Recenze: Kup si krávu – kráva je kamarád, ne jídlo

kup-si-kravu-15

Kráva není jídlo, je to kamarád. Musím si to pořád v hlavě opakovat od chvíle, kdy se k nám do výběhu jedna flekatá stračena nastěhovala. Nevím, kde se tu vzala, ale majitel se tváří, jako by tu byla odjakživa. A tak mi nezbývá, než se s tím smířit. Objevila se tu zničeho nic. Probudil jsem se a ona zvědavě přežvykovala nade mnou. Než jsem stihl vystartovat a zakousnout se jí do hrdla, promluvila na mě a od té doby jsme kamarádi.

I my se s nějakými těmi kravičkami spřátelíme ve hře Kup si krávu, kterou vydává společnost Efko. Jejím autorem je Martin Nedergaard Andersen (Fingo, Hravé vlajky, Voodoo mánie). Ilustrace zpracovali Martin Hron a Karen L Moravec a hra vyšla v roce 2015.

Velikostí krabice tahle hra rozhodně nemá v úmyslu tvářit se nějak skromně. To pravidla už jasně naznačují, že tohle nebude žádná Terra Mystica, ale jednoduchá rodinná zábava, jejíž pravidla se vejdou na jednu A4. Přímo pod nimi je herní plán přeložený napůl. Na něm najdeme farmu, několik pozic a čtyři postavy.  Je tu jeden neprůhledný pytlík, plastové mince tolarů, karty s krávami různých hodnot a v balíčku jsou také nějaké ty akční. Poslední na řadě jsou kartonové destičky kuponů.

kup-si-kravu-08

Na začátku hry si hráči rozloží mezi sebe plán. Každý z účastníků dostane sadu mincí v celkové hodnotě devadesáti tolarů, které si položí ke svojí vybrané postavě (u rohu plánu, kde se posadil) a také tři speciální jednorázové akční kupony. Zbytek mincí se schová v pytlíku. Balíčky akčních karet a krav hráči zamíchají a položí na vyhrazená místa. Odhalí také první dvě krávy do ohrádek na plánu.

Když na něj dojde řada, tak si hráč vylosuje jednu minci a může kteroukoliv minci ve svém vlastnictví přiložit k jedné ze dvou krav v nabídce. Do svojí ohrady ji získá ale pouze ten, který přiložením své mince dokáže celkový součet tolarů na její kartě srovnat s hodnotou samotné krávy. Pokud hráč nemůže přiložit žádnou minci bez toho, že by hodnotu krav přesáhnul, musí žeton zahodit a vzdát se tahu.

Když některý z farmářů získá krávu, vezme si ji k sobě a k tomu si ještě může dobrat jednu akční kartu, jejímiž pokyny se musí ihned řídit. Potom do nabídky doplní další krávu a je na řadě další soupeř. Partie končí ve chvíli, kdy dojde zásoba trhu a není jaké krávy kupovat. Nyní se do hry dostanou hodnoty jednotlivých krav. Jejich součet ve vlastnictví každého hráče určí hodnotu stáda a také vítěze – toho s nejvyšším součtem.

kup-si-kravu-01

Kup si krávu tedy nakonec je jen prostou počtářskou úlohou a ničím víc. Hráči jednoduše musí umět sčítat hodnoty žetonů a dopracovat se k tomu, jakou hodnotu mají zahrát. Pouze tak lze získat krávu do svého vlastnictví.

Jenže aby se tak stalo a hráč mohl mít zase více exemplářů ve svém stádu, potřebuje v první řadě štěstí. Majetek ostatních ale je veřejný, takže se mohou všichni snažit vykládat mince tak, aby blokovali ostatní. To bohužel ale vede k výraznému zpomalení průběhu, protože všichni se snaží propočítat veškeré možné možnosti. A to z jinak rychlé hry dělá zbytečně dlouhou, především v jednotlivých tazích, kde hráči musí čekat.

Jediným dalším vlivem jsou kupóny, jejichž použitím lze něco ovlivnit. To akční karty jsou výsledkem zisku krávy a tedy stále zcela závislé na náhodě. Dohromady to tak znamená, že hra potrénuje matematické schopnosti, ale neumí tak dobře pobavit.

kup-si-kravu-06

V pravidlech je ještě varianta Podoj krávu, kde se nepoužívají akční karty. Tentokrát nejde o sběr krav, ale o hromadění hotovosti. Hráč podobjí krávu tak, že opět dorovná hodnotu krávy. Tentokrát je ale možné i hodnotu přesáhnout, což ale má za následek rozdání žetonů ostatním soupeřům. Partie končí tentokrát poté, co dojde zásoba mincí, které si hráči na konci každého kola dobírají.

Bohužel ani tato varianta nenapraví celkový dojem, který je veskrze zklamání. Zpracování je nakonec solidní, ale znovu je vidět důraz na nízkou cenu. Nejde ani o žetony, ani o solidní karty, ale o destičky kuponů, které jsou vyrobeny z takového podivného kartonu.

kup-si-kravu-09

Kup si krávu tak nakonec má sice chuť i potenciál učit matematiku a sčítání vyšších čísel, ale bohužel hru nebude příliš dětí hrát. Nenabízí totiž nic, co by je nutilo ji hrát znovu a znovu. Chybí jí šťáva a zůstává jen suché přikládání žetonů. A tak Kup si krávu zůstane v poli poražených dětských her.

Kup si krávu by mělo být obchodní hrou, ale místo toho je hrou čistě matematickou. Stačí přikládat žetony, sčítat je a dosáhnout cílového výsledku. Bohužel to nestačí k opravdové zábavě, která prostě nepřichází. Je to možná tím, že hráči nemají možnost nic ovlivnit, ale spíš proto, že tu prostě není nic, z čeho byste mohli mít radost. Kup si krávu je prostě slabá dětská hra.

+ dvě varianty
+ jednoduchost hry
+ trénuje počty