Recenze: Dragomino – tajemství dračích vajec

Netrpělivě koukám na obzor ze svého malého voru. Tam někde za ležící mlhou se nachází bájný dračí ostrov. Každý dračí jezdec tam musí vlastními silami dojet, poprat se s nástrahami a najít to svoje spřízněné oheň chrlící stvoření. Na ostrově je spousta vajíček, ale najít mezi nimi to pravé není vůbec snadné. Hrdina se musí vejce dotknout a doufat, že drak vyjádří svoji náklonnost tím, že se přímo před jeho očima vyklube. Pak se spolu budou moci vítězně vrátit domů.

Jenže na ostrově je hned několik jezdců a oslavovaný doma bude jen ten první, který se z výpravy vrátí. Společně tak mohou poměřit síly v deskové hře Dragomino, kde právě tyto malé právě vylíhnuté dráčky budou všichni hledat. Dala jim to za úkol designérská trojice Bruno Cathala, Marie Fort a Wilfried Fort. Ilustrace dodali Maëva Da Silva a Christine Deschamps, hru vydala společnost Blue Orange Games a v češtině ji přináší všem místním dětem firma MindOK.

Na víku hledače malých dráčků může překvapit jejich máma. Leknou se a rychle odhodí víko stranou, takže se dočkají uvnitř téměř třicítky dominových žetonů průzkumu. Ty ale nechají i v rámci přípravy uložené ve dnu krabice, jen mezi nimi najdou sadu startovních dílků (oboustranných), které si rozeberou a pak krabici se zásobou položí na stranu. Čtyři náhodné dílky s terény na ostrově vezmou a vyloží do středu stolu, aby vytvořili nabídku. Všude kolem pak budou ležet vejce, zamíchaná obrázkem dolů.

Hráči se k tahu dostanou postupně, po směru hodinových ručiček od toho, kdo dostal do vínku žeton dračí mámy. Aktivní dračí jezdec si vždy nejdříve vybere jednu ze čtyř dostupných destiček ve středu stolu. A protože už na začátku jednu destičku dostal, vždy už bude dílek přikládat tak, že bude alespoň s nějakým terénem sousedit.

Ideálně by pak měly noví sousedé být stejného typu. Pokud se přiložením nové destičky hráči podaří vytvořit dvojici stejných terénů, může si vybrat náhodné vajíčko stejné barvy z nabídky. Nejdříve se podívá, jestli měl štěstí a naše nového dračího kamaráda nebo našel jen pukavce. Ale i když najde jen prázdné dračí vejce, má malý důvod k radosti, protože sebere žeton dračí mámy. V obou případech položí žeton na spojnici obou terénů, které umožnily zisk dráčka.

Jakmile všichni dračí jezdci odehrají tah, nastává konec výpravy, ale partie pokračuje dalším kolem. Hráči odhalí nové čtyři destičky domina a nové kolo zahájí ten, kdo má v tuto chvíli v držení žeton dračí mámy.

Teprve když dojdou domina, hráči přestanou pořádat jednu výpravu za druhou. Partie je v tu chvíli u konce a hráči získají po jednom bodu za každého dráčka, kterého se jim podařilo přilákat k sobě na destičky. Jeden bonusový bod pak čeká pro finálního držitele dračí mámy. Vítězem se stává ten, kdo má v součtu nejvíce bodů.

Dragomino je jednoduchou dětskou variací na domino. Jenže na rozdíl od klasiky s puntíky, tady nestačí jen přikládat dílky pěkně do dlouhého hada. Tentokrát se hráči snaží vytvářet před sebou krajinky a propojovat je tak, aby přiložením nové destičky vytvořili co nejvíce párů stejné krajiny. Za každou takovou dvojici totiž mají šanci, že získají na svou stranu dráčka.

Hra je doporučena už od čtyř let a jako taková má právě těmto dětem co nabídnout. Je to jejich brána k mírně komplexním hrám, ve které už musí provádět nějaké volby sami za sebe. Musí si vybrat správný dílek z nabídky, a ještě jej dobře natočit a přiložit. Zbytek už je o štěstí, jaký žeton si vylosují.

Do partie se může zapojit celá rodina, lze ji totiž hrát až ve čtyřech. Každý si buduje svoji mapku, ale být první je jasná výhoda. Dílky se v průběhu kola nedokládají, takže držitel dračí mámy má jasně lepší pozici ve větším výběru. Destiček domina je ale pořád stejně, takže partie se i tak krásně vejde do patnácti minut.

V pravidlech se nachází ještě jedna drobná varianta, která do partie přidává ještě paměťový element. Když propojí dva stejné terény s jezery, mohou si místo jednoho žetonu vzít rovnou dva a potají si vybrat jeden. Druhý vrátí zpět do nabídky, aniž by ho ukazovali ostatním a mají tak výhodu do příštích kol.

Zpracování je úžasné a opět souvisí s věkovým doporučením. Dílky jsou pevné a předpokládají trošku hrubší zacházení. Vše je krásně barevné, ale snadno rozeznatelné a všechno doplňuje krásná figurka dračí mámy, kterou chce mít pro sebe každý.

Dragomino je ve všech směrech úžasná hra pro malé děti. Tématem s dráčky láká na první pohled, ale navíc k tomu ještě úžasně baví. Pozitivní zprávou je to, že ani pro dospělého není hra nudná a není tedy problém ji pořídit i jako rodinnou. Vždy ale berte v úvahu fakt, že starší a zkušenější děti po čase bavit přestane, zatímco ty malé chytí tak, že nebudou chtít hrát nic jiného. Dragomino je jistý hit, pokud máte doma malého hráče.

Dragomino je hra, která naprosto nadchne každého malého čtyřletého hráče. Které dítě by si nechtělo na svoji stranu získávat náklonnost malých dráčků? Musí si to ale zasloužit, protože hra zdaleka není jen o štěstí, i když nakonec o úspěchu náhoda rozhodne. Děti ale musí při cestě za vítězstvím i přemýšlet a dobře volit destičky z nabídky. Pouze tak mohou vytvořit páry stejných terénů a získat tak šanci na nalezení dráčka. Hra je při tom nádherně jednoduchá, ale zachovává si nějaké nepopsatelné kouzlo. Dragomino je hrou, která děti uhrane, že nebudou chtít hrát nic jiného.
+ hra s volbami pro nejmenší
+ rychlost partie
+ rodiče se u ní nenudí