Recenze: Kingdomino – území za územím

kingdomino-17

Králové chtějí pro své poddané to nejlepší. A když je to více místa k životu, pak je třeba vyslat posly na všechny strany a hledat. Jezera je třeba přeplout, lesy je nutné projít a mokřady nezbývá než přebrodit. Za nimi se třeba bude nacházet lepší prostředí, které poskytne území plná míru a klidu.

Hráči ale v deskové hře Kingdomino budou místo průzkumu pokládat jednu destičku ke druhé. Alespoň tak to vymyslel autor Bruno Cathala. Hru původně vydala společnost Blue Orange, která je v aktuální chvíli asi největším dodavatelem her na český trh. Tentokrát si ji i zásluhou ilustrací Cyrila Bouqueta vybrala firma MindOK. Jedná se o novinku teď již z loňského roku 2016.

Na víku poměrně malé krabičky čeká na hráče ochutnávka v podobě všech možných prostředí. Uvnitř se ukrývá převážně sestava kartonových komponent. Jsou tu velké destičky království, které jsou v duchu jména rozdělené na dvě poloviny. Každý z těchto velkých dílků má ale také na zadní straně uvedenou číslici. Ty zůstanou ale jako zásoba uvnitř krabice, přičemž jejich množství určí počet hráčů.

kingdomino-03

Zbývající menší destičky slouží jako stavební součástky pro hrady. Hráči vytvoří čtyři různobarevné stavby, které si ihned rozeberou. K tomu dostanou také figurky králů (jednoho nebo dva, podle toho, kolik jich hraje) a také startovní malý čtvercový dílek, na který svůj hrad postaví. Příprava ale ještě pokračuje, protože hráči si svými figurkami obsadí sadu náhodně vybraných destiček království. A stejně jako druhá odkrytá sada musí vždy mít stejný počet dílků, jako je hráčů.

Ve svém tahu si hráč vezme destičku, na které stojí jeho figurka a umístí ji do svého království. Musí se při tom řídit nějakými pravidly. Především se musí držet v rozměrech pět krát pět polí, které nesmí přiložením nové destičky přesáhnout. Ovšem dílek připojované krajiny musí souhlasit s tím, který už na stole před hráčem leží (kromě startovního dílku). Pokud není možné nové území přiložit podle pravidel, pak jej musí odhodit bez jakéhokoliv prospěchu. Ještě než přijde na řadu další soupeř, hráč umístí svoji nyní volnou postavičku na jednu volnou destičku v druhém sloupci.

kingdomino-05

Jakmile jsou všechny destičky použity a hráči tedy mají před sebou království z pětadvaceti čtverečků (dvanácti dílků plus startovní čtvereček), partie končí. Na všech účastnících teď je, aby si sečetli body. Ty dostanou za spojité oblasti stejného terénu. Jejich počet si vynásobí množstvím mincí, které jsou na nich vyobrazené. Po posčítání hodnot jednotlivých území získá hráč svoje skóre a ten, kdo má bodů nejvíce, se stane vítězem.

Kingdomino je opravdovým dominem. Jde v něm tedy o skládání obrázkových kartiček jedné ke druhé. Hráči mají jasný úkol skládat dílky tak, aby vznikaly co nejbohatší oblasti. Musí neustále mít na mysli, jak se body na konci vyplácí a tomu přizpůsobovat umístění destiček.

Hra je elegantně rychlá, protože každý umisťuje vždy jen jeden dílek království. Poté už si jen vybere z nové nabídky a pokračuje další na řadě. Po každém kole, kdy hráči všichni rozšířili své území, doloží nový sloupeček, aby měli zase z čeho vybírat.

kingdomino-10

Partie se liší ve dvou, kdy hráči dostanou pod svoji kontrolu hned dvě figurky králů. To znamená, že v každém kolo umístí hned dvě destičky. Do partie vstupují s nižším počtem destiček, které jsou ale vždy vyvážené a právě z toho důvodu jsou očíslované. Mají tedy o trochu více kontroly nad průběhem než ve třech či čtyřech. Celé souboje pak trvají příjemně krátkou dobu a mohou skončit snadno i za patnáct minut.

Zdálo by se, že začínající hráč bude mít pokaždé výhodu. Jenže destičky jsou rozloženy podle zadních čísel, a proto jsou ty lepší často více v pozadí. Tím ale hráč obětuje svoji výhodnou začínající pozici pro další kolo. A výhoda výběru z více destiček je samozřejmě velmi důležitá. Pokud jste až dále v pořadí, mohou na vás zbýt destičky, které nemůžete umístit.

Pokročilejší hráči určitě ocení možnost zvýšit si variabilitu bodování. Dostanou tak odměnu i za umístění hradu, kompletnost království (bez mezery někde uprostřed) nebo větší nabídku dílků do partie, aby i poslední hráč na tahu měl ještě výběr.

kingdomino-13

Hra nabízí opravdu krásnou grafiku. K celkovému dojmu přispívají určitě i kartonové hrady. Na takto malou a jednoduchou hru to je prostě perfektní provedení.

Kingdomino je jednoduchou rodinnou hrou, která nadchne právě a především děti s rodinami. Ti si partii oblíbí a budou se k jejímu jednoduchému dominovému principu s radostí vracet. Ostatní ve hře mohou vidět příliš málo výzvy, ale i tak se nám Kingdomino líbí a rozhodně jej doporučujeme.

AutorBruno Cathala
IlustraceCyril Bouquet, Hervine Galliou
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, (Unknown), Buró, Coiledspring Games, Fantasmagoria, Feelindigo, FoxGames, FoxMind Israel, Games Factory Publishing, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Le Grand Massif, Happy Baobab, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, MEBO Games, MINDOK, MIPL, Oliphante, PaperGames (III), Pegasus Spiele, Pridemage Games, Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Herní doba25
(55 voters)
KategorieCity Building, Medieval, Territory Building
MechanismyOpen Drafting, Tile Placement, Turn Order: Stat-Based
RozšířeníHeroes and Divided Lands (fan expansion for Kingdomino and Queendomino), Kingdomino: Age of Giants, Kingdomino: The Court, Royal Wedding XXL (fan expansion for Kingdomino), Super Power
RodinaCategory: Dized Tutorial, Components: 5 x 5 Grids, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Kingdomino, Misc: LongPack Games, Series: Europe Collection (Blue Orange Games)
Alternativní názvyK-Domino'Z, Kingdomino XXL, Kingdomino: Expo 2020, Kingdomino: Ένα Ντόμινο για το Βασιλιά, Kingdomino. Доміношне Королівство, Доміношне Королівство, Кингдомино, Лоскутное Королевство, Поскутное Королевство, קינגדומינו, キングドミノ, 多米諾王國, 킹도미노

Recenze: Kingdomino – území za územím
Kingdomino je krásnou rodinnou hrou, která je založena na dominu. Nabízí ale mnohem víc kontroly ve výběru dílků, které jsou vždy v nabídce hned v počtu hráčů. Někdo ale v každém kole musí začínat a mít tedy výhodu, zatímco poslední na řadě už dostane jen to, co na něj zbyde. Hráči destičky přikládají do svého království, a tak vytváří oblasti stejného typu. Právě za ty na konci dostanou ranec bodů, který je může dovést k vítězství. Ve dvou je hra trochu jiná, s více kontroly a stále zábavná. Kingdomino vypadá moc pěkně a také se tak hraje, pokud čekáte fajn rodinnou zábavu bez hlubších taktických možností.

+ zpracování
+ varianty
+ jasné bodování