Recenze: Famous 500 – závodní hra s devíti kartami

Famous 500 - balení

Závodní trať je připravená rozhodnout souboj dvou jezdců. Jejich vozy nejsou zdaleka stejné, ale šance ano. Jeden stroj je lepší v zatáčkách, druhý zase na rovince. Kdo bude v závěru tratě lepší a protne šachovnici jako první?

K tomu, abyste si zahráli závodní hru, nepotřebujete velké krabice, miniatury autíček, velkou mapu okruhu ani kostky. Stačí vám jen devítka karet, které se ukrývají v mrňavé krabičce s nápisem Famous 500. Autorem hry je Rob Bartel, stejně jako u ostatních dílů série, ze které jste zatím měli možnost přečíst si jen o tenisové hře Famous Forehand (recenze). Dnes jsou tedy na řadě automobilové závody.

Krabička je úplně stejná jako minule. Tenká, naplněná devíti kartami a složenou brožurkou popisující pravidla. Všechno snadno vyjmete zatlačením na otvor malý otvor na druhé straně, než ze které na vás ve skutečnosti karty vyskočí.

Famous 500 - připravená hra

Každá z devíti karet na sobě má v levém horním rohu vypsanou rychlost v mílích za hodinu. Nejnižší je 40 mil, nejvyšší pak 180 mil. Vedle ní je ve starobylém stylu nakreslený i elegantní tachometr, jehož ručička odpovídá nastavené rychlosti. Pod touto nezbytnou hodnotou najdete tři řádky pro tři obtížnosti trati – zatáčkovitou, zvlněnou a rovinku. Každá z nich má u sebe zobrazené nároky na tři parametry, které ve vašem voze budou hrát roli: pneumatiky, palivo a motor.

A to je všechno. Nic víc po zakoupení Famous 500 nedostanete. Výjimkou z tohoto prohlášení je samozřejmě rozkládací brožurka s pravidly, která je tentokrát o trochu delší, než u hry Famous Forehand. Pokud ji prolistujete, zajisté vás zaujme především poslední list, na kterém je nakreslená trať, na které závodí formule 1 v monackém knížectví.

Možná vás to překvapí, ale právě tato trať bude hostitelem pro vaše závodní vozy. Je rozdělená do sekcí, které odpovídají barevně řádkům na kartách. Jedny jsou rovinaté, druhé vlnité a poslední opravdu hodně zatáčkovité. Konkrétně Monaco obsahuje od každého druhu přesně dvě.

Famous 500 - připravená hra

Kromě základní čáry vykreslující tvar tratě najdete na mapce ještě další důležité informace. Především to je počet bodů, kterými můžete vybavit svoje vozy a nastavit si je na závod podle svých představ. Dole je v malé tabulce připomínka fungování pit stopů, které jsou vyznačené čárkovanou linkou u jedné ze sekcí na trati. Poslední důležitá informace je počet kol, na které se závod jede a šedá stupnice, kterou k tomu využijete.

Famous 500 je závodní hra pro bohaté, protože na rozdíl od tenisové hry vyžaduje, abyste u sebe měli rovnou dvě mince. Jednou budete označovat kola a druhou pozici vozů na trati. Takže na začátku položíte jednu mince na pozici LAP 1 a druhou na startovní rošt, který se nachází hned za šachovnicovým praporkem. Závodí se pochopitelně po směru hodinových ručiček, tedy na pravou ruku.

Hráči nyní dostanou ze zamíchaného balíčku každý tři karty. Zbylá trojice zatím zůstane ležet vedle trati, odkud si budete moci v průběhu partie měnit svoje závodní karty. V případě, že všechny vaše tři karty jsou vyšší než 100 MPH, pak můžete zažádat o jejich výměnu.

Famous 500 - karty

Každý z hráčů si k sobě vezme tužku a papír, rozdělí jej čarami na čtyři sloupce a pečlivě si prohlédne trať. Sloupečky nadepíše PNEU, PALIVO, MOTOR a BODY. Nyní si přečtěte číslo na závodní trati a rozdělte body podle svého uvážení mezi tyto tři důležité vlastnosti vozu. Čtvrtý sloupeček dostane do vínku nulu, ale postupně bude svoji hodnotu zvyšovat.

Věřte nám nebo ale, ale teď už jsme připravení závodit! Pozici vozů na trati určuje mince, a pro každou z těchto částí trati hráči musí zahrát tajně jednu kartu z ruky a určit tak rychlost svého vozu v této sekci. To má po společném odhalení volby hned dva velmi důležité důsledky.

V závislosti na rychlosti a zatáčkovitosti úseku hráči najdou odpovídající řádek na kartě a musí na svůj automobil aplikovat všechny mínusové penalizace, které se zde nachází. Zatímco jízda rychlostí 40 mil za hodinu není nebezpečná nikde, ve stovce už si odečítáte jeden bod benzínu i na vlnité tratí a dokonce dva body pneumatik, pokud jste v černé části (tedy nejvíce zahnuté).

Famous 500 - tratě

Jenže na základě rychlosti se současně určuje vítěz daného úseku. Ten z hráčů, který zvolil vyšší rychlost, je vítězem sekce. Všechny změny a hodnoty zapíšete do nového řádku na svém papírovém listu se stavem vozu. Ponížíte tedy hodnoty auta, které jste nastavili na začátku, ale přičtete rychlostní body v posledním sloupečku.

Hráč s vyšší rychlostí získává rovnou dva body, ale zkrátka nepřijde ani poražený, který získá jeden bod. Proč? Protože tyto body pak můžete utrácet ve chvíli, kdy zajedete do boxů. Tím sice automaticky prohráváte na daném úseku trati (pokud nezajel i soupeř), ale můžete za každý utracený bod opravit nějaký parametr svého vozu – přidáte tak tři body pneumatikám, dva palivu nebo jeden motoru. Krom toho si ještě doberete do ruky čtvrtou kartu z hromádky vedle mapy trasy, a pak jednu z těchto čtyř vrátíte dospodu balíčku. Tím si můžete vylepšit svoji pozici pro další okruhy.

Jenže je zde ještě jedna důležitá informace, kterou jsme vám zatím nesdělili. Poté, co kartu zahrajete a vyhodnotíte, místo odhození ji předáte soupeři! Tím je zaručená naprostá vyrovnanost a ani fakt, že na začátku dostanete lepší karty, vám nezaručuje vítězství. Po jejich zahrání je totiž získá protivník a tím má šanci je využít!

Famous 500 - karty

Po každém odjetém kole navíc hráč, který je pozadu, musí zahodit jednu kartu ze svých tří. Pak si dobere horní kartu ze zásoby. Tentokrát však na rozdíl od zastávky v boxech nemá možnost vybírat ze čtyř, ale musí se spokojit s novou kartou, která mu přijde náhodně.

Konec závodu nastává po odjetí určeného počtu kol. Hráč, který nasbíral nejvíce bodů za vítězství v jednotlivých úsecích trati, se stává nepopiratelným vítězem. V případě remízy je to pak ten, kdo jel v posledním úseku před cílem rychleji.

Famous 500 je pro nás ještě větším překvapením než tomu bylo u tenisového Forehandu. Malinká krabička ukrývá neuvěřitelný potenciál a zábavu, která vás pohltí na dlouhou dobu a dokonce vás donutí navrhovat vlastní tratě a pořádat šampionáty.

Famous 500 - tratě

Nejelegantnější na celé hře je v podstatě jakákoliv absence náhody kromě počátečního rozdání karet. Ale tím, že je po zahrání předáváte soupeři, se všechny rozdíly zcela stírají a všechno záleží pouze na dvou věcech. Základním nastavení auta, které dělá každý hráč podle svojí taktiky a také karet, které dostal, ale především podle toho, jak dokážete zkombinovat hraní rychlých karet a udržení se na trati.

Samozřejmě ve chvíli, kdy vám kterýkoliv z parametrů vozidla spadne na nulu, jste ze závodu vyřazení a váš soupeř vlastně ani nemusí pokračovat v závodění a stává se automaticky vítězem.

Pochopitelně vám určitě celou dobu, po kterou čtete náš článek, vězí v hlavě jedna otázka: co další tratě? Nebo si myslí, že budu pořád závodit jen v Monaku? Samozřejmě vás velice rádi uklidníme. Stačí vám přístup k Internetu. Do prohlížeče naťukejte adresu http://www.famousgamescompany.com/ a tam na vás čeká další šestice tratí. Mezi nimi jsou tak slavná jména jako Le Mans, Spa nebo Indianapolis. A všechny čekají jen na to, až si je vytisknete a pořádně jim otestujete asfalt.

Hra si přitom zachovává opravdu malinké kapesní rozměry. Kromě malé krabičky potřebujete jen papír, tužku a dvě mince. A případně samozřejmě dodatečné trati, které se do tenkého pouzdra nevejdou, a musíte je uchovávat někde stranou.

Famous 500 - krabička

Partie jsou opravdu rychlé a jednotlivé kolo trvá maximálně kolem deseti minut. Hra je skvěle připravená pro souboj dvou hráčů a ve více by to díky výměnám karet nebylo ono, ačkoliv by si je mohli předávat po směru hodinových ručiček. Problém by pak byl jen s rozhodováním stejných rychlostí, pokud byste zapojili do partie dva balíčky místo jednoho.

Zpracování není v podstatě co vytknout až na naše povzdychnutí, které se bude opakovat od minulé recenze. Červený flíček Your Brand Here je ošklivý a kazí dojem ze zadní strany karet. Na dotisknutelných tratích je tato reklama daleko výraznější ve velkém červeném pruhu na straně. Škoda.

Jenže nejdůležitější je jiné zjištění: Famous 500 je vynikající závodní hrou! Rob Bartel opět dokázal, že umí s devíti kartami kouzla a podařilo se mu vytvořit napínavou zábavu, u které vám bude snadno utíkat čas, a zažijete opravdové závodní napětí. Zvítězit můžete jen taktickým hraním karet. Tak si připravte nohy na plynový pedál, ať můžete v tomto malém závodním voze vyrazit na trať i vy!

AutorRob Bartel
IlustraceRob Bartel
VydavatelFamous Games Co
Počet hráčů2 - 2
KategorieCard Game, Racing, Sports
MechanismyOpen Drafting, Push Your Luck, Simulation, Simultaneous Action Selection
RodinaOrganizations: The Game Artisans of Canada, Players: Two-Player Only Games, Promotional: BGG Store Promos, Promotional: Promo Board Games, Series: The World's Smallest Sports Games (Famous Games Company), Sports: Auto Racing

Famous 500 je mrňavá hra a o to větší je překvapení každého, kdo si ji zahraje. Ona totiž funguje víc než dobře a poskytuje hráčům výbornou závodní zábavu. Hráči nemají vlastní auto a místo toho bojují o nadvládu nad jednotlivými úseky trati hraním karet. Jenže čím rychleji jednou, tím více opotřebovávají svůj vůz. Musí tedy volit takticky. Nejdůležitější ale je, že zahranou kartu předají protivníkovi, který ji může pak využít v dalších kolech ve svůj prospěch. Závody se jezdí na více kol, se zastávkami v boxech a napětím na každém rohu. Famous 500 je výborná karetní hra, která je nenápadná, ale neměl by ji minout žádný fanoušek závodění, který si rád bere nějakou tu legrácku s sebou na cesty.

+ jen devět karet stačí
+ napínavé závody
+ více tratí ke stažení