Recenze: Drop It – kulatý, hranatý a trojhranný

drop-it-01

Říkali, že se tam všichni vejdeme. Jenže náš vůdce to špatně odhadnul. Nejdřív nacpal dovnitř své tlusté tělo a ucpal všechno. Ještě další čtyři se naskládali kolem něj, a pak najednou oznámili ven, že skrýš je malá. Jenže venku řádí sněhová bouře. Není ale čas hledat jiný úkryt. Všichni musí zpátky na chumelenici a musíme se přeskládat tak, abychom se do jeskyně vešli.

Hráči si nacvičí skládání v deskové hře Drop It, kterou vytvořili ve firmě KOSMOS: Jejími designéry jsou jmenovitě Bernhard Lach a Uwe Rapp, jejichž dílo bylo představeno světu začátkem roku 2018. A ve stejnou dobu se dostává tato krabice také na český trh v kompletní lokalizaci zásluhou společnosti Albi.

Celá krabice je poměrně velká a na víku nabízí právě ochutnávku všech těch barevných tvarů. Za rozměry boxu může velký plastový díl, který slouží jako kontejner pro všechny hráče. Na začátku partie jej vezmou, zasunou ze strany do podstavce a do otvorů po stranách shora nasunou kartonové výseče. Ty odpovídají symboly šikmým částem, na které je celá přihrádka rozdělená. Mezi sebe hráči položí také kartonovou bodovací desku. Každý ze soupeřů pak umístí na tuto stupnici svoji kostičku, dostane sadu dílků ve zvolené barvě (devět kusů), k nim také speciální žeton pro případ překročení hranice 25 bodů a jako bonus ještě dva žetony žolíků.

drop-it-07

Jakmile přijde na hráče řada, jednoduše hodí jeden ze svých dílků do přihrádky. Ale zisk bodů není tak jednoduchý. Při míření totiž musí každý z účastníků velmi dobře mířit. Dílek se totiž nesmí dotýkat žádného jiného stejné barvy nebo tvaru! A to ještě není všechno – na podstavci a i na sloupcích po straně jsou další podmínky, kterým je třeba vyhovět. Pokud leží dílek v jejich cestě (řadě nebo sloupci), pak nesmí mít ani jimi naznačený tvar.

Jestliže se cokoliv nepovede, pak byl celý tah zbytečný a vhozený barevný kousek žádné body nepřinese. Výjimkou je chvíle, kdy hráč je ochotný obětovat jednoho ze svých tří žolíků. V takovém případě i přes porušení umisťovacích pravidel je možné skórovat.

Dílek přinese tím víc bodů, čím výš se v pyramidě nachází. Jeho hodnota odpovídá nejvyššímu řádku, do kterého nakouknul alespoň svým růžkem (i když víme, že kolečka růžky nemají; nebo mají právě jeden?). A pak je tu ještě poziční bonus – na přihrádce jsou natištěné průhledné kroužky. Jestliže se jich nově umístěný žeton dotýká, pak dostane další bod (až tři podle velikosti puntíku). Partie pokračuje až do vhození posledního žetonu, kdy si hráči porovnají získané body na stupnici. Vítěz je ten, kdo jich má nejvíc.

drop-it-09

Drop It je jednoduchou hrou dobrého odhadu, klidných rukou s drobnou špetkou taktiky. Podobnou hru jsme už na trhu měli od Gigamicu, ale tam šlo pouze o to, který dílek nakonec bude prvním nad hranou. Do té doby o nic nešlo. Novinka ale jde o pořádný kus dál a znamená, že každá destička má význam a její umístění může být důležité.

Zisk bodů není na místě podceňovat. I malými krůčky, jeden bod po druhém, je možné nakonec být konkurenceschopný. Jak totiž v plastové misce přibývá dílků, tak se celá skupina zvedá výš a výš a s nimi narůstá také možné bodové skóre. Jenže partii rozhodují především dobře zvolené pozice, protože řada vhozených dílků prostě nepřinese vůbec nic. Na výběr jsou celkem čtyři tvary, takže je často velmi těžké vhodit jej tak, aby přistál správně. Právě díky tomu zažívají hráči pocit napětí před každým tahem, jako by měl být poslední a rozhodnout celou partii.

Hra je samozřejmě velmi přístupná. Nenabízí totiž žádná složitá pravidla. A přesto je při první partii třeba hlídat dost výjimek z bodování a než si na to hráči zvyknou, chvilku to trvá. Hlavně mají hráči tendenci zapomínat na bonusové průhledné puntíky. Ty totiž normálně nejsou součástí partie, ale jsou vidět pouze na přihrádce.

drop-it-03

Naštěstí s tvary není jediný způsob, jak bitvu hrát. S pomocí dalších dvou výsečí (a otočení stojánku) se změní omezení na barvy. A najednou každý z hráčů má svoje pozice, na které se mu vyplatí vhazovat dílky a další, kde žádný bod nezíská. Ty jsou různě rozmístěné po celé ploše a to rovnoměrně, takže hráč má opravdu rozumnou šanci získat body bez ohledu na zvolenou barvu.

Variabilita je ale ještě vyšší. Pravidla totiž kromě pěkně individuální barevné úpravy přináší především týmovou variantu. Ta je výrazně taktičtější, protože hráči mají na výběr více dílků v rámci svého tahu. Oba se dělí o umisťování destiček, střídají se, ale mohou se domlouvat a radit si. Tím získává tato dovednostní hra ještě o pořádnou dávku náboje víc.

drop-it-12

Když už jsme mluvili o přístupnosti, pak je třeba zdůraznit, že krabice je doporučena už od osmi let. Pro tyto nejmenší začátečníky (kteří mohou být klidně i o rok mladší), se počítají zákazy pouze po stranách. Díky tomu není tak těžké kameny umisťovat, aby hráč získal bod, a díky tomu nedochází ke zbytečné frustraci.

Hra celá je samozřejmě docela rychlá. Účastníci nemají ve svém tahu příliš na co čekat, takže se všechno děje opravdu bleskově. Jen to bodování čas od času zdrží, když si nejste jistí, jestli destička plní zákaz a jakou má hodnotu. Brzy se to ale hráči naučí rozeznávat bez problémů. I tak je partie záležitostí nějakých dvaceti až třiceti minut.

drop-it-15

Drop It je hrou, která je překvapivě náročná na šikovnost a trochu štěstí. To proto, že pouštění dílků z výšky prostě není možné detailně odhadnout. A přesto právě přesná pozice destičky určuje její hodnotu nebo také může znamenat fakt, že nemá hodnotu žádnou. Drop It tedy rozhodně má solidní šanci na úspěch v rodinách, protože na ní není nic výrazně špatně.

AutorBernhard Lach, Uwe Rapp
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Albi
Rok vydání2018
(4 voters)
KategorieAction / Dexterity
RozšířeníDrop It: Scoring Variant Promo Cards
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D)

Drop It je hrou, ve které vám body spadnou do klína. Ale musíte pro to také něco udělat, protože každý vhozený dílek přináší body jen, pokud neporuší žádný zákaz. Hra je to jednoduchá, vhodná nejvíce pro rodiny i s mladšími hráči. Partie jen tak neomrzí, protože v pravidlech jsou i různá pravidla. Navíc každé vhození je možné zdokonalovat, aby příště hráč získal svými hody ještě více bodů. Drop It je prostě fajn zábava pro nenáročné.

+ zajímavý systém bodování
+ velký důraz na šikovnost
+ přístupná hra