Recenze: Escape the Dark Castle Adventure Pack 1 – Cult of the Death Knight

escape-from-the-dark-castle-curse-10

Už už jsem si myslel, že to mám za sebou. Unikl jsem z tenat všech monster a otevřel dveře, za kterými prosvítalo denní světlo. Jenže to byla všechno iluze. Záře byla jen ze skupiny loučí, které osvětlovaly obrovskou místnost. A v ní stál rytíř, ze kterého čišela smrt. Zasmál se a zmizel. Byla ze mě zase jen naháněná zvěř.

Je to jen několik týdnů, co jsme se snažili utéct z hradu v karetní hře Escape the Dark Castle. Hra dramatická, kooperativní a s pořádně hutnou atmosférou je dílem trojice Alex Crispin, Thomas Pike a James Shelton. A ještě v tom samém roce 2017 spatřilo světlo světa rozšíření Cult of the Death Knight pod hlavičkou společnosti Themeborne Ltd. a také v distribuci firmy Esdevium Games.

Na hráče pokaždé čeká stejná překážka v podobě řady místností. Ty přináší náhodné nástrahy v podobě odhalovaných karet, které obvykle ale znamenají boj. Hrdinové k tomu potřebují kostky a štěstí. Právě s pomocí hozených ikonek se snaží sestavit sadu potřebnou k poražení příšery z temného hradu. Hráčům neustále ubývá počet životů, až jsou pohlceni hradem. No, a nebo, čas od času, utečou.

escape-from-the-dark-castle-curse-02

I nová krabička je kompletně černá a na víku vidíme titulního rytíře smrti. Pod jeho bdělým dozorem se schovává v kobkách trojice nových hrdinů a všichni čekají na svoji příležitost k útěku. Jsou tu ještě specializovanější povolán, které mají kostky výrazně zaměřené na jeden aspekt. Nové postavy tak vylepšují taktické možnosti, pokud jde o sestavování skupiny hrdinů.

Pokud hru neznáte a nebylo to z předchozích vět jasné, jedná se o koooperativní zábavu. A pro ni je tím nejdůležitějším balíček nových dobrodružství, který obsahuje patnáct nových lokací (v jazyku hry kapitol). Jsou mezi nimi zajímavá stvoření, která jdou jen po nejslabších hráčích, jindy zase mají volbu, jak s nepřítelem bojovat. Objevování těchto karet a čtení jejich příběhů je součástí důležitého celkového zážitku.

Na začátku tedy vždy stojí týmové rozhodnutí, kdo vstoupí do místnosti jako první. Tím je Escape the Dark Castle jako celek naprosto unikátní. Atmosférou vás opravdu pohltí a to platí i pro novou krabici. Všechny karty jsou opět výborné a jejich pořadí náhodné. Hráči mohou použít nový balíček jako celé jedno dobrodružství nebo jej zamíchat do původních karet a vytvořit tak ještě náhodnější výběr nepřátel pro jednotlivé partie. Druhý z přístupů se nám líbí víc, protože vám dávkuje nové prvky postupně. Pokud vám ale nevadí odhalit všechny novinky naráz, i tak karty fungují.

escape-from-the-dark-castle-curse-05

Mezi kartami předmětů se nově budou ukrývat také záludné kletby. Ty mají negativní vliv na stav hrdinů nebo na jejich šance. Před očima se jim tak mohou rozplynout některé předměty, mohou být zraněni a přijít o jednu ruku (mohou nést jen jeden předmět) nebo jsou označeni pro smrt. V tu chvíli nemohou odpočívat a postupně jsou jejich kostky nahrazované kostkami kultu.

To se jich zmocnila nálada sekty, jejíž předměty jsou všude kolem. Čas od času je může jejich situace posednout a budou přinucení bojovat proti svým kolegům. Stačí hodit v boji černou stranu kostky a hráč ji musí přidat na stranu nepřítele a všichni ostatní parťáci musí nyní porazit o jednu více ikonek. Pokud jste už Escape the Dark Castle hráli, pak víte, že takovéto zvraty jsou přesně to, co vás přivede do hrobu.

Hra si zachovává příjemnou rychlost. Všichni účastníci si budou své životy opět poznamenávat na papírové bločky. Jednoduše čárkovat. A hrdinové určitě ocení, pokud jich je více. Partie je ale bez ohledu na to velmi obtížná.

escape-from-the-dark-castle-curse-07

Zpracování zůstává vynikající. Černobílé kresby zaručují velmi temnou a nejistou atmosféru a k tématu i náplni hry se velmi dobře hodí. Potěší samozřejmě i nové kostky hrdinů. To vše zpracované velmi dobře.

Escape the Dark Castle: Cult of the Death Knight je krabičkou, která hlavně navyšuje variabilitu. Výběr karet příběhů je nyní opravdu zajímavý a zaručuje pokaždé úplně jiný zážitek. Nikdy si nemůžete být jistí, co na vás uvnitř čeká. Navíc procházení balíčku předmětů je nyní plné nejistoty, protože jsou zde i kletby, které přináší jen problémy. Díky tomu je nová krabička výrazně obtížnější a doporučujeme ji hlavně zkušeným hráčům Escape the Dark Castle.

AutorAlex Crispin, Thomas Pike, James Shelton
IlustraceAlex Crispin
VydavatelExod games, Ghenos Games, Themeborne Ltd.
KategorieAdventure, Card Game, Dice, Expansion for Base-game, Fantasy, Horror
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Paper-and-Pencil, Push Your Luck, Role Playing, Storytelling
RozšířeníEscape the Dark Castle
RodinaCrowdfunding: Kickstarter
Alternativní názvyEscape The Dark Castle: Extension 1 – Le culte du chevalier de la Mort

Cult of the Death Knight přináší navýšení obtížnosti do populární kooperativní karetní hry Escape the Dark Castle. Partie a úspěch závisí stále na hodech kostkami, což nemusí někomu připadat spravedlivé. Ale rozhodně to je atmosferické a napínavé. Nikdy nevíte, jestli vůbec máte šanci přežít a utéct. Na hráče totiž čekají nově také kletby. Cult of the Death Knigth skvěle vylepšuje celkový zážitek – ne ani tak novými prvky, ale především vyšším výběrem ze všech komponent.

+ nové karty pro dobrodružství
+ zajímavé kletby
+ kostka s černými plochami