Recenze: History of the World – pořádně zábavná lekce

history-of-the-world-01

Dávali jste ve škole v dějepisu pozor? To je dobře, protože dnes se vám to bude hodit! Vzestupy i pády, z toho všeho byste se měli poučit a nedělat stejné chyby. Dostanete totiž stroj času a s ním na krku projdete celou historii. Cítíte se na to?

Na takovou lekci nás zvou designéři hry History of the World: Steven Kimball, Alexandar Ortloff a Justin Kemppainen. Nepřišli ale s úplně originálním nápadem, protože se jedná o přepracování klasiky z roku 1991. Tuhle novou verzi podpořili ve vydavatelství Z-Man Games a dovedli ji úspěšně v první polovině roku 2018. Do evropské distribuce hru přináší společnost Esdevium Games.

Krabice ukazuje bitvu napříč staletími, které se mohou zúčastnit samurajské meče, křižáci, lodě i vzducholodě. Nic není nemožné. Box má čtvercový tvar a velkou část hmotnosti má na svědomí velký čtvercový plán, který musí (jak jinak) zobrazovat mapu celého světa. Jenže první dojem klame. Když se podíváte blíž, zjistíte, že mapa je ve skutečnosti hodně upravená. Všechny kontinenty jsou tam, jen ne tak úplně na správném místě.

history-of-the-world-15

Příprava samotná začíná právě položením této velké desky na stůl. Vedle plánu položí hráči karty roztříděné na hromádky podle epoch (I-V) a ještě dále rozdělené na události a karty národu. Další hromádky vytvoří žetony regionů, které opět mají na sobě římské číslice. Zbytek společných komponent tvoří kostky, figurky katapultu, měst a pevnosti. Mnohem větší počet součástek zbývá pro samotné hráče, kteří si musí zvolit svoji barvu, dostanou odpovídající sadu 25 figurek představujících armády různých národností a umístí svůj barevný žeton na začátek bodovací stupnice.

Těch pět římských číslic odpovídá také počtu kol, které na hráče čekají v partii. Na začátku každého takového velkého kola hráči musí nejdříve na mapu přiložit nebo vyměnit žetony regionů (každý se skládá z několika území), které současně vyčíslují odměnu za získání kontroly nad danou oblastí. Potom začne druhá část přípravy, která už zahrnuje samotné rivaly. Z balíčku první epochy si rozeberou karty národa a události. Výhodu dřívější volby má hráč, který má méně bodů (národ) a ten, kdo jich má nejvíc (událost).

Pak už začne samotný boj, ve kterém se hráči střídají. Ten, kdo je právě na řadě, dostane do držení kartonovou figurku katapultu. Volba národa ale není jen tak pro legraci. Jeho karta určuje nejen startovní pozici (kam postaví jednu figurku svého vojska), ale také schopnost a především sílu – počet startovních figurek armády, které má hráč k dispozici.

history-of-the-world-10

Tím si hráči připraví prostor pro tu nejdůležitější fázi kola – invazi. S pomocí svých zbývajících figurek povolených kartou národa může zabírat sousední území k těm, kde již má přítomnou nějakou armádu svojí barvy. Nejlepší situace je, pokud takové místo je volné, protože nad ním tím převezme hráč kontrolu. Jestliže ale pozici už okupuje armáda některého soupeře, nastává bitva.

Útočník hodí dvojicí kostek a vybere z jejich výsledků ten vyšší. Překvapený obránce má k dispozici kostku pouze jednu, ale přesto potřebuje získat vyšší hodnotu. Poražená armáda je odstraněna z plánu, v případě remízy se vybijí oba figurky a v území nezůstane žádná. Bitvou navíc dojde k poškození nebo zničení staveb v lokaci. Počet kostek může ovlivnit přítomnost pevnosti nebo terén bojiště.

Některá území na mapě obsahují symbol surovin. Pokud hráč aktuálně má pod kontrolou svého aktivního vojska alespoň dva symboly, pak musí postavit monument a to ve významné lokaci (s městem), kterou má pod svojí kontrolou. Jenže za to jedno kolo uplynula řada století, národ dosáhl svého vrcholu a nyní mizí v úpadku. Všechny stojící figurky hráčových armád na mapě tak je třeba položit na stranu.

history-of-the-world-18

I tak dále obývají region a počítají se při stanovování kontroly a převahy v oblasti. Hráči pro jednotlivá velká barevná teritoria stanoví svoji úroveň vojenské přítomnosti a podle aktuálně odhalené bodovací destičky dostanou nižší nebo vyšší odměnu. Stačí mít alespoň jednu figurku a nějaké body už přitečou, ale opravdový přísun vítězných bodů se objeví až v případě, že hráč je jediným v celém regionu. Bonusy poskytují města i monumenty.

Následuje konec kola a tedy i velké epochy dějin lidstva. Hráče čeká nová volba karet a nové obsazování, při kterém postupně vyhynou figurky z minulých kol. V tabulce na plánu je přehledně naznačeno, které regiony v kterých kolech přináší jaké body. Po pátém odehraném kole hráči porovnají body a vítězství slaví pouze ten nejlepší vůdce s nejvyšším součtem bodů.

history-of-the-world-19

History of the World je hrou, ve které jde o převahu a s tím spojené bitvy. Národy ale začínají na jiných pozicích, takže situace se velmi dynamicky přelévá s každým kolem. Navíc po předchozích národech na mapě zůstávají pozůstatky, se kterými je třeba počítat ve svých plánech. Body jsou přítomné všude, stačí je jen sebrat.

Pokud si přečtete pravidla, hned se nabízí srovnání s velmi populárním Small Worldem. Tahle osvěžená novinka je ovšem výrazně komplexnější, dalo by se tedy o ní hovořit jako o Small Worldu pro pokročilé. Při tom ale zůstávají pravidla dostatečně jednoduchá, aby se ji naučili hrát i méně zkušení zájemci.

history-of-the-world-23

Ti pokročilí s ní budou mít totiž s hrou jednu zásadní půtku. Ačkoliv je možné různě se na boje připravovat a ovlivňovat jej, kostky nakonec stejně mají poslední slovo. A s nimi i štěstí nebo smůla. Nakonec právě ona zanechá výrazný podpis na tom, kdo stane na vrcholu stupnice národů. Jenže zrada čeká i na nováčky. Zatímco při čtení pravidel nebo jejich vysvětlování je všechno jasné (obvykle stačí začít popisem základních pravidel), v partii se jen tak nedočkají konce. Na bitvu a pět kol totiž potřebujete často i více než dvě hodiny!

Hra je velmi konfliktní a rivalové mezi sebou neustále bojují. Právě proto, aby se na mapě neustále něco dělo, je minimální počet soupeřů stanoven na tři. Ve dvou by to prostě nefungovalo. Ale ani tři nejsou úplně ideální, raději doporučujeme čtyři až pět. Tím ale současně vynikne zmiňovaná délka. Jelikož ale nevíte, jaký národ dostanete v příštím kole, není možné plánovat v nějakém dlouhodobějším hledisku.

history-of-the-world-25

Ve hře jsou další zajímavé prvky, jako monumenty přinášející body a samozřejmě karty událostí. Ty jsme zatím nezmínili vůbec. Použít je hráči mohou ve svém tahu. V balíčku s nimi jsou ale také karty království, které přináší hráči nové poddané menšího národa. Hráči mohou cestovat s jednotkami po moři, mohou obléhat soupeře a to všechno při zachování jednoduchých principů.

Variabilita hry se ukrývá právě v národech a kartách událostí. Jejich kombinace a situace na mapě zaručí, že vám jednotlivé partie budou připadat dostatečně odlišné. Navíc samotné národy se od sebe neliší pouze tím, co jsme už popsali, ale i samotným fungováním. Některé jsou totiž kočovné a nemají vůbec k dispozici své vlastní hlavní město. Místo toho se snaží dobývat ty ostatní a za takové úspěšné zdolání hradeb dostanou kompenzaci – vítězný bod.

history-of-the-world-28

History of the World má zpracování přesně takové, jaké byste u hry s tímto tématem očekávali. Seriózní (možná až moc), ale kvalitní. Hra vypadá pěkně, pravidla jsou přehledná a díky tomu vám nebrání nic užívat si zábavu, která ze hry plyne. Je jí dost, ačkoliv cílové publikum je hodně specifické. Náhoda, dlouhá herní doba a konfliktnost vytváří průnik, který nesedne úplně každému. Přesto je dobře, že se History of the World dočkalo reedice a vrací se na trh, protože na něm určitě má místo.

AutorGary Dicken, Steve Kendall, Phil Kendall
IlustraceSteve Kendall, Mateusz Lenart
VydavatelArclight Games, Asmodee, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Mandoo Games, Z-Man Games
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 6
Herní doba180
(6 voters)
KategorieAge of Reason, Ancient, Civilization, Medieval, Napoleonic, Pike and Shot, Post-Napoleonic, Renaissance, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling
RodinaComponents: Map (Global Scale)
Alternativní názvyA Világ Története, ヒストリー・オブ・ザ・ワールド 新版, 세계의 역사

History of the World je převahovou hrou, ve které se střídají národy, jako na běžícím pásu. Hráči nemohou hrát pouze na svůj úspěch, ale musí kazit snažení soupeřům a to vše v bitvách za pomoci kostek. Právě tahle náhoda společně s délkou partie přesahující dvou hodin jsou největšími potížemi hry, pokud o ní budete uvažovat. Pokud vám ale tyto nedostatky nevadí, dostanete kvalitní hru, ke které se budete rádi vracet. History of the World sice nevejde do historie nějakým tučným písmem, ale určitě zůstane v kronikách zapsaná jako kvalitní zábava.

+ variabilní partie
+ boje
+ zajímavá drobná pravidla