Recenze: Hvězdáři – se zakloněnou hlavou

Můj opravdový den začíná večer, když se setmí. Sednu na kolo, na záda hodím batoh s teleskopem a vydám se daleko za město, na svoje oblíbené pozorovací místo. Tam prosedím často celou noc, pozoruji všechny kouty vesmíru a snažím se vidět věci, které jiní nevidí.

I všichni hráči budou muset zaklonit hlavu a nechat se unášet na paprscích světla, které k nám dorazilo z nepředstavitelně dalekých světů. Dějištěm jejich snažení bude karetní hra Hvězdáři, kterou vytvořil Ben Pinchback a Matt Riddle. Hra vznikla pod záštitou vydavatele Renegade Game Studios a do svého portfolia ji přidala společnost REXhry.

Krabička je potemnělá a nabízí siluetu dalekohledu, a především krásu vesmíru nahoře. Uvnitř hráči nepotřebují žádný teleskop na to, aby našli v krabičce spoustu karet. Z nich vytřídí dva tucty karet teleskopu, které si hráči před sebe vyskládají do tvaru pyramidy a tím vytvoří před sebou obraz noční oblohy i postavy, která hvězdy pozoruje. Oba soupeři dostanou dvě náhodné startovní karty, z nichž si jednu rovnou vyloží do horní pozice své pozorovací pyramidy a druhou položí před sebe.

Potom už je třeba vzít všechny ostatní karty nebeských objektů a pořádně je zamíchat. Z tohoto balíčku vytvoří hráči nabídku pěti odhalených obrázků, ale také samotní účastníci dostanou po dvou exemplářích do ruky. Tím je celá příprava zakončena.

Hráči se střídají ve vykládání záběrů nebeských těles a každé takové ukončené snažení obou soupeřů odpovídá jednomu kolu. Takových kol je celkem jedenáct. V nabídce hráči vždy vidí pětici karet, ze kterých si vybere jeden exemplář. Tato zvolená karta má v levém horním rohu číslici, která určuje pozici, z níž si musí vzít druhou kartu a okamžitě ji vyložit. Může si při tom zvolit, jestli ji přidá před sebe do deníku, kde si je seskupuje podle typu do sloupečků, nebo ji umístí do zorného pole svého teleskopu.

Poté si hráč vybere jednu kartu z ruky a opět se může rozhodnout, jestli ji zařadí do řady karet před sebe, nebo nahradí jednu z dvanácti karet hvězdného nebe. Při tom musí brát v potaz to, že pro účely bodování je rozdělený na tři části. Především ale při vykládání spolu musí karty stejného typu sousedit alespoň kouskem svojí hrany.

Volná místa zaplní novými kartami z balíčku a na řadě s pozorováním je soupeř. Oba pozorovatelé noční oblohy se střídají a jakmile jsou jejich oblasti teleskopu zaplněny, tedy po dohrání jedenáctého kola, partie končí. Je čas na závěrečné bodování. Každý si spočítá počet hvězd na kartách ve výseči teleskopu a vynásobí tento výsledek nejdelší řady po sobě jdoucích čísel v deníku v jednom sloupci. K tomu dostanou oba hráči odměnu za hodnotovou převahu v jednotlivých částech teleskopu a bonus za rozmanitost, pokud se jim podařilo pozorovat objekty všech pěti druhů. Celkový součet pak určí vítěze.

Hvězdáři jsou jednoduchým bodovým salátem, který je ale vystavený nádherným způsobem okolo tématu hvězd a vesmírných objektů. Svojí náplní dokáže překvapit, ale zůstává velmi jednoduchá a naučitelná za minutu.

Hráče při tom způsob volby karet nenechá vydechnout a nabízí neustávající taktické možnosti. V každém kole jsou tu nové kombinace čísel a typů karet, se kterými se musí oba protivníci poprat, protože volba první karty ovlivňuje, jakou kartu získá hráč jako druhou. Dokonce se tak lze vyhnout dobrání z nabídky a spolehnout se na štěstí a slepé dobrání z balíčku. To pokud si hráč vybere kartu s číslem, které současně odpovídá pozici, kde leží, takže při druhém přikládání karta ukazuje na prázdné místo.

Je hned několik způsobů, jak hráč může získat body a díky tomu je dojem z partie velmi příznivý. Hráči musí kombinovat dobře všechny způsoby, řešit převahu v jednotlivých oblastech, ale při tom je postupně karty obírají o volnost. To proto, že v deníku jde o posloupnost, zatímco v teleskopu zase o sousedství stejných karet. S postupujícím časem tak hráči mají stále méně a méně svobody.

Partie není konfliktní, ale to ve dvou hráčích ani nijak nevadí. Právě naopak se tím udržuje v kategorii zábavy, která je vhodná na chvíle, kdy nechcete nad ničím příliš přemýšlet, jen se bavit. A takovou zábavu vám Hvězdáři umí zaručit s přehledem.

Skvělou zprávou je to, že se jedná o čistě hru pro dva. Zábava je tímto způsobem skvěle vyladěná, oba účastníci se rychle střídají a při tom se nijak neovlivňují, pouze mají společnou nabídku karet.

Závěrečné bodování je docela rychlé a dobře tak dotváří celkovou herní dobu, která se v pohodě vejde do půlhodiny. Tím se stává ze hry nenáročný filler pro libovolnou příležitost.

Zpracování je famózní. Karty mají krásnou grafiku, a navíc i samotné objekty nabízí popis, čímž fungují i jako taková malá encyklopedie vesmírných těles. Nejde sice o údaje o konkrétních místech ve vesmíru, ale o faktech k nabízeným pěti základním druhům objektů. Bonusem jsou planety a některé asteroidy. Celkový dojem je umocněný výchozí grafikou karet teleskopu. Vzhledem k rozměrům tohoto teleskopu ale počítejte s tím, že hra vyžaduje i ve dvou docela dost prostoru

Hvězdáři s každým zablýsknutím hvězdy rozdávají radost z hraní. Jen takového toho lehkého, bezstarostného, ale při tom s rozumnými nároky a lehkou úrovní náhody. Hráči v každém kole mají na výběr ze tří karet a dokážou ovlivnit i volbu té druhé. Vše tedy mají ve svých rukou, ať už se rozhodnou pozorovat planety, asteroidy nebo oblaky látek. Hvězdáři jsou super lehkou karetkou.

Hvězdáři jsou hrou, se kterou se blýská na lepší časy pro karetky pro dva účastníky. Nádherné zpracování spolu s chytrými mechanismy dává hráčům příjemný pocit zadostiučinění, protože většina úspěchu je daná opravdu dobrými volbami samotných účastníků. Partie je při tom rychlá, a navíc jsou karty bohaté také na vědomostní informace. Někomu by mohlo vadit, že hráči se nijak při hře nepotkají a nemohou své snažení nijak ovlivnit. Hvězdáři bodují v každém směru.
+ téma a jeho zpracování
+ rychlost
+ zajímavé varianty bodování