Recenze: Dungeons and Dragons Legend of Drizzt

Legend of Drizzt - balení

Je to opravdu Drizzt? V řadách nepřátel zašumělo a několik jich nejistě přešláplo z jedné nohy na druhou. Bylo jich mnohem víc – trollové, skřeti a dokonce jeden obr. A přesto ve chvíli, kdy první z nich rozeznal zahnutý meč v rukou útočníka, se jejich řadami šířil neklid. Muž bez hnutí zůstal stát ve dveřích, které před chvílí otevřel.

Záře jeho bílých vlasů se odrážela od čepele každého meče v místnosti. Dvěma rychlými pohyby postava vyhodila cosi do místnosti. Chvíli se nic nedělo. A pak se ozvalo syčení. Plameny loučí na zdech se ještě chvíli třepotaly, a najednou vyhasly. Místností zazněly nejdřív výkřiky překvapení, pak bolesti. Drizzt se dal do pohybu, aby je přesvědčil, že je to opravdu on.

Svět Dungeons & Dragons nabízí obrovský prostor pro různá dobrodružství. Drizzt je jméno temného elfa z knih R. A. Salvatoreho, patřících do světa Forgotten Realms. Jejich děj se odehrává na planetě Abeir-Toril. Drizzt Do’Urden, tak se jmenuje hlavní postava celým jménem. Je na čase, abyste se seznámili.

Legend of Drizzt - připravená hra

Kromě knih totiž vybrala tuto postavu společnost Wizards of the Coast jako titulní i pro svoji třetí dobrodružnou hru z řady Dungeons & Dragons. Její mladší bratříčci se jmenují Wrath of Ashardalon a Castle of Ravenloft a naše redakce tak trochu doufá, že dostane šanci si vyzkoušet i tyto starší kousky. S tímto dobrodružným světem jsme se mohli seznámit už jednou díky vynikající hře Dungeon Command (recenze).

Autorem deskové Legend of Drizzt je Peter Lee a vyšla poprvé v roce 2011 v produkci již zmiňované firmy Wizards of the Coast. U nás ji můžete pořídit například zásluhou společnosti Svět her. Na první pohled byste se mohli při internetovém nákupu nechat odradit cenovkou. Jenže to by se vám nestalo, kdybyste obří krabici viděli osobně.

Legend of Drizzt se totiž nachází v krabici s rozměry, jaké jste ještě nikdy neviděli. Ten nejvíce markantní rozdíl je v její výšce. Krabice si nárokuje téměř svoji vlastní polici, ačkoliv není podlouhlá, jak u těchto velkých balení býváme zvyklí. Naopak má při pohledu shora čtvercový tvar. Na víku vás zaujme ilustrace znázorňující titulní bledovlasou postavu.

Legend of Drizzt - připravená hra

Už teď vám můžeme prozradit, že za svoje peníze dostanete tak obrovskou nadílku, že nebudete litovat ani vteřinu. Čeká vás záplava kartonových komponent, které se všechny ukrývají ve vycvakávacích arších. A bez rozdílu mají úctyhodnou tloušťku, která se dnes už jen tak nevidí. Tady Wizards of the Coast rozhodně nešetřili a na kvalitě komponenty a pocitu z nich to je hodně znát.

V kartonovém zpracování tak dostanete především chodby pro jeskyně, které budete s hrdiny navštěvovat. Ty jsou všechny provedené jako puzzle tak, že jednotlivé dílky do sebe krásně zapadají a nezáleží na tom, jestli jsou čtvercové (většina), nebo obdélníkové (speciální). Aby herní plán nevypadal ošklivě s neuzavřenými konci, autoři přidali do krabice také rohové dílky, které nemají jiný smysl života, než vám vylepšit dojem ze sestaveného dungeonu.

Hromada archů ale obsahuje také karty hrdinů a záporáků, desítky a stovky malých žetonů s různými účely. A pak jsou tu balíčky karet. Těch je rovných kulatých dvě stě (těch přímo herních) a jsou rozděleny do dvou stejně velkých částí – první stovka vás bude provázet několika prvními dobrodružstvími, druhou pak přidáte, až si budete připadat dostatečně zkušení.

Legend of Drizzt - deska hrdiny

Celý ten výpis pak elegantně ukončíme. A ne pravidly, která jsou krátká a jednoduše psaná, ani brožurou scénářů, která vám zaručuje opravdu dlouhou trvanlivost celé hry, ale obrovským pytlíkem plným nejrůznějších figurek! Dohromady je jich 40 a je zde poměrně bohaté množství různých postaviček, každá má navíc na svém podstavci napsané jméno, aby se vám lépe hledala.

Těm dominují dva druhy příšer – hrozivý Eertu a pak dvojice Feral trollů, jejichž počet si rozšíříte o dalšího namalovaného, pokud si koupíte nový Dungeon Command: Tyranny of Goblins. Z toho vyplývá, že žádná z figurek není namalovaná. Nevadí, alespoň je cena nižší, protože nabarvené miniatury by krabici určitě výrazně prodražily. Samozřejmě zde nechybí ani hrdinové nebo menší figurky, které vám zastoupí cestu častěji než obrovské a nebezpečné obludy.

Ovšem pokud by vám nabarvené postavičky chyběly, a chtěli byste si o ně obohatit svět Drizztu (nebo jiných D&D dobrodružných her), ale neumíte nebo nechcete si je sami malovat, pak stačí sáhnout do Dungeon Commandu a přesunout miniatury odsud. Hry jsou totiž s touto druhou sérií naprosto kompatibilní! V každé rozšiřující krabici totiž dostanete karty, které pak lze například v Drizztu použít.

Legend of Drizzt - rozehraná hra

Tak.. Popis komponent jsme možná na první pohled trochu odbyli, ale je to proto, že máme ještě opravdu hodně, o čem psát a povídat si. Možná jsme to zatím v dosavadním průběhu článku dostatečně nezdůraznili, ale Legend of Drizzt je hra kooperativní. Hráči v ní tedy vstupují do jeskyně jako spolubojovníci, dohromady slaví vítězství, ale také oplakávají porážku. V cestě jim bude stát pokaždé jiné dobrodružství, plné jiných příšer. Největší zásluhu na tom mají scénáře, které najdete ve zvláštní brožuře ukryté v krabici.

Příprava hry je velice prostá. Každý z hráčů si vybere hrdinu, za kterého chce hrát – vezme si jeho figurku a také kartonovou desku, která jej představuje. Položí ji stranou Level 1 nahoru, jeho hrdina zatím nemá tolik zkušeností a je slabší variantou sebe sama.

Střed stolu čeká pouze na jeden startovací podlouhlý dílek, který zaplníte právě figurkami svých odvážlivců, kteří se vydali do temnot s touhou pokořit všechno, co se jim postaví do cesty. Všechny ostatní komponenty tvoří hromádky kolem.

Legend of Drizzt - figurky

Skupinka hrdinů ještě dostane do začátku hry nějaké schopnosti, jejichž počet a podoba závisí na vašich hrdinech. Přímo na jejich deskách je totiž předepsané, jestli dostanou nějaké náhodné předměty, případně konkrétní zbraně. Každá postava má také svoje speciální dovednosti, z nichž si může pro dané dobrodružství vybírat pouze některé. Záleží tedy čistě na hráči, jakou strategii se svým svěřencem zvolí pro průchod bojištěm.

Nyní vás ještě čeká připravit samotné dobrodružství a to podle předepsaného scénáře. Ten vám říká, jaké dílky podzemí máte zamíchat, kam do hromádky náhodně vložit speciální místa, případně kdy se vám zjeví hlavní záporák daného příběhu. Jeho kartu a figurku zatím postavíte stranou, jeho čas přijde později. Pokyny vám také řeknou, kolik hráčů se může partie účastnit (liší se u každého dobrodružství) a především kolik žetonů (healing surge) oživení mají k dispozici.

Ale teď už je to všechno a vy můžete začít hrát. Pokud nepočítáme vyrovnávání samotných žetonů do hromádek a figurek na stůl, je příprava otázkou několika málo minut. To je u takto rozsáhlé hry velice nezvyklé a je to skvělý pocit. Právě proto se Legend of Drizzt dostane na stůl poměrně často, protože nebudete odrazovaní dlouhou přípravou, která zbytečně ubírá čas samotnému hraní. Tady je všechno směřované na zábavu, která je hlavním živným prvkem celé hry. Tak s chutí do toho, ať se můžeme také bavit.

Legend of Drizzt - rozehraná hra

Hra je rozdělená jednoduše na tahy jednotlivých hrdinů. Každý z hráčů má ve svém tahu tři fáze, jimiž projde, než předá slovo svému sousedovi. Čeká vás fáze hrdiny, nepovinné objevování a opravdu málo oblíbená fáze nepřátel.

Ale nejdříve nás čeká to příjemnější. Na začátku tahu může hráč ovládat svého hrdinu a provádět s ním všechny ty věci, kvůli kterým do jeskyně vstoupil. Pohybovat se po vlhkých chodbách a útočit na nepřátelsky syčící a hlomozící monstra. Může se pohnout a zaútočit, nebo využít obě akce na pohyb. Každá postava má na svojí základní kartě čtyři vlastnosti – brnění, počet životů, rychlost a počet životů po oživení. Karta samozřejmě zobrazuje i speciální síly postavy, ale ty nás teď nezajímají.

Nejdůležitější je pro nás nyní rychlost. Ta určuje, o kolik čtverečků se může figurka pohnout dungeonem v rámci jedné akce pohybu. Netradiční oproti ostatním podobným hrám je fakt, že je zde povolený diagonální pohyb. Můžete si tedy výrazně zkrátit cestu prostředím, pokud někam spěcháte. Na začátku nebo konci přesunu pak můžete vytasit nějakou zbraň a zasáhnout nepřítele. Vaši schopnost pohybu může ovlivňovat také několik specifických situací, třeba když jste znehybnění.

Legend of Drizzt - karty

Útoky provádíte za pomoci karet schopností, které máte vybavené u svého hrdiny. Ty jste si vybrali na začátku partie, nebo vám byly přiděleny předepsaným scénářem. Na tom nezáleží. Můžete použít dva druhy schopností – obyčejné útoky, které lze opakovat každé kolo a denní útoky, jejichž karty otočíte a nemůžete je použít, dokud je neotočíte nějakým efektem zpět. Třetí druh karet jsou podpůrné akce, které přímo neútočí na příšery, ale dodávají vám specifické výhody.

Ale zpět k útočným pokusům. Hráči jednoduše hodí dvacetistěnnou kostkou a k výsledku hodu přičte bonus za útok. Toto číslo porovná s brněním bránící se příšery, a když ho přesáhne, rána se podařila a zasáhla. Poškození má každý útok určeno přímo na kartě a není tedy dílem žádné náhody – čím silnější útok použijete, tím větší spoušť uděláte.

Teď už jste ale vyčerpali všechny aktivity, které se svým hrdinou můžete provádět. Nyní je na vás, abyste se podívali, kde s vaším hrdinou stojíte. Pokud je to na okraji nějakého dílku, můžete prozkoumávat jeskyni tím, že přiložíte novou mapu z dobírací hromádky. Tento dílek otočíte šipkou ke straně, ze které přicházíte a přiložíte jej. Na nově objeveném místě se vždy nachází nějaká nová příšera, kterou určí otočená karta z balíčku monster. Její figurku položíte na herní desku na místo, kde je obrázek magické houby. Právě zde se objevují noví nepřátelé.

Legend of Drizzt - rozehraná hra

K dokončení jednoho kola nám chybí už pouze odehrát tah za nepřátele. Ale zatímco objevování se vyhnout lze, tady na výběr nemáte. Pokud jste neodhalovali žádný dílek, hrnou se na vás nové síly z neobjevených uliček a tunelů – odhalíte tedy novou kartu a přidáte jednu příšeru. Totéž uděláte i v případě, že jste odhalili v kole dílek s černou šipkou. Pak aktivujete a pohnete všemi příšerami, které jsou ve hře a to vždy podle pokynů na jejich kartě.

Vítězné podmínky jsou pro každý scénář stanovené přímo v zadání a velice se liší. Někdy musíte zastavit nájezd příšer, jindy zabít konkrétního jednoho záporáka. Bez ohledu na druh dobrodružství ale prohráváte ve chvíli, kdy ztratí jeden z hráčů poslední život a už nejsou k dispozici žádné oživovací žetony. Jednotlivé scénáře pak mohou mít ještě další podmínky, které mohou vést k vaší porážce.

Dungeons & Dragons: Legend of Drizzt vás nadchne po první partii. A to nadšení nevyprchá ani po druhé a ani po desáté. V balení najdete několik scénářů, které se od sebe hodně odlišují. Při každé partii využijete jiné součásti hry a zážitek se tak neustále trochu proměňuje. A to nepočítáme s náhodně generovanými příšerami, které vám stojí v cestě.

Legend of Drizzt - žetony

Právě to je současně asi největším kamenem úrazu. Protože příšery mají různé schopnosti a sílu, může se stát, že průchod jednou partií bude mnohem snazší, než jinou, ačkoliv budete hrát stejný scénář. To sice na jednu stranu lze brát jako nedostatek, ale naopak je skvělé, že vlastně vůbec nevíte, co na vás čeká za dalším rohem.

Hráči musí koordinovat svůj postup, přitom ale každý z protivníků má svého hrdinu zcela pod svojí kontrolou. Spolupráce se tedy často omezuje pouze na jednoduché úkoly. Všechno ale směřuje vždycky k jednoznačnému cíli, o kterém všichni vědí a znají ho dopředu.

Zážitek se velice odlišuje za každého hrdinu, protože má nejen jiné schopnosti, ale také jiné parametry brnění i počtu životů. A je pouze na vás, abyste si vybrali, které jeho schopnosti chcete v daném dobrodružství využívat. Navíc s denními schopnostmi musíte nakládat velice opatrně, protože jejich znovunabití není úplně samozřejmé.

Legend of Drizzt - rozehraná hra

I samotný boj je řešený šikovně. Na jednu stranu je dílem náhody, jestli zasáhnete nebo ne. Poškození, které ale udělíte nepříteli, už je čistě otázkou síly, již jste k napadení protivníka použili.

Hra obsahuje neuvěřitelné množství karet, které vám obohatí zážitek ve chvíli, kdy se z vás stanou pokročilejší bojovníci. K tomu ještě přičtěte pasti, poklady za poražené příšery, zvyšování úrovně svého bojovníka za zkušenosti poražených příšer, možnost hrát týmově proti sobě nebo se zrádcem. Ve světě Drizzta je možné všechno!

Nemusíte mít strach, že by se hrdinové pohybovali po plánu pomalu. Navíc vás honí čas, protože každý tah vás hra nutí objevovat. Pokud to nebudete dělat, pohrnou se na vás noví nepřátelé, kteří vám dají zabrat, aniž byste se někam pohli. A to je hodně pesimistický pohled. Proto se neustále snažíte postupovat dál.

Legend of Drizzt - figurka

Pohyb nepřátel je řešený velice jednoduše. Většina z nich zaútočí, pokud jsou v dostatečné vzdálenosti a v opačném případě se posouvají blíž k hrdinům, kteří jsou k nim nejblíže. Mnoho z nich si umí léčit zranění nebo nějaké jiné záludné věci, které vám znepříjemní jejich likvidaci. Často musíte spolupracovat, pokud se na vás sesype víc nepřátel současně.

Legend of Drizzt je krabice naplněná až po okraj dobrodružstvím. Je přesně tím, čím byste ji mohli chtít mít. Drobná zjednodušení v grafické stránce karet a desek v podobě jednobarevných zpracování vám naprosto vynahradí ohromná variabilita a především množství postaviček, které dodávají hře pocit, že tam opravdu jste. Bojujete s nekončícím přívalem příšer, máte u sebe jen několik přátel a musíte spoléhat na svoje schopnosti. Dobrodružství čeká na všechny, kdo se nebojí!

AutorPeter Lee
IlustraceJason Engle, Steve Prescott
VydavatelWizards of the Coast
Počet hráčů1 - 5
(31 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures, Novel-based
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníDungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game – Gray Hag Promo, Dungeons & Dragons: Ghosts of Saltmarsh Board Game, Dungeons & Dragons: The Legend of Drizzt Board Game – Vierna Do'Urden Promo, Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon Boardgame – Kobold Champion Promo
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Dragons, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Dungeons & Dragons Adventure System Board Games, Setting: Dungeons & Dragons, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games

Legend of Drizzt je hra odehrávající se v populárním světě Dungeons & Dragons. Jedná se o dobrodružnou hru, ve které nebudete soupeřit spolu, ale svoje síly spojíte proti společnému nepříteli. Jako nájemní dobrodruhové se pustíte do objevování neznámé jeskyně s cílem splnit zadaný úkol. Do cesty se vám postaví příšery, které budete sami ovládat a přibližovat je ke svým postavičkám. Figurky vám umožní se do partie pořádně vžít a jednoduchá pravidla vám nebudou stát v cestě. Všechno v této hře je zaměřené na maximalizování zážitku pro všechny, bez rozdílu ve zkušenostech s deskovými hrami. Drizzta si zamilujete díky rozdílným scénářům a neopakovatelným situacím. Příšery jsou generované náhodně na konci každého vašeho tahu v pokaždé jinak sestaveném dungeonu. Ani příliš nevadí, že některé hry mohou být díky náhodě v losování monster trochu jednodušší, protože na konci na vás vždy netrpělivě čeká závěrečný boss. Vaši hrdinové mají různé schopnosti, které jim sami při přípravě vyberete, ale musíte je používat s rozmyslem, protože některé z nich mají limity. V boji musíte mít trochu štěstí, abyste nepřítele zasáhli, ale pak už je poškození jasně dané. Užijte si společné dobrodružství se vším všudy, hrajte Legend of Drizzt!

+ neuvěřitelné množství komponent
+ figurky
+ ohromná variabilita