Recenze: Gloomhaven – nekončící dobrodružství

gloomhaven-01

Světem zmítá zmatek. Není to vidět na první pohled. Ale když budete hledat, najdete ty změny. Vidíte je v pohledech lidí, ale zahlédnete je třeba i v chování zvířat. I to Slunce hřeje trochu jinak. Jsou to drobnosti, které méně citliví lidé nevnímají. Já o nich ale vím. Jakási bezejmenná temnota vystupuje z hlubin a den za dnem pohlcuje víc a víc denního světla. Rozhlížím se v hostinci a hledám někoho, kdo by ji mohl zastavit.

Naverbovat se nechají všichni hráči, kteří touží po velkolepém příběhu. Právě ten nabízí totiž desková hra Gloomhaven, která se řadí mezi ty úplně největší počiny, které kdy spatřily světlo světa. Asi by se tak nikdy nestalo, pokud by neexistoval fenomén Kickstarter, kde designér Isaac Childres poprosil samotné hráče o podporu. Poprvé se tak stalo už v roce 2015, kdy ještě nenápadná hra nepřitáhla tolik pozornost. Ale při možnost podpořit druhý výtisk se vybraly ohromující čtyři miliony dolarů. Všechny šly do produkce hry ve společnosti Cephalofair Games. A v roce 2019 se stalo něco zdánlivě nemožného – tato hra se  totiž dočkala kompletní české lokalizace! Poděkovat musíme společnosti Albi za to, že se chopila takto monstrózního projektu.

gloomhaven-03

O velikosti můžete spoustu věcí číst, ale teprve, když se vám opravdu dostane do ruky krabice, pochopíte měřítko, o kterém všichni mluví. Krabice je obrovská a těžká. Uvnitř je naskládaná hlavně spousta kartonových komponent – jsou tu mapové dílky nejrůznějších velikostí a tvarů, ale také figurky spousty nepřátel. Stejně ohromující množství je obsah z hlediska karet.

Úplně na dně je řada menších i větších krabiček s ikonami, do kterých se zatím hráči nemohou podívat. Výjimku tvoří několik označených boxů, které hráčům nabídne výběr startovních hrdinů. Každou postavu utváří karty schopností, zápisníkový list, figurka, karty modifikátorů a také otočný ukazatel životů a zkušeností.

Úvodní momenty kampaně (a vlastně většiny následujících scénářů) ale hráči stráví na mapě světa, která je rozkládací a slouží pouze k přehledu a evidenci navštívených míst (a odměn). Následuje obvykle návštěva města, ve kterém mohou hráči utratit svoje finance (i těch startovních třicet zlaťáků). Současně se s městem pojí povinnost odhalit jednu událost – náhodnou kartu s textem, který hráčům představí dvě volby, z nichž si musí vybrat a tím ovlivnit třeba svoji reputaci.

gloomhaven-06

V první partii hráči nemají na výběr, musí tedy vstoupit do prvního startovního scénáře. Současně i na cestě po polích a lesích čeká na hráče ještě jedna událost na cestách. Ta je obvykle více negativní a hráči svojí volbou rozhodnou, jestli bude dopad lepší nebo horší. Řešení jsou vždy na druhé straně, takže vybírají pouze podle svého pocitu.

Potom už následuje příprava samotného scénáře. K tomu hráči využijí velkou knihu vázanou v kroužkové vazbě. Podle ní sestaví prostředí, naplní první místnost pastmi, nepřáteli (kartonové figurky ve stojáncích) i překážkami. Ke každému z nepřátel patří také jeho vlastní balíček karet chování a jedna velká čtvercová karta s různými hodnotami života na základě zvolené obtížnosti úrovně.

Navíc každý hrdina má vždy limit akčních karet a počet životů, to vše závisí na jeho rase. Podle toho musí tedy hráč sestavit svůj balíček, který bude mít od začátku k dispozici. Jak se bude postava s časem vylepšovat, odemknou se jí nové schopnosti. Příprava platí i pro vybavení, protože s sebou si může vzít vždy pouze po jednom předmětu na každý slot.

gloomhaven-09

Pak už začíná samotné dobrodružství, které je celé řízené kartami dovedností. Ty jsou rozdělené vždy na dvě části – horní a dolní. Hráči si z ruky musí vybrat dvě karty, jejichž schopnosti by chtěli v aktuálním tahu využít. Z jedné karty mohou využít horní a z druhé dolní část. Při volbě ale nemohou brát v úvahu pouze samotné textové a číselné popisky, protože každá karta má navíc také svoji určenou iniciativu. Právě tak určí hráč, v jakém pořadí jeho hrdina zasáhne do boje.

Jenže iniciativu mají nejen hrdinové, ale také nepřátelé (je odhalena až po naplánování hráčských tahů). Pokud tedy sdílejí místnost s hrdiny, budou se snažit získat výhodnější pozici, mohou se pohybovat, útočit, ale také se navzájem léčit, přivolávat další příšery a spoustu dalších možností. Podle iniciativy tedy postupně odehrají svůj tah všechny přítomné figurky. Při jakémkoliv útoku je třeba otočit horní kartu z balíčku modifikátorů útočníka. Ten může znamenat zvýhodnění, menší účinnost, ale také třeba i úplné minutí. Vždy samozřejmě záleží také na tom, jestli je útok vedený na dálku (ten má ve statistice i dosah) nebo nablízko. Do šancí zasahují také předměty.

gloomhaven-14

Po každém poraženém nepřáteli zůstane na zemi jedna mince. Žádné zkušenosti takto hrdinové nezískají. Místo toho je střádají na svém ukazateli za využití některých naplánovaných karet. Právě plánování nabízí slabší i silnější efekty, přičemž některé karty pak musí hráči zahodit a v celém scénáři je už nebudou moci použít. Ale i ty obyčejně použité karty je třeba odložit, a když hráči karty dojdou, musí absolvovat odpočinek. Pouze tak může využité karty dostat zpět do ruky, ale při tom musí jednu odhodit na znamení únavy.

Při některém postupu se může dokonce pozornost hráčů znovu upřít ke knize scénářů, která připraví další dějový zvrat. Hráči mohou zvítězit, ale stejně tak může jejich hrdinům dojít energie. V takovém případě se mohou lokaci porazit příště znovu, ale stejně tak se mohou vydat na libovolné jiné objevené místo.

Na konci dobrodružství všichni účastníci získají finance (koeficient podle nastavené obtížnosti) a převedou si také zkušenosti. Dohromady vše poznačí do svých listů, získají případné skupinové odměny a otevřou si cestu do dalších úrovní. Těch je v závislosti na připravené brožuře něco málo přes stovku.

gloomhaven-16

Je tedy zřejmé, že prozkoumání všech úrovní bude vyžadovat pořádnou dávku času. Gloomhaven totiž není hrou pro padavky. Některé scénáře jsou ale docela těžké a není jednoduché je dokončit. Často je to opravdu otázka jedné nebo dvou karet, které chybí k porážce nebo naopak k vítězství. Z toho pak plynou opravdu vynikající zážitky.

Zase na druhou stranu sami hráči mají zodpovědnost za svůj výsledek podle toho, jakou obtížnost scénáře zvolí. Pravidla doporučují určitý vzoreček, ale nikdo neříká, že si nemůžete udělat vše ještě náročnější. Do všeho výrazně zasahují události na cestách, které vás třeba můžou stát jednu nebo dvě akční karty v ruce. A pokud se to sejde s těžkou úrovní, pak se pořádně zapotíte.

Je velmi důležité mít na paměti, že každou kartu lze kromě jejich schopností zahrát také jako pohyb 2 nebo útok 2. Jedná se o pravidlo, na které snadno zapomenete, a při tom může být přesně tím jazýčkem na váhách. Proto se také málokdy vyplatí odpočívat dříve, než vám opravdu dojdou i ty poslední karty.

gloomhaven-17

Jednotlivá dobrodružství trvají nějakých devadesát minut. V jejich průběhu nemáte možnost hru uložit, ale poté už lze všechno jednoduše sbalit a pokračovat zase jindy. Právě tady je bohatství, ale současně i zrada této hry. Abyste si ji užili naplno, musíte mít stálou sestavu hráčů, kteří se budou opakovaně scházet a bojovat s Chmurem.

S tím úzce souvisí také prvek, který jsme ještě nezmínili. Hrdinové s vámi totiž nejsou napořád. Každý má svůj vlastní tajný cíl, o němž ostatním neříká. A jakmile jej dosáhne, postava odchází na odpočinek. Jenže tím současně odemyká také novou krabičku se silnějším hrdinou. Na hráče tak čeká neustálé objevování a ve hře je spousta obsahu, který prostě na začátku neuvidíte.

I spolupráce v rámci jednotlivých scénářů by neměla být příliš detailní. Pravidla stanovují obecné meze, které mají udržet atmosféru v úrovni, jako by po sobě hrdinové pokřikovali v opravdovém boji. Pokud to hráči dodrží, dočkají se lepší atmosféry a hlavně se minimalizuje vliv přílišné domluvy a alfa hráče. Díky tomuto detailu je hra opravdu kooperativní.

gloomhaven-20

Jedná se o velkolepou zábavu ve všech směrech. Nejde jen o množství scénářů a tedy dobu, kterou hráči ve světě stráví. Jde ale i o neuvěřitelné množství předmětů, počet postav, mapových dílků a především nepřátel. U každého druhu se počítá, že s vámi bude na mapě

Příběh samotný není zrovna nejoriginálnější, ale na fantasy pojetí je docela solidní. Popsaných je řada odstavců a stran, které vás zavedou do světa a do jeho fungování. Potkáte spoustu postav a na kartách setkání na vás čeká i hromada rozhodnutí.

Velká řada scénářů je samozřejmě založena na principu vybijte vše a zvítězíte. Přesto je tu jeden zajímavý prvek – hra totiž končí hned ve chvíli, kdy je splněna podmínka. Díky tomu se může stát, že hrdinové už nemají čas odhalit všechna tajemství truhel, které jsou ve scénáři ukryté. Jedná se o zajímavou motivaci k jeho zopakování.

gloomhaven-13

No, a pokud byste se dostali až na konec celé kampaně a měli chuť na víc, pak box obsahuje i mechanismus náhodného generování scénářů. Díky tomu je ta variabilita Gloomhavenu opravdu obrovská.

I při objemu a obsahu krabice (který se sotva do boxu vejde) je zpracování solidní. Jediné výtky máme jen k materiálu samotné krabice, a pak i k zavírání malých krabiček s hrdiny. Jejich zavírání je docela jednoduché poničit. Ale samotné herní komponenty nemají špatnou grafiku a i samotné ikony jsou snadno pochopitelné.

gloomhaven-21

Gloomhaven je ale mnohem obsáhlejší, než jsme tu naznačili. Obsahuje talenty, možnosti vylepšovat balíčky modifikátorů, nakupovat vylepšení hrdinských statistik, reputace, úroveň města nebo třeba rozdíly mezi nepřáteli (obyčejní a elitní). To všechno dohromady vytváří lahůdkový mix, který by si měl každý vyzkoušet. Pokud totiž máte rádi dobrodružství a spolupráci, pak vás asi tenhle dungeon-crawler těžko může zklamat. Gloomhaven si zaslouží všechny ty pozitivní ohlasy, které jste už o něm určitě slyšeli z jiných zdrojů.

AutorIsaac Childres
IlustraceAlexandr Elichev, Josh T. McDowell, Alvaro Nebot
VydavatelCephalofair Games, Albi, Albi Polska, Arclight Games, Feuerland Spiele, Galápagos Jogos, Games Warehouse, Gém Klub Kft., Hobby World, Korea Boardgames, MYBG Co., Ltd.
(69 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Queue, Action Retrieval, Campaign / Battle Card Driven, Card Play Conflict Resolution, Communication Limits, Cooperative Game, Critical Hits and Failures, Deck Construction, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Legacy Game, Line of Sight, Modular Board, Multi-Use Cards, Narrative Choice / Paragraph, Once-Per-Game Abilities, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Tags, Variable Player Powers
RozšířeníThe Crimson Scales, The Crimson Scales: Class Pack Add-on, The Crimson Scales: Trail of Ashes, Gloomhaven: Assault on the Morning Star (Promo Scenario), Gloomhaven: Beyond the End of the World (Promo Scenario), Gloomhaven: Envelope X Reward, Gloomhaven: Forgotten Circles, Gloomhaven: Memories of Gloomhaven (Promo Scenario), Gloomhaven: Removable Sticker Set, Gloomhaven: Return of the Lost Cabal (Promo Scenario), Gloomhaven: Secrets of the Lost Cabal (Promo Scenario), Gloomhaven: Solo Scenarios, Gloomhaven: The Catacombs of Chaos (Promo Scenario), Gloomhaven: The End of the World (Promo Scenario), Gloomhaven: The Lucky Meeple (Promo Scenario), Gloomhaven: The Tower of Misfortune (Promo Scenario), Gloomhaven: Twilight of the Lost Cabal (Promo Scenario)
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Map (City Scale), Components: Miniatures, Components: Multi-Use Cards, Components: Standees, Creatures: Demons, Creatures: Dragons, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Steam, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Game: Gloomhaven, Mechanism: Campaign Games, Mechanism: Legacy, Misc: Forteller Audio Narration, Misc: Made by Panda, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyGloomhaven, aventures à Havrenuit, Gloomhaven: Мрачная Гавань, Homályrév, グルームヘイヴン, 幽港迷城, 글룸헤이븐

Gloomhaven nepatří mezi ty nejlevnější investice, které můžete do svojí zábavy provést. Odvděčí se vám ale neuvěřitelně trvanlivou zábavou plnou vylepšování postav a napínavých scénářů. Hráči musí spolupracovat, alespoň na úrovni drobných taktických domluv. Hlavní zbraní zůstává variabilita, protože neustále budete bojovat s jinými protivníky a můžete nakupovat z ohromujícího množství předmětů. Gloomhaven je hra, která svým rozsahem nemá momentálně obdoby.

+ ohromující variabilita
+ neskutečná trvanlivost
+ čeština