Recenze: Lobo 77 – číslice s očima

Lobo 77 - balení

Ať už je to kulatá osmička nebo do špičky zakončená jednička, všechna čísla vypadají na první pohled, jako by neuměly do pěti napočítat. Ale to ony umí moc dobře! Dokonce se mohou i postavit, vyskočit z karet a procházet se po stole. Jenže i čísla mají svoje pravidla a jedním z nich je, že když se jim do cesty postaví číslice 77, rychle vezmou nohy na ramena. Ve světě čísel je tahle kombinace ještě víc prokletá, než naše třináctka.

Právě tuto magickou číslici dostala do vínku i malá karetní hra Lobo 77, kterou vydala společnost Amigo Spiele. Její lokalizaci pro českou trh si pak vzala na starost firma Corfix Distribution a tak nám přinesla k hraní dílko, které vzniklo už v roce 1993. Od té doby na sebe vzalo více podob, ale autor se nezměnil. Je jím Thomas Pauli a v nejnovější inkarnaci mu svůj podpis dodal ilustrátor Oliver Freudenreich. To je taky jediné jméno, které na krabici najdeme, což je trochu škoda, autor by si zmínku určitě také zasloužil.

Lobo 77 - připravená hra

Na krabičce najdeme některé ze zmiňovaných číslic. Všechny zvědavě koukají kolem sebe a hlídají, aby se neobjevila 77. V jejím nitru se ukrývá nejen pytlík s hromádkou 24 modrých, tenkých a kulatých žetonů, ale především 55 karet s číslicemi. Jejich hodnoty nejde popsat pomocí klasického rozmezí, protože je tu třeba -10, nula, ale také číslice od dvou do devíti a pak násobky jedenácti. Obávanou 77 ale nenajdete, tu si musíte vytvořit.

Do začátku hry dostane každý z účastníků trojici žetonů také pět karet. Všechny ostatní je třeba znovu pořádně zamíchat a položit jako dobírací hromádku do středu stolu. Jakmile na hráče přijde řada, musí vyložit jednu kartu z ruky a přičíst její hodnotu k již zahrané hromádce. Toto číslo oznámí ostatním, aby si jej mohli zapamatovat pro další tah.

Lobo 77 - rozehraná hra

Čísla se zvyšují a mění tak dlouho, dokud někdo z účastníků nevyrovná nebo nepřekročí hodnotu 77. Tento hráč rovnou prohrál kolo a musí odevzdat jeden ze svých modrých žetonů zpět do banku. V průběhu partie se může i změnit směr a odehrát několik dalších nečekaných zvratů, kterými se hráč může zachránit před jinak nevyhnutelným koncem. Souboj ale končí až ve chvíli, kdy zbude pouze jeden hráč vlastnící ještě nějaké žetony.

Lobo 77 je jednoduchá karetní hra, ve které opět jde o to nepřekročit nějaké číslo. Hra tedy u nás měla šanci zabodovat podobně, jako nedávno recenzované zadky Himmel, A… und Zwirn (recenze). A i tentokrát se to povedlo, ačkoliv ne tak dobře, jako hře od Ravensburgeru.

Lobo 77 - karty

Ostatně rychlá hra prověřená více než dvaceti lety historie by už měla mít něco do sebe. Ačkoliv se stačí podívat na UNO a víte, že to není tak docela pravda. Naštěstí Lobo 77 jde dál a nabízí hráčům příjemnou zábavu a odreagování. Dostatek různých hodnot a karet zaručuje, že ve svém tahu vždy máte na výběr zajímavé možnosti. O šancích sice rozhoduje náhoda, ale také správná taktika může mnohé ovlivnit.

Největším nepřítelem této hry tak je postupné vyřazování hráčů. Tři žetony zaručují, že to chvíli potrvá, než někdo vypadne. Ovšem tento hráč bude přesto muset čekat a sledovat partii ostatních. Problém začíná být významný, pokud se jedná o souboj více než čtyř hráčů. Lze se mu vyhnout tak, že souboj skončí ve chvíli, kdy by měl první z hráčů vypadnout. Vítězem se stane hráč s největším počtem žetonů nebo ten, kdo má nejvyšší součet karet v ruce (tato varianta byla zveřejněna na serveru BoardGameGeek Simonem Woodwardem).

Lobo 77 - karty

Kromě toho hra s sebou přináší ještě jeden příjemný bonus. Protože se jedná o zábavu určenou především rodinám s dětmi, je určitě dobrou zprávou, že výborně podporuje učení matematiky. Počítání tu je na pořádku každého tahu, a aby se děti bavily, musí se i trochu snažit.
Jednotlivá kola jsou rychlá, ale celá hra většinou trvá kolem půl hodiny, pokud se jí účastní více hráčů, pak se může i trochu protáhnout. Přitom právě ve vyšších počtech nabízí lepší zábavu, což je pro takovéto karetní hry typické.

Lobo 77 je nenáročná karetní hra, která pobaví děti a ještě je naučí počítat. Náročnější hráči ji obejdou obloukem, ale svoje publikum si zaručeně najde. Lobo 77 je prostě taková obyčejná zábava, když nevíte co zrovna dělat.

AutorThomas Pauli
IlustraceOliver Freudenreich
VydavatelAMIGO, 999 Games, Asmodee, Dr. Wood Challenge Centre, Galápagos Jogos, Gigamic, Korea Boardgames, Midgaard Games, MINDOK, Paper Iyagi, Piatnik, Swan Panasia Co., Ltd., Y.E.S. A/S
Rok vydání1993
Počet hráčů2 - 8
(4 voters)
KategorieCard Game
MechanismyPlayer Elimination, Take That
RodinaCharacters: Lauras Stern
Alternativní názvyDuplo Risco, Laura lernt Rechnen, Lobo, Lobo 77, 大限77, 로보77

Recenze: Lobo 77 – číslice s očima
Lobo 77 je hrou o číslech. Hodně se v ní počítá a teprve tak se rozhodne o vítězi. Pořád jste tu? Pak vám asi matematika nevadí. Tak právě vy můžete být dobrým publikem pro tuto hru, ačkoliv se hodí především pro hraní s dětmi. Jednoduché vykládání karet tak šikovně, abyste nebyli ten, kdo přesáhne číslici 77, neukrývá žádné složitosti. Ovšem jak partie postupuje dál, hráči vypadávají a musí čekat, než ostatní určí vítěze. Toto čekání může být ve více hráčích dlouhé a protože právě ve větším počtu soupeřů je hra zábavnější, o to větší to může být problém. Lobo 77 ale stále zůstává dobrou zábavou.

+ akční karty oživují hru
+ učí matematiku
+ rodinná zábava