Recenze: Dragi – foukáš, foukám, foukáme

dragi-15

Možná jste to ještě neslyšeli, ale na světě existuje mnohem víc druhů draků, než pouhý jeden. Někteří jsou ohniví, jiní mají rádi oheň nebo vodu. Všichni do jednoho jsou ale nebezpeční. Tedy alespoň pokud je potkáte v dospělosti. A přesto i oni občas přimhouří oko nad mrňaty, protože i oni kdysi byli mladí. Díky tomu se čas od času může konat souboj v jedné z disciplín. Tento rok se bude klání odehrávat ve znaku vzdušných draků.

My se k nim můžeme připojit, protože Anja Wrede a Christoph Cantzler si pro nás připravili novou deskovou hru. Akční a v první řadě dětskou. Jmenuje se Dragi (v originále Dragi Drache) a vyšla v roce 2012 pod značkou Ravensburger, která se poslední dobou zabydluje i v naší zemi. Ilustrace k nové krabici vytvořil Kinetic.

A zkušená ruka týmu ilustrátorů je znát už na víku, kde poletují dva barevní dráčci. Jejich hlavním prvkem je ale jednoduchost, stejně jak to bude platit i u komponent uvnitř. Tam se nachází jednostranné desky malých dráčků. Každý má jinou barvu a kolem jeho portrétu leží šest pozic pro úlovky. Ve hře nechybí ani další kartonové dílky, které vytvoří zábrany a také jednu obdélníkovou gólovou branku.

dragi-04

To vše pak zastiňují další součástky, mezi které patří velký hernií plán (se škvírami pro upevnění zábran) a otvorem uprostřed. V plastové vložce uvnitř krabice je velký otvor, ve kterém je pevně usazená herní krabička. Ta má přepínač se třemi pozicemi (vypnuto a pak dvě pro hru), jedno tlačítko a také otvor. Na bříšku pak najdete prostor pro čtyři tužkové baterie AA. Krabici s ní sdílí také jedna oranžová lehká kulička a hromádka žetonů.

Před první partií tedy hráči musí především připravit jednotku, vložit do ní baterie a přikrýt ji zpět herním plánem. Ten je třeba natočit tak, aby bylo možné jednoduše otvorem ovládat páčku i tlačítko. S pomocí zástěn rozdělí plán na šest výsečí a k nim přibudou také dvě překážky – brána a dračí oči, které také mají svoji pozici. Upevnění dílků je jednoduché, protože v desce jsou pro ně připraveny zářezy.

Jednotliví hráči pak dostanou desku jednoho z draků. Každý z účastníků se může rozhodnout a vybrat si toho svého. K němu dostane také sadu žetonů stejné barvy. Radovat se z nich nebude moci dlouho, protože místo toho je musí hráči rozházet kolem sopky – do každé výseče umístí jeden ze svých šesti žetonů.

dragi-03

V každém kole, když na hráče přijde řada, položí míček na ústí sopky a stiskne tlačítko. Silou foukaného vzduchu zespod se kulička zvedne do vzduchu a nyní je hráčovým úkolem fouknout tak šikovně, aby míček přistál v co nejlepší pozici. Vždy jde o to trefit správnou výseč, odkud si může hráč vzít žeton vlastní barvy a položit si jej na svého dráčka.

Souboj probíhá tak dlouho, dokud se některému z hráčů nepodaří nasbírat všech šest dílků ovoce jeho barvy. Takový hráč a jeho dráček se stávají vítězi partie a mohou si za odměnu dát také nějakou sladkou dobrotu, nejlépe banán nebo pomeranč.

Dragi je další hrou testující dovednosti dětí. Tentokrát nejde ale ani o šikovnost a motoriku, ani postřeh. Všechno závisí pouze na dýchacích svalech a správné síle fouknutí. V každém kole před samotným foukáním je dobré, aby si dítě popošlo kolem stolu a zaujalo co nejlepší pozici. Teprve pak se vyplatí vypustit míček do vzduchu.

dragi-06

Na začátku souboje jsou žetony spravedlivě rozmístěny. Nikdo si tedy nemůže stěžovat na smůlu a musí se spolehnout jen a pouze na vlastní schopnosti. U dětí tak hra může cvičit maximálně cit a trpělivost. Tentokrát je totiž hlavním lákadlem samotná hra a zábava, kterou poskytuje. Podobně jako Ringo Flamingo (recenze), i tentokrát je foukání do míčku nečekaná zábava.

A to především v případě, že do pravidel partie přidáte dvě nová a zesložiťující pravidla (proto pozice dvě na foukací jednotce). První je fakt, že žetony na sopce už nejsou otočeny obrázkem dolů, ale náhodně a hráči si jejich pozici musí objevit v průběhu souboje. Kromě toho ale do hry přichází časový limit, ve kterém musí hráč objevit žeton vlastní barvy. Může tedy pokusy opakovat, přičemž objevené barvy nechává dočasně otočené obrázkem nahoru. Pokud nestihne do konce tahu najít vlastní ovoce, pokračuje další hráč.

Nová pravidla mají důležitý vliv na hru. Díky paměťovému prvku a napětí z možného konce tahu je hra ještě zábavnější. A tentokrát bude dokonce hratelná i pro dospělé, ačkoliv její jasné a primární zaměření je na děti. Konkrétně na ty už od čtvrtého roku. A můžeme potvrdit, že i takto malí prckové si s foukáním užijí zdaleka nejvíc smíchu.

dragi-09

Díky faktu, že každý ze soupeřů má za úkol najít pouze svoje žetony, je hra velice rychlá. Na konec soupeření a cesty se prakticky pokaždé dostanete během patnácti minut. A to je dobře, protože delší hra by s sebou zaručeně přinesla nudu.

Bohužel současně se zařízením je třeba zmínit, že se vlastně nejedná tak docela o hru. Pouze šikovnostní soutěž. A tady narážíme především na znovuhratelnost, která tu prakticky není. Všechny partie budou stejné. To ale malým předškolákům zase tolik nevadí, takže to není zas tak výrazné negativum.

Co hře rozhodně nelze upřít je fakt, že vypadá výborně. Velký podíl na tom má také magie, jako která vypadá vznášející se míček. A to přesto, že ve skutečnosti slyšíte vzduch proudící z jednotky. Ta vydrží bez problémů hromadu partií (nám se baterie ještě po dvaceti hrách nevybyly), protože se automaticky vypíná po krátké nečinnosti. Kartony jsou kvalitní, pevné a s ničím dalším hráči v podstatě nepřijdou do styku.

dragi-13

Dragi vás na první pohled překvapí nápadem. Ten ale není dopracován k úplně dokonalosti. Mohou za to především opravdu základní pravidla pro zisk žetonů, která nemohou překvapit a nekladou na hráče žádné požadavky.

AutorChristoph Cantzler, Anja Wrede
IlustraceDynamo Limited, Kinetic
VydavatelRavensburger
Minimální věk4 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game
RodinaCreatures: Dragons
Alternativní názvyCrache Dragon, Draco de Draak, Dragi

Dragi je spíše takovou legráckou než opravdovou hrou. Hráči používají svého dechu, aby odfoukli míček do požadované výseče. Pouze pokud se tam usadí, mohou získat ovoce ve svojí barvě a přiblížit se k vítězství. V pokročilé verzi je třeba navíc používat paměť. Celkově hra ale baví především předškoláky, kteří ocení její zpracování i vznášející se míček. Právě těm uděláte největší radost, pokud jim Dragi pořídíte. Starší hráči budou tentokrát zklamaní.

+ už pro předškoláky
+ vznášející se míček
+ rychlá partie