Recenze: Kingdom Builder – jak postavit království

Kingdom Builder - balení

Naše malá chata uprostřed lesa najednou není sama. Stromy z jedné strany zmizely. Kolem našeho domu každý den táhne nějaká skupinka stvoření velký balvan nebo strom. V okolí rostou nejrůznější budovy a cesty. Roste tu velké panství krále Donalda.

Nikdo se nás neptal, ale nemáme na výběr. Žijeme tu odmalička, známe tu každý kámen. Přežili jsme povodně, nájezd zlodějů i přemnožené medvědy a tohle také překonáme. Nové pole zoráme, nový les vysázíme. Staneme se součástí království a budeme dál šťastní.. A kdo ví? Třeba se to nakonec všechno bude k něčemu dobré..

Stavěli jsme už leccos, ale že bychom byli před úkol postavit celé království? Vesnici po vesnici, farmu po farmě a na konec přidat to nejdůležitější – hrad, odkud bude lidem vládnout jejich král. To všechno a ještě víc na nás čeká v deskové hře Kingdom Builder od světoznámého designéra Donalda X. Vaccarina, autora Dominionu (recenze). Tentokrát svoje dílo svěřil společnosti Queen Games, která jej s pomocí grafiky Olivera Schlemmera přivedla do obchodů.

Kingdom Builder - připravená hra

Krabice vás nezklame ani svými rozměry a později ani obsahem. Jedná se o čtvercové (ačkoliv na poměry Queen Games nízké) balení s portrétem rytíře na vzpínajícím se koni. Před ním je nové, krásné a blyštivé království, které bude jen a jen jeho. Tedy pokud nepřijedou další rytíři (= hráči), aby se o něj poprali.

Vnitřku vévodí kartonové vycvakávací archy. Některé z nich si pro sebe zcela zabírá osm velkých částí herní mapy. Na jejich přední straně najdeme stavbami neposkvrněný svět plný pouští, lesů a vodních toků. Na druhé vidíme siluetu už postaveného hradu a na něm natištěnou bodovací stupnici vinoucí se ve spirále od jedničky po stovku. Všechny tyto díly jsou zubaté a čekají na to, až je spolu propojíte v náhodném rozestavení.

Stejný počet jako map je také dílků lokací. Jejich jedna strana jde do špičky, zatímco druhá navazuje na právě zmíněný šestiúhelníkový tvar mapy. Každá z nich představuje jednu speciální akci, která na vás v přilehlém království čeká. Z kartonu jsou vyrobené také malé dílky lokací, které osidlují mapu od začátku. Je jich 28 a mezi nimi najdete věž, oázu, přístav nebo věštírnu a na zadní straně pak najdete piktogram určující, jakou jednorázovou výhodu od žetonu získáte.

Kingdom Builder - připravená hra

Největší hromádka je ale samotných osad, kterými budete království zaplňovat. Je jich rovnou 160, po čtyřiceti pro každého hráče. Barvy tu najdeme oranžovou, modrou, černou a bílou, někomu tak může chybět tradiční zelená či červená. Ve stejných odstínech vám budou sloužit i disky pro sledování získaného zlata na bodovací stupnici, je tedy jasné, že každému hráči bude stačit jeden.

Na závěr nám zbývají karty, které se dělí na dvě hromádky – terén a stavitelé. Těch prvních je více, po pěti od každého povrchu, který najdeme na mapě (tráva, poušť, kaňon, les a květinový lán). Zbývající desítka specifikuje podmínky pro zisk zlata a svojí vizáží a laděním grafiky vám trochu připomene právě Dominion. Kromě jména postavy a jejího portrétu pro vás bude nejdůležitější popis jejich požadavků v rámečku.

Partii zahájíte vybráním čtyř náhodných dílků map a jejich sestavením do jednolitého obdélníkového plánu. Každá část království má svůj dílek lokace, který připojíte zubatou hranou k dané části. Ve hře budou tedy také přesně čtyři tyto podmínky. Na každé části mapy najdete trojici obrázků lokalit, které nyní překryjete každý dvojicí žetonů s odpovídajícím obrázkem (například oáza). Zamícháte balíček karet terénů a vytvoříte z něj dobírací hromádku a náhodně vyberete trojici stavitelských karet, které položíte vedle mapy.

Kingdom Builder - rozehraná hra

Hráči si nyní vyberou svoji oblíbenou barvu (nebo tu, která na ně zbude) a získají od ní všech čtyřicet osad a jeden disk. Ten bude začínat svoji pouť na startovní pozici jedné z nepoužitých map, kterou otočíte bodovací stranou vzhůru. Každý ze soupeřů dostane do ruky jednu náhodnou kartu terénu, kterou drží skrytě před ostatními protivníky. Jakmile určíte začínajícího hráče, můžete začít s budováním království.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém vždy prostě a jednoduše zahrají kartu terénu z ruky. Je to ta jediná, kterou si dobrali (buď na začátku hry, nebo na konci svého předchozího tahu), takže z tohoto pohledu nemají v podstatě vůbec na výběr.

Volba nastupuje až s tím, co po kartě následuje. Na daný povrch na mapě musí hráč zahrát postupně tři svoje osady tak, aby spolu všechny přímo sousedily. Na začátku partie si můžete zvolit, kde začnete stavět. Je vhodné se držet daleko od ostatních, ale blízko k speciálním dílkům lokací. Samotné pokládání vesniček má svoje jasně daná pravidla, protože se může stát, že dostanete do ruky kartu terénu, se kterým žádná z vašich osad nesousedí. V takovém případě můžete začít novou skupinku na zahraném povrchu.

Kingdom Builder - rozehraná hra

Jakmile se dostanete expanzí do sousedství některé z lokalit, získáte okamžitě jeden dílek, pokud zde ještě nějaký leží. Druhý z hromádky tu bude čekat na dalšího hráče v pořadí, který sem dorazí. Akci z takového žetonu můžete použít v průběhu jakéhokoliv svého následujícího tahu a to před nebo po zahrání karty.

Dříve nebo později dojde některému z hráčů jeho zásoba osad. V takovou chvíli probíhá poslední kolo partie. Na jeho konci hráči vyhodnotí svoji úspěšnost ve zlatě. V hodnocení není žádný společný ukazatel, protože vše závisí na zvolených deskách království a také na kartách. Pokud se partie odehrávala na části s hrady, každý hráč, jehož osada sousedí s hradem, získá tři zlaté.

O veškerých ostatních příjmech rozhodují karty, které jsou od začátku odkryté vedle herního plánu. Zlato tak můžete získat za horizontální řady, spojení mezi lokacemi, rybářské osady (na břehu řeky) a další. Možností je rovnou deset a pro každou partii platí přesně tři. Hráč, který nastřádal nejvíce zlatých se stává vítězem partie.

Kingdom Builder - rozehraná hra

O hře Kingdom Builder už se toho hodně napsalo a je tedy těžké přijít s něčím novým a zajímavým. Jedná se o velice jednoduchou rodinnou hru, která vás nebude trápit žádnými náročnými pravidly nebo nevyřešitelnými situacemi. Všechno je zřejmé od prvního okamžiku. Zahrajete kartu, umístíte osady a snažíte se co nejlépe splnit společné úkoly z karet.

Těch hra obsahuje deset a každá z nich nabízí jiné podmínky sbírání zlatých. Jako byste plnili současně tři zakázky a snažili se vydělat co nejvíce na všech společně. Úkoly jsou dostatečně variabilní, ale především jejich náhodný výběr na začátku každé partie zaručuje pokaždé zcela jiný zážitek.

Právě tady přichází do hry rozpolcenost hráče. Kterou kartu je lepší plnit? Budete se soustředit na jednu nebo více možností? A zkusíte získat převahu nad ostatními za pomoci obsazování lokací? To vás ale stojí čas, který jste mohli věnovat sbírání zlata. Tohle všechno jsou otázky, které se vám budou honit hlavou, kdykoliv budete pokládat novou osadu.

Kingdom Builder - rozehraná hra

Jenže spoustě hráčů bude vadit absence volby karty terénu. V ruce držíte vždy pouze jednu, kterou musíte v příštím tahu zahrát. Autor ale udělal logickou volbu, protože pokud byste drželi v ruce více karet, nejenže by se partie zpomalila, ale především by se všechny úkoly najednou staly příliš jednoduchými. Dosáhli byste každého cíle, který si vymyslíte v několika kolech, bez nutnosti se přizpůsobovat. Typů povrchu není tolik a i se špatnými kartami se dá přizpůsobit a vymyslet vítěznou strategii.

Přes nutnost hraní jedné jediné karty je ve hře stále dostatek voleb. Tím se vám naštěstí vyhne pocit, že nemáte nad hrou kontrolu. Právě naopak po většinu doby hry můžete vybírat hned z několika míst na stavění, jako byste v ruce drželi další karty a ani o tom nevíte. Je tedy nesmyslem vlastními pravidly přidávat do ruky další karty nebo nechávat hráče vybírat z nabídky následujících karet na stole. Takové úpravy vás dělají příliš mocnými a nebyly rozhodně úmyslem autora.

V průběhu hry se mění vaše zaměření. Na začátku partie se snažíte udržet ve spojení s co nejmenším počtem povrchů, abyste mohli v případě nové karty začít stavět jinde v království. S postupující hrou se ale vaše stavení rozrostou tak, že budete mít zastoupení na všech terénech a snažíte se udržet si co největší volnost ve volbě, kam osady pokládat.

Kingdom Builder - karty

Odlišnost jednotlivých her posouvá na další úroveň také osm rozdílných částí království. Prostředí pro vaše stavění tak bude pokaždé vypadat jinak (desky lze každou navíc rotací o 180 stupňů použít dvěma způsoby). A s tím se pojí také pokaždé odlišné lokace, které přinášejí speciální bonusové akce. Tyto okamžité odměny za připojení osady jsou důležitou cestou, jak získat drobnou výhodu nad soupeřem, protože vám umožňují nejen položit novou vesnici, ale třeba i přesunout některou z těch stávajících!

Ohromným kladem Kingdom Buildera je jeho rychlost v úvodní fázi. Partie postupuje vpřed s lehkostí a elegancí, protože hráči obvykle mají čas si svůj tah promyslet dřív, než se na ně dostane řada. Jenže jak přibývá na herním plánu možností a rozšiřuje se váš vliv, je i rozhodování těžší. Čekání hráče na další tah se prodlouží, ale zůstává stále na únosné mezi. Celá partie se tak pohodlně vejde do slibovaných 45 minut, ačkoliv ve čtyřech soupeřích může tuto hranici překročit.

Přístupnost herního mechanismu dělá z této hry ideální zábavu pro rodiny, které nečeká žádné složité vysvětlování. Prostě sednete a během pěti minut můžete hrát. Jen je důležité vždy řádně představit postavy a lokace, které se ve hře nachází, aby všichni mohli začít plánovat. A to všechno zvládnou i děti kolem osmého roku věku, protože celá hra je jazykově nezávislá (až na několik snadno srozumitelných vět na kartách úkolů).

Kingdom Builder - karty

Kingdom Builder v některých aspektech připomíná trochu hru Ticket to Ride (recenze). I zde stavíte dlouhého hada na herním plánu a s některými úkoly budete dokonce spojovat jednotlivé lokace. Největší podobnost ale leží v rodinném pojetí. Hra je skvělá jako vstupní brána do světa deskových her a mnohem víc nadchne začátečníky, než pokročilé hráče, kteří se ale při jejím hraní určitě nebudou nudit.

AutorDonald X. Vaccarino
IlustraceOliver Schlemmer
VydavatelQueen Games, Devir, Enigma (Bergsala Enigma), Lautapelit.fi, Rebel Sp. z o.o.
Rok vydání2011
(88 voters)
KategorieMedieval, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Chaining, Enclosure, Grid Movement, Hexagon Grid, Modular Board, Network and Route Building, Pattern Building, Tile Placement, Variable Set-up
RozšířeníKingdom Builder: Capitol, Kingdom Builder: Caves, Kingdom Builder: Crossroads, Kingdom Builder: Harvest, Kingdom Builder: Marshlands, Kingdom Builder: Nomads, Kingdom Builder: Queenie 4 – The Emperor's Choice, Kingdom Builder: The Island
RodinaComponents: Map (Regional scale), Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Kingdom Builder, Misc: LongPack Games, Series: Yellow Wave Box (Queen)
Alternativní názvyKrólestwo w Budowie

Postavit celé království, to je úkol hodný někoho s výjimečnými schopnostmi. Možná by dokonce potřeboval i nějaké ty nadpřirozené síly. Ty sice k dispozici nemáte, ale úcta obyčejných lidí na vás spoléhá. Ale pouze v případě, že ve svém úkole uspějete a říše bude po vašem zásahu prosperovat. Když jsou spokojení obyvatelé, musí být spokojený i král..

+ pokaždé jiná partie
+ volba umístění osad
+ různorodost úkolů