Recenze: Horký brambor Junior – z ohně přímo na talíř

horky-brambor-01

Rostou si schované v zemi. Dlouho trvá, než se odváží a vykouknou. Ale protože jim je zima, rychle musí naskákat do teplíčka. A co čert nechce, poblíž brambor je většinou jen dohasínající ohniště. V tom je nejteplejší a zdánlivě bezpečné místo uvnitř hromádky popela. Když toho tepla začne být příliš, začne volat o pomoc. Vyslyší ji lidé, kteří ji z hromady vytáhnou. A bramboře se to nelíbí, protože mají studené ruce!

Házení s brambůrkami si pro nás připravili ve společnosti Pexi. Jejich nová hra Horký brambor Junior pochází původně z kuchyně polské firmy Alexander a vyšla v roce 2016.

Krabice je přeplácaná různými nápisy, ale na odklápěcím víku při troše hledání najdeme rozžhavenou troubu obklopenou plameny. A po odjištění oušek a odklopení vrchní části najdou hráči rozkládací herní plán s hromadou brambůrek. Ty doprovází hráče celou stupnicí od startu, kde jsou ještě šťastné až do spáleného konce, kde už mají zavřená očička. Tuto desku si hráči položí před sebe.

horky-brambor-05

Vedle položí společnými silami zamíchaný balíček karet, které nabízí vždy čtyři otázky – dvě na každé straně. K nim položí také podivnou plyšovou bramboru, která vypadá docela reálně. Na zelený osmiúhelník hráči umístí samolepku stejného tvaru s osmi bramborami. Do středového otvoru zasunou tyčinku a tím vznikne káča. Potom už si každý pouze vybere svoji barevnou figurku a postaví ji na start.

Hráč na tahu si vezme do ruky látkový horký brambor. Jeho soused pak sejme horní kartu z balíčku a přečte libovolnou ze dvou otázek, které se nacházely na spodní straně karty (té, co nebyla viditelná). Současně také držitel karty roztočí káču a tím zahájí měření času. V tu chvíli může majitel brambory jako první odpovědět na otázku a ihned předat horký brambor svému sousedovi. I ten se snaží ještě v časovém limitu, tedy než se brambora dotočí, najít další správnou možnost odpovědi. Tak se hráči střídají až do okamžiku, kdy se rotace káči zastaví. Ten, kdo v tu chvíli držel v ruce horký brambor, se popálil a musí na památku posunout svoji figurku po stupnici o jedno pole kupředu.

horky-brambor-06

Ačkoliv jsou témata obvykle jasná, odpovědi už tak samozřejmé být nemusí. Pokud někdo s takovou odpovědí nesouhlasí, pak se brambora vrátí zpět do rukou autora podezřelého výroku. Tento hráč může buď vymyslet nějakou novou, jinou odpověď, nebo může požádat o hlasování. V takovém případě se k odpovědi vyjádří zvednutím ruky všichni, kteří si myslí, že je správná.

Brambora tak zůstane nebo se posune (a jeden ze zainteresovaných hráčů posune svoji figurku ke grilu – nesprávně obviněný nebo naopak nesprávně obviňující), ale povinnost odpovídat tím nekončí. Vše se totiž odehrává stále v časovém limitu. Partie končí ve chvíli, kdy první ze soupeřů dorazí na políčko grilu. Ten, kdo je hladovým plamenům nejdále, se stává vítězem.

horky-brambor-10

Horký brambor se snaží prošlápnout už trochu zapomenutou cestu vyjmenovávacích her. Jejich nejslavnějším zástupcem je hra Tik Tak Bum. Jenže zatímco tam jsou pro hráče připraveny nějaké slabiky a žádná témata, tady se dočkáte konkrétních otázek.

Těch je naštěstí opravdu dostatek. Karet je 165, takže jednoduchým vynásobením čtyřmi se dostanete na úctyhodný počet 660 zadání. A jsou tu zajímavá témata, která prověří znalosti – stromy, materiály, ale také praktické dotazy – co odráží obraz, co převáží nákladní auto nebo co rozčiluje děti. Všechny otázky jsou jednoduché a mají na paměti, že Horký brambor budou hrát šestiletí prcci.

horky-brambor-11

Hra je to rychlá a jednoduchá, jenže nepřinese nic originálního. Vlastně ano – časomíru obstará točící se káča, která odměřuje časový limit. Záleží tedy i na samotném hráči, jak moc rotující nástroj roztočí. To přináší do hry nádech taktiky, ačkoliv není úplně jisté, jestli to tak autoři zamýšleli. Časomíru v podobě káči totiž lze nahradit klasickou Androidí aplikací.

Zpracování toho všeho je takové solidní. Graficky přeplácaný herní plán to všechno hlavní nabídne. Figurky jsou fajn, ale nakonec nejvíc potěší množství karet a plastová káča.

horky-brambor-16

Horký brambor je výborná hra především pro děti, u kterých prověří slovní zásobu. Samozřejmě je třeba znovu zdůraznit, že herní mechanismus je okopírovaný z velmi populární hry Tik Tak Bum. Pokud vám to ale nevadí, dostanete v krabici Horkého bramboru solidní zábavu, která dětem udělá radost.

Horký brambor je velice solidní zábavou pro začínající školáky. Hra prověří jejich slovní zásobu i znalosti základních věcí. Budou muset vyjmenovávat jeden po druhém tak, aby jim neskončila v ruce brambora ve chvíli, kdy se dotočí káča. Ta odměřuje čas pro každý úkol, kterých je opravdu velká zásoba. Horký brambor tak představuje sice ne nějak originální, ale fungující zábavu.

+ hodně otázek
+ spolehlivý mechanismus
+ plán pro měření úspěchů