Recenze: Freddy’s Colors – správné barvy pro zvířátka

freddys-colors-11

Jmenuje se Freddy a je opravdu barevný. Je to chameleon a umí se vám proměnit před očima. Jednou může vypadat jako motýl, jindy zase jako lev nebo dokonce jako nosorožec. Myslíte, že si vymýšlím? To jste nepoznali Freddyho!

Právě on je titulní postavou nové dětské deskové hry Freddy’s Colors (Freddy’s Farben), kterou vytvořila Anja Wrede. K nám se pak dostala hra zásluhou vydavatele, kterým je firma Logis z Vilniusu. Hra vznikla v roce 2015.

Dnes si ale nebudeme hrát s Freddym. Tento chameleon nás místo toho naučí, jak rozeznávat zvířátka, abychom se pak mohli stát řádných chameleonem i my. Na víku najdeme právě našeho barevného učitele, který na sebe zrovna vzal vzhled proužkovaného pozadí. Naštěstí je i tak dobře vidět, takže nás zavede do nitra krabice.

freddys-colors-02

Uvnitř najdeme jedna velkou barevnou desku a na ní všechny zvířátka správných barev. Je tu modrý slon, žlutý lev, červená beruška i zelený krokodýl. Vše vypadá v pořádku. Ale to pouze do chvíle, než vytáhnete z krabice balíček karet. Na každé z nich je nakreslená trojice zvířátek a to v různých barvách. Pouze jedno z nich ale má tu správnou barvu. Obě ostatní jsou jen převlečený chameleon a na nás je, abychom to správné našli!

K tomu hráčům pomůže plátěný pytlík, ale především čtveřice dřevěných dílků různých tvarů – trojúhelník, čtverec, kruh a obdélník. V reálu jsou samozřejmě prostorové, takže si je pomyslně protáhněte do jejich reprezentace ve třetím rozměru.

Na začátku hráči vezmou balíček karet a zamíchají jej. Všechny dřevěné dílky vhodí do pytlíku, kde budou čekat na losování. Do středu stolu pak položí společný barevný herní plán tak, aby na něj všichni dobře viděli.

freddys-colors-03

Hráči se v tahu střídají, a když na ně přijde řada, nejdříve otočí a prohlédnout si horní kartu z balíčku. Pokusí se na ní správně identifikovat zvířátko, které je ve správné barvě. Právě o tu barvu tentokrát jde ze všeho nejvíce. Jakmile si myslí, že mají správnou odpověď, kartu otočí zpět, ale barvu nesmí zapomenout! Nyní totiž musí rukou zalovit v plátěném pytlíku a pouze po hmatu najít dřevěný dílek, který odpovídá této barvě. Když jej vytáhnou a po kontrole se opravdu shoduje barvou s odstínem správného zvířátka, může si malý hráč kartu nechat. Kdokoliv nasbírá jako první pět karet, vítězí.

Freddy’s Color je ve skutečnosti sada tří her, z nichž jsme popsali pouze jednu, tu nejjednodušší, která se nám líbí nejvíc. Právě ona se hodí skvěle už pro malé děti, které kromě základního tréninku paměti budou vylepšovat také svoje rozeznávání po hmatu. Obojí je velmi důležité a ještě jsou do toho nenápadně zapojeny barvy.

Kromě tvarů vše platí také pro reakční hru. V té hráči nejdříve umístí všechny dřevěné dílky na jejich místo na plánu a poté otáčí jednu kartu po druhé. Jakmile všichni účastníci uvidí obrázky, musí co nejrychleji najít zvířátko ve správné barvě a chytit dřevěný tvar dřív, než ostatní. Jen tak může získat kartu a postupně jich také nasbírat nejvíce. Jen tak v této variantě vyhraje.

freddys-colors-06

Tento způsob hraní už moc dobře známe. Je fajn, že jej autoři zahrnuli do krabičky, ale nepřináší vlastně nic nového, jen opakuje zábavu jiných her. To ale také znamená, že se zvířecími hrdiny je to pro malé děti stále zábava. Navíc karty jsou jednoduché a jen se třemi obrázky se děti naučí rozeznávat správné barvy i bez kontrolování středového plánu.

A pak je tu ještě jedna, která je v pravidlech uvedena jako první. V ní jsou všechny karty rozloženy po stole a hráči je odhalují jako v pexesu. Ovšem ještě předtím musí vylosovat jeden dílek z pytlíku a označit s ním jeden barevný blok na plánu. Teprve poté se pokusí najít kartu se zvířátkem, které v této oblasti má svůj portrét.

To je zpočátku vedené čistě stylem náhody, protože nikdo nezná rozmístění karet na stole (to lze ale snadno změnit jejich ukázáním na začátku). Paměť tu ale hraje důležitou roli v dalších kolech, kdy už hráči nějaké karty viděli a mohou se podle toho přizpůsobit. Hráči samozřejmě sbírají karty tak, aby jich měl někdo jako první pět. Pokud místo toho nastane situace, že se už mezi kartami nenachází žádná, která by splňovala potřebné pravidlo, může se to hráč pokusit uhodnout. Získá za to jednu kartu a ukončí partii.

freddys-colors-08

Tahle poslední třetí hra je poměrně dost náhodná a nenabízí takovou zábavu, jak by mohla. Možná je až příliš překombinovaná. Právě proto se nám nejvíc líbí svojí jednoduchostí ta úplně nejméně náročná verze pro malé děti. Ta splňuje vše, co bychom si od podobně výukové zábavy představovali.

Freddy’s Colors je pěkně provedená barevná hra pro děti, která nabízí v jednom balení tři hry. Ty jsou od sebe dostatečně odlišné a hráči si mezi nimi najdou tu populární. Nebudeme tvrdit, že se nám líbí všechny stejně, máme jednoho jasného favorita, zatímco ty ostatní dvě nijak neoplývají originalitou. Ale i ta jedna stačí k tomu, aby se nám hry Freddy‘s Colors líbila.

Freddy’s Colors je dětská hra, ve které hrají hlavní roli barvy. Právě proto je také hlavním hrdinou chameleon, s jehož pomocí se budou děti snažit rozeznat zvířátka ve správné barvě. S tím jim bude napomáhat herní plán. V krabici jsou tři hry, ale jediná originální je právě ta pro nejmenší pětileté caparty, která prověří i hmat. Zbývající dvě používají již známé prvky, ale jsou příjemným bonusem. Navíc všechny trénují paměť a rozeznávání barev. Freddy’s Colors je určitě fajn herní počin pro děti.

+ tři hry v jedné krabici
+ barevné veselé zpracování
+ dřevěné dílky