Recenze: Hexx & Hopp – barva k barvě v pravý čas

hex-and-hopp-14

Připravte se ke skoku! Ale pozor, vstoupit můžete jen na pozici, která má stejnou barvu, jako vaše aktuální místo. Krůček za krůčkem se pohybujete, přesouváte se a doufáte, že už brzy narazíte na konec tohohle bláznivě barevného bludiště.

Do jeho nitra nás uvrhne nová malá hra z produkce firmy Drei Hasen in der Abendsonne. Hra se jmenuje Hexx & Hopp a vytvořil ji René Brons. Ilustrace už tradičně zpracoval Johann Rüttinger a všechno to zkontrolovala Kathi Kappler, aby hra mohla v roce 2015 vyjít ve světových jazycích.

A zase se jedná o malou krabičku, která nebude nijak náročná na prostor. Má dvě úrovně modré barvy a mozaiku vytvořenou z šestiúhelníkových tvarů. A právě ty najdeme uvnitř ve formě dvaasedmdesáti kartiček. Výseče jsou vždy různě barevné a vyskytují se na nich celkem čtyři barvy – červená, žlutá, modrá a bílá. K tomu musíme přičíst ještě deset dřevěných žetonů a máme kompletní sestavu.

hex-and-hopp-01

Na začátku partie hráči vylosují náhodně sedm karet a z nich vytvoří startovní plán ve tvaru písmene ypsilon. Zde se navzájem dílky dotýkají jednou stranou tak, aby se vždy barva shodovala a navazovala dál. Hráči pak dostanou patnáct kartiček, z nichž vytvoří hromádku a zatím se na její obsah nesmí podívat. Zbývá jen položit žetony pro počítání kol někde stranou na stůl a souboj může začít.

Start je ale třeba odpočítat, protože všichni budou soutěžit zároveň. Na pokyn pak mohou účastníci otočit horní kartu svého balíčku a začít pro ni hledat vhodné místo. Musí ale vždy sousedit alespoň dvěma svými výsečemi. Ale v zájmu hráčů samotných bude, aby těch sousedů měla nová karta ještě víc. Zatímco přiložením dvou stran se zbaví pouze jedné karty, v případě vyššího počtu sousedů může navíc přesunout některé svoje neodehrané karty soupeřům na jejich balíčky!

Například pokud hráč přiloží kartu třemi stranami, zbaví se dvou karet. Ty může dát jednomu nebo je rozdělit mezi více soupeřů. Současně ale nesmí nikdo zapomenout dál pokračovat, protože hra se kvůli ničemu nepauzuje. Všechno pokračuje do té chvíle, kdy jeden z hráčů vyloží i svoji poslední kartu a stává se vítězem kola. To ale samo o sobě nic neznamená. Ostatní si poznačí trestné body za karty, které nestihli zahrát (včetně těch, co jim předhodili soupeři), odloží jeden dřevěný žeton do krabičky a hra pokračuje dalším kolem. Teprve po deseti rychlých výměnách karet mohou mezi sebou hráči hledat vítěze s nejmenším počtem trestných bodů.

hex-and-hopp-10

Hexx & Hopp je bláznivá a chaotická hra, ve které má jasnou dominanci postřeh zúčastněných. Barev není příliš a jsou rozloženy dobře, takže každou kartu je možné úspěšně přiložit. Všechno to pak je o odhalování lepších bodovacích pozic, které hráči přinesou velkou výhodu.

A nejde jen o zbavení se hned několika karet naráz. Současně ale zabrzdí všechny ostatní, kteří pak budou mít jednu nebo více karet navíc, kterých se musí zbavit. Je ale jasné, že karty se pohybují sem a tam a mění majitele překvapivě rychle. Celý souboj je totiž velice dynamický a tím, že hrají všichni současně, také pořádně nepřehledný.

Velmi snadno se může stát, že hráči si vyberou stejnou pozici. Pak vyhrává ten, jehož karta je vespod. Ale souboje a jejich výsledky vlastně určuje i náhoda. Hráč má v ruce vždy pouze jednu kartu, ale může taktizovat a odhodit ji stranou. Místo ní si pak vezme další v pořadí, čímž se pouze zdrží. Žádná penalizace za to není a k odloženým kartám je možné se kdykoliv vrátit.

hex-and-hopp-07

Hra je vhodná pro starší hráče, protože je naprosto nezbytné mít rychlou orientaci a soustředit se. Některé děti to zvládnou dřív (osm let) a jiné zase později (deset). Záleží pouze na vašem odhadu, protože tato hra je jinak překvapivě zábavná, ačkoliv hry se společnými tahy bývají většinou veskrze průměrné.

Největší nevýhodou tak je velká podobnost jednotlivých her. Už v rámci jedné partie absolvujete deset kol. A to znamená, že hra vás může rychle omrzet, pokud ji budete hrát často a intenzivně. Je tedy lepší k ní přistupovat jako k relaxační zábavě pro občasnou zábavu.

hex-and-hopp-12

Hexx & Hopp nakonec přecejen vyčnívá. Není to v jednoduché grafice, ale v nápadu. Možnost zbavovat se karet lepším umístěním klade před hráče těžké dilema. Zahrát hned do volného prostoru nebo se pokusit najít ještě lepší místo a zbavit se tak více karet? Hexx & Hopp je hra, která vám ukáže kouzlo reálného času a nutnosti se rozhodovat ve zlomku vteřiny.

AutorRené Brons
IlustraceJohann Rüttinger
VydavatelDrei Hasen in der Abendsonne, FoxGames, OPEN'N PLAY
Minimální věk9 and up
KategorieAbstract Strategy
MechanismyTile Placement
Alternativní názvyHexx, Hexxpeed, 헥스피드

Hexx & Hopp je rychlou akční hrou, ve které jde o dobrý přehled, rychlost a schopnost uvidět vhodnou pozici. Přikládání barev výsečemi ale nabízí jeden zásadní zvrat. Čím více stran se dotýká a souhlasí, tím více karet se hráč zbaví. Navíc je ale neodloží stranou, ale na dobírací hromádky soupeřů! Tím hráči soupeří přímo a jen ten nejrychlejší a nepohotovější uspěje, protože všichni hrají současně. Hra je to rychlá, ale všechna kola vypadají podobně. Hrozí tedy kratší výdrž. Celkově je ale Hexx & Hopp rozhodně dobrým počinem.

+ jednoduché přikládání dílků
+ hraje se na trestné body
+ lepší přiložení = útok na soupeře