Recenze: Kingdom Rush Rift in Time

kingdom-rush-rift-in-time-01

Byl jsem tam. Slyšel jsem ten zvuk jemného trhání, když se otevřela malá škvíra mezi světy. Cesta, kterou v tu chvíli jen povíval zlověstný vítr, byla otevřena. Kromě lehkého vánku jsem cítil také podivné mrazení, jako by se někde v pozadí ukrýval mrazivý chlad. A byl jsem strašlivě blízko, protože hned druhý den se puklina otevřela naplno a do našeho světa začala proudit armáda monster lačnících po krvi a vítězství.

A tak vznikla trhlina, o jejíž přítomnosti i budoucnosti vypráví kampaňová desková hra Kingdom Rush: Rift in Time. Ale nejen ta. Původně byl Kingdom Rush mobilní hrou, ale díky svému úspěchu se dočkal i stolního zpracování, které si získalo naději fanoušků v kampani vedené firmou Lucky Duck Games na Kickstarteru. Hru vytvořili designéři Helana Hope, Sen Foong-Lim a Jessey Wright. A konečně se dostává na trh v evropské distribuci Esdevium Games a brzy se jí dočkáme také v češtině zásluhou společnosti REXhry!

Výsledná krabice s výstřižkem z bitvy plné nájezdů je obrovská, těžká a k prasknutí narvaná obsahem. Celkem je v nabídce desítka scénářů, a pak závěrečný samostatný. Každý scénář má svoji specifickou přípravu, kterou spojuje řada prvků. V první řadě musí hráči vytvořit z dodaných kartonových desek mapu, po které vede cesta, a právě tou budou pochodovat armády nepřátel. Právě ty musí hráči připravit z karet náležících do očíslovaných vln, takže bude do hry přicházet jedna četa příšer za druhou.

kingdom-rush-rift-in-time-09

Ale hráči nebudou jen tak stát a pozorovat, jak se jednotky valí na místo, které hlídají. Jejich domov a království. Místo toho si každý vyberou jednoho hrdinu, postaví před sebe jeho figurku a označí si na ukazateli životů startovní počet srdíček. Především si ale každý vezme startovní sadu věží, ale také průhledné kartičky, kterými si každý přivlastní některé z oblastí kolem cesty. Jedná se o jeho území, kde bude moci obranné mechanismy stavět pouze on.

Vedle plánu pak vznikne nabídka čtyř úrovní věží, které poslouží hráčům k obraně a také řada různě natvarovaných dílků, které budou představovat útoky. Přinesou jim možnost vnést do boje šípy, meče, ale i dělostřelectvo. Každý z účastníků dostane do startu svoji počáteční sadu těchto staveb, jejichž karty si vezme do ruky.

A jakmile se všechno rozjede, na hráče se vrhnou davy nepřátel. Hned na začátku tahu (s výjimkou toho prvního) se na hraně mapy objeví nové skupinky. Mohou přicházet i z několika směrů a každé určuje jedna hromádka karet, připravená trochu náhodně, ale se zvyšujícími se číslicemi označujícím jednotlivé vlny.

kingdom-rush-rift-in-time-04

Všechny nové hordy se objeví v plastovém pořadači a zařadí se na volná místa na trase. Situace se stává s každým kolem stále více ožehavou, protože se často objevuje i více karet. Pokud by se náhodou stalo, že se nová horda nemá kam zařadit, proběhne rovnou až na konec a zaútočí na hráče a jejich království. To má ze začátku partie daný počet srdíček a tým ztratí tolik, kolik nepřátel se na kartě hordy ještě nachází.

A to platí i pro hordy, které uniknou v rámci klasického posunu. Ten se ale odehrává až na konci kola, zatímco hráči nejdříve mají možnost po nájezdu nových nepřátel na jejich sílu zareagovat svými věžemi. Ty hrají vždy z ruky a jednu po druhé je pokládají na své barevné stavební parcely. Ihned po položení pak s věží provedou útok tak, jak je předepsaný. Šipky na kartě tak určí, na které nepřátele lze zaútočit a jakou silou. Majitel věže pak může vzít tetrisový dílek, který je na kartě uvedený a položit jej na valící se nepřátele, ale bez otáčení přesně tak, jak je nakreslený na věži. Tím zakryje jedno nebo více monster a zaznamená tak první úspěch.

kingdom-rush-rift-in-time-07

Kromě zahrání věže na mapu si mohou hráči karty předávat mezi sebou a tím se připravovat na budoucí, mnohem těžší situaci. Každé předání věže znamená její přestavění na lepší variantu, takže se to vyplatí. Karta sice změní svého vlastníka, ale k novému přijde vylepšená o jednu úroveň, a tedy obvykle podstatně silnější. Hráči sice v daném tahu přijdou o možnost s ní útočit, ale v následujícím kole se jim vše vrátí.

Až odehrají všichni hráči všechny své karty, nastává čas na posuny nepřátel. Hordy se posunují od té nejblíže k východu, postupně jedna za druhou. Mohou se přesunout o jedno nebo i více polí, ale pouze v případě, kdy na nich nestojí nějaké jednotky.

Hráči totiž kromě klasického útoku na dálku mohou také vysílat do boje vojáky, kteří se míchají mezi hordy a zpomalují je. Totéž platí i o hrdinech, které mají hráči pod kontrolou a místo věže mohou pohybovat právě s jejich figurkami. Tito mocní bojovníci mají k dispozici také speciální útoky, které mohou ve správný moment vytrhnout hráčům trn z paty. Každá taková skupinka nájezdníků je zbrzděna, pokud se dostanou do osobní potyčky s obránci.

kingdom-rush-rift-in-time-13

Podmínky vítězství jsou jednoduché. Přežít všechny kola a hordy nájezdníků a neztratit příliš srdíček. Stejně tak snadné (a možná ještě snadnější) je prohrát. Stačí, aby utekly tak dvě hordy nepřátel, a je dobojováno. Království padne a nezbude už ani špetka naděje.

Kingdom Rush: Rift in Time je přepracováním digitální hry do stolní podoby, a to velmi věrným, ale především extrémně zábavným. Na hře objevíte všechno, co máte rádi na důmyslných tower defense hrách, které už nějaký ten pátek jsou na špičce žebříčků popularity her na mobilních zařízeních. A především je tou nejdůležitější zprávou to, že to všechno funguje a baví.

Partie je vlastně jen takovou hádankou, kterou by stejně tak dobře mohl hrát i jeden v sólovém představení, pokud by zde nebyl jeden důrazný prvek. Předávání věží totiž tvoří naprosto nedílnou součást hry a je nezbytné pro úspěch. Se základními startovními exempláři nelze pokrýt nápor nájezdníků.

kingdom-rush-rift-in-time-14

A právě ty hádanky s každým kolem nabývají na intenzitě a na konci partie může být mezi vaším úspěchem a neúspěchem rozdíl jednoho správně položeného dílku. Někdy prostě může chybět klidně i jedno zakryté políčko, a to může stačit k porážce. Naštěstí většinou se tak nestane, protože království má těch životů víc a jeden omyl může tolerovat. Tedy v případě, že vám někde v průběhu neuteče celá jedna nezakrytá horda (v důsledku přidání nové karty, kterou není kam na cestu přiložit).

Jenže ve hře jsou ještě jedny rozdílové prvky. Do každého balíčku hordy jsou přimíchané ještě karty portálu. I ty mají na své čelní straně rozložené nájezdníky, ale všemu vládne číslice uprostřed. Ta určuje, jaké úrovně musí být věž hráče, aby vůbec dokázala jednotky v této čarovné bublině z jiného času a prostoru zasáhnout. Jenže ani to není všechno, protože portál je nabitý prapodivnou magií, která střely odrazí a věž nenávratně zničí. Taková karta se nevrací hráči do ruky, ale zpět do zásoby. A to je opravdu kruté a v některých partiích pocitově až nespravedlivé, což je také jedna z našich hlavních výtek.

kingdom-rush-rift-in-time-16

Scénář je krásný a celá hra se s ním vyvíjí, včetně úprav v pravidlech. Každé pokračování představuje nějakou drobnou novinku, ale hlavně sadu nových nepřátel a portálů, které rostou i obtížností. Navíc na hrdiny čekají i bossové s vlastními pravidly a především miniaturami, které přijdou k řeči později v příběhu.

Hra při tom není zbytečně komplikovaná ani dlouhá. Je pravda, že pravidla by mohla mít lepší strukturu, protože jejich rozdělení do dvou knih není úplně optimální. Hráči se vlastně v základních pravidlech naučí pouze koncepty, které pak musí aplikovat ve scénářích. Pouze tam je popsaná příprava, což je trochu matoucí a není snadné se na začátku hru naučit. Ale zpět k pochvale, kterou zaslouží hlavně herní doba. I u těch složitějších příběhů se vejdou do devadesáti minut. Jen příprava balíčků hordy může být trošku pomalejší, ještě než se hráči dostanou do opravdové akce.

kingdom-rush-rift-in-time-20

Jak už jsme ale zmínili, nabízí se i sólová hra. Ta dostává do vínku svá speciální pravidla. Jenže jakmile se do hry dostane více než dva hráči, začnou problémy s pozicemi. Hráči mají málo karet a často nemají pod kontrolou pozici kolem cesty, kterou by zrovna potřebovali.

Kingdom Rush: Rift in Time je nadějným zpracováním počítačové hry, která staví na scénáři s desítkou kapitol. Každá přidává novinky, jenže obecně jen přidává zbytečné další drobnosti, které celkovému zážitku nijak nepřidávají. A to je jen další dílek skládačky, proč u nás nakonec výsledná hra neměla takový úspěch, jako bychom čekali. Je to škoda, ale Kingdom Rush: Rift in Time nakonec skončil především u našich přání a nedokázal navázat opravdovou hratelností.

AutorAlara Cameron, Helana Hope, Sen-Foong Lim
IlustraceMateusz Komada, Katarzyna Kosobucka
VydavatelLucky Duck Games, Ironhide Game Studio, Light N Games Inc., Mirakulus, REXhry
Rok vydání2020
(6 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Medieval, Miniatures, Video Game Theme
MechanismyCooperative Game, Hand Management, Modular Board, Pattern Building, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníKingdom Rush: Elemental Uprising – Dark Elf Slayer Expansion, Kingdom Rush: Elemental Uprising – Gnomish Gnonsense Expansion, Kingdom Rush: Elemental Uprising – More Than Shadows Expansion, Kingdom Rush: Rift in Time – Double Power Promo Tile, Kingdom Rush: Rift in Time – Sir Gerald Lightseeker vs. J.T., Kingdom Rush: Rift in Time – Spider Goddess Expansion, Kingdom Rush: Rift in Time – Vez'nan vs. Moloch
RodinaCategory: Tower Defense, Components: Game Trayz Inside, Components: Polyominoes, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Boss Battle, Theme: Time Travel
Alternativní názvyKingdom Rush: Riss in der Zeit, Kingdom Rush: Trhlina v čase, 킹덤 러쉬: 시간의균열

Recenze: Kingdom Rush Rift in Time
Kindgom Rush: Rift in Time v nás už od svojí kampaně vzbuzovalo velké očekávání. Bránit nájezd nepřátel s pomocí věží, a ještě s pomocí chytrého logického mechanismu tetrisových dílků měl přesně tu správnou komplexitu. Jenže ve světle nepodařených pravidel a příliš zničujících portálů se najednou začne dobrý pocit ze hry hroutit. Když k tomu přidáte ještě problémy s vyšším počtem hráčů a především zbytečným navyšováním komplexnosti v dalších scénářích, celá dobře promyšlená kampaň s bossy už nemůže nic zachránit. Kingdom Rush: Rift in Time je pořád dobrou hrou, ale mohla být mnohem lepší.

+ pěkná kampaň
+ chytré zpracování populární mobilní hry
+ předávání karet věží