Recenze: Kaskádie – vítejte na pacifický severozápad

Místo, kde se hory potkávají s oceánem. Meandry řek a zálivů se slévají do krásného ostrovního prostředí. Místo, kde je příroda ještě nedotčená a každý nádech dodá do vašich plic nevyhnutelný pocit, že jste naživu.

Hru o svém domově vytvořil designér Randy Flynn a pojmenoval ji Kaskádie, přesně jak se této oblasti Spojených států a Kanady říká. Hru vydala původně firma Flatout Games a pro distribuci po světě si ji vyhlédlo AEG. My se ale můžeme radovat hlavně díky tomu, že v češtině míří na pulty obchod a do obýváků všech milovníků deskovek. Poděkovat za to můžeme firmě MindOK. Při obdivování grafické stránky si vzpomeňte pak na ilustrátorku Beth Sobel.

Krabice má čtvercové rozměry, trochu menší, než jsou ty obvyklé. Na víku vidíme jelena wapiti, největšího jelena na světě. Uvnitř pak čeká v první řadě velká spousta šestistranných destiček prostředí, které jsou tvořeny celkem pěti druhy – řekami, mokřady, lesy, horami a prériemi. Hráči všechny zamíchají dohromady, pár jich odstraní podle počtu účastníků a zbytek připraví jako několik dobíracích pyramid.

Z balíčku karet náhodně vyberou jeden exemplář pro každý z pěti živočišných druhů ve hře a vyloží je do řady na stůl. Pod každou kartu přiřadí náhodně vylosovaný dřevěný žeton zvířete a tím vznikne pár pro hráčskou nabídku. Stranou zbývá vytvořit zásobu šišek. Jednotliví hráči si pak před sebe každý položí startovní destičky.

Hráč na tahu si vybere z nabídky jednu dvojici terénu a zvířete, tedy destičky a žetony. Získaný dílek pak přiloží ke své mapě, přičemž terén nemusí navazovat, ačkoliv to je v hráčově zájmu s ohledem na závěrečné bodování. S pomocí šišky lze porušit pravidlo, kdy si hráč může sebrat pouze dvojici dílků, které leží ve stejném sloupci.

Poté může hráč zabydlet jednu z destiček zvířetem nebo jej vrátit zpět do losovacího sáčku. Ale může to udělat pouze s takovým prostředím, ve kterém zvíře může přežít. Na každém dílku je viditelné jedno nebo více zvířat, které toto místo mohou obývat.

Hned je na řadě další z hráčů, ale ten bude mít na výběr opět ze čtyř sloupců. Je tedy třeba doplnit jak jednu destičku, tak k ní vylosovat ze sáčku zvíře. Navíc v rámci každého tahu musí hráči také kontrolovat přemnožení, aby se v nabídce neocitly celkem čtyři žetony stejných zvířat. V tu chvíli je hráč povinen je přelosovat a nahradit. V případě, že je stejná pouze trojice, pak tuto možnost dostane jako volitelnou.

Partii odpočítávají destičky, protože ty tvoří přesný násobek počtu účastníků. Jakmile už není možné doplnit nabídku, znamená to, že každý z hráčů měl možnost odehrát dvacet tahů a před ním tedy leží země obsahující celkem 23 terénů. Nyní je na čase použít poslední komponentu – bodovací bloček. Do toho si hráči zapíšou body za zvířata, jak předepisuje na začátku partie zvolená bodovací karta, za souvislé oblasti terénu (jeden bod za každou destičku největší oblasti od jednotlivých terénů). Bonus pak obdrží ten, kdo má největší oblast ze všech. Celkový součet pak určí vítěze, tedy toho, kdo má nejvíce bodů.

Kaskádie je hrou, ve které si každý staví svoji malou chráněnou oblast, ve které mohou žít v klidu a souladu ryby, medvědi, lišky, jeleni i orlové. Hráčům ale nakonec jde především o vytvoření co největších ploch, což dělá ze hry jasného budovatele oblastí.

Společné získávání biotopů a jejich obyvatelů dodává hře zajímavý rozměr v každém tahu. Nejedná se samozřejmě o nic originálního, ale jeho provedení je dobré. Často nastane situace, že zvíře, které si pořídíte, na získanou destičku nebudete vůbec moci položit. Místo toho budete mít v plánu zaplnit terén, který před vámi leží už z předchozích kol nebo dokonce ze začátku partie.

Nakonec ale hybateli změny v rámci partií jsou nejen náhodně rozdané startovní destičky, ale především bodovací karty zvířat. Díky tomu bude mít každý souboj trochu jiná pravidla a budete muset dělat trochu jiná rozhodnutí. Nejde jen o to, že by do hry vstupoval počet zvířat. Často hraje roli i jejich sousedství, nebo třeba počet volných okolních ploch. Bodovací podmínky jsou důmyslné a jsou základem celé hry, protože hráči k těmto obrázkům musí přihlížet i při přikládání destiček, jinak nebudou mít možnost skórovat terény i zvířátka. Karty navíc jsou docela logické a každá trochu souvisí i s chováním opravdových živočichů v jejich přirozeném prostředí.

Bodování znamená spoustu počtů. Je třeba nejen spočítat podle podmínek hodnoty jednotlivých živočišných druhů na mapě každého z hráčů (a tady se asi soupeři chtějí kontrolovat, i když si věří), ale především samotné oblasti a jejich velikosti. Naštěstí grafika terénů je dobře zvolená a je na první pohled dobře čitelné, z kolika destiček se konkrétní oblast sestává.

Oceňujeme, že v rámci přístupnosti obsahují pravidla také rodinný režim. Už tak jednoduchou hru dělá ještě přístupnější menším hráčům, protože používá jen speciální bodovací kartičku místo jedné pro každé zvíře. Tady už jde na konci opravdu pouze o velikost skupiny zvířat, která chtějí mít kamarády. Na své si přijdou i sóloví hráči díky variantě, kde jim postupně mizí kartičky z výběru a oni se snaží nahrát co nejvíce bodů.

Jenže ani tím pravidla nekončí, protože na dalších stránkách čeká na hráče překvapení v podobě výzkumných úkolů. Každý z hráčů si vybere jednu barvu a může si zde zaznamenávat své úspěchy podle toho, jak dopadají jednotlivé partie. Pro body jsou důležité také scénáře na druhé straně, které předepisují pro jednotlivé partie skladbu bodovacích kartiček zvířat.

Hra má na svoji jednoduchost překvapivou hloubku a její hraní vás pohltí. Je krásně zábavná a celá funguje uhlazeně a elegantně. Při tom zůstává mírumilovná a je díky tomu opravdu vynikajícím kandidátem do rodin milovníků zvířátek. Je navíc skvělá i tou otevřeností, takže ji naučíte snadno i někoho, kdo hrál zatím jen Člověče nezlob se.

Dokáže si při tom udržet i rozumnou herní dobu, která jen těžko přesahuje třičtvrtě hodinu. A to je optimální na to, aby se vaše plány rozvinuly na prostoru hromady destiček. Při tom je bitva o destičky zachována v různých počtech, i když ve čtyřech už je znatelné drobné zpomalení. Vše ale hra dohání grafikou, která je hodně podařená.

Kaskádie má na pozadí takové nenápadné ekologické poselství, když vám ukazuje, jak příroda dokáže být krásná. Naštěstí to doplňuje svojí vlastní elegancí a stává se z ní parádní vstupní hra pro začátečníky, ale při tom si zachovává dostatek zajímavosti i pro zkušené hráče. Kaskádie umí překvapit na všech frontách. U nás se jí to dozajista podařilo.

Kaskádie je parádní malou hrou, která vypráví boj zvířátek a jejich hledání míst k přežití. Hráči si v každém kole vyberou dvojici dílek terénu a žeton zvířete, který musí umístit podle pravidel. Při tom ale tato kombinace není jen tak do větru, protože při tvorbě vzorů musí nejen tvořit barevné plochy z biotopů, ale také kombinovat zvířata do předepsaných sousedství. Karty pro tyto podmínky jsou ale pokaždé jiné. Jedinou malou vadou na kráse tak může být jen závěrečné bodování, které zahrnuje spoustu počítání. Ale jinak je Kaskádie precizním školením z přežití toho nejsilnějšího. Parádně zaškolí začátečníky a když se z nich stanou pokročilí, bude je i nadále bavit.
+ spousta variant hraní
+ scénáře udrží pozornost i po dohrání
+ rychlá herní doba