Recenze: Gobbit – nechte se sežrat!

gobbit-01

Zákon džungle je neúprosný. Je jedno, jak jste velcí. I ti největší predátoři mají svoje nepřátele. Stačí chvilka nepozornosti a z lovce je lovený. A protože určitě nechcete cítit na krku zuby jiného hladovce, budete muset být rychlejší a pozornější než všichni.

Právě všechny tyto vlastnosti vyzkouší u vás nová karetní hra Gobbit, kterou vytvořila trojice designérů Paul-Adrien Tournier, Jean-Baptiste Fremaux a Thomas Luzurier. Výsledek jejich práce se zalíbil francouzské společnosti OldChap Games a ti ji vydali poprvé už v roce 2012. Teprve o šest let později se dostává tato malá krabička na český trh s původními ilustracemi Michela Verdu a v distribuci firmy Albi.

Na víku vidíme moskyty a vykukující oči rozzuřeného goriláka. A kde je chameleon? Na krabici jej budete hledat marně, takže je lepší nakouknout do jejího nitra a zalistovat 48 čtvercovými kartami. Ty mají na jedné straně zvířata na bílém pozadí a na druhé pak několik obrázkových ikonek umístěných do středu kamenného stolce. Všechny karty hráči jednoduše zamíchají a rozdělí spravedlivě mezi sebe rovným dílem.

gobbit-08

Hráči se pak střídají v otáčení karet a vytváří tak svoji vlastní hromádku. A jak se na paloučku v džungli objevují zvířátka všech protivníků, může dojít k útoku. Tady jsou stanovena jasná pravidla – kobry žerou chameleony a ti zase pojídají komáry. Není to ale tak jednoduché, protože na divokém ostrově je spousta různých poddruhů, takže útočit na sebe mohou při dodržení potravinového řetězce pouze zvířata stejné barvy.

Jenže útok není všechno. I ten nejmenší z hrdinů má možnost se bránit, protože dostal do vínku nějaké žihadlo nebo drápky. A tak zatímco útočník se snaží plácnout na kartu kořisti, napadený hráč se snaží si kartu ochránit. Ten, kdo je rychlejší a položí na cílovou kartu ruku rychleji, v souboji zvítězí a za odměnu si vezme soupeřovu hromádku zahraných karet. Ta postupně narůstá, protože ne v každém kole se dočkáte vhodné kombinace. Proto mohou být některé úlovky opravdu cenné. Kompletní sadu získaných karet si hráč zastrčí pod svůj dobírací balíček a partie pokračuje dál.

gobbit-05

Hráči se neustále střídají v otáčení karet a to vše je přerušené pouze občasným plácnutím na některý z balíčků. Karty změní majitele a jede se dál. Jenže i přes pořádné soustředění je velmi snadné udělat chybu, ať už v obraně nebo útoku. Obě mají stejný následek – hráč jako pokutu musí odevzdat celou svoji hromádku odehraných karet a položit je do středu na takzvaný hřbitov. To je místo, odkud se zvířátka do hry už nevrátí.

Jenže hřbitov tu není jen proto, aby na něm ležely do konce partie karty. Na zadní straně karet jsou totiž ikony, které mění pravidla. Malá zvířátka tak mohou lovit velká nebo třeba moskyti začnou vybuchovat, takže se jich nesmí dotknout vůbec nikdo. V nabídce je celkem šest symbolů, které se na balíčku mění a hráči si je sami musí hlídat, aby neudělali chybu a neposlali zbytečně svá zvířátka na hřbitov.

Než se mezi hráči najde vítěz, mohou z partie hráči také snadno vypadnout. Stačí, aby jim zcela došly karty a neměli už odkud otáčet další zvířátka. V takové chvíli se z hráče stává duch. I nadále se může účastnit útoků ne ostatní soupeře, snaží se ale najít zcela stejná zvířata na dvou hromádkách. Pokud uspěje, odhodí takový balíček na hřbitov. Tím má velkou sílu a může ovlivnit, kdo nakonec v partii zvítězí. Nejlepším lovcem zvířat v džungli se stane ten, kdo jako jediný nevypadne.

gobbit-09

Gobbit je karetní hrou na tahy, která se ale po každém vyložení karty změní ve frenetickou plácanou. Jde pochopitelně v první řadě o postřeh, protože hráči musí sledovat karty před všemi účastníky. A tady je zřejmé, že čím více hráčů se partie zúčastní, tím větší chaos – ale také zábava – to bude. A to až do maximálních osmi, kdy je pouze problém najít kulatý stůl, aby všichni dosáhli na karty všech protivníků.

V partii vládne hodně pravidel. Díky tomu je první partie spíš výuková, protože si musíte zafixovat, co máte, nemáte, můžete a nemůžete dělat. Plácání je tady opravdu trochu složitější a není to jen bezmyšlenkovitá reakce. Jde o barvu i obrázek, ale současně i o karty, které leží na hřbitově. Situace a pravidla se tak neustále mění a hráči musí dávat opravdu pozor. Dokonce se může stát, že pro některé milovníky postřehovek bude tahle novinka překomplikovaná.

Například jsme vůbec nezmínili gorilu, která žere všechny. A pak je tu ještě jedna výjimka, kdy přestanou platit všechny ostatní principy. Ve chvíli, kdy se na stole objeví trojice různobarevných moskytů, musí hráči zakřičet titulní „gobbit“, položi ruku na hřbitov a získat tak hromádku svou i jednoho z protivníků.

gobbit-10

Ačkoliv je partie klasicky plná vyřazování hráčů, neznamená to, že by se měli právě tito poražení hráči nudit. Mají totiž šanci i nadále zasáhnout do děje a dokonce mají možná až příliš velkou sílu a zodpovědnost. Najednou není vítězství zcela v rukou hráčů samotných.

Jenže právě proto si Gobbit najde trochu novou část publika, protože nemůžete u hry úplně vypnout. Krabička doporučuje hru už od šesti let, ale na to je opravdu příliš náročná. Pravidla sice obsahují tři verze, s jejichž pomocí můžete přidávat novinky, až se cítíte pevní v kramflecích, ale pro děti to je moc. Od osmi let už to děti začnou zvládat.

Nejlépe by bylo možné hru popsat jako kříženec Jungle Speed a Války. Náhoda otáčení karet určuje, jestli se budete účastnit akce nebo ne. A trocha štěstí nebo smůly současně může rozhodnout, že přijdete o karty, protože na vás bude neustále někdo útočit. Takový typ štěstí ale ke hře tohoto druhu prostě patří, takže pokud vám to vadí, asi obecně nemáte rádi postřehovky. V takovém případě vám radost neuděláme, protože tahle malá krabička stále patří do svého žánru.

gobbit-11

Herní doba je hodně odvislá od vývoje partie, může být opravdu rychlá, ale klidně se protáhne i na třicet minut s vyšším počtem účastníků. Zpracování nepotřebovalo příliš ilustrací, jen několik zvířat a zadní stranu karet.

Gobbit rozhodně sbírá body za originalitu, protože na postřehovku je dost odlišná. Co je ale ještě důležitější – hra je zábavná a plná soubojů, kterých se může účastnit i větší počet hráčů. Někdy si dokonce můžete vybrat, na koho zaútočíte. A právě tyto situace dělají z Gobbit strašně zajímavý počin.

AutorJean-Baptiste Fremaux, Thomas Luzurier, Paul-Adrien Tournier
IlustraceMichel Verdú
VydavatelOldChap Games, Albi, GaGa Games, Gém Klub Kft., Morapiaf, Morning, Païlle Editions, Phalanx Games Polska
Počet hráčů2 - 8
Minimální věk6 and up
(7 voters)
KategorieAction / Dexterity, Animals, Card Game, Party Game
MechanismyPattern Recognition, Player Elimination
RozšířeníGobbit: Phénix Expansion
RodinaAnimals: Chameleons, Animals: Snakes
Alternativní názvyGobb'it, Gobbit, Гоббит

Recenze: Gobbit – nechte se sežrat!
Gobbit je karetní hrou, ve které každým tahem musí hráči změřit svoje síly v přehledu a postřehu. Útočí ale přímo jeden na druhého a to vždy různými způsoby. Hra je tedy hodně bláznivá a nepředvídatelná, ale řídí se hodně různými pravidly a může tak působit překombinovaně. Pro ty zkušenější hráče (kteří ale často postřehovky vůbec nehrají) je to ale dobrá zpráva, protože konečně dostanou zajímavý mix. Hra zazáří ve vyšších počtech hráčů. Gobbit je originální zábavnou postřehovou hrou pro náročné.

+ originalita
+ změny v pravidlech v průběhu partie
+ výborné ve vysokých počtech (i nižších)