Recenze: Exit Úniková hra – faraoni, laboratoře a chaty

exit-unikova-hra-09

Je to nová móda. Nechat se zavřít do místnosti a poslouchat, jak zámek zaklapne. Jen tak, dobrovolně. Uvnitř je spousta zámků, šifer a kódů. Ať už vám za zády tiká bomba, světu hrozí apokalypsa nebo jde o hon na vraha, vždy se vše odehrává v časovém stresu. Nastal čas do takové potemnělé místnosti nakouknout na vlastní kůži. Vítejte ve světě únikových her.

Málokdo ještě neslyšel o fenoménu únikových her, které se někdy označují jako Exit a jindy jako Escape games. A bylo jen otázkou času, kdy se podobných počinů dočkáme i na našich stolech. No a vezmeme to pěkně chronologicky, jak nám přišly tyto hry na stůl. První na řadě je trojice krabiček, které se na český trh proplížily tak nějak nenápadně v distribuci společnosti Dino. Jmenují se Opuštěná chata, Faraonova hrobka a Tajná laboratoř. JEDNA

Jedná se o trojici malých krabic, které sdružuje do jedné skupinky název Exit: Úniková hra. Jedná se o řadu, pod kterou jsou podepsaní Inka a Markus Brandovi a jako původního vydavatele je třeba zmínit firmu Kosmos. Právě na domovském trhu dostaly tyto krabičky věhlasnou cenu Spiel des Jahres pro rok 2017.

exit-unikova-hra-04

Jak ale napsat recenzi na únikovou hru, zhodnotit ji a ještě nic neprozradit? Přesně o to se nyní pokusíme a nemusíte se tedy bát, že byste se v recenzi dočkali jakýchkoliv spoilerů. I na fotografiích okolo vidíte pouze základní komponenty, které jsou viditelné ihned po rozbalení krabičky. Obsah samotných balíčků na obrázcích budete hledat marně, protože tím by utrpěl zbytečně celý váš zážitek.

Malé krabičky vždy nabídnou ve svém nitru brožuru s úkoly, kotouč sloužící pro hledání správných odpovědí, nějaké drobné kartonové komponenty (které ale zatím necháte v krabici) a pak především velký balíček karet. Ten je uvozen velkou značkou stop na první kartě, která vám říká, že dál už byste měli dávat dobrý pozor. Všechny karty podle zadních stran rozdělíte na karty rébusové (označené písmeny) a očíslované modré karty s odpovědí. Poté už vám v ruce zbude pouze sada karet nápověd, které je třeba rozdělit na malé balíčky po třech kartách a to podle grafického symbolu. Jedná se o první a druhou nápovědu, ale také řešení každého úkolu.

Na začátku partie hráči dostanou brožuru. V té je úvodní text s příběhem, ale současně také několik stran s různými částmi hádanek či nápovědami k nim. Stránky ale nejsou nijak označené a je na samotných řešitelích, aby poznali, ke kterému rébusu daná strana nabízí informace. Současně tato brožura obvykle také nabídne odkaz na první kartu s rébusem – někde ukryté písmenko.

exit-unikova-hra-01

Jakmile hráči v průběhu partie někde uvidí kartu s písmenem nebo jim to hra explicitně řekne, mohou otočit mezi sebe nové karty rébusů. Tím před sebou budou mít vždy rozložených jeden nebo více logických problémů. K některému ještě nemají veškeré podklady a obvykle pouze jeden lze vyřešit, a tak se posunout dál. K tomu budou potřebovat logické myšlení, postřeh, ale také schopnost nenechat se zmást kouzlům se slovy. Všechno je v této hře povoleno.OSM

Každý rébus je označen jedním ze symbolů, například hvězdička či čtverec. Řešení pak představuje kombinaci tří prvků. V Opuštěné chatě to jsou číslice a barvy, ve Faraonově hrobce egyptské symboly a v Tajné laboratoři zkumavky různých tvarů a barev.

Dřív nebo později dojde tým hráčů k pocitu, že zná správné řešení. Na třech soustředných kruzích je v tu chvíli třeba zarovnat odpovědi, o kterých si myslíte, že jsou správné – k symbolu rébusu. Následkem toho se v okénku uprostřed objeví jedno z řady možných čísel. To odkazuje na kartu odpovědi, která buď hráčům řekne, že jejich odpověď je nesprávná nebo je odmění dalším pokrokem v příběhu. To znamená odhalení nových karet a zase nové hádanky.

exit-unikova-hra-04

Tak vše pokračuje neustálým luštěním a používáním různých vodítek až do chvíle, kdy hráči konečně dosáhnou vítězství. Svůj čas by si určitě měl tým měřit od začátku do konce, protože v pravidlech najdete také tabulku hodnocení. Výsledná známka je tvořena nejen délkou samotného snažení, ale také počtem použitých nápověd.

Exit: Úniková hra je skvělá v tom, že vám dovolí chybu. I poté se nic neděje, jen se dozvíte o svém omylu. Tento mechanismus nás opravdu zaujal. Některé hádanky není vůbec snadné vyluštit bez nápovědy. Jsou záludné, ale především velmi variabilní a kreativní. Je vidět, že do jejich vzniku bylo investováno hodně energie. I samotné řešení kolečka odpovědí je skvělé. Pokaždé vám dá jasnou odpověď na váš tip a nepenalizuje vás zbytečně. Ztratili jste přece čas už jen tím, že jste se o takové řešení snažili.

V této hře nezáleží na počtu hráčů, kteří u ní budou sedět. Snad jen v těch počtech asi nebudou všichni mít dobrý přehled a zdaleka se nezúčastní na řešení. Nám se ve dvou vše dařilo tak akorát, ačkoliv vždy platí, že víc hlav víc ví. Dokážeme si ale představit i partii Exit pouze jako solitérní zábavu.SEDM

exit-unikova-hra-05

Celkový příběh vyprávěný hrou není nijak silný. Obvykle se nikam neposouváte, ale hádanky spolu souvisí a dohromady nakonec hra působí celkem soudržně.

Velkou otázkou je povaha krabičky a hádanek, které předpokládají ničení komponent. To alespoň naznačuje krabička, což by z krabičky dělalo opravdu jednorázový zážitek, který není možné poslat dál. Naštěstí všechny úlohy je možné vyřešit i bez toho. Doporučujeme ale kromě na krabici zmíněných tužky a papíru mít připravenou také průhlednou fólii a fix. Jejich pomoc určitě oceníte.

Záleží ale také na samotném týmu, jak zodpovědně k řešení přistoupí. Jednotlivé hádanky totiž mají na kartách i řešení. Pokud by tedy chtěl někdo jen projít hrou, pak by mohl při každém rébusu jednoduše sáhnout po třetí kartě u odpovídající hádanky a vyřešit ji. Nevidím ale jediný důvod, proč by někdo měl takovou věc dělat. Proto není přítomnost samotných řešení v nabídce žádný problém. Totéž pak platí i pro situaci, že by tým tipoval jedno řešení za druhým slepě bez přemýšlení. Taková situace nastane až v případě bezmocnosti a ostatně dobře odráží i snahu zkoušet všechno na všechno v reálném escape zážitku, když nevíte kudy kam.

exit-unikova-hra-08

Jednotlivé krabičky se pochopitelně liší obtížností. Opuštěná chata je nejjednodušší a je vhodná pro začátek. Výborná je Tajná laboratoř. Jako nejslabší nám připadá Faraonova hrobka, která nabízí i jeden ne zcela logický úkol.ČTYŘI

Exit: Úniková hra je vynikající sadou tří krabiček. Ty jsou sice dražší, ale za cenu dostanete prvotřídní hodinovou zábavu plnou napětí a řešení záludných rébusů. Pokud si navíc budete dávat pozor, pak můžete hru použít znovu, darovat nebo prodat dál. Komponenty není pro dokončení třeba ničit, rozstřihovat nebo po nich kreslit. Exit: Úniková hra nás moc baví a doufáme, že se dočkáme i dalších krabiček v řadě.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michaela Kienle, Sensit Communication GmbH, Franz Vohwinkel
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Brädspel.se, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Piatnik, Spilbræt.dk, Vennerød Forlag AS, Zvezda
Počet hráčů1 - 6
Herní doba150
Jazyková závislostUnplayable in another language
(7 voters)
KategorieDeduction, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game
RodinaCategory: Escape Room Games, Misc: Limited Replayability, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Exit: The Game
Alternativní názvyExit peli: Salainen laboratorio, EXIT 脱出:ザ・ゲーム 秘密の実験室, EXIT 방 탈출 게임: 연구실의 비밀, EXIT-КВЕСТ. Секретная лаборатория, Exit: A játék – A titkos labor, EXIT: Das Spiel – Das geheime Labor, Exit: El Juego – El laboratorio secreto, EXIT: Het Spel – Het Geheime Lab, Exit: Il Laboratorio segreto, EXIT: Laboratorul secret, Exit: Le Laboratoire Secret, EXIT: O Laboratório Secreto, EXIT: Tajemnicze laboratorium, Exit: The Game – Det hemliga laboratoriet, Exit: The Game – Det hemmelige laboratoriet, Exit: The Game – Det Hemmelige Laboratorium, EXIT: The Game – Το Μυστικό Εργαστήριο, Exit: Úniková hra – Tajná laboratoř

Exit: Úniková hra nabízí skvělý vstup do světa únikových her. Tahle novinka září skrz naskrz slovem úspěch a bude vás ohromně bavit. Luštění je tu chytré a bez nějakých zbytečných zkratek. Převážná většina úkolů je naprosto logických a s trochou snažení se na ně dá opravdu přijít. Hra je výtečně stavěná pro nižší počty hráčů. Celý dojem vám může pokazit tedy snad jen vyšší cena jednotlivých krabiček. Exit: Úniková hra to ale všechno umí vynahradit tou hodinkou nabitou zážitky.

+ kolečko odpovědí
+ můžete udělat chybu
+ libovolné počty hráčů