Recenze: Jamaica – závody v pirátských vodách

Jamaica - balení

Moře bylo dnes klidné. Přesto se Tlustému Peteovi zvedal žaludek z každého zhoupnutí lodi. Vítr je nesl směrem k Zátoce pirátů. Pete pevněji sevřel dýku, kterou mu dala kapitánova dcera. Ještě nikdy nebojoval ani neviděl na vlastní oči piráty. Tedy vlastně myslel si, že je neviděl do té doby, než se na jeho vlastní lodi na stěžni objevila pirátská vlajka.

Nejdříve myslel, že se mu to jen zdá, ale pak si vzpomněl na svůj pobyt v přístavu. Tenkrát mu nebylo divné, že je ta skupinka námořníků tak dychtivá plout na jeho lodi. Kapitánem zůstal pouze den, než zmizela pevnina v dáli a kolem nich se rozložila placka zvaná oceán. Dostal strach. Loď zděděná po strýčkovi teď nevypadala tak romanticky a lákavě jako z pevniny.

Na pirátské lodi se teď Pete plavil do míst, kde se podle slov kapitána potopila jeho vlastní loď i s pokladem. Kapitán doufal, že tam ještě budou muži, kteří ho napadli. Pete doufal v opak. Snažil se postavit svému dobrodružství čelem, ale bylo to těžší, než si kdy dokázal představit…

Jamaica - připravená hra

Do pirátských vod se se svojí lodí vydáte i vy v deskové hře Jamaica. Tak se jmenuje hra od švýcarského vydavatelství GameWorks, kteří nám představili například vynikající Animalii (recenze) nebo Tschak! (recenze). Autorem Jamaicy je hned trojice autorů – Malcolm Braff, Bruno Cathala a Sébastien Pauchon. Dva poslední jmenovaní stojí také za již zmiňovanou Animalií, proto jsme do hry vkládali velké naděje.

Naše očekávání nezklamalo rozhodně grafické zpracování, které vytvořil výborný ilustrátor Mathieu Leyssenne (opět Animalia). Už samotná krabice, která je zpracovaná v podobě pirátské truhlice plné pokladů vás zaujme na první pohled. Víko je plné ilustrací zlatých mincí, ale také obrázku pirátů na opuštěném ostrově.

Pak už se s chutí můžete potopit do bohatství, které nabízí samotná krabice. Podobně jako předchozí hry, i Jamacia se může pochlubit výtečným rozvržením insertu. Každý dílek má svoje jednoznačné místo. Tedy poté, co vycvakáte žetony lodních děl, jídla a zlatých mincí z archů. K nim přidáte také podlouhlé obdélníky, které budou představovat vaše podpalubí, když budete na moři.

Jamaica - rozehraná hra

V krabici jsou také tři kostky, šest pěkných barevných figurek lodí, žetony truhel a kompas pro začínajícího hráče. Nemohou chybět ani karty, tentokrát dvou rozměrů. Těch menších je méně a obsahují tajemné poklady, které mohou piráti na svých cestách nasbírat.

Naopak u těch větších karet vás na první pohled zaujme rozměr. Jsou totiž podélné a obrázky na nich jsou nakreslené naležato. Rubová strana ukazuje vždy portrét jednoho s pirátů, s jeho jménem a také barvou. Tím jasně náleží k jedné z miniatur lodí. Na obrázkové straně je celkem 11 různých obrázků, tedy přesně tolik, kolik každá barva obsahuje karet. To nám dohromady dává 66 akčních karet. U ilustrací jsou v levém a pravém horním rohu akční ikonky, které vám udávají, co s danou kartou můžete provádět.

Poslední součástí je ta největší a to herní plán. Na něm najdete mapu souostroví, kterému vévodí Jamajka nacházející se v Karibském moři proslulém pirátskou aktivitou, v oblasti Velké Antily. Kolem ostrova najdete závodní trasu. Jamaica je totiž tak trochu závodní hra.

Jamaica

Na mapce si všimněte, že moře je rozdělené do výsečí, které se pomalu a líně obtáčí kolem celého ostrova, až jej zcela oběhnou zpět do startu v místě nazvaném Port Royal. Každé políčko na sobě má bílé čtverečky nebo špendlík s číslovkou, které značí cenu. Některé ostrovy a skaliska mají tvar lebky a jsou tedy úkrytem některé z mnoha pirátských skupin.

Hráči si na začátku partie vyberou barvu a portrét svého kapitána. Na první pohled jsou na obrázcích zadních karet nakreslení opravdoví piráti, takže nečekejte žádné hezouny. Jsou mezi nimi i dvě ženy – Anne Bonny a Mary Read. Ke každému z nich najdete krátkou biografii v pravidlech a zajímavostí je, že se jedná o skutečná jména skutečných osob! Za podobnost samotných portrétů ale určitě ilustrátor neručí. Přesto jsou odvedené s mistrovskou precizností.

Ale to jsme se trochu zatoulali od přípravy. K jedenácti kartám jedné barvy si vezmou samozřejmě také svoji loď a umístí ji na start závodu. Hráči si nyní vezmou jednu desku nákladního prostoru a do ní uloží počáteční hotovost – tři jídla a tři dublony (penízky). Všechny karty, které si na začátku vzali nyní zamíchají a doberou si z nich tři do ruky.

Jamaica - rozehraná hra

Všechny zbylé žetony umístěte vedle herního plánu do zásoby. Karty pokladů zamíchejte a položte je do truhlice uprostřed desky. Na plánu je místo také pro kostky – dvě přijdou do navigačního boxu uprostřed na dvě světlá místa, zatímco třetí bojová kostka má své místo kousek stranou. Poslední, co je třeba nachystat, jsou poklady. Jejich žetony (truhlice) rozmístíte po herním plánu na všechna místa s lebkou. Kdokoliv sem připluje jako první, vybrakuje úkryt a vezme si všechno jen a jen pro sebe.

Každoroční soutěž o piráta roku požaduje od účastníků rychlost, vychytralost a nepostrádá časté bitvy. Proto je závod velice populární a sledují jej mnozí diváci z přilehlých ostrovů, dalekohledy a někdy se závodníkům do cesty připlete i nějaká ta bárka novinářů.

A teď už konečně můžeme začít závodit. V každém tahu hodí začínající hráč dvěma kostkami, ale akce se účastní všichni. Právě podle čísel, která na kostkách padla, si mohou hráči vybrat jednu ze tří karet v ruce, která je podle nich nejvýhodnější k zahrání právě v tento okamžik. Samozřejmě musí brát v úvahu polohu své lodi a především cenu za plavbu.

Jamaica - rozehraná hra

Každé políčko na herní ploše totiž má svoji cenu. Námořníci mají těžký život a potřebují ke své plavbě především jídlo. To symbolizují bílé čtverečky. Nějaké jídlo už si vezete s sebou, ale další musíte získat v průběhu závodu. Poplatky za průjezd pak vybírají přístavy, kterými proplouváte, a ty se platí v dublonech. Jejich hodnotu označují zlaté špendlíky zapíchnuté v některých výsečích závodu – tyto místa nemají ale cenu jídla, protože námořníci se nacpou v hospodě na souši.

Takže víme, že jeden z hráčů hodí kostkami. Nyní je na něm, aby určil, která z kostek se bude hrát ráno a která večer. K tomu jsou dvě políčka na navigační desce. Hráč si vybírá na základě svých karet tak, aby se mu to co nejlépe hodilo. Kostky položí do středu a všichni ostatní hráči si také tajně naplánují (= položí před sebe) jednu kartu, kterou mají v plánu zahrát.

Na kartách jsou vlevo a vpravo ikonky. Levá ikonka je ranní akce, pravá ikonka je činnost pro večer. Symbolů je několik druhů – zelená šipka znamená dobrý vítr a loď se posune vpřed o tolik políček, kolik je na kostce bodů pro tuto část dne. Červená šipka je špatný vítr a plavidlo se musí naopak vrátit o kousek zpět. Pak už jsou zde pouze symboly zlata, jídla a námořních děl. V této situaci se loď nepohybuje, ale místo toho doplňujete zásoby loupením – doberete si tedy žetony podle zahraného symbolu a to tolik, kolik puntíků je na kostce.

Jamaica - karty

Důležité je, že všechny získané zásoby můžete dát pouze do jednoho nákladního prostoru. Ten už nesmí být obsazen jiným zbožím z dřívějška. Všechny suroviny budete využívat v průběhu plavby k placení, takže se vám postupně zase trup lodi vyprázdní.

A čas na placení je právě teď. Jakmile totiž hráč dokončí svoje kolo, musí zaplatit hodnotu políčka, na kterém jeho loď zastavila. Ta se udává buď v žetonech jídla, nebo zlatých dublonech, jak už jsme si pověděli dříve. Cenu zaplatí ze svého podpalubí do banku.

Hráči takto postupují vpřed, ale často se stane, že jim prostě nevyšly karty a nemají na zaplacení ceny svého stanoviště. V této situaci se musí vrátit na nejbližší pole, jehož cenu zaplatit mohou. Na plánu je pro tyto případy (a nejen pro ně) i několik polí, která nemají cenu žádnou. Jsou to pirátské skrýše. Kdo sem první dorazí, vezme žeton z plánu na znamení, že skrýš byla vyloupena, a dobere si horní kartu z hromádky pokladů. Může využít její schopnosti v průběhu nebo za ni získá vítězné body na konci.

Jamaica - rozehraná hra

Čas od času se dvě pirátské lodě potkají na jednom políčku. V této situaci dochází k souboji. Nejdříve je na řadě útočník, tedy loď, která na políčko připlula jako druhá. Ten určí počet žetonů děla (střelného prachu), které k útoku použije. K tomu ještě hodí bojovou kostkou a výsledný součet je síla jeho útoku. Obránce nyní musí také vyhradit nějaký počet žetonů a k tomu hodit kostkou. Vítězem souboje je hráč, který získal vyšší hodnotu. Ten si může vzít žetony z jednoho nákladního prostoru nebo kartu pokladu.

No a to by mohlo být všechno. Ovšem ten, kdo dorazí do cíle jako první, nemusí být ještě automaticky vítězem. Za první místo sice je patnáct bodů, ovšem i další lodě získají vítězné body v závislosti na políčku, na kterém závod dokončily.

Na posledních přibližně deseti výsečích od cíle je odstupňovaná stále se snižující bodová hodnota. K ní si ovšem hráči ještě přičtou svoje dublony v podpalubí a samozřejmě také karty pokladů. Ale pozor, mezi poklady jsou také karty, které vám součty snižují. Těch se ovšem můžete v průběhu závodu zbavit a podstrčit je soupeři! Teď už je na to ale pozdě, protože vyhrává pirát s nejvyšším součtem.

Jamaica - karty

Jamaica je jednoduchá závodní hra s několika záludnými triky, které z vítěze mohou udělat poraženého. Přesto je svým herním principem hodně směřovaná na děti, stejně jako tématikou. A právě těm se na první pohled velice líbí a okamžitě je zaujme miniaturami lodí i nádhernými ilustracemi.

V každém tahu má navrch jeden hráč a to ten, který hází kostkami. Ostatní se musí umět přizpůsobit kombinaci čísel, kterou vybere. Ovšem postupně dostanou šanci této volby všichni. Přesto budou mít ti šťastnější výhodu, protože někomu padnou vhodnější čísla pro karty než jinému.

Často vám v ruce zůstanou karty, díky kterým se posunete s lodí dozadu místo dopředu, ať děláte co děláte. Občas budete volit raději tuto možnost, než si zaplácat podpalubí hromadou střelného prachu. Toho stačí obvykle jen jeden náklad.

Jamaica - detail herního plánu

Konfliktnost celé hry záleží na počtu soupeřů, kteří se v závodě utkají. Čím víc hráčů, tím častěji dochází k soubojům. A tím je také hra zábavnější. Ve dvou je hodně klidná, hráči si příliš nelezou do zelí a ten rychlejší obvykle vyhrává. Ve více hráčích už záleží více na nasbíraných kartách a penězích.

Jamaica přesto obsahuje víc náhody, než by asi hráčům bylo příjemné. Pro rodinné hraní to tolik nevadí, ale výkon hráče opravdu hodně závisí na aktuálních kartách v ruce, které nelze nijak ovlivnit.

Naopak zajímavá je možnost volit kombinaci kostek nejlepší pro sebe, kterou se musí řídit i ostatní. To je velká legrace a občas můžete slyšet praskat napětí, když se aktivní kapitán rozhoduje, v jakém pořadí kostky naplánuje.

Jamaica - krabice

Největším plusem Jamaicy je zpracování. Nádherné ilustrace na herním plánu i na kartách vás bez problémů přenesou do pirátských dob. Miniatury lodí se také povedly a žetony jsou vyrobené kvalitně. Navíc je tu ještě drobnost, které si možná napoprvé nevšimnete – když karty k sobě přiložíte ve správném pořadí, obrázek na sebe navazuje!

Jamaica je jednoduchou rodinnou hrou. Nečekejte od ní žádné složitosti. Pravidla jsou v podstatě jednoduchá, ačkoliv z velkého cáru papíru v podobě pirátské mapy pokladů, se vám nebudou učit úplně ideálně. Každý hráč plánuje za sebe a má na výběr ze tří možností, což není mnoho, ale stačí to na to, abyste mohli alespoň zvolit nejmenší zlo. Jamaica bude bavit děti, neurazí dospělé, ale díru do světa svým kanónem neudělá. Škoda, protože za samotné zpracování by zasluhovala metál.

AutorMalcolm Braff, Bruno Cathala, Sébastien Pauchon
IlustraceMathieu Leyssenne
VydavatelGameWorks SàRL, Space Cowboys, Asterion Press, Belleville (Бельвіль), Galápagos Jogos, Popcorn Games, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2007
(57 voters)
KategorieNautical, Pirates
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Hidden Victory Points, Race, Roll / Spin and Move, Simultaneous Action Selection, Take That, Track Movement, Turn Order: Progressive, Victory Points as a Resource
RozšířeníJamaica: Event Cards, Jamaica: Extra Treasures, Jamaica: The Crew
RodinaComponents: Miniatures, Country: Jamaica, Region: Caribbean Sea, Theme: Colonial, Theme: Pirates
Alternativní názvyJamajka, Ямайка, 자메이카

Jamaica je rodinná hra plná pirátských lodí předhánějících se s napnutými plachtami. Hráči mají k dispozici vždy několik karet s ikonkami pohybu a zboží, jejichž hodnota je určená dvěma hozenými kostkami. Hráči pak musí zaplatit cenu místa, na kterém jejich loď pro daný pohyb zakotví. Právě v získávání a útratě těchto surovin je největší překážka mezi vámi a cílem jednoho okruhu. Jamaica je opravdu jednoduchá hra, ve které má celkem velký vliv náhoda. Není příliš vhodná pro partii ve dvou, ale jinak nabízí krásně zpracovanou jednoduchou zábavu..

+ nádherné pirátské ilustrace
+ postavy jsou reální piráti
+ figurky lodí