Recenze: Domorodci a cestovatelé aneb Hatla Matla – dorozumívání rukama nohama

hatla-matla-14

Každý bychom chtěli objevovat. Navštívit neznámá místa, kde ještě nikdo nebyl. Jenže zatímco zapsat místo na mapu a pojmenovat území podle svých představ je krásnou povinností, je třeba také přežít tváří v tvář cizímu a neznámému obyvatelstvu. Můžete jim říkat, co chcete, ale pokud vám nebudou rozumět, bude to těžká komunikace. Můžete jim říkat, že přicházíte v míru a oni si vás uvaří k večeři.

Trochu toho dorozumívání nás naučí desková hra Hatla Matla. Jedná se o hru ze stáje ruské společnosti Right Games LLC, jejími autory jsou M. Kružkov, A. Zanadvorová a S. Machin, ilustrace pak zpracoval D. Kapustin. Hra vyšla v domovském Rusku v roce 2015 a o rok později si ji zvolila pro lokalizaci společnost Pexi.

Hra vypráví o Onkilonech, jak se jmenují obyvatelé dosud neobjeveného ostrova. Na jeho břehu se ocitáme při pohledu na víko krabice, kde v dáli vidíme také domorodé chýše. A na ostrov nás přesune už první komponenta uvnitř krabice, kterou je bodovací plán. Ten položí hráči do středu a k jedné jeho straně připojí očíslovanou destičku pro přikládání karet pokroku. To ale není náplní přípravy. Tady zatím celý balíček téměř padesáti karet pokroku stačí zamíchat a položit stranou.

hatla-matla-04

Tím ale současně začne i příprava hráčů, protože z tohoto zamíchaného balíčku dostane každý ze soupeřů tři karty do ruky jako startovní výbavu. Společnost jim bude dělat hned šest karet primitivních symbolů, znovu náhodně vybraných z balíčku. Hráči ale jako výbavu dostanou také žetony – hlasovací (očíslované 1-6) a přídavná jména (vlastnosti). Podle zvolené barvy hlasovacích žetonů dostane hráč i figurku, kterou postaví na start na políčku s číslem čtyři.

Každého tahu se účastní všichni soupeři, i když jeden jako cestovatel a všichni ostatní v roli místních onkilonů. Nejdříve tak aktivní hráč, který se stává dočasně návštěvníkem na ostrově, vyloží tři svoje karty pokroků k pořadači a přiřadí tak jednotlivým slovům čísla jedna až šest. Poté svým hlasovacím žetonem označí číslo, které se pokusí svým spoluhráčům vysvětlit.

Od té chvíle je jeho úkolem vysvětlovat. K tomu ale nesmí používat vlastní hlas nebo posunky. Jediné, co za něj může mluvit, jsou karty primitivních symbolů. Na výběr má z těch šesti, které dostal před začátkem partie (případně si je dobral později). Karty může pro větší pochopitelnost vybavit také žetony vlastností. Pořadí i pozice, všechno může být důležité a je na hráči, jak karty vyloží. Kromě samotného vysvětlování může svůj výkon ohodnotit žetony „Jasné jako den“ či „Neprůhledné jako noc“. Tím si v případě správného typu zvýší bodový zisk.

hatla-matla-01

Onkiloni hlasují každý za sebe. Použijí k tomu očíslované žetony, z nichž každý může zvolit pouze a jen jeden. Ten, jehož zvolené číslo se po odhalení shoduje s cestovatelem, dostane rovnou dva vítězné body. To cestovatel to má složitější, může získat jeden bod (správná odpověď všech) nebo dva (pokud pochopili jeho vyprávění pouze někteří). Vylepšit zisk si může žetony až na tři body. Ale také může za špatný výklad nebo špatně použitý žeton body ztratit.

Na konci snahy si dobere obě sady karet zpět do plného počtu (avšak použité vlastnosti zpět nezíská, ty mají jednorázové použití!) a předá roli soupeři, sám se stane onkilonem. Hráči se v roli cestovatele střídají a tak postupně sbírají body. Partie pak trvá dohodnutý počet kol. V každém z nich se vystřídají ve vysvětlovací roli cestovatele všichni. Po odehraném počtu kol dostanou bonifikaci za nepoužité žetony vlastností a vítězí ten, kdo má nejvyšší celkový součet bodů.

Hatla Matla jde ve stopách mnoha dalších her, ve kterých je pro hráče cílem vysvětlit nějaké slovo ostatním protivníkům. Naštěstí tentokrát na to jde trochu jinak, než to známe z jiných her. Hráč totiž vybírá pojem z šesti na kartách. K tomu potřebuje vzít v úvahu také svoji sestavu karet primitivních symbolů. Podle toho jedině se může rozhodnout, co je pro něj nejjednodušší vysvětlovat.

hatla-matla-06

Výkon hráčů tak je zřejmě ovlivněn náhodou. Do ruky potřebují dostat správné pojmy, aby se jim spojily mezi pokroky a symboly do jednoho celku, který může ukázat ostatním. Ovšem samotné vysvětlování je sice zábavným prvkem, ale cesta k vítězství vede především přes druhou část – správné hádání.

Celkově je ale dojem z partie velmi zajímavý. Hráči si vyzkouší kreativitu v kombinování karet. Současně jim hra nedává přehnanou volnost, takže se nic neprotahuje. Zábavnější zde je role domorodce a hadače, který musí z nabídky slov vybrat to správné.

Při hádání lze nastřádat bodů více, především pokud se partie účastní více hráčů. S narůstajícím počtem účastníků se přesouvá důraz z vysvětlování symbolů primitivní civilizaci na roli hloupých domorodců. Body napříč různými počty nejsou nijak vyvážené, a tak v šesti hráčích už samotné vysvětlování pouze zlomkovou váhu. Při tom minimální počet je stanoven na tři, protože ve dvou by souboj postrádal základní smysl.

hatla-matla-07

My ale vyzkoušeli (dovolíme si říct jedinečnou) úpravu pravidel. Partii si lze díky ní vyzkoušet i ve dvou. Hráči mohou využívat klasického bodování. Dostanou tak odměnu za úspěšné vysvětlení (soupeř uhodne) či za správnou odpověď. Aby ale byla zachovaná motivace, tyto body se jim připíší vždy až v následujícím tahu a to pouze, pokud jsou i v této druhé roli úspěšní.

Nejpravděpodobnější je, že si hráči v partii užijí nějakých patnáct hádání. Díky tomu pak partie bude trvat obvykle o krapet déle než půl hodiny. Naštěstí jednotlivá kola nejsou nijak natahovaná a vše se posouvá neustále dál. Navíc se každého kola účastní všichni, i když v různých rolích. Hra tak neustále zaměstnává všechny zúčastněné.

hatla-matla-12

Zpracování se nám moc líbí. Karty totiž obsahují tematické ilustrace, které jsou opravdu primitivní a zábavné. Stejně tak je dobrá i volba pojmů od špaget, přes teleskop až po klavír a noviny. Potěší i ilustrovaný bodovací plán a dobře napsaná pravidla, která jsou detailní a popisují všechny situace včetně bohatých příkladů.

Hatla Matla se rozhodně v konkurenci dalších party her neztratí. Jde do toho trochu po svém, ovšem kartami pojmů a zadání hráče trochu svazuje. Zklame tak ty, kteří si rádi vymýšlí svoje pohádky a vypráví ostatním o obsahu karty. Tady je hra strohá a bez té doprovodné hry slov, která dělá party hru party hrou. Pokud vám ale tato mezihra nebude chybět, pak si soupeření v Hatla Matla užijete.

Hatla Matla je fajn party hrou, ve které si hráči vždy musí vystačit s kartami z ruky. Vyberou si zde pojem, který potřebují domorodcům vysvětlit. K tomu lze ale využít pouze sadu primitivních symbolů, které mají v danou chvíli k dispozici. O tom ale rozhoduje čistě náhoda a hráči musí pracovat s tím, co mají. Ve větším počtu hráčů ale vyprávění už přináší v poměru pouze opravdu málo bodů. Hatla Matla tak je party hrou pro specifické publikum, ale funguje a pobaví.

+ vysvětlování s pomocí pevně daných slov
+ primitivní ilustrace
+ tajné hlasování