Recenze: Gizmos – souboj vynálezců

gizmos-01

Vždycky jsem věřil, že dokážu něco velkého. Postavit něco, co ještě nikdo přede mnou nevyrobil. Zapsat se do paměti ostatních jako opravdový vynálezce. Místo toho jsem dlouho zůstával zavřený v temnotě svojí dílny a na moje realizované nápady se pouze prášilo na poličce. Jenže teď nastal čas je všechny znovu vyleštit. Přichází moje chvíle. Vědecká výstava.

Šance na vítězství ve vědecké soutěži se nabízí hráčům v deskové hře Gizmos. Vytvořil ji designér Phil Walker-Harding a jeho nápad pomohli zrealizovat ve firmě Cool Mini or Not (CMON). Hra vznikla v roce 2018 a v první čtvrtině roku následujícího všem českým hráčům udělala radost firma ADC Blackfire, která přináší hru v kompletní lokalizaci.

Box je docela velký a nese zcela netradiční rozměry. Na víku najdeme náhled do výhně, kde takové stroje vznikají. Po odhalení obsahu na hráče čeká nejdříve důležitý úkol – sestavit z kartonových dílců zásobník energie, který lze do krabice poté zpět uložit zkompletovaný. Ale to je určitě to poslední, co budou chtít hráči po zvednutí víka udělat. Zásobník je totiž třeba naplnit padesátkou kuliček, z nichž šest vyjede ven a vytvoří základní nabídku.

gizmos-08

Mezitím ale do středu stolu hráči také připraví nabídku žetonů vítězných bodů, ale především trojici balíčků vynálezů, z nichž odhalí několik karet. Každý má svoji vlastní úroveň určenou římskou číslicí. Karty s nulou jsou startovní vynálezy, které si hráči náhodně rozdělí. K tomu si vezme každý účastník také tenký panel s akcemi rozdělený na šest pozic a ukládací prstenec.

Jak už to tak bývá, hráči se střídají jeden po druhém na tahu a vždy mohou provést pouze jednu akci. Při tom mají ale na výběr hned ze čtyř činností, které jim umožňují získat karty z nabídky, uložit si je k sobě do archivu (vedle panelu) nebo získat jednu z kuliček energie v nabídce. Místo toho mohou také prozkoumat horní karty v balíčku vynálezů.

Ať už ale hráči střádají energii, ukládají karty nebo prozkoumávají dobírací hromádku, jejich statistika jim předepisuje maximální počet karet či energie, které mohou uložit (či odhalit). Všechno to je ale pouze příprava k postavení karet z nabídky nebo z archívu hráče (tam si kartu uloží hlavně proto, aby mu ji ostatní neukradli). Za vynález musí zaplatit určitým množstvím energie, kterou mohou mezi třemi typy měnit pomocí konvertoru.

gizmos-03

Hraním akcí ale účastníci partie nejen získávají výhodu jejího efektu. K tomu všemu se aktivují schopnosti karty, která leží vyložená v odpovídajícím sloupci akce. Ty ale mohou nejen přinést více karet a energie, ale především konečně přichází na scénu vítězné body. A nejen ty. Karty je totiž možné skládat do komb, protože v důsledku jedné může být spuštěna schopnost jiné. Pokud tedy má hráč dobře zvolené vynálezy, může ze svého tahu vytěžit opravdu hodně.

Jednotlivé funkce vynálezů mají svoje podmínky spuštění. A jak se tak postupně spouští, hráči získávají nové vynálezy a staví je, všechno se to neustále točí dokola. V moment, kdy je postaveno předepsaný počet vynálezů jednoho hráče, nastává konec partie. Hráči si posčítají body za své vynálezy i získané žetony bodů a ten, kdo má nejvyšší sumu se stává vítězem.

Gizmos je hra, která se točí čistě a jen kolem komb. A ty už by měly samy být zárukou úspěchu, což se nám potvrdilo. Skládání karet a jejich propojování přináší velké zadostiučinění, když pak převálcujete své oponenty několika dobře mířenými direkty. Nakonec to je ale zase jen a jen o střádání bodů, které jsou základem všeho. Není to ale jen o žetonech, protože i potřebné vynálezy mají každý svoji specifickou hodnotu.

gizmos-11

Ústředním tématem jsou právě vynálezy, což je určitě dobrá volba. A to především z hlediska tematického, protože obecně celá hra působí na stole velmi dobrým dojmem. Může za to pochopitelně i použití kuliček a zásobníku, které trochu připomene Výbušné lektvary. Ale tahle novinka je úplně jiná, i když používá podobné komponenty.

Hra si zachovává jednoduchost pravidel, jejichž drobná komplexnost je ukrytá v samotných vynálezech a tom, jak mezi sebou fungují. To ale je krásný prvek, který mohou hráči objevovat v rámci jednotlivých partií. Právě to je požene v touze hrát Gizmos zas a znovu a neustále zkoušet vylepšovat svoje sestavy. Svoji továrnu na body.

Jedna akce na kolo by mohla znamenat, že se hráči na tahu střídají docela rychle. Jenže jak začnou vznikat na stole před nimi komba, najednou se jednotlivé tahy protáhnou. Naštěstí k tomu nikdy nedojde nad únosnou míru. Celkový zážitek je ale právě proto lepší v nižších počtech, tedy ve dvou nebo třech účastnících. Projevuje se to ale především na čase, protože z jiného pohledu je tato hra čistě solitérní zábava s pozorováním snahy ostatních.

gizmos-04

Navíc ale právě celková herní doba je překvapivě nízká a pohybuje se kolem pětačtyřiceti minut. To je ale současně také chvíle, kdy se opravdu rozvinou efektní komba. K ukončení tedy dojde vždy v tom nejlepším.

Ve hře je i drobný prvek náhody, kdy si hráči mohou kuličku losovat místo vybírání z nabídky. To je ale stále spíše taktická varianta pro případ, že v nabídce není potřebná energie. Jediným problémem, který ale opravdu ve hře vnímáme, je ne úplně dokonalá ikonografie. Symboly prostě nejsou úplně intuitivní. Při tom by hra měla být stále přístupná pro nezkušené hráče a právě tento prvek jim může hraní značně znepříjemnit.

gizmos-14

Český vydavatel si s hrou GIzmos sám sobě dělá konkurenci, protože novinka by chtěla určitě obsadit místo Splendoru. A novinka je určitě velmi dobře srovnatelná a pocitově občas dokonce předčí velký hit roku 2017. Z hlediska hratelnosti se nám líbí více Gizmos. Máme ale trochu pochybnosti, jestli bude mít takovou výdrž z hlediska hratelnosti. Přesto můžeme hru doporučit všem, kdo rádi skládají karty do promyšlených řetězů.

AutorPhil Walker-Harding
IlustraceHannah Cardoso, Júlia Ferrari, Giovanna BC Guimarães, Mathieu Harlaut, Saeed Jalabi
VydavatelCMON Global Limited, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Asmodee, Board Game VN, BoardM Factory, Broadway Toys LTD, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, GaGa Games, Galápagos Jogos, Lex Games, Planeta Igor, Portal Games, Yes Papa Games
Rok vydání2018
Herní doba50
(23 voters)
KategorieCard Game, Science Fiction
MechanismyAction Queue, Contracts, Open Drafting
RozšířeníGizmos: Extra Credits Promo, Gizmos: Lost Designs Promo Set
RodinaComponents: Drop Tower, Components: Marbles, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Gizmos, Mechanism: Tableau Building, Misc: Mensa Select
Alternativní názvyKütyük, Прибамбасы, Причандали, ギズモ第2版, 爆珠發明, 기즈모

Recenze: Gizmos – souboj vynálezců
Gizmos je továrna na body. Ale taková opravdová, protože v krabici hráči najdou hromadu vynálezů, a když je propojí do jedné výrobní linky, mohou jim přinést zázraky. A když ne ty, tak alespoň vítězství nad všemi protivníky. Hra je rozhodně lepší v nižších počtech a v prvních partiích vám zamotají hlavu obrázky na kartách, které nejsou na první pohled zřejmé. Gizmos se v konkurenci her s komby a budováním produkce neztratí. Možná nebude tou nejlepší, ale svým tématem i jedinečným vzhledem zaujme. A nezklame. To je asi to nejdůležitější.

+ přístupná začátečníkům
+ skvělá komba
+ zajímavé zpracování