Recenze: Dungeons & Dragons Tomb of Annihilation

tomb-of-annihilation-01

Být nekromantem mělo vždy nesporné výhody. Nikdy jste neměli nouzi o kamarády, protože pokud jste o nějakého přišli, mohli jste si udělat nového. Jenže v posledních dnech jsem sám. Všichni moji kamarádi kostlivci zmizeli a moje magie přestala fungovat. Jakmile začnu vyslovovat zaklínadlo k přivedení nových nemrtvých, začne to kolem jiskřit a nic se nestane. Jakási podivná kletba leží na zemi. Musím tomu přijít na kloub!

A stopa zavedla našeho hrdinu do Port Nyanzaru. Právě v džungli nedaleko leží prý hrobka devíti bohů, která je původcem všeho zla. Toto temné místo propůjčilo své jméno názvu deskové hry Tomb of Annihilation, kterou si pro nás připravil designér Kevin Wilson. Jedná se o už čtvrtý přírůstek do řady kooperativních her, které ale nově kromě značky Wizards of the Coast vychází především pod záštitou firmy Wizkids. Z Ameriky na evropský trh pak zamířila hra zásluhou firmy Esdevium Games.

Na všechny zájemce o tohle nové fantasy dobrodružství čeká opravdu masivní velká krabice se záběrem z džungle, právě u vstupu do hledané hrobky. Jenže ji stráží hadovité stvoření s ohnivým mečem. Hráči zde najdou opravdovou záplavu kartonových komponent v neuvěřitelných pantácti arších. Na hráče čeká v první řadě dvojice brožur – první s pravidly a druhá se všemi třinácti dobrodružstvími, kterými mohou projít.

tomb-of-annihilation-08

Každý z hráčů si vybere jednoho hrdinu, kterým by se chtěl ve světě nové hry stát, vezmou si jeho destičku, vyberou si karty síly (ze své dostupné sady) a především figurku. Aby ji měli kam postavit, potřebují hráči najít mezi dílky mapy ten startovní. Obvykle to bude palouček, na kterém se rozhodli zakempovat. Ale později v kampani na hráče čeká i jiná příprava, o které je informuje kniha scénářů. Destičky mapy vytvoří dobírací hromádku, jejíž obsah je opět určený konkrétním příběhem. Všechny dostupné miniatury, kostka a spousta různých žetonů vytvoří zásobu.

Hráči se dostanou postupně k tahu. Zlo ale nečeká, až se pohnou všichni hrdinové. Naopak se příšery proberou k životu hned na konci hráčova tahu. Ještě předtím se ale musí hráč se svým bojovníkem pohnout. Jeho statistika rychlosti určí, jak daleko se může posunout. Kdykoliv v průběhu může také zaútočit na příšeru. Musí ji mít na dostřel nebo dosah. Jednoduše hodí kostkou, přidá bonusy a odečte brnění nepřítele. Všechny zbývající body jsou zranění, jehož hodnotu dostane příšera v žetonech. Pokud někdy její sada šrámů přesáhne počet bodů života, je poražena. Za to dostane úspěšný hrdina jednu kartu pokladu, který z monstra vypadnul.

tomb-of-annihilation-07

Ihned po provedení pohybů a útoků přichází na pořad dne průzkum. Pokud se postavička hrdiny nachází na hraně dosud známé mapy, může hráč otočit horní desku ze zásoby a přiložit ji. Její rotace je určena bílou šipkou, která musí směřovat k hraně, odkud postava prozkoumává. Na destičce se mohou objevit také příšery, pasti a truhlice. Těm pozice určí symboly na mapě.

Jakákoliv nově objevená monstra současně znamenají, že právě aktivní hráč je bude mít pod kontrolou po tento i všechny budoucí tahy. Právě tyto příšery se budou aktivovat na konci jeho tahu, který právě teď nastal. Při pohybu s obyvateli džungle a kobky se hráči řídí vždy jasně danými pravidly na jejich destičkách. Obvykle se posouvají směrem k nejbližšímu nevítanému návštěvníkovi. Pokud hráč v tomto tahu neprozkoumával (třeba proto, že to nestihl), musí odhalit novou náhodnou kartu setkání. Ta s sebou přináší pěkně záludné události, které je třeba ihned vyhodnotit.

tomb-of-annihilation-13

A to je v podstatě všechno. Hrdinové sice mohou odzbrojovat pasti, léčit se, získávat zkušenosti, ale také různé nevýhody třeba z pastí. Mají různé schopnosti, které jim dávají karty. Hráči si je volí na začátku partie a jejich výběr se postupně zlepšuje. Cíl každého scénáře je specifický. Pokud hrdina poprvé vyčerpá v důsledku zranění všechny svoje body životů, může využít léčivou injekci. Jestliže už ale hráči nemají k dispozici toto léčení a počet životů některého hrdiny padne na nulu, hráči svůj boj se zlem prohráli.

Tomb of Annihilation je jasným pokračovatelem série. Využívá totiž všechny staré dobré mechanismy, které z řady Adventure System her (Castle of Ravenloft, Legend of Drizzt, Wrath of Ashardalon) dělají skvělou zábavu pro rodiny s dětmi. Právě těm jsou tyto dobrodružství klasicky nejblíže a to platí i pro novinku od Wizkids.

Hra vyniká opět jednoduchostí pravidel. Při tom je ale komponent opravdu obrovské množství a především díky figurkám to vše vypadá skvěle. Samotná grafika karet je opět průměrná, ale všechno nám vynahrazují novinky.

tomb-of-annihilation-17

První velkou novinkou je otevřené prostředí. Dobrodružství této krabice se z velké části odehrává v džungli. To se promítlo nejen na barvitější a zajímavější grafice dílků mapy, ale také na samotném prostředí, ve kterém hrdinové bojují. Vše je tak o dost zajímavější. Na nich jsou konečně variabilní místa objevování nejen monster, ale také nově pastí a pokladů. Ostatní dílky mají také pozice pro události, které mohou být propojeny s kartami setkání.

Skvělou zprávou jsou také nové postavy. Druid se může měnit v opici, krokodýla a pantera. Díky tomu se ihned stane oblíbeným hrdinou mnoha hráčů. Očekávejte přetahovanou. Druhým novým povoláním je bard, který umí podpořit v boji ostatní hrdiny na stejném políčku. To se vyplatí v případné bitvě s opravdu silnými monstry.

tomb-of-annihilation-22

Mezi jednotlivými příběhy si hráči mohou nakoupit vylepšení. Karty mohou přidat do své nabídky a v budoucích partiích si mohou v rámci přípravy vybírat z větší variability schopností. A budete to potřebovat, protože souboje s bossy jsou docela těžké. Zbytek scénářů ale není a především v nižších počtech hráčů se všechno dá velmi dobře zvládnout. Pokud tedy chcete větší výzvu, musíte přizvat více spoluhráčů. Dobrou zprávou je, že i při vyšších počtech účastníků se délka partie výrazně nemění a vejde se do šedesáti minut.

Mezi novinky by se v podstatě dala počítat i kampaň. Ačkoliv podobně kvalitní byla představena už v minulé krabici s podtitulem Temple of Elemental Evil, tady je opravdu propracovaná a dlouhá. Všechno je laděné pro různé počty hráčů, kteří se dokonce mohou připojovat a zase odcházet z kampaně. Hráči se tedy nemusí účastnit všech dobrodružství, což ale asi vzhledem k charakteru hry příliš nevyužijete.

Zpracování překvapivě otočilo nejen u karet, kde se vše zlepšilo. Naopak kvalita miniatur ale mírně poklesla, což je vidět především na těch největších. Navíc samotný hlavní boss jménem Juggernaut se nám zdá jako nejslabší (vizuálně) miniatura dosud.

tomb-of-annihilation-27

Ani Tomb of Annihilation není pro pokročilé hráče, kteří hledají nějaký pořádný velký a zlobivý dungeon crawling se spoustou vychytávek a vysokou obtížností. A přesto je tahle hra vynikající, jen musíte být tím správným publikem. Navzdory některým problémům s kvalitou miniatur a bossů jsme stále přesvědčení, že tato krabice je zatím nejlepší v celé sérii Dungeons & Dragons kooperativních her.

AutorKevin Wilson
VydavatelWizKids (I)
Počet hráčů1 - 5
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Miniatures
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníDungeons & Dragons: Ghosts of Saltmarsh Board Game
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Dungeons & Dragons Adventure System Board Games, Setting: Dungeons & Dragons, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games

Dungeons & Dragons: Tomb of Annihilation je nejnovější a nejlepší krabicí v celé sérii zařazené do světa D&D. Přináší vynikající kampaň, nové hrdiny, ale především originální prostředí. Záplava komponent ale tentokrát rozhodně neznamená nějakou složitou hru. Právě naopak Tomb of Annihilation je hra s příjemně jednoduchými pravidly. Při tom ale má příběh i má hratelnost. Pokud hledáte hru, kterou si můžete zahrát se svým potomkem a při tom bojovat společně proti hře, pak je Tomb of Annihilation výbornou volbou.

+ stále výborná kooperativní fantasy hra pro začátečníky
+ nové prostředí
+ zpětná kompatibilita s minulými krabicemi