Recenze: Tipni si! Česko – sázení hrou

tipni-si-cesko-01

Máte rádi tipování? Nemusí jít o žádné sázky. Jen tak ze soutěživosti, bez nároku na odměnu. Pak by vás mohla zaujmout desková hra Tipni si! Česko, kterou pro všechny vědomostí chtivé hráče vytvořila společnost Albi. Český autorský kolektiv této firmy ostatně stojí za celým herním mechanismem. Do tvůrčího procesu se zapojili také Zbyněk Otáhal (tvůrce otázek) a Marek Píza (autor grafické podoby).

Krabice s českou vlajkou a náznakem vědomostních oblastí rozhodně nepatří k menším. Překvapí i její váha. Pod tou je podepsaných především několik stovek (bez čtyř karet čtyři stovky) a jsou barvou rozdělené na šest tematických celků – kultura, příroda, zeměpis, dějiny, sport a ostatní. Ale ty vytvoří pouze stejný počet barevných balíčků na stole. Do hry mnohem více zasáhnou barevné destičky, které si po jedné rozeberou jednotliví účastníci partie spolu s jejich nerozlučným společníkem – fixou. Tím současně hráči určí svoji barvu, podle které dostanou jeden kulatý žeton a jako bonus také pět plastových žetonů modrých (ty slouží jako bodovací žetony). Zbytek těchto bodovacích kotoučů vytvoří společný bank.

tipni-si-cesko-06

Kartičky jsou oboustranné, a zatímco na jedné straně jsou tři otázky, na druhé je stejný počet odpovědí. Když na hráče přijde řada, vybere si jedno téma a sejme horní kartu. Podívat se smí pouze na stranu s otázkami a kartu by měl držet směrem dolů, aby ani ostatní hráči nemohli nakouknout na správné odpovědi. Jakmile už hráč drží kartu s otázkami v ruce, může si vybrat jednu ze tří, kterou poté přečte nahlas.

Jakmile zazněla záhada s otazníkem na konci, všichni účastníci partie se chopí svých destiček (a to včetně hráče, který otázku vybíral) a pokusí se na ni napsat svůj tip. Svoje nakreslené odpovědi si pak navzájem ukáží.

Každý z hráčů si nyní musí vsadit na správnou odpověď. Výše samotné sázky pak je pouze na hráči a může být v rozmezí jednoho až pěti modrých žetonů. Sázet může podle kvality, klidně i na sebe, a snaží se mezi odpověďmi najít tu, která bude nejblíže správné odpovědi. Jednoduše vezme některé ze svých bodovacích žetonů, položí je na žeton ve své barvě (tím si je „podepíše“) a postaví k destičce, která je jeho volbou.

tipni-si-cesko-03

Nato hráči odhalí správnou odpověď na otázku na zadní straně karty, porovnají své tipy a vyhodnotí, který je nejsprávnější. Majitel vítězné destičky získá za svůj správný odhad okamžitou odměnu v podobě tří žetonů. Každý z hráčů, kteří na tuto odpověď vsadili své žetony, jejich počet zdvojnásobí.

Na řadě s výběrem tématu a poté i konkrétní otázky je pak další hráč po směru hodinových ručiček. Tak pokračuje partie až do momentu, kdy byla odehrána tři kompletní kola. V tuto chvíli hráči posčítají své nastřádané barevné žetony a majitel největšího bohatství slaví vítězství.

Tipni si! Česko je jednoduchou hrou, ve které nejde jen o vědomosti. Nemusíte všechno vědět, jen musíte být schopní mezi několika tipy označit ten nejpravděpodobnější. Pokud načasujete sázky správně a zariskujete s počtem žetonů ve správnou chvíli, můžete vyhrát klidně i bez jedno správné odpovědi.

tipni-si-cesko-09

Díky tomu hra nabízí velmi příjemnou míru rizika, která je vyžadována. Tipovat správně prostě a jednoduše v každém kole není možné. Otázky jsou často záludné a hráči musí využít obecného přehledu, aby je zodpověděli. Nejsou obecně nějak notoricky známé a nejedná se o čísla, kterými byste odpověděli při probuzení v půlce noci.

Za všechny nabídneme několik malých ochutnávek, které začneme ve světě kultury. Sami si můžete zkusit odpovědět správně, protože řešení vám tu neprozradíme. Tak co myslíte, kolik hlasů celkem přišlo do ankety Český slavík v roce 2017? Že vám kultura nejde? Co třeba zeměpis? Tušíte, kolik cípů mají dohromady hvězdy, které má ve znaku město Semily? Možná už vám začíná být jasné, že tady se prostě bude tipovat. Můžete tušit a mít nějaký odhad, ale přesnou odpověď prostě na počkání z rukávu nevytáhnete. Mohlo by se zdát, že příroda bude lehčí. Jenže jen do té chvíle, co budete muset odpovědět třeba na otázku jaká je maximální výška bedly vysoké udávaná v literatuře. A zatímco někdy je číslice jasná, jindy je správná odpověď vázaná na zdroj a interpretaci. Ale nezapomeňte, pořád to je hlavně zábava, takže není důvod se hádat.

tipni-si-cesko-11

Samotné hádání využívá psaní na destičky, čímž hráčům krásně nabídne svobodu. Hráč ale nedostane odměnu za to, že si na něj ostatní tipli, i když třeba svým tipem ostatní zmate. Proto není důvod zde blafovat, i když si takovou variantu určitě můžete vytvořit.

S ohledem na herní princip je jasné, že obecně dává hra smysl až od tří hráčů. A ještě vyšší počty jsou stále lepší a lepší, protože všichni hrají současně a nic partii nezpomaluje. Počet omezuje pouze nabídka komponent, tedy konkrétně šestice barevných destiček. A odhadovat mezi takovými tipy ten správný už není vůbec nic jednoduchého.

tipni-si-cesko-14

Tipni si! Česko nám dělá velkou radost, protože to není jen obyčejná vědomostní hra. Podobně jako iKnow (které je asi ještě o chloupek lepší) počítá s tipováním hráčů. Boduje ale destičkou a volností, kterou hráči v celé partii mají s odpovídáním. Body lze získávat dvěma způsoby a právě proto je průběh opravdu zajímavý. Tipni si! Česko je tak opravdu kvalitní hrou s obrovským počtem otázek, které si ani po odehrání nebudete přesně pamatovat.

Recenze: Tipni si! Česko – sázení hrou
Tipni si! Česko je hra, ve které vědomosti nejsou všechno. Můžete správně odpovídat, ale to ještě neznamená, že budete mít nejvíce bodů na konci partie. Pokud někdo bude lépe tipovat a úspěšně riskovat v sázkách, může vyhrát i s pomocí správných odpovědí ostatních. Tenhle mechanismus je hodně zajímavý a přináší do partie zajímavý nádech. Jestliže tedy berete vědomostní hry jako nedílnou součást herních večerů, pak série Tipni si! Začíná s dílem Česko opravdu velmi dobře.

+ hromada otázek
+ správné odpovědi zapomenete (= ještě vyšší znovuhratelnost)
+ zajímavé tipování přináší spoustu bodů