Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Heroes – kdo má srdce hrdiny

heroes-01

Hrdinové jsou ti, na které se svět obrátí v nouzi. Právě oni jsou ti, kdo nesmí za žádnou cenu couvnout tváří v tvář sebevětší hrozbě. Možná se jejich úkol může zdát nelidský, bláznivý a nesplnitelný, ale právě proto to mnozí dělají. Chtějí dělat nemožné věci a překonávat výzvy, před kterými by každý jiný couvnul. Máte srdce hrdiny?

Na vaší odpovědi ani tolik nezáleží, protože i tak si můžete ten pocit vyzkoušet z první ruky v deskové hře Heroes. Tu vydává společnost REBEL.pl (jménem menší firmy Lion Games) a jejím autorem je Adam Kwapińsky. Výsledný produkt je také dílem ilustrátorů Iga W. Grygiel, Poitr Foksowicz, Jaroslaw Nocoń a Grzegorz Bobrowski a vyšel v roce 2015.

Krabice na sebe bere klasický čtvercový tvar a na víku je temná ohnivá ilustrace, která by měla otestovat každé srdce hrdiny. Jenže místo toho nemá sugestivní schopnost nalákat hráče, jako bychom čekali. Naštěstí správní hrdinové se nenechají jedním úspěchem odradit a stále ještě natěšení otevřou krabici.

heroes-06

Uvnitř na ně čekají pravidla o tuctu stran a čtveřice velkých herních desek z tvrdého kartonu. Každá představuje osm pozic pro jednotky (buď předpřipravených pro rychlý začátek, nebo bez ilustrací pro neomezené plánování), ale současně slouží i jako nápověda (akce popsané ve spodní části) a počítadlo zranění. Těch ustojí každá armáda rovných 21.

Svoji kartonovou podstatu neukrývají ani žetony síly a zranění, stejně jako osmnáctka větších značek pro trvalá kouzla. Jenže celý zbytek obsahu už tvoří jen karty a pětadvacet menších barevných kostek s vyrytými znaky. To karet je téměř dvě stovky a patří mezi ně základní a pokročilá kouzla. Ty mají vždy uveden nejen textový popis schopnosti, ale také náklady na svoje vyvolání v podobě různých symbolů.

To dalších 92 kusů odpovídá příšerám, které zde odhalí svoje slabiny, ale i schopnosti, útok, životy a cenu za aktivaci. Všechny budou ve službách hráčů, takže jich jsou čtyři sady po 23 kusech – každý z účastníků bitvy má svoje vlastní posluhovače.

heroes-03

Na začátku partie hráči vytvoří nabídku hrdinů, jejich příslušných monster a speciálních kouzel. Poblíž ale také rozloží ze zamíchaného balíčku pokročilých kouzel dvě řady po čtyřech kartách. Z obou těchto nabídek si pak mohou hráči podle náhodně určeného pořadí vybírat. V tahu si tak je možné vybrat buď hrdinu (spolu s jeho speciálním kouzlem a balíčkem příšer) nebo jedno kouzlo ze spodní řady. Ta je ihned doplněna a tato startovní procedura pokračuje, dokud každý hráč nemá jednoho hrdinu a k němu tři kouzla.

Ke svým hrdinům dostanou hráči také další výbavu – konkrétně šest kostek, sadu pěti karet základních kouzel a také jednu herní desku, na níž si označí svoje startovní zdraví na nejvyšší hodnotě.

Ale ani teď se ještě nemůžeme pustit do boje. Nejdříve je třeba naverbovat armádu. Všichni protivníci mají k dispozici stejný počet bodů, konkrétně deset. Za ně si mohou nakoupit libovolný počet jednotek ze svého balíčku a rozestavit je poté na taktické desce bojiště dle svých představ.

heroes-07

Teď už konečně může začít běžet čas a hráči si všichni vezmou do ruky svoji pětici kostek. Na libovolný pokyn pak mohou všichni současně začít házet kostkami ve snaze získat symboly potřebné k akci, kterou chtějí provést. Mohou přehazovat libovolný počet kostek, zatímco další se správným výsledkem si lze odkládat stranou.

Když je někdo z účastníků spokojený s výsledkem, vykřikne „STOP“ a všichni hráči musí přerušit svoje snažení. Hrdina nejdříve utrží zranění za kostky, které ukazují symboly, vůči nimž je zranitelný. Proč by to dělal? Protože je občas může potřebovat a obětovat zranění se mu prostě vyplatí. Mohou se také aktivovat schopnosti trvalých kouzel.

Poté hráči už ale mohou využít symbolů. V první řadě lze utratit minimálně čtyři symboly karet za šanci naučit se nová kouzla a dobrat si tak kartu ze společné nabídky ve středu. Horní řada pak je dostupná pouze útratou všech pěti stejných symbolů. Hráči ale mají možnost využít symboly karet i jinak a to k dobrání karet z vlastní hromádky a to už od tří hozených symbolů. Kombinací všech čtyř symbolů lze také rušit platnost trvalých kouzel.

heroes-10

Tou nejdůležitější akcí je ale možnost vyvolat nějaké to kouzlo. Hráč musí svými kostkami splnit požadavky karty, kterou zahraje z ruky. Pak už stačí pouze vybrat cíl jeho efektu, ať už se jeho účinek provede ihned nebo bude trvat (takové stvoření je lepší označit patřičným žetonem). Odhozením dvou karet z ruky lze účinek kouzla navýšit o bonus uvedený na kartě úplně dole.

Ihned poté má hráč stále v rámci svého tahu aktivovat nebo přesouvat příšery. Některé už mohly útočit i dříve, pokud hráč použil kartu příkazu. To je druhá šance, jak nad svými jednotkami převzít kontrolu. K aktivaci bez využití karty potřebuje hráč symboly vůdcovství na kostkách, které nepoužil. Ty může nyní rozdělit libovolně mezi monstra, která ale mají každé svoje požadavky na důraznost rozkazu.

Útok vždy může směřovat pouze konkrétním směrem podle šipek na kartě příšery, ale vždy pouze takové, které nejsou ve své řadě chráněny další jednotkou. U obyčejných jednotek stačí k označení zranění umístit na její kartu patřičný počet žetonů zranění. To hrdinovy šrámy jsou zaznamenávány rovnou na stupnici nahoře na desce.

heroes-16

Po provedení akce mohou všichni hráči pokračovat v házení kostkami tam, kde skončili. Pouze aktivní hráč musí přehodit všechny své kostky a začít sbírat symboly od začátku. Protivníci z partie postupně odpadávají, až zbude pouze jeden. Tento hráč se stává vítězem!

Heroes je hrou nekompromisního souboje a konfliktu. Hráči proti sobě stojí a jejich jedinou cestou k vítězství je zničit svého protivníka. V základní verzi je hra určena pro dva protivníky a jako taková funguje opravdu výtečně. Oba soupeři si vyměňují zásahy a hra je plná taktiky a zvratů.

Napětí pak jasně plyne z házení kostkou. Hráči musí být schopní se rozhodovat ve zlomku vteřiny pro tu správnou taktiku. Někdy kombinace symbolů je těžko dosažitelná, a pak se vyplatí rozhodnout se okamžitě pro jinou akci. Jindy zase závisí úspěch na rychlosti, protože jinak se protivník stihne obrnit a zajistit svoje jednotky proti útoku.

heroes-13

 

Hra vyniká na poli zábavy, která se odehrává před všemi protivníky současně. Hlavním odlišujícím prvkem je fakt, že každý hráč provádí svůj tah podle své taktiky a rychlosti. A mezi tím všichni ostatní prostě a jednoduše čekají, až odehraje svůj tah, aby mohli pokračovat a dostat se ke své vlastní akci včas.

Právě časování akcí tu je naprosto zásadní a chytře jde proti simultánnosti samotného herního principu. Proto jsou Heroes opravdu jedinečnou zábavou, kterou ale oceníte také díky její variabilitě. Každý hrdina má na výběr ze svých jednotek, ze kterých je možné sestavit funkční armádu. Do začátku ale hráčům pomohou i herní plány, které jim usnadní vstup do první partie. Hra je plná speciálních dovedností karet nebo hrdinů, takže všechno je ještě méně předvídatelné.

Náhoda zde hraje velkou roli, která se ale důmyslně napříč partií vyrovnává. Přesto je tu tendence, kdy některé momenty ve hře prostě jsou důležitější a trocha štěstí je může snadno rozhodnout ve prospěch jednoho z protivníků. Ve více soupeřích oceňujeme, že autoři mysleli na negativní dopad vyřazování hráčů a hraje se zde na počet úspěšných zásahů. Neméně zajímavá je i týmová verze, ve které proti sobě stanou skupinky hrdinů.

heroes-18

Těžko se asi můžeme vyhnout srovnání s hrou Summoner Wars, tedy Války vyvolavačů. Hlavním rozdílem jsou souboje, které v Heroes neřídí kostky, ale vlastnosti na kartách. Kostky tu mají úplně jiný význam a posouvají vpřed celý děj. Každá hra je svým způsobem taktická, ale trochu jinak. Heroes jsou hektičtější a díky tomu i partie je otázkou maximálně půlhodinky.

Hra ovšem nevyniká pouze jedinečným herním mechanismem, ale také grafickým zpracováním. Detailní kresby na kartách fungují výborně a navozují atmosféru plnou fantazie. Kostky počítají s vysokou zátěží a vydrží neustálé přehazování. Pravidla jsou přehledná a detailní.

Heroes jsou důmyslně vykonstruovanou zábavou, která se odehrává v přerušovaném toku času. Hráči se postupně jeden za druhým krůček za krůčkem přibližují cíli. Jenže protože tím je zničení nepřítele, všichni si navzájem škodí a hra je tak velmi napínavá. Heroes je výbornou zábavou, ve které budete ovládat příšery.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAdam Kwapiński
IlustraceGrzegorz Bobrowski, Piotr Foksowicz, Jarek Nocoń
VydavatelLion Games, Rebel Sp. z o.o., Edge Entertainment, Heidelberger Spieleverlag
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(3 voters)
KategorieCard Game, Dice, Fantasy, Fighting, Real-time
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Open Drafting, Player Elimination, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníHeroes: Promo Cards
RodinaComponents: Dice with Icons, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyHéroes, Heroes: Zorn der Elemente, Héros, Herosi

Více o hře.

Recenze: Heroes – kdo má srdce hrdiny
Heroes je ve výsledku karetní hra s kostkami, ve které je vše strašně rychlé a nepředvídatelné. K tahu se vždy dostane ten hráč, který dokáže naházet svoji vytouženou kombinaci symbolů. Hru tak řídí nejen štěstí, ale také nenasytnost hráčů. Jejich armády proti sobě stojí tváří v tvář a každý tah znamená začátek nebo pokračování nějakého souboje. Šrámy na bojišti přibývají rychle a stejně tak se dočkají hráči i konce partie. Ta je ale pokaždé jiná zásluhou zajímavého sestavování balíčku kouzel i armády. A přestože současné házení kostkou některé hráče odradí, Heroes se stanou počinem, který se hraje opravdu velmi příjemně.
Klady:

+ výborný mechanismus současného hraní
+ krátká herní doba
+ výsledek útoku není řízen náhodou
+ variabilita přípravy armád
+ možnost týmové hry i verze bez vyřazování
+ pěkné zpracování
+ hektické
+ bláznivé = zábavné
Zápory:

- náhoda určuje kdo kdy bude hrát
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Battalia The Creation – dobyvatelské karty