Recenze: In geheimer Mission – konkurz na tajné agenty

In geheimer Mission - balení

Nikdy jsem se stát agentem nechtěl. Snil jsem o vesmíru a dobytí měsíce. Nakonec jsem ale místo skafandru oblékl sako a vyrazil do společnosti chytat padouchy. A teď jsem konečně dostal možnost najít si společníka, který mi bude v nebezpečí stát po boku. Potřebuji člověka s dobrými reflexy a výbornou pamětí. Právě dnes je konkurz. Chcete se zúčastnit?

Měli byste, protože za tím vším hledáním se ukrývá malá karetní hra In geheimer Mission od společnosti HABA, v anglické části pravidel přeložena jako Secret Mission. Ta si nás před několika týdny získala stínovým divadlem ve hře Nacht der magischen Schatten (recenze), tentokrát se ale rozměry hry výrazně smrskly. Karetní hra patří do kategorie her FEX, neboli her zaměřených na trénink některých schopností. Jejími autory jsou Christina Hüpper, Miriam Koser, Markus Nikisch a Johannes Zirm. O ilustrace se postaral Heinrich Drescher.

Celá Tajná mise se bude odehrávat za pomoci karet. To vám bude jasné od první chvíle, kdy karetní hru uvidíte. Malá krabička s postavou dětského hrdiny (agent někde mezi Kim Possible a Stormbreakerem) vlastně ani nic jiného ukrývat nemůže. A přesto uvnitř najdete kromě pravidel a karet ještě jeden bonus – přesýpací hodiny, které musí být v tréninkové výbavě každého správného tajného hrdiny.

In geheimer Mission - připravená hra

Tím nejdůležitějším ale zůstávají karty, bez kterých byste se agentem nemohli nikdy stát. Snadno je podle zadní strany rozdělíte na tři hromádky – karty prostředí, kódů, ale také FEX karty s úkolem zvyšovat obtížnost vašeho snažení. Tuto poslední malou hromádku s portréty lišáka Fexe můžeme vlastně chápat jako takové rozšíření, které samozřejmě probereme samostatně v hodnotící části naší recenze.

Největší balíček karet najdete natištěný v podobě počítačového monitoru. A tomu odpovídá přední i zadní strana karty, kde uvidíte všechny ty kabely a diody, na které jste u počítačů zvyklí. Na obrazovce se ale nachází vždy pouze jeden symbol, ať už se jedná o obrázek, číslo nebo písmenko. A vaším úkolem bude si jej zapamatovat. Bohužel kód je ale mnohem delší, než jen jeden znak, jak brzy zjistíte. Na kartách prostředí najdete obrázek naznačující, co vás bude při vašem snažení rušit.

Jako agent ve zkušební době jste se právě vloupali do kanceláře zlého profesora a snažíte se dostat do jeho počítače. K tomu ale potřebujete znát heslo, které se skládá z různých symbolů. Není jiné cesty, než si je všechny zapamatovat a teprve pak je můžete zadat. Čím delší kód si zapamatujete, tím je šance vyšší, ale nesmíte příliš riskovat, abyste neztratili paměť hned při prvním obrázku a nespustili alarm!

In geheimer Mission - rozehraná hra

Na začátku hry zamícháte oba herní balíčky, vedle nich položíte přesýpací hodiny a také tužku s papírem pro poznačení skóre testovaných nováčků. Určíte začínajícího hráče, který dostane do ruky náhodný balíček dvanácti karet. Zatím se na jejich hodnoty ale nesmí díva.t Ještě než se pustí do luštění šifry, ostatní hráči zjistí nástroje, které dostanou k rušení. Otočíte tedy horní kartu prostředí, kterou si všichni prohlédnou a ujistí se, že znají její význam.

Teď už je konečně čas otočit přesýpací hodiny a hráč na tahu může začít otáčet karty a pečlivě si je prohlížet. Snaží se zapamatovat co nejvíce z nich v časovém limitu. Jenže to nemá zdaleka tak jednoduché, protože ostatní hráči se do jeho kola zapojují také. Mohou ho rušit prováděním na kartě povolené činnosti – například mluvením, zpíváním, běháním dokola nebo napodobováním alarmu.

Po uplynutí časového limitu musí hráč karty odložit a odříkat ostatním co nejvíce správných karet z těch dvanácti. Při první chybě se ale musí zastavit a dál už nemůže pokračovat. Počet správně oznámených symbolů současně znamená i množství bodů, které agent v tomto kole dostane za svůj výkon.

In geheimer Mission - rozehraná hra

Tak partie pokračuje, dokud se nevystřídají všichni třikrát. V každém dalším kole se ale mění podmínky pro zapamatování. Zatímco v první fázi mají všichni hráči stejný ruch, v druhém už jim karty určí každému jinou činnost a ve třetím si dokonce mohou sami zvolit, čím budou agenta znervózňovat při luštění šifry.

Na konci hry si všichni sečtou svoje nastřádané body a hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem. Může pořádně slavit, protože se dostal do úzké společnosti těch nejlepších agentů.

In geheimer Mission dává jednoznačný důraz na paměť a schopnost soustředit se. To všechno autoři zasadili do vtipného a jednoduchého příběhu o tajných agentech. Grafika na kartách to podporuje a o to víc se budete snažit, abyste se vyrovnali tomu svému idolu z tajných služeb a nemusí to zdaleka být jen 007.

In geheimer Mission - rozehraná hra

Soustředit se v tom všem hluku a pohybu na karty a symboly na nich je překvapivě těžké nejen pro děti. I dospělí s tím mají velký problém a děti mají dokonce šanci je v této hře porazit. Připravte se ale na velkou vřavu, kdykoliv děti budou mít za úkol dělat rámus. Určitě se nejedná o hru, kterou byste si zahráli v bytě v devět hodin večer, protože hluk u ní je opravdu vysoký.

In geheimer Mission je typ hry, ve které se jejím pravidelným hraním výrazně zlepšíte. A to je dobře, protože tento efekt platí pro celou vaši krátkodobou paměť. A přitom si u ní užijete i spoustu zábavy, protože o tu přece ve hrách jde především. I v posledním kole stále máte šanci vyhrát, pokud budete riskovat.

Ale právě to riskování vás může často zradit. Musíte vědět, kdy s prohlížením karet přestat. Tento okamžik je pouze na vás, jen musíte vždy zachovat jejich původní pořadí, aby vás mohli ostatní zkontrolovat. Pokud skončíte pozdě, všechny obrázky se vám pomíchají a získáte málo bodů, protože uděláte při jejich vyjmenovávání chybu.

In geheimer Mission - karty

U dětí ale hra vylepšuje především důležitou schopnost soustředění, která je zásadní pro mnoho lidských činností. Mluvení ve chvíli, kdy se snažíte něco zapamatovat, sice vypadá poměrně neškodně, ale brzy zjistíte pravý opak. Tahle hra vám prostě hraním může jen a jen prospět.

Jenže někdy zapamatování symbolů na kartách nestačí. Budete je muset znát i ve správném pořadí. A pak teprve nastoupí na palubu karty s lišákem Fexem, které vám připraví opravdové výzvy. Řadu znaků budete muset udržet v paměti déle, říct ostatním nejdříve nějakou jinou věc nebo chvilku skákat na místě. Ale také budete symboly přehazovat, hlásit kód pozpátku nebo jejich pořadí zcela zpřeházet.

Už základní hra je zpočátku opravdu obtížná. Šest či sedm karet je solidní výkon a dvanáctka se zdá být naprosto nedosažitelná. Jenže to je teprve začátek zkoušek. Ty mnohem obtížnější teprve čekají a je s nimi ještě větší legrace, protože paměť je neposlušná mrška, která si s námi ráda hraje. A i když jste si třeba naprosto jistí, že máte kód dobře, ve skutečnosti to je úplně jinak a uděláte základní chybu hned na začátku (věřte mi, stalo se mi to hned několikrát).

In geheimer Mission - karty

Ve zlepšování hráčů leží asi jediný opravdový problém. Pokud do partií později přizvete někoho nového, nebude mít proti vám téměř žádnou šanci. Tak hodně se zlepšíte, když tuhle karetní hru budete pravidelně hrát.

Celá hra je opravdu blesková a i ve dvou je překvapivě zábavná. Mnohem obtížnější a více dramatická je ale při partii více hráčů, kdy se cítíte občas jako v úlu. A v takovém prostředí nebude zapamatování nějaké řady symbolů nic snadného, to mi asi už věříte.

Karet kódů je opravdu pořádná hromada, takže se vám ani po mnoho partiích nezačnou opakovat stejné kombinace. To je výtečná zpráva, protože to dělá z In geheimer Mission opravdu trvanlivou zábavu do každé rodiny. A právě to tahle malá karetní hra je. Výtečná a jednoduchá zábava s velkým důrazem na schopnosti účastníků. Zjistíte, že práce tajného agenta není žádná hračka a ještě možná zachráníte svět.

AutorChristiane Hüpper, Miriam Koser, Markus Nikisch, Johannes Zirm
IlustraceHeinrich Drescher
VydavatelHABA
Herní doba10
KategorieCard Game, Memory, Spies/Secret Agents
MechanismyMemory
RodinaSeries: Fex (HABA)
Alternativní názvyEn misión secreta, Mission codée, Missione segreta, Op geheime missie, Secret Mission

In geheimer Mission nabízí hráčům možnost, jak si vylepšit svoji paměť. Snažíte se zapamatovat řadu znaků, číslic a symbolů, ale přitom vás ostatní hráči ruší šramocením, mluvením, pobíháním nebo různými zvuky. Je to krásný a zábavný chaos, který ale klade velké nároky na soustředění. Ale právě proto je velice vhodný také pro děti a rodiny, které se navzájem vyzkouší. V krabičce se ukrývají i obtížnější varianty, protože ve hře se budete zlepšovat. Pokud později přizvete někoho nového, nebude mít proti vám moc šancí na vítězství. Díky jednoduchým pravidlům u In geheimer Mission ani nevadí, že je nenajdete v češtině, protože se je naučíte stejně snadno i z naší recenze. Pokud tedy máte rádi hry s pamětí, pak je tahle jednou z těch velice povedených.

+ výborná hra trénující paměť a soustředění
+ hráči, kteří zrovna nehrají, se snaží protivníka rušit
+ více obtížností