Recenze: Jungle Brunch – pozdní snídaně nebo brzký oběd?

Jungle Brunch - balení

Svačina. To je oblíbený moment ve škole i v práci. Chvíle, kdy si můžete vychutnávat jen svoje chuťové buňky a nabrat energii do další části dne. Jenže potřeba takového dobrého zákusku se neomezuje jen a pouze na lidi. Nějakou dobrotu mezi jídly si dají rády i zvířátka.

A toho si byli vědomi i Luca Bellini a Luca Borsa, když vytvářeli karetní hru Jungle Brunch. A jejich představy převedl do grafiky Mauro Pelosi. V ní zavítáme do džungle právě ve chvíli, kdy je čas na nějakou dobrou přesnídávku. Celá hra dorazila na pulty obchodů už v roce 2012, ale nám se ji podařilo u stánku jejího vydavatele – firmy Giochi Uniti – získat až na veletrhu Spiel 2013 v Essenu.

Jungle Brunch se nachází v netradiční krabičce prodloužené na výšku. Být tak o třetinu menší, jedná se o klasický úkryt karetních her, ale takto na poličce bude přecejen trochu vykukovat. A to se hodí, protože zrovna v horní části víka na vás kouká zubatý hladový netopýr, zatímco dole potkáte hladového tygra nebo hloupě se tvářícího divočáka. Už v tu chvíli vidíte, že grafika není klasicky kreslená, ale místo toho počítačová s dnes oblíbenýma velkýma očima.

Jungle Brunch - připravená hra

A podobné obrázky vás budou provázet i ve chvíli, kdy nakouknete dovnitř. Pod pravidly ve formátu krabice a dvou jazycích (italština a angličtina) najdete hned tři hromádky karet ležící vedle sebe. Právě to je důvod pro formát, který nám připomněl hry s Odynauty.

Těch karet je celkem 163 a jsou hlavním a současně také jediným obsahem, který na vás uvnitř čeká. Největší balíček si pro sebe ukrojila zvířata: 110 karet rozdělených podle barevné zadní strany na pět stejných balíčků, které vždy obsahují totožná zvířata. Potkáte zde nejen tygra, čuníka a netopýra, ale také opici, slona, supa nebo hada. Na většině karet zvířat je v levém horním rohu uvedené číslo popisující sílu zvířete a vedle pak najdete v řádku potravu, kterou se živí.

Jenže maso není všechno, čím se zvířata živí. Dalších 36 karet nám představí banány, oříšky a trávu, kterými se mohou zvířata krmit. Ale nejdříve je musíte najít a vybojovat si právo je sníst. Ale pozor, některé z nich mohou být zkažené. Všechny tyto karty rostlin jsou orientované na šířku a v jejich levé části najdete číslovku označující hodnotu. Tak dobře zaplní váš žaludek, když si na nich pochutnáte.

Jungle Brunch - připravená hra

Na začátku si každý vybere jednu z pěti barev a od ní dostane 22 karet se zvířaty. Balíčky pro všechny hráče jsou stejné a záleží tedy pouze na preferenci samotné barvy. Tyto karty hráč pořádně zamíchá a dobere si prvních šest karet, které vytvoří jeho startovní ruku. Pak zamícháte všechny karety rostlin (i těch zkažených) a připravíte z nich hromádku, která představuje nabídku džungle ve stávajícím kole.

Na začátku každého kola z hromádky rostlin otáčíte karty a připravíte nabídku pro všechny hladová stvoření, jež se v džungli ukrývají. Otáčíte tak dlouho, dokud neodkryjete alespoň jednu kartu od každého druhu. Navíc pravidla stanovují také minimum karet, které může být na stole pro konkrétní počty protivníků. Je důležité vybrat také začínajícího hráče, který bude v prvním kole mít drobnou nevýhodu. Ale situace se otočí v následujících tazích.

Hráči si dobře prohlédnou svoji možnou kořist, a pak postupně od začínajícího hráče vyloží dvě karty zvířat z ruky. Jednu obrázkem nahoru tak, že ji všichni vidí a druhou tajně ilustrací dolů. Vaší snahou je sežrat buď jídlo ležící uprostřed stolu, nebo zvířata ostatních hráčů, které při lovu za potravou potkáte.

Jungle Brunch - rozehraná hra

Každé z nich má svoji oblíbenou potravu natištěnou na kartě a bere vždy první dostupnou zleva doprava. Například opice má nejradši banány, ale pokud nejsou, sní i oříšky. A když už jsou i ty vysbírané, zaplní žaludek alespoň trávou. Podobně to platí pro většinu zvířat a to i masožravců, kteří sežerou vždy nejsilnější zvíře od svého oblíbeného druhu.

Ale některá zvířata mají jiné schopnosti – hadi zahání nejsilnější stvoření od hostiny a netopýr snižuje sílu. Prasata jí vždy jako poslední to, co na ně zbude, ale spořádají toho jednou tolik než ostatní. A pak jsou tu supi, kteří čekají na nemocná zvířata, která musela pozřít zkažené ovoce. Z nich se stala snadná kořist pro tohoto létajícího doktora.

Hráči si vždy rozebírají kořist a získávají karty v pořadí, které určuje síla stvoření v levém horním rohu karty. Musí si ale dávat pozor na masožravce. Před těmi je nejlépe ochráníte tak, že vytvoříte partu – zahrajete skupinku dvou stejných zvířat. Díky síle se nebojí hadů ani netopýrů, ale na pořadí k jídlu se dostanou až s rychlostí slabšího z nich. Navíc získají dohromady pouze jedno jídlo (kartu), o kterou se musí podělit.

Jungle Brunch - rozehraná hra

První z hráčů, který v tomto kole jedl, k tomu získává okamžitě také kartu Savage Hunter (divoký lovec) a díky tomu se stane v následujícím kole začínajícím hráčem pro účely hraní karet. Hra pokračuje tak dlouho, dokud vám nedojdou karty v dobíracím balíčku. Vyhrává ten z hráčů, který svoje zvířata nakrmil nejlépe a má tedy nejvyšší hodnotu jídel ve svojí nastřádané hromádce.

Jungle Brunch se znovu vrací k tématu lovce a kořisti a také potravinového řetězce. A je to zase trochu jinak a zábavně, ale už potřetí v karetní hře. Dvakrát do stejné řeky pronikl Meelis Looveer s Food Chain (recenze) a Om Nom Nom (recenze). I novinka klade důraz na tajné hraní karet, ale přidává do něj jedno překvapení.

Hráči vykládají v každém tahu hned dvě karty. Jednu skrytě a jednu tajně. Tím asi protihráčům naznačí svůj úmysl. Nejmenší šanci reagovat má začínající hráč, který obě karty zahraje jako první. Ale protože se jedná o vítěze předchozího kola, je v pořadí ukrytý také vyrovnávací mechanismus.

Jungle Brunch - rozehraná hra

Ještě větší předvídatelnost můžete do partie přidat, pokud se bude tajná karta hrát až v druhém sledu, kdy už každý jednu kartu zahranou má. Vykládání zvířat můžete rozdělit na dvě fáze a tím ještě zvýšit taktiku a napětí. Ale to už se nedržíme oficiálních pravidel, takže rychle zpět k nim.

Hra nabízí hned několik možností taktiky, která ale vždy závisí na náhodné nabídce uprostřed stolu. Počty karet kořisti se od sebe v jednotlivých kolech liší podle toho, jak zrovna přichází karty. Hráči ale stále mají rovné šance. Nejzajímavější na celé hře jsou ale bezesporu masožravci, kteří přináší spoustu konfliktů a zajímavých situací. Ovšem i proti nim se máte šanci bránit za pomoci netopýrů či hadů.

Výtečnou zprávou je, že ani s více hráči se délka partie nijak nemění. Jednotlivá kola trvají déle, ale je jich méně. Přitom nás ale Jungle Brunch bavil i ve dvou, kdy se jedná o soupeření doslova oko za oko, zub za zub. A celá herní doba se bez problémů vejde do půlhodiny, což je novinka snad ještě o trochu lepší.

Jungle Brunch - karty

Hra je roztomilými ilustracemi (které se nemusí líbit každému) i mechanismy zaměřena na začátečníky, především rodiny s dětmi. Ty ji mohou hrát už od šesti let, stačí, aby znaly trochu základních čísel a byly schopné udržet tajemství o svojí druhé kartě. O to víc vás překvapí, jakou legraci si u ní užijí i dospělí hráči.

Co tedy hře vytknout? Možná jen chybějící nápovědu, která by obsahovala popsané všechny schopnosti zvířat. Takto si je musíte zapamatovat a při návratu ke hře po delší době budete znovu muset otevřít pravidla.

Jungle Brunch je další podařenou karetní hrou. Tentokrát vás hlad donutí útočit na ostatní hráče. Jindy se z masožravce stanete mírumilovným býložravcem a budete se krmit na společné zásobě jídla. Ale všechno to začne bojem o kořist, který vyhraje jen ten nejsilnější. Jen pozor, aby vás něco nesežralo dřív, než si sami naplníte bříško.

AutorLuca Bellini, Luca Borsa
IlustraceMauro Pelosi
VydavatelCube Factory of Ideas, Delta Vision Publishing, Giochi Uniti, KADABRA, Magellan, Quantuum Magic, Stratelibri, Swan Panasia Co., Ltd.
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyHand Management, Simultaneous Action Selection
Alternativní názvyJungle Brunch: Állati Zaba, Junglieine, Зов джунглей, 叢林野宴

Jungle Brunch vypráví příběh o hladovém žaludku. A ne o jednom zvířátku, ale o spoustě různých druhů, které v nevypočitatelné džungli hledají něco k snědku. Často vyjdete naprázdno nebo narazíte na zkažené ovoce. To se pak snadno můžete s bolavým břichem stát kořistí pro supy. Ale jakmile se stanete masožravcem, váš zrak se zostří a najednou získáte chuť na zvířata ostatních hráčů. Konfliktů v této hře není málo, ale přesto se jedná o výbornou rodinnou hru. Tajné hraní karet přidává do hry prvek napětí a nutnost taktizovat. Hráči si užijí rychlou partii i ve více soupeřích, ale přitom hra zabaví bez problémů i dvojici. Jungle Brunch se ve všech ohledech povedla a je pěknou zábavnou karetní hrou pro všechny.

+ pro někoho roztomilé ilustrace
+ hraní dvojice karet – jednu tajně, druhou odkrytě
+ dostatek karet a variability