Recenze: Galaxy Defenders – sci-fi nakopávačka aneb strážci vesmíru

Galaxy Defenders - připravená hra

Nakopávat vesmírné emzáky je jedna z našich nejoblíbenějších kratochvílí už od dob počítačové UFO: Enemy Unknown. Vývojáři z Gremlin Project si pro nás přichystali další příležitost v podobě velmi úspěšné deskovky Galaxy Defenders, která přes server Kickstarter vybrala skoro půl milionu dolarů a stala se tak jednou z nejdiskutovanějších her poslední doby. A přitom recept na úspěch není ani zdaleka tak složitý, jak by se mohlo zdát.

“Ach ty Váňo, Ivane – jen se podívej na mě…”
– Dívka

V první řadě dobrý vizuální vjem. Galaxy Defenders jsou hrou na pováženou – a to doslova. Krabice patří rozhodně k těm těžším a za to může množství materiálu uvnitř. Zejména 6 oboustranných map a množství žetonů vše v silném kartonu něco váží, přidejte k tomu skoro třicet figurek mimozemšťanů a vládních agentů a máte základ na kýlu. Všechny komponenty jsou nadmíru dobře vyrobeny, zejména zaujmou figurky, které jsou vyvedeny z nezvykle tvrdého plastu. Míra detailů sice není taková a některé pózy působí trochu strnule, ale obecně je kvalita figurek rozhodně nadprůměrná. Celému designu hry vládne hex, hex povýšený z mapové sítě. Hexové jsou desky profilu agentů, zbraně a jednotlivá vylepšení, mimozemské signály… Trochu nám to připomnělo legendární Heroscape. Působí to velmi dobře a pokud jste nadšenci do popkultury, dokážete na mapách najít nejeden skrytý vtípek. Na druhou stranu jsou některé mapové podklady až psychedelicky chaotické a při delším pozorování vytvářejí mžitky na sítnici.

Galaxy Defenders - připravená hra

“Gratuluji, je to… chobotnička.”
– Agent K

Herně spadají Galaxy Defenders do kategorie plně kooperativních taktických her. Hráči se ujímají rolí agentů, kteří se snaží zabránit mimozemskému šmejdu, aby se nám roztahoval na planetě. Každá partie hry je řízena scénářem, který vám přiblíží příběhové pozadí a určí jaké komponenty ke konkrétní hře použijete. Zároveň je možné si pro každou hru zvolit volitelná pravidla, která ovlivňují obtížnost hry. Příručka v krabici obsahuje celkem 12 misí, které můžete podstoupit buď jednotlivě nebo se můžete pokusit projít je jako kampaň, kdy výsledek jedné hry ovlivní další. Budete vyšetřovat mimozemské aktivity v poušti, zachraňovat vědce ve známé oblasti Area 51, pokusíte se dobít mimozemskou loď, odhalíte spiknutí a pokusíte se zamezit invazi z vesmíru.

Každý z hráčů hraje za jednoho z agentů, na výběr je z pěti charakterů. Pokud hrajte kampaň, postavy se průběžně zlepšují a získávají účinnější (smrtonosnější) vybavení. Galaxy Defenders je hra velmi těžká a je to dobře, projít jednotlivé mise je výzvou a nejednou budete muset přemýšlet, kde se stala chyba, že dřímáte střeva ve svých rukou.

Galaxy Defenders - rozehraná hra

“Bourbon a fazole. Třaskavá kombinace. Myslíš, že to Spock zvládne?”
– James T. Kirk

Pojďme si říct něco k samotným herním mechanismům. Hráči na začátku každého kola mezi sebou zvolí velitele neboli Alfa Agenta. Ten se automaticky stává prvním hráčem a má jako první možnost reagovat na situaci na herním plánu, zároveň ale může být terčem některých nechtěných efektů karet a herních událostí. Než se agenti pokusí rozšlapat vesmírné hmyzáky na rajský protlak, mohou požádat velitelství o podporu (nové zbraně) a získat povýšení. K tomu ale potřebují mít už nějaké zářezy na pažbě nebo sesbírané kousky mimozemských technologií.

Počínaje Alfa Agentem střídají se hráči ve svých tazích. Ve chvíli kdy se dostanou na řadu, mohou vykonat pohyb, boj a nebo speciální akci – a to v jakémkoliv pořadí. Každý agent má určitý počet bodů pohybu, je jasné, že obrněná plechovka rozhodně nebude pelášit přes pláně tak jako agilní slečna v legínách. Zároveň i palebná síla bude u obou odlišná. Každá postava má svůj styl hraní. Tam kde mariňák je vcelku univerzální agent, je biotech specializován na léčení a ovládání bojových dronů. Infiltrátor(ka) je rychlá a dobrá v boji na blízko, sniper je oceňován zejména pro jeho přesnou střelbu a hulk je prostě živý tank. Rozličnost postav se projeví i ve fázi akce, kdy mohou používat svoje specifické dovednosti a unikátní vybavení. Kromě pobíhání po plánu a střelbě na cíl se bude soutěžit i v proskakování oknem, prohledávání lokací, vyrážení zamčených dveří, útěku z náruče mimozemšťanů, taktickém přesunu po plánu a opravě neustále se zasekávajících se zbraní.

Galaxy Defenders - rozehraná hra

“Ve světě je v oběhu víc než pět set padesát miliónů zbraní. To je jedna zbraň na každého dvanáctého. Jediná otázka je, jak vyzbrojíme zbývajících jedenáct.”
– Yuri Orlov

Když už jsme u zbraní… souboj v Galaxy Defenders je čistě kostkový a poplatný tradic ameritrash žánru. Tedy kostky vám budou přinášet čirou euforii nebo vás uvrhnout do tenat hlubokých depresí. Každá zbraň má nějakou sílu, vyjádřenou počtem a typem kostek, které použijete k hodu na útok. V potaz musíte také vzít dostřel zbraně, linii výhledu či limitovaný počet výstřelů. Kosky jsou desetistěnné a obsahují symboly pro zásah, obranu, speciální efekt zbraně, plýtvání střelivem či dokonce zaseknutí zbraně. Podle toho, kolik se vám ve výsledku podaří hodit zásahů, tolika kostkami musíte hodit za svůj cíl. Co jeden zásah to jedna kostka a další šance na hození “štítu” a vyhnutí se zranění. Udolat průměrně odolného živočicha z dálav vesmíru… není vůbec snadné.

Galaxy Defenders - deska hrdiny

“Jedinej dobrej brouk je mrtvej brouk.”
– Muž v náborovém videu

Na konci tahu každého hráče dochází k aktivaci mimozemšťanů. Galaxy Defenders jsou plně kooperativní hrou, což znamená, že za mezihvězdný šmejd nemusí nikdo přímo hrát, místo toho je použit systém určité umělé inteligence, která je vždy shrnuta na přehledové kartě daného typu mimozíka. Ve hře to funguje velice jednoduše: hráč jehož tah právě končí dobere kartu z nepřátelského balíčku a dozví se, které potvory na plánu by měly být aktivovány. Na základě vzdálenosti od agentů a linii výhledu mohou potvory zaútočit zbraní na blízko či na dálku, pohybovat se směrem k agentům a/nebo využívat svých speciálních vlastností. Některé typy cizáckého neřádu neustále regenerují a je těžké je udolat, jiní se vás zase snaží chytit do spárů a odtáhnout do svého hnízda (pravděpodobně za účelem vašeho zkonzumování). Mimozemšťané se navíc dělí podle své barvy na běžné (zelená), silnější (modré) a elitní (červené).

Poté, co všichni hráči odehráli svůj tah a aktivovali mimozemšťany, nastává fáze události. Každý scénář má připravený balíček karet, který funguje jako takový časovač. Na konci herního kola se z něj otočí karta a může nastat celá řada situací. Mohou se spustit události ze scénáře, změní se počasí a tím podmínky pro pohyb či střelbu… ale nejběžnější je, že se na herním plánu objeví nové signály.

Galaxy Defenders - figurky

“Ashi, ten signál. Matka ho částečně rozluštila. Nevypadá to jako SOS.”
– Ellen Ripley

Galaxy Defenders používají žetony signálů, které se pohybují po herní mapě směrem k agentům, ti ale vůbec netuší, co se za nimi skrývá. Teprve až takový signál dostanou do zorného pole, zjistí, zda šlo o prchajícího vědce, či o hrůzostrašnou přerostlou kudlanku nábožnou. Tento herní prvek vytváří v podstatě neustálé napětí a nikdy nemáte jistotu, co se na vás z teleportů řítí.

“Tohle není vyrovnaná válka! To je jako když zašlápnete červa!”
– Harlan Ogilvy

Herní doba se pohybuje okolo 2 až 5 hodin. V závislosti na vybraném scénáři a zkušenostech herní skupiny. Celá hra navíc vytváří určitý pravidlový rámec, do kterého je snadné zasazovat další a další příběhy, scénáře a dokonce celé kampaně. Na internetu se již dá dohledat řada takových od samotných vývojářů či i čistě fanouškovských, které se ale v kvalitě zpracování často nemají za co stydět. U podobných her je zážitek podmíněn právě dobrým scénářem a Galaxy Defenders už v základu nabízejí velmi hutnou porci dobrodružství. Některé scénáře obsahují zajímavé dějové zvraty a překvapení, navíc to, jak si v nich povedete, ovlivní i následující hry.

AutorSimone Romano, Nunzio Surace
IlustraceMario Barbati, Fernando Peniche, Simone Romano, Raffaele Stumpo, Nunzio Surace
VydavatelGremlin Project, Ares Games, Heidelberger Spieleverlag
Počet hráčů1 - 5
(13 voters)
KategorieFighting, Miniatures, Science Fiction, Wargame
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníGalaxy Ball, Galaxy Defenders Agent: Niobium, Galaxy Defenders Agent: Tritium, Galaxy Defenders Master Alien: Kingator, Galaxy Defenders Master Alien: The Experiment, Galaxy Defenders Master Alien: Xeno-Lord, Galaxy Defenders: 5th Column, Galaxy Defenders: Close Encounter Danger Variant Cards, Galaxy Defenders: Elite Alien Army, Galaxy Defenders: Elite Alien Legion, Galaxy Defenders: Extinction Protocol, Galaxy Defenders: Final Countdown, Galaxy Defenders: Operation Strikeback, Galaxy Defenders: Vintage Weapon Set 1
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules

Pokud máte rádi sci-fi filmy… Hvězdnou pěchotu, Soudný den, Muži v černém, Válku světů a další… tohle je hra pro vás. Zároveň budete potřebovat cit pro dobrou taktiku. Hra vám nedá vítězství zadarmo. Velikou výhodou je počet hráčů od jednoho do pěti, přičemž prakticky v jakémkoliv počtu je hra dobře hratelná. Gremlin Project už pracují na rozšířeních a tak se v blízké době můžeme těšit na další nášup boje proti emzákům. Ano - Galaxy Defenders - není levná hra, ale za své peníze dostáváte opravdu velkou spoustu komponent, které jsou navíc propojeny fungujícími herními mechanismy. Bez debat se jedná o jednu z nejlepších her svého žánru.

+ vyšší obtížnost
+ množství a kvalita dostupných scénářů
+ vylepšování agentů