Recenze: Escape Chrámová kletba – utečte s pokladem včas!

Escape: Chrámová kletba - balení

Už první lehký závan vzduchu mi měl napovědět, že tu není něco v pořádku. Jenže jsem udělal chybu. Byl jsem příliš zahloubaný do záhady dveří, které se nacházely přede mnou. Pokryté rytinami z dob dávno minulých. Ze soustředění mne tak vytrhnul až škrábavý zvuk a ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, co jej vydává, přestal jsem strachem dýchat.

Kamenné dveře do hrobky se zavíraly! Kdyby zaklaply na své místo, zavřely by mne tu navždy a nikdo by mne nenašel. Lze je otevřít pouze zvenčí. A protože nikdo o mojí výpravě neví, mohl mě najít až další archeolog o pár let později. Naštěstí jsem doběhl včas a v poslední chvíli se protáhnul zpět do bezpečí. Příště si musím dávat větší pozor!

Asi vám došlo, že podobné dobrodružství čeká i vás a to ve hře Escape: Chrámová kletba. Do češtiny se dostává s menším zpožděním oproti světu, kde pod názvem Escape: The Curse of the Temple vyšla už v roce 2012 a nápad na celý herní mechanismus pochází z hlavy Kristiana Amundsena Østbyho. Hra pochází z dílny firmy Queen Games s ilustracemi Olivera Schlemmera, ale za její českou verzi musíme poděkovat společnosti Piatnik.

Escape: Chrámová kletba - připravená hra

Už krabice naznačí, že se nejedná o žádnou malou hru svým klasickým velkým čtvercovým formátem. Má tedy čím ten veškerý prostor uvnitř naplnit? Překvapivě ano a to přesto, že se pod víkem krabice s portrétem z chrámu utíkajícího dobrodruha nachází klasický přihrádkový systém. Dno přehradíte za použití jedné přepážky a vytvoříte si tím dvě kapsy pomáhající vám ve skladování komponent. Po stranách pak je dno lemované, takže není využita celá jeho plocha.

Ale samotné otvory budou využity opravdu poctivě. Nejdříve ale musíte vycvakat řadu komponent z archů. Dostanete tak především obrovskou hromadu devatenácti velkých komnat uvnitř chrámu. Každá je trochu jiná a všechny bez rozdílu se těší, až vás uvítají ve svém zatuchlém nitru. Z kartonu jsou vyrobené také barevné žetony označující, komu patří která figurka na herním plánu složeném právě ze zmiňovaných komnat. Těch je v krabici ale ještě o dalších třináct víc, protože balení obsahuje i rozšíření Kletby a Poklady. K němu patří také další kartičky a žetony.

Nyní se ale vrátíme k základní hře, kterou tvoří kromě kartonových dílků především kostky. Bílé jako ze slonoviny na sobě všechny nesou stejné symboly klíčů, ohně, lebek a utíkajících postav. Je jich dohromady 25 a jsou tím nejdůležitějším, co budete mít u sebe při snaze opustit prokletý chrám. Ale pořád ještě nemáte figurku dobrodruha, kterým se stanete (pět různobarevných postaviček) a s sebou si na cestu vezmete také 25 zelených magických kamenů. Ke hře ale také patří jedno CD v obálce, jehož zvuky vás budou na útěku doprovázet.

Escape: Chrámová kletba - rozehraná hra

Co jste ale určitě nečekali je fakt, že Escape je hrou kooperativní. Společně se budete snažit dostat do bezpečí všechny vaše postavičky dřív, než se kobka navždy zavře a uvězní všechny uvnitř. Na začátku partie si vyberete svoji barvu, vezmete si její figurku a žeton. Každý hráč dostane také pět kostek, které si zatím položí před sebe.

Mezi destičkami najdete startovní, položíte ji do středu stolu a k ní náhodně nalosujete dva sousedy (z každé strany jednu místnost). Všichni dobrodruhové by se teď měli postavit do počáteční komnaty. Než zamícháte zbývající dohromady, musíte ještě objevit východ a náhodně ho zamíchat jako jednu z posledních čtyř místností čekající na objevení. Dáte jej tedy téměř dospod dobíracího balíčku. Na stůl teď položíte také malou kartonovou destičku sloužící jako zásobárna kamenů. Zelené magické kameny v počtu podle množství hráčů položíte právě na ni s výjimkou dvou dalších, které položíte hned vedle desky.

Posledním krokem přípravy je vložení CD do přehrávače. Pokud už máte všechny ostatní kroky provedené, můžete v klidu pustit první (nebo druhou) skladbu, které vás budou provázet samotnou hrou. Z reproduktorů se začnou linout zvuky, ale samotná hra a akce začne teprve ve chvíli, kdy se ozve pokyn „Escape!“, tedy „Utečte!“.

Escape: Chrámová kletba - rozehraná hra

V této chvíli začnou všichni házet kostkami. Dobrodruhové hrají současně a snaží se naházet vždy nějakou kombinaci symbolů. Mohou přitom přehazovat libovolný počet kostek nekonečněkrát. Jedinou výjimkou jsou kostky, na kterých padne černá lebka. Taková kostka je prokletá a nelze ji použít, dokud ji hráč znovu neodemkne využitím žluté masky, která ruší rovnou dvě tyto lebky.

Symboly na kostkách platíte za akce, ale ihned po použití je můžete vzít do ruky a znovu s nimi začít házet. Každá činnost vedoucí k cíli stojí nějaké symboly. K pohybu a objevování použijete obvykle běžící zelené postavičky, kterých je na kostkách nejvíce. Pro vstup do některých komnat ale potřebujete třeba i klíč nebo pochodeň.

Většina místností je opuštěná a prádzná, ale v některých jsou portály pro položení magického kamene, jehož použití vás posune blíž k otevření únikové cesty. Ale k jeho použití potřebujete vždy velký počet pochodní nebo klíčů – někdy až deset. Za účelem splnění takového úkolu mohou hráči symboly na svých kostkách sčítat. Vaším cílem při pobíhání je snaha zbavit se všech kamenů, které leží na destičce ve společné zásobě. Teprve poté můžete utíkat východem, pokud už jste jej objevili.

Escape: Chrámová kletba - rozehraná hra

Jenže v průběhu objevování na vás čekají hned dvě záludné situace. První je moment, kdy se vám nepodaří zbavit černých symbolů, a zůstanete zablokovaní s pěti lebkami. Obvykle vám v takové situaci pomohou ostatní a odkouzlí vám kletby, musí k tomu ale být ve stejné místnosti a mít na kostce alespoň jednu zlatou masku.

Ovšem může nastat i situace, kdy je prokletí už příliš u všech hráčů. V takové zdánlivě bezvýchodné chvíli mohou využít jeden ze dvou zvratů osudu za celou hru. Jako trest za jeho využití ale musí přidat jeden ze dvojice zelených magických kamenů ležících vedle destičky do zásoby. To hráčům výrazně ztíží únik z chrámu, jak si vysvětlíme za chvilku.

Nejdříve si ale musíme povědět o tom, že v průběhu partie na vás čekají ještě dva napínavé momenty. Jakmile na hrající zvukové stopě uslyšíte gong, musíte rychle všeho nechat a utíkat zpět do startovní komnaty. Musíte to stihnout předtím, než zazní zvuk zabouchnutých dveří. Dobrodruh, který to nestihne, přijde až do konce hry o jednu kostku.

Escape: Chrámová kletba - rozehraná hra

Hráči se postupně zbavují zelených kamenů a objevují chrám. Nakonec objeví i východ, ale pro únik musí hodit dostatečný počet klíčů. To znamená o jeden více, než zbývá ve společné zásobě magických zelených kamenů. Teprve ve chvíli, kdy všichni hráči jsou v bezpečí venku, mohou slavit vítězství. Stačí, aby jeden z dobrodruhů nestihnul včas uniknout (do skončení skladby na CD) a partii prohráli všichni.

Escape: Chrámová kletba je napínavou rodinnou hrou, ve které jde jen a jen o házení kostkami a správnou spolupráci mezi hráči. Ti si musí neustále nějak pomáhat, domlouvat se na společném postupu a objevovat chrám správným směrem, aby chodby nebyly příliš daleko od sebe.

Ve chvíli, kdy zazní gong, měli by se hráči pohybovat v blízkosti startovní místnosti. Někdy není jednoduché se zrovna rychle dostat zpět, protože náhoda může být prostě proti. Pro vstup do každé místnosti potřebujete hodit konkrétní symboly a bez nich můžete jen a jen opakovat hody kostkou.

Escape: Chrámová kletba - rozehraná hra

Nejdůležitější v celé hře jsou ale magické portály pro kameny. Tady se musí vždy setkat více dobrodruhů, kteří se sem pokusí umístit co nejvíce zelených diamantů, aby ke konci hry měli situaci jednodušší. A naházet deset symbolů není jednoduché ani ve chvíli, kdy stojí v komnatě tři dobrodruhové, protože se současně musíte vyhýbat černým lebkám, které vám snažení neustále kazí.

Partie Escape ubíhá ohromně rychle a těch přesných deset minut, které únik vždy trvá, je za vámi ani se nenadějete. A proto si budete hned chtít všechno zkusit znovu a nezáleží na tom, jestli jste uspěli nebo ne. Jen se k tomu váže také jedna další zásadní vlastnost – nelze ji hrát pořád dokola, protože se jí nabažíte.

Po několika partiích vám základní verze začne připadat příliš jednoduchá. Nejsou zde žádné výrazné překážky, které by vás mohly na úprku za slunečním svitem zastavit. A tady právě vstupují do hry rozšíření, které najdete přímo v krabici, jak už jsme naťukli dříve.

Escape: Chrámová kletba - dílky mapy

Destičky s prokletými komnatami nahradí v dobíracím balíčku ty základní. Ve chvíli, kdy objevíte novou komnatu s takovou fialovou maskou, musíte si vzít jednu destičku ze zamíchaných kleteb a od té doby se chovat podle jejích podmínek. Můžete se jí ale zbavit hozením kombinace kostek, která je na kartičce uvedena, takže vás většinou prostě jen zdrží. Ale právě o čas v téhle hře jde nejvíce, takže to pro vás může být zásadní problém.

Za dva klíče pak můžete v místnosti s pokladem pro změnu získat nějakou výhodu z náhodně vylosované destičky. Budou vás přesouvat do jiných místností nebo pomáhat s házením některých symbolů. V krabici je ale ještě jedno rozšíření, které jsme vám dosud zatajili, a jmenuje se Písky osudu. Možná jste si na fotografii balení všimli přesýpacích hodin, které patří právě do těchto pravidel a umožňují vám hrát bez zvukové stopy.

Ve všem tom chaosu je bohužel velice snadné udělat nějakou chybu či omyl proti pravidlům, který vlastně není ani čas napravovat. Všechno běží tak rychle a každou vteřinou se vám krátí šance na úspěšné dokončení hry. Někdy si tak uvědomíte svoji chybu třeba až na konci. Často taková situace nastane, když hrajete s dětmi, které si zapomenou odložit černou kostku. Z toho důvodu je tahle frenetická akce doporučená až od deseti let. V tomto věku už by měly být děti schopné dodržovat daná pravidla, ale přes veškerou snahu k těmto omylům může dojít.

Escape: Chrámová kletba - kostky

Hra je vlastně celá úplně dokonale náhodná. Od prvního okamžiku zde nemáte nic jisté, a když vám symboly nebudou padat, nebudete svým spolubojovníkům nijak platní. Tento absolutní vliv štěstí může některým hráčům vadit. Ale protože je hra určená pro rodinnou zábavu nebo na odreagování, nejedná se o žádný zásadní problém.

Zpracování celé hry je perfektní a není co mu vytknout. Tedy vlastně je tu jedna věc – na CD mohlo být víc zvukových stop, které mohly mít gongy v různých místech zvukové stopy. Pokud byste pak na začátku partie zvolili náhodný výběr, napětí by bylo ještě vyšší. A trochu máme strach z dřevěných kostek, které se možná časem ohrají a jejich obrázky přestanou být čitelné.

Hra je ve světě velice úspěšná a to vede k vzniku dalších rozšíření. Doufáme, že se k nám některé z nich také dostanou. Zajímavější je určitě Quest, který do hry přidává nejen nový úkol, jenž musíte před únikem splnit, ale především jedinečné osobnosti pro vaše dobrodruhy. A pak jsou tu Illusions, které do partie přináší další možnosti, jak přijít o kostku. Je dobré zmínit také skutečnost, že Queen Games připravuje na rok 2014 také dospělou reimplementaci se zombie, nazvanou Espace from Zombie City.

Escape: Chrámová kletba - kartičky

Escape: Chrámová kletba je hra o komunikace, rychlosti a schopnosti správné práci s kostkami. Vašemu úspěchu sice vládne náhoda, ale nakonec musíte vy správně využívat hozené symboly a pohybovat se po chrámu tak, abyste tam nezůstali zavření navždy. I když pokud byste s sebou měli tuhle hru, možná by vám to ani tolik nevadilo.

AutorKristian Amundsen Østby
IlustraceOliver Schlemmer
VydavatelQueen Games, Devir, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů1 - 5
Herní doba10
(57 voters)
KategorieAction / Dexterity, Adventure, Dice, Electronic, Exploration, Real-time
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Elapsed Real Time Ending, Grid Movement, Modular Board, Physical Removal, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Real-Time, Roll / Spin and Move, Solo / Solitaire Game, Tile Placement
RozšířeníEscape: Queenie Box, Escape: The Curse of the Temple – Exclusive Queenie 2020: Dice Shrine Chambers, Escape: The Curse of the Temple – Expansion 1: Illusions, Escape: The Curse of the Temple – Expansion 2: Quest, Escape: The Curse of the Temple – Expansion 3: Traps, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 1: The Pit, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 10: Totem Chamber, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 11: The Cursed Gems, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 12: Slide, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 13: Map, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 14: Wishing Well, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 15: New Quest Chambers, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 16: New Traps, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 2: Doomed, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 4: The Fountain, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 5: Quest Chambers, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 6: The Maze, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 7: New Characters, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 8: The Maya Calendar, Escape: The Curse of the Temple – Queenie 9: Exchange Chamber and Teleporter Chamber
RodinaComponents: Compact Discs (CDs), Components: Dice with Icons, Components: Gems/Crystals, Components: Official Music Soundtrack, Components: Sand Timers, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Escape (Queen Games), Players: Games with Solitaire Rules, Series: Yellow Wave Box (Queen), Theme: Archaeology / Paleontology, Theme: Temple
Alternativní názvyEscape: A Templom átka, Escape: Chrámová Kletba, Escape: Chrámová Kliatba, Escape: Der Fluch des Tempels, Escape: La Maldición del Templo, Escape: La Malediction du Temple, Ucieczka: Świątynia zagłady

Escape: Chrámová kletba je akční hrou toho nejčistšího rodinného rázu. Všichni hráči současně hází kostkami a za symboly, které jim padnou, se mohou pohybovat chrámem, odhalovat jeho tajemství, ale také sbírat poklady. Teprve když mají dostatek diamantů, mohou se pokusit utéct vchodem. Jenže ten musí nejdřív najít. Všechno je to ohromně hektické a zábavné. Hra trvá pouhých deset minut, během kterých se stane spousta napínavých situací. Dvakrát se musíte vrátit do startovní místnosti, jinak budete navždy uvěznění a vždy pouze během několika vteřin. Hráči musí spolupracovat a hrát opravdu takticky. To je naštěstí i díky přítomnosti kostek možné. Zpracování je výborné a umožňuje variabilní hru, protože obsahuje dokonce i rozšíření. Jen je škoda, že na CD jsou pouze dvě zvukové stopy a kostky jsou dřevěné, takže se dříve nebo později ohrají. Krásná hra sice postrádá hloubku pro zkušenější hráče, ale pokud ji chcete mít jako rodinnou zábavu, můžete hodnocení pro sebe zvýšit na VÝBORNÁ.

+ všichni hrají současně
+ vždy stejná délka partie
+ rozšíření přímo v krabici