Recenze: Hrdinové bez záruky – okradení bojovníci na nákupech

hrdinove-bez-zaruky-01

Být hrdinou není jen tak. Leštíte si zbraně, pořizujete si pořád lepší, pak se chvilku nedíváte a nějaký gangster vám je ukradne. A co pak? Ti méně odolní to vzdají. Přestanou bojovat za dobro a lepší svět. Jenže co mají jiného dělat, když jim nezbyly žádné peníze? Přece se neseberou a nepůjdou vykrást nákupní centrum?

Nebo možná ano. Pokud zrovna tenhle obchod patří člověku, který má prsty ve vašem okradení, proč si věci nevzít zpět? Zastavárna věcí pro hrdiny má zavřeno, ale to vás nemůže zastavit. Alespoň ne ve světě deskové hry Hrdinové bez záruky, z níž byste si určitě neměli brát příklad. A přesto si tuhle novinku spolu nyní zahrajeme přesně tak, jak ji designér Kasper Lapp vymyslel. O fantasy ilustrace se postaral Gyom a jejich výtvor vydala společnost Sit Down. V češtině nám hru přináší společnost REXhry.

Menší bílá krabice ukazuje hrdiny s úlovky na útěku. Loupež už proběhla. Jenže my po otevření krabice přetočíme čas zpět až k samotné přípravě. Ještě před ní si ale hráči musí vybrat jeden z připravených scénářů. Pro začátečníky je připravený ten nejjednodušší a postupně si můžete přidávat obtížnost, jak si začnete v loupení věřit. Právě takový scénář hráčům určí sadu destiček mapy (obchodu), které připraví do zamíchané dobírací hromádky.

hrdinove-bez-zaruky-07

Vždy to ale všechno začne stejně – položením startovní destičky obchodního centra do středu stolu a jeho zaplnění čtveřicí barevných figurek (ještě předtím je třeba je polepit symboly kvůli lepšímu rozeznávání). To jsou hrdinové, kteří ale patří všem. Hráči tvoří tým. Rozdělovat si ale začnou jiné herní prvky – především destičky se symboly, které jim delegují pravomoce. Stranou pak připraví ještě přesýpací hodiny, zásobu žetonů „mimo provoz“, figurku „dělej něco“ a destičku krádeže.

Partie se dělí na dvě fáze, všechno ale začíná otočením přesýpacích hodin. Od té chvíle nejsou žádné tahy, ale všichni hráči se ve vzniklém chaosu snaží pracovat společně pro dobro týmu. Každý z členů má možnost posouvat figurky pouze částečně, tedy buď nějakým směrem, nebo třeba s pomocí eskalátorů. Jejich povolenky představují ikonky na destičkách, které mají před sebou.

hrdinove-bez-zaruky-10

Všichni společně se snaží dopravit hrdiny do místa, kde leží pohozený jejich drahocenný předmět. Jenže k tomu jim nebude stačit startovní dílek s maximálními rozměry čtyři krát čtyři políčka, proto je třeba neustále objevovat nové prostory zhasnutého a zavřeného obchoďáku. Odhalit nový plán ale může pouze figurka, jejíž barvě odpovídá symbol prozkoumávání na chodbě, která vede do dáli mimo aktuálně známý prostor.

Hráč průzkumník umístí destičku tak, aby bílou šipkou navázala. Od té chvíle sem mohou i ostatní. Při tom si ale figurky výrazně překáží a musí se někde po cestě v uličkách složitě vyhýbat. Teprve když všichni po dlouhé snaze dorazí na svoje určená (barevná) políčka, nastává druhá část partie.

A zatímco dosud bylo možné kromě kroků používat i urychlující portály, nyní je všechno jinak. Portály jsou z bezpečnostních důvodů zavřeny, alarm zvoní a hrdinové musí uniknout. Každý k tomu má určený svůj vlastní barevný východ, ke kterému musí doběhnout. Hráči opět posouvají figurky společnými silami, jeden nahoru, jiný doprava, a tak dále.

hrdinove-bez-zaruky-13

Jenže celé tohle snažení hrdinů lemuje sypající se písek ve skleněných hodinách. Ten neodvratně odměřuje hráčům jejich čas na celé snažení. V rámci obchodního domu jsou ale naštěstí také čtyři červená políčka, která jim umožní přesýpací hodiny obrátit. Musí se tak stát právě ve chvíli, kdy sem hrdina vstoupí. Od takové chvíle je políčko neaktivní – označené křížkem. Pokud všichni i se svými poklady uniknou včas, hráči jako tým uspěli. Jestliže se ale písek přesype dříve, pak byli dopadeni a budou si muset svoje činy odpracovat.

Hrdinové bez záruky jsou famózní bláznivou kooperativní zábavou, při jejímž hraní nevíte ani na chvíli, kde vám hlava stojí a co přesně vlastně chcete právě dělat. Víte jen, čeho chcete dosáhnout, ale cesta samotná je dost nejasná.

Sami toho totiž příliš nezmůžete, protože posouvat figurku donekonečna jedním směrem prostě nejde. Jenže komunikace se spoluhráči je přísně zakázaná. Hráči nesmí vůbec mluvit ani gestikulovat. Povolen je pouze bezmocný pohled. A pak ještě existuje jedno řešení – postavit před něj velkou dřevěnou figurku „udělej něco“, která je součástí balení. Víc ale spoluhráči napovědět nesmíte.

hrdinove-bez-zaruky-16

Ale právě proto je hra opravdu famózní z hlediska zábavy a zážitků. Ty jsou často opravdu nezapomenutelné. Mohou za to také scénáře s neustále se zvyšující obtížností. Hra přidává nové prvky, jak přibývají na mapu nové symboly. Naštěstí samotní hrdinové také nejsou bezbranní a dostanou do vínku nové schopnosti.

Zatímco prvních sedm scénářů postupně přidává nová pravidla, od osmého až k poslednímu sedmnáctému si autor už jen tak hraje a baví se. A naštěstí tuhle zábavu skvěle přenáší do řad hráčů a humor celému průběhu rozhodně nechybí. Díky tomu máte prostě chuť si partii ihned zopakovat.

Navíc samotná obtížnost je nastavena opravdu záludně. Hráči prostě dělají chyby, nebo si nevšimnou, že se po nich něco chce. Ve hře se totiž neustále něco děje a pozornost všech musí být v naprosté pohotovosti. Vyhrát ve vyšších scénářích není vůbec samozřejmé. Prohra může přijít kdykoliv, stačí trochu podcenit časovou rezervu. Obvykle to je v řádech vteřin a o to víc to zamrzí.

hrdinove-bez-zaruky-18

A pak je tu vliv počtu hráčů. S nižším množstvím hráči musí sice dávat pozor na více aktivit, ale současně si mohou lépe číst vzájemné úmysly. To třeba ve třech nebo čtyřech už je všechno mnohem obtížnější. Právě tenhle chaos hře ale nádherně sluší, proto ji můžeme doporučit ve všech počtech a to dokonce i jako sólovou záležitost. Tady je to ale spíš hádanka a chybí ta absence komunikace, která hru odlišuje od ostatních.

Na první pohled by tedy mohli Hrdinové bez záruky vypadat trochu jako pokračování Escape: Chrámová kletba. Jenže tady nejsou vůbec žádné kostky a hráči musí všechno sami odpracovat. Naštěstí samotná šichta netrvá dlouho a po patnácti minutách je i v těch nejnapínavějších partiích po všem.

Hrdinové bez záruky je hra, která nabízí famózní hratelnost. Není sice vůbec seriózní a hráči v ní hrají jeden přes druhého, což nemusí vyhovovat každému, ale tahle tónina nenápadné krabici sedí. O to větší škoda je trochu nevýrazného názvu, který hru více neoddělí od konkurence. Proto bychom chtěli na tomto místě zdůraznit, že pokud chcete nějakou odlehčenou zábavu, pak tenhle box je jasnou trefou do černého. Hrdinové bez záruky jsou parádní pecka pro každou párty.

AutorKasper Lapp
IlustraceGyom
VydavatelSit Down!, 2Tomatoes Games, Broadway Toys LTD, Conclave Editora, Dude Games, Fantasmagoria, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Korea Boardgames, Lacerta, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Pegasus Spiele, REXhry, VR Distribution, WoodCat, פרש משחקים: Game Knight
Počet hráčů1 - 8
Herní doba15
(35 voters)
KategorieExploration, Fantasy, Maze, Real-time
MechanismyCommunication Limits, Cooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Grid Movement, Map Addition, Modular Board, Real-Time, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2017, Magic Maze: 9 new tiles, Magic Maze: Hidden Roles, Magic Maze: Maximum Security, Magic Maze: Roundabout Tile, Magic Maze: Technische Anlagen, Magic Maze: Tile C, Magic Maze: Zwischengeschosse, Super Power
RodinaComponents: Sand Timers, Contests: Fastaval Design Competition, Game: Magic Maze, Misc: LongPack Games, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyHrdinové bez záruky, Magic Maze, Magic Maze: Weź i czmychaj, МагоМаркет, Мол Магика, עולם הקסם, 飛躍魔盜團, 飞跃魔盗团, 매직 메이즈

Hrdinové bez záruky nejsou dobrodružnou hrou, ale bláznivou párty šíleností. Hráči v ní všichni bojují současně za úspěch celého týmu, když společně navigují figurky napříč obchodním centrem. Každý může ale posouvat figurky pouze některým směrem, takže spolupráce tu je naprosto zásadní. O to větším problémem je zákaz jakékoliv komunikace. Z toho všeho vyplývá fantastická zábava, která sice je absolutně chaotická, ale její hratelnost vám udělá díru do střechy. Nás Hrdinové bez záruky nepřestávají bavit a to samé zaručujeme i vám.

+ spousta scénářů
+ nádherně bláznivá zábava
+ hratelnost