Recenze: Kouzelný klobouk – kde je králík?

kouzelny-klobouk-01

Králíci v klobouku se nemají vůbec špatně. Jejich majitelé kouzelníci jim pořád dovnitř něco hází, ať už je to mrkev nebo salát. Jenže oni si to nemyslí. Pořád by chtěli víc, takže se rozhodli stávkovat. Sabotují každé snažení kouzelníka, objevují se v jiných kloboucích nebo vykukují, když nemají. A to se divákům samozřejmě nelíbí.

Je na nás, abychom ušáky zkrotili. V dětské hře Kouzelný klobouk (Top That!) si budeme s králíčky a klobouky hrát všichni. Jejím autorem je Thierry Denoual a o v roce 2016 pod hlavičkou společnosti Blue Orange. Ilustracemi ozdobil obsah krabice Stephan Escapa a ve stejném vzhledu ji najdou hráči i na poličkách českých obchodů zásluhou ADC Blackfire.

Už na víku na nás čeká kouzelník, který mává svojí hůlkou. Za ním stojí asistentka, ale především tu na vlastní oči vidíme první kouzlo – přes malé průhledné okénko se podíváme až do nitra balení. Díky tomu nám čaroděj prozradí svoje tajemství a vidíme na jeho kouzelnické součástky. Je tu černý klobouk, bílý králíček, zelená mince a také dvě další krabice. A to vše ve čtyřech exemplářích – pro každého hráče jedna sada, kterou také hned před začátkem partie dostanou. V tutéž chvíli hráči také zamíchají balíček karet a připraví se na kouzelnický souboj.

kouzelny-klobouk-09

V každém kole jeden z hráčů otočí horní kartu z balíčku a všichni začnou současně čarovat. Musí všechny svoje rekvizity naskládat tak, aby byly vidět pouze ty, které jsou nakreslené barevně. Ty šedé musí být ukryté někde uvnitř. Na pořadí nezáleží, pouze všechny komponenty musí být postavené na sebe do pyramidy. Není ale pravidlem, že by se na kartě nacházely všechny obrázky. Takové rekvizity současně nesmí být vůbec použité při stavbě!

Hráči staví všichni současně, a jakmile někdo je se svým kouzelnickým výkonem spokojený, vykřikne formuli „Kouzelný klobouk“. Ostatní přestanou a zkontrolují jeho výsledek. Pokud je vše podle zadání, pak dostane bod v podobě jedné karty. V opačném případě ostatní pokračují, dokud někdo nedokončí stavbu podle zadání. Soupeři tak sbírají karty a snaží se být tím, kdo jako první dosáhne smluveného počtu bodů. V tu chvíli se ihned takový hráč stává vítězem.

Kouzelný klobouk je magická hra, která se snaží svým jednoduchým důrazem na postřeh a šikovnost navázat na úspěch hry Dr. Heuréka. Hráči před sebou mají společné zadání a musí být nejrychlejší, aby se stali opravdovým čarodějem.

kouzelny-klobouk-03

Stavění rekvizit má ale svoje jasně daná pravidla a velikosti jednotlivých dílků jsou tak akorát, aby se jeden do druhého mohli vždy schovat. Jen ten magický klobouk je největší a čarodějové jej tedy nedokáží ukrýt, byť by se snažili ze všech sil. Stavění na sebe je trochu o šikovnosti, ale především o plánování, protože je třeba už od začátku podle zadání mít naplánováno, kam který dílek ukrýt, aby to všechno vyšlo.

To je v základní verzi vlastně i docela jednoduché. Jenže pokročilá varianta používá ještě symbolů hvězdiček, které čas od času obklopují některou z kouzelnických rekvizit. Takový předmět nesmí být v daném zadání použít vůbec pro ukrytí jiných a musí zůstat prázdný. Pokud to hráč nedodrží, nesplnil zadání.

Partie jsou pochopitelně rychlé a to všechno začíná už u jednotlivých kol. To stavění prostě ubíhá rychle a děti se u něj pobaví. Ano, mrňousové jsou samozřejmě hlavní cílovou skupinou a začíná to už v šesti letech. Hráči si tak procvičí šikovnost prstíků, vnímání prostoru a samozřejmě také rychlé reakce na kartu. Herní doba se tak snadno pohybuje kolem nějakých deseti minut na celou kloboukovou bitvu, samozřejmě ale záleží na tom, kolik karet si dáte za cíl. Počet hráčů pak na zážitek nemá vliv, protože hráči bojují hlavně s časem a nemají možnost ovlivňovat jeden druhého.

kouzelny-klobouk-12

Možná byste mohli mít starosti, jak je hra přátelská k hráčům s problémy barevného vnímání. A ilustrace na kartách na to bohužel vůbec nemyslí. Pokud tedy mají vaše děti problém rozeznávat barvy od šedých odstínů, pak vás tahle hra zklame.

Celkově lze zpracování jen pochválit. Krásné klobouky, figurky králíků a všechno to do sebe opravdu zapadá. Komponent není moc, ale to co dostanete, je špičkové kvality.

Kouzelný klobouk je ale nakonec pouze taková ta normální postřehová hra ve stylu Ducha. Místo rychlého chytání tady jde o stavění. Díky tomu se vše více soustředí na šikovnost a hráči musí dokázat víc, než jen být nejrychlejší v reakci. Ukrývání dílků je mírně taktickou záležitostí. Kouzelný klobouk tak malé děti rozhodně ocení a to také díky tématu a krásnému zpracování.

AutorThierry Denoual
IlustraceStéphane Escapa
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, Brainteasers, Feelindigo, FoxGames, Lautapelit.fi, Lúdilo, Pegasus Spiele
Herní doba15
Minimální věk6 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game
MechanismyPattern Building
RodinaMisc: LongPack Games, Theme: Circus
Alternativní názvyHokus Pokus!, Mr Magic, Tadaa!, Вуаля!, 탑댓!

Kouzelný klobouk dává všem úkoly a to současně. Hráči nepotřebují k čarování hůlku, ale stačí jim ruce. Vezmou všechny rekvizity a některé z nich nechají zmizet. Protože do sebe dílky bez námahy zapadnou, hráči je musí dobře kombinovat, aby při stavbě byly ukryté ty správné a při tom celá pyramida zůstala stát. Hra je velmi rychlá a pro děti kolem šesti let ideální zábava. Kouzelný klobouk není jediná kvalitní hra s podobným tématem, ale určitě je zábavná. Vyčarujete ji i u sebe doma?

+ ukrývání rekvizit do sebe
+ rychlá partie
+ kvalita zpracování