosti jeden předmět, který tam nepatří! Jakmile pak dá pokyn svým spoluhráčům, aby oči otevřeli, musí se všichni pokusit být tím prvním, kdo ten rozdíl zpozoruje. Úspěšný hráč dostane jako odměnu právě tento kus nábytku. Vítězem se stane ten, kdo nasbírá tři kusy.

monster-quatsch-01

Tahle varianta je moment, kdy hra nabírá sílu a stává se opravdu zajímavou. Zatímco zatím to byla pouze výuka dětí, teď už to začíná být opravdová zábava i pro další hráče. Důraz je na pozorovací schopnosti dětí a rychlost. Postřeh je tím, co může dotáhnout hráče k vítězství. Díky velkému množství dřevěných figurek zařízení místností je každá partie i každé kolo zajímavé.

Poslední hra jde zase trochu proti všem ostatním, protože nebudou potřebovat velký herní plán a místo něj využijí karty. Ve středu stolu tak začínají hru čtyři karty, po jedné od každého druhu místnosti. Tady si hráči budou vymýšlet sami úkoly pro ostatní. Když je někdo na tahu, vykřikne kódové slovo a ostatní musí rychle zareagovat a chytit kartu, ke které se dané heslo váže. Hra je to rychlá, ale jedná se o klasickou postřehovku. Tím nejzajímavějším prvkem pak je, že hráči kromě rychlosti budou také vymýšlet slova. Právě tady je výsledkem dobrý trénink slovní zásoby.

monster-quatsch-15

Celkově je na Monster Quatsch třeba ocenit její originalitu. Zaměření na výbavu místností tu opravdu funguje a nabízí nejen soupeření, ale dokonce i spolupráci. Některé hry jsou jednoduché a zaměřené na ty úplně nejmenší, ale postupem času se propracujete také k těm složitějším.  Ty jsou zde dvě a i díky nim se nám Monster Quatsch moc líbí.

Monster Quatsch je sbírkou pěti her, které používají vlastně stejné komponenty, ale vždy trochu jinak. Vše je zaměřeno převážně na nejmenší děti, které zahájily svoji přípravu na školní docházku. Trénuje slovní zásobu, pojmenovávání předmětů, ale i postřeh a přehled. To všechno na prostoru více her, rychle a s parádním dřevěným zpracováním. Monster Quatsch ale není jen o soupeření, nabídne totiž i spolupráci proti zelené příšerce.

+ pět variant
+ trénuje slovní zásobu
+ důraz na rychlost a přehled