Recenze: Hare and Tortoise – slavný závod zajíce a želvy

Už jste někdy viděli závodit želvu a zajíce? Že ne? Ale to jste o hodně přišli, on totiž i takový zdánlivě jednoznačný souboj kočky s myší může mít překvapivého vítěze. A stejné to je i v případě těchto odvěkých rivalů.

Zatímco zajíci se v čechách přisuzují velice rychlé nohy, želvu všichni bereme jako jednoho z nejpomalejších živočichů. V našich představách ji nedokáže předběhnout snad jen hlemýžď se svým těžkým domečkem na zádech.

Jenže ony rychlé nohy nejsou všechno, ale dlouholeté vědomosti a moudrost, které želvy za svůj život nashromáždí, mohou celý vývoj úplně zvrátit. Zajíc se totiž snadno unaví a jeho krátké sprinty želva snadno vytrvalým postupem dorovná. Pokud nám nevěříte, pak se můžete stát součástí jednoho takového přímého přenosu ze závodu zajíc versus želva.

Společnost Jitky Netušilové, Angličtina-hry.cz, totiž do České republiky dopravila britskou klasiku, která září na deskovém trhu už od roku 1973. Tenkrát ji vydal britský vědec a historik David Parlett v první verzi a od té doby se dočkala několika variant od Abacusu, Ravensburgeru nebo Rio Grande Games. Na českém trhu je nyní k dostání vydání od britské společnosti Gibsons Games.

Ale nejdříve ještě něco k autorovi, který si zaslouží pár zvláštních slov. Vydal totiž uznávanou knihu The Oxford History of Board Games, ve které přináší definici deskových her od jejich počátků až po moderní historii. Zároveň stačil také definovat několik vědeckých pojmů, které se řadí do světa deskových her. Jeden z nich se jmenuje ludém a označuje herní složku. Více si možná povíme někdy ve zvláštním článku.

Hra vychází z klasických pohádek o tom, jak želva přelstila zajíce (nebo třeba ježek v podání bratří Grimmů). Jedná se o skvělý příklad přechytračení příliš rychlého a sebevědomého hopsálka rozvážnou a moudrou želvou.

Už krabice nám naznačuje, že máme co do činění s opravdu vypiplaným kouskem. Celá v černém z velice tvrdého materiálu, pouze uprostřed září oranžové logo popisující název hry. Po odklopení víka na vás čeká velký rozkládací plán složený ze čtyř částí. I na něm převažuje černá a oranžová, ale navíc zde uvidíte také dráhu, která bude svědkem tohoto památného závodu.

Pod ním objevíte jeden list pravidel velikosti A4 v angličtině. Česká pravidla najdete na stránkách českého distributora přímo u hry. Ke hře je bohužel vytištěná nedodávají, ale u této hry to až tolik nevadí. Pravidla jsou totiž jednoduchá.

Ke hře budete potřebovat ještě šestici žetonů v různých barvách, které reprezentují zajíce jednotlivých hráčů, šest závodních karet (pro každého hráče jednu) a také úctyhodný balíček, který obsahuje karty tří typů – karty zajíců mají ve hře funkci náhody, karty zelí slouží pro doplnění energie běžících zajíců a především karty mrkviček v hodnotách od jedné do šedesáti (v hodnotách 1, 5, 10, 15, 30 a 60).

Při přípravě hry zjistíte, že název hry trošku klame, protože ve skutečnosti se nejedná o závod zajíce se želvami. Žádné želvy ve hře nenajdete (kromě několika obrázků na trati), na to si musíte pořídit jinou hru Želví závody. Zde ve hře Hare and Tortoise (tedy Zajíc a želva) ovšem nakonec závodí pouze zajíci. Ovšem právě styl jejich závodění bude chvílemi podobný rychlému úprku a chvílemi se budou loudat nebo dokonce vracet! A právě tím nejvíce připomínají bájný závod těchto dvou odlišných zvířat.

Před začátkem závodu tedy musíte připravit především závodní plochu. Rozložíte před sebe na stůl hrací plán a do jeho středu rozložíte karty karotek podle hodnoty od jedné do šedesáti. Tyto karty tvoří takzvaný bank. Z něj dostane každý z hráčů dohromady 65 mrkviček – jednu 30, jednu 15, jednu desítku a dvě pětky. Důležité je, že v průběhu hry je počet karotek v ruce tajný.

Samozřejmě si hráč musí vybrat žeton králíka, za jehož barvu chce v závodě běžet a umístí ji na start. K němu si přibere ještě závodní kartu, která plní funkci nápovědy. Do ruky si k mrkvičkám vezme každý tři karty zelí, kterých se v průběhu závodu bude muset zbavit (nechat je svého zajíce sežvýkat).

Teď je všechno připravené k závodu. Všichni zajíci jsou natěšení, plní sil a chtějí vyhrát. Není tedy jiná varianta, než je nechat odstartovat. Takže tři, dva, jedna, vpřed! Ušáci vystartovali jako o život a už se ženou vpřed. Jenže brzy zjišťují, že jim docházejí síly a postupně se jeden za druhým zastavují, aby si chvilku oddechli.

Hráči totiž za cestu vpřed platí mrkvičkami z ruky. Čím víc polí se chtějí v rámci jednoho kola přesunout, tím víc musí zaplatit. Jednotlivá čísla jsou rozepsaná podrobně na kartách nápovědy, které má každý hráč u sebe. Pro představu zatímco za pohyb o pět políček zaplatíte patnáct karotek, za posun o dvacet polí zaplatíte už pořádných 210 mrkví a maximum – čtyřicet míst – ujdete jen v případě, že odevzdáte karty v hodnotě 820 mrkví!

Samozřejmě hráči na začátku nemají dostatek mrkviček k tomu, aby dovedli své zajíce úspěšně až do cíle, takže musí jejich počet doplňovat. K tomu najdete na hracím plánu políčka s obrázkem želvy, na které se může váš ušák vrátit. Za každé políčko, které se vracíte dozadu získáte deset karotek, takže pokud jste byli pět políček za želvou, pak vám vrácení zajistí rovnou padesát nových mrkviček pro běh kupředu.

Získat nové mrkvičky můžete také na poli s mrkvičkou, pokud se vzdáte svého tahu. Za toto vynechání si můžete dobrat deset karotek z banku do ruky. V příštím kole můžete normálně pokračovat nebo znovu vynechat.

Ještě zajímavější a vypečenější způsob jsou políčka s čísly. Pokud na nich zastavíte, pak si hlídejte svoji pozici. Jakmile totiž na vás znovu ve hře přijde řada a vy máte políčko opustit, porovnáte svoje pořadí v závodě s číslem, na kterém stojíte. Pokud se shodují, pak získáte desetinásobek toho čísla – přijde na vás znovu řada, stojíte na trojce a jste třetí – dostanete třicet mrkviček.

Zbývají nám už jen políčka se zelím a se zajíci. Jak jsme říkali už v popisu karet, tak karty zajíců jsou jediná náhoda v celé hře. Pokud na tomto místě zastavíte, můžete si vzít kartu z hromádky s obrázkem zajíce a spoléhat na štěstí. Může se na vás usmát a získáte třeba nějaké nové mrkvičky nebo budete mít smůlu a potká vás některá ze špatných událostí, například ztratíte tah v případě, že jste v horní polovině pořadí závodu.

A místa se zelím? Můžete na nich zastavit pouze v případě, že v ruce držíte alespoň jednu kartu zelí. V takovém případě zde váš zajíc kolo spokojeně žvýká zelí a na závod úplně zapomene. Za odměnu dostane v příštím kole desetkrát tolik karotek, než je jeho pozice.

Už teď vidíte, že zajíci to na své cestě nemají jednoduché, pořád se musí vracet nebo odpočívat, aby vůbec do cíle dorazili. A ještě navíc si s sebou přes cílovou pásku nesmí přinést žádnou hlávku zelí. Musí je všechny sežvýkat po cestě. Ovšem omezený je také počet mrkviček, které hráči zůstanou. Ten totiž nesmí přesáhnout předem dané číslo (u vítěze deset mrkviček, u druhého dvacet, atd.).

Na celý průběh hry má výrazný vliv strategie hráče. Může vyrazit vpřed a vypotřebovat svoje mrkvičky během dvou tří tahů, a pak se snažit nabrat nové k dalšímu sprintu. Nebo naopak může běžet pomaleji a šetřit zásobu karotek a jen občas trochu zrychlit. Hra ukrývá velký počet různých strategií, které jsou kombinací obou přístupů.

Vzhledem k velké šířce možností, jak mohou hráči karotky doplňovat, je hra vysoce variabilní a závod je pokaždé zajímavý. Obzvlášť motivující jsou políčka s pořadovým číslem, které musíte dodržet v příštím tahu. Pokud totiž dobře tento tah naplánujete, pak získáte snadno poměrně velký kopec mrkviček.

Zážitek ze hry se výrazně liší podle počtu hráčů a to především v předvídatelnosti. Ve dvou se jedná tak trochu o šachovou taktickou partii, čím víc lidí se pak hry účastní, tím víc bláznivý závod zažijete. Ale tím je to také větší legrace. Tím nechceme říct, že by hra ve dvou za nic nestála, má dokonce i svoji úpravu pravidel, aby byla vyrovnanější. Ovšem toho pravého ducha zaječích závodů si užijete až ve třech a více. V pěti a šesti se ovšem celý průběh partie může poměrně dost protáhnout, protože každý bude přemýšlet dlouho o svém následujícím tahu.

Zpracování je výborné, hrací plocha je kvalitní, všechno působí vyladěným dojmem. Nejdůležitější jsou však nápovědní kartičky, bez kterých by se hráči při svém plánování asi neobešli. Jednotlivé karty mrkviček a zelí jsou kvalitní, všemu k dokonalosti chybí jen ty postavičky králíků.

Skvěle provedená je i grafika dráhy, která nejenže krásně ladí, ale po jejích okrajích najdete skvělé červené ilustrace. Ty zobrazují slavné anglické památky, například katedrálu svatého Pavla nebo věž v Blackpoolu.

Jediné, na co si velcí fanoušci zajíce a želvy stěžují už od počátečních vydání her, je obtížnost počítání políček. Tomu by napomohlo zpětné číslování, kde políčko s číslem jedna je poslední před cílem. A ačkoliv je to neuvěřitelné, po všech edicích hry, které zatím vyšly, Hare and Tortoise od Gibsons Games je první z nich, která toto číslování opravdu má. Tvůrci tak vyslyšeli prosby fanoušků a výrazně usnadnili průběh celé hry, v níž se mnohem snáze počítá posun vašeho zaječího závodníka vpřed.

Hare and Tortoise je překvapivě vysoce strategická hra, ve které nemá náhoda žádné místo. Výsledek je čistě o pečlivém plánování. Hra skvěle napodobuje opravdový závod zajíce a želvy, kdy zajíc musí často odpočívat, aby na svoje rychlé sprinty nabral nové síly.

AutorDavid Parlett
IlustracePedro A. Alberto, Ritva Hussain-Shahid, Franz Vohwinkel
Vydavatel999 Games, ABACUSSPIELE, Alga, Broadway Toys LTD, danspil, Devir, Educa Sallent SA, Gibsons, Hobby Base, Intellect Games, John Sands Pty Ltd, K.E.Leg, Kipo's, Novoplast, Otto Maier Verlag, Ravensburger, Rio Grande Games, Waddingtons
Rok vydání1973
(16 voters)
KategorieAnimals, Racing
MechanismyHand Management, Resource to Move
RodinaAnimals: Hedgehogs / Porcupines, Animals: Rabbits, Animals: Turtles, Authors: Jean de La Fontaine, Folk Tales & Fairy Tales: The Tortoise and the Hare, Misc: Dice Tower Hall of Fame, Promotional: Promo Board Games
Alternativní názvyBritvic Strategy, La Carrera de la Liebre y la Tortuga, Haas en Schildpad, Hare and Tortoise, Haren & Sköldpaddan, Haren och Sköldpaddan, Haren og Skildpadden, Haren og Skilpadden, Hase und Igel, A Lebre e a Tartaruga, La Lepre e la Tartaruga, La Liebre y la Tortuga, Le Lièvre et la Tortue, La llebre i la tortuga, Skála Rally, Voltinger & Wattinger, うさぎとカメ かけ引き大レース, 龜兔賽跑

+ kvalitní zpracování
+ skvělý originální princip
+ spousta taktických možností