Recenze: Monster Ghost – strašidelné příšery

monster-ghost-01

Z koho jde větší strach? Bojíte se více příšerek nebo duchů? Jedni mají spoustu zubů, drápy a nečekané počty končetin či dokonce chapadel. Jenže duchové zase umí procházet zdmi, šíří kolem sebe chlad a tím svým mlčením z nich jde opravdová hrůza. Bát se můžete jedněch nebo druhých, ale když se tyto dva typy strašidel spojí, budeme utíkat všichni.

Teprve ti, kdo neutečou, se mohou začít zajímat o dětskou hru Monster Ghost. Tu si pro nás připravili Luca Borsa a Luca Bellini, kteří výtvor vydali pod hlavičkou firmy Djeco. A právě z toho důvodu ji můžeme sehnat i na českém trhu, kde ji distribuuje s přiloženými českými pravidly společnost Patagonie.

Hráči všechny ty obludy najdou mírumilovně naskládané v nízké čtvercové krabici. A zatímco nahoře se na hřbitově všichni prochází bez cíle, uvnitř na hráče čekají dvě přihrádky. Z té větší vyloví čtyři plány s portréty duchů. Jenže místo hlav vidíme jen otvor s číslem. Hráči si tyto malé plány rozeberou, zatímco kulaté žetonky (na jedné straně duch, na druhé příšera) rozloží obrázkem příšery nahoru. Stranou pak položí dřevěnou kostku s obrázky.

monster-ghost-07

Duchové budou hrát hlavní roli, protože právě jejich hlavy se budou snažit všichni hráči najít. Na úvod ale každý ve svém tahu hodí kostkou a teprve podle obrázku příšery se bude moci zařídit.  Aktivní hráč se může rozhodnout pro hledání, a vybrat si jeden ze žetonů s příšerou, která padla na kostce. Dílek otočí a doufá, že tam uvidí ducha, který ještě v jeho domečku nebydlí. Pokud se to podařilo, nechá si žeton a položí jej na první volnou pozici na své desce. V jednom domečku stejný duch bydlet nesmí, takže hráč takový žeton musí vrátit zpět do středu stolu.

To je ale stále pouze první možnost. Místo hledání uprostřed si může hráč vybrat opačný přístup. Může totiž ukrást jeden žeton libovolnému soupeři. Vybrat si může, kterýkoliv žeton se mu zamane. Jenže ponechat si jej může pouze v případě, že po otočení na druhé straně žetonu (který byl položen obrázkem ducha nahoru) najde stejnou příšeru, jakou má na kostce. Krádež je povolena pro každého z hráčů jen dvakrát za celou partii!

monster-ghost-03

Hráči bojují, hledají příšery i duchy a sbírají jejich tváře na svoji desku. Jakmile se někomu podaří zkompletovat svoji duchařskou rodinu na kompletní sadu šesti různých duchů, pak má dům kompletně zabydlený a stává se vítězem.

Monster Ghost je hrou, která všem zúčastněným prověří především paměť. Hráči si musí udržovat dokonalý přehled. Ten si ale vytváří teprve v průběhu partie, protože na začátku rozložení duchů vůbec neznají.

A tady by se zdálo, že bude svoji roli hrát štěstí. Jenže tentokrát to je trochu jinak a náhoda není zdaleka tak velká, jak bychom u hry pexesového typu čekali. Jenže právě na začátku mají hráči na svých deskách místo pro libovolného ducha a nezáleží na tom, jakého najdou. Teprve později se začne lámat chleba. K poznání destiček tak stačí mnohem méně tahů.

monster-ghost-11

Zdálo by se současně, že nabídka je malá a díky tomu nebude problém si podle omylů soupeřů hlídat, kde jaký obrázek je. Jenže to není vůbec pravda, protože kromě svých kulatých žetonů by si hráči měli do posledních kol schovávat také znalost žetonů svých soupeřů. Jakmile se někdo z protivníků přiblíží vítězství, vyplatí se jej srazit úspěšnou krádeží. Tady možnost ovlivnit úspěch soupeřů je výbornou změnou.

Tahle krabička je samozřejmě svým paměťovým pojetím zaměřena jednoznačně na malé děti, které na ní ocení také veselé ilustrace. K tomu je třeba pochválit i dvouvrstvé herní plány. Tomu odpovídá také herní doba, která se bez jakýchkoliv potíží pohybuje kolem deseti minut. To je tak akorát. Nabídka žetonů je vždy stejná bez ohledu na počet účastníků. A stejně tak na zážitek nemá žádný počet negativní vliv.

monster-ghost-18

Monster Ghost je fajn paměťovou hrou, která do klasického pamatování polohy žetonů přidává možnost krást obrázky soupeřům. Oboustranné žetony jsou chytře využité právě pro tento efekt, kde hráčům vždy dává zadání kostka. Monster Ghost se nám jako dětská zábava moc líbí.

Monster Ghost je novým přírůstkem do řady paměťových her. A zatímco házení kostkou, hledání žetonů a pamatování z chyb ostatních hráčů je klasikou, hra dělá něco i trochu jinak. A právě tyto prvky se nám líbí, posouvají ji blíž úspěchu i jejich hlavnímu publiku – dětem. A dokonce i ta náhoda, kterou by bylo možné kritizovat, k dětským hrám prostě patří. Monster Ghost je dětskou zábavou, která stojí za pozornost.

+ dětem blízké téma
+ pěkná rychlá hra
+ veselé ilustrace