Recenze: Kraby – krabí dýchánek na pláži

Kraby - balení

Na břehu moře to vře. Sjely se sem týmy krabů ze všech okolních měst, aby soupeřili v krabím mistrovství ve vytváření skupinek. Každý z týmů má předem daný počet a jednoho kapitána, který je koordinuje z vyvýšeného místa. Všem krabům se zavážou oči a nechají se chvilku chodit po písku. Teprve na pokyn si mohou šátek sundat. Nyní je jejich úkolem najít co největší skupinku svých krajanů a vytvořit tak bodovaný tým.

Ale my dnes nemusíme sledovat pouze záznam na Eurosportu, ale můžeme se ponořit přímo do krabí vřavy, ve které je všude nějaká ta noha nebo klepeto. Všechno tohle bláznivé dění totiž dokonale zachycuje nová desková hra od společnosti Granna, která se jmenuje Kraby.

Český distributor Press Pygmalion hru zatím nezařadil do svého edičního plánu, ale věříme, že se čeští hráči této zajímavé logické hry jednou dočkají. Stejně jako všechny ostatní hry ze stáje Granna, i v případě Krabů z roku 2009 se jedná především o dětskou hru, zábavným způsobem procvičující logické uvažování. Autorem této hry je dnes velice populární Adam Kaluza (K2, Drako – recenze). A ilustrace opět poskytnul výborný Piotr Socha, který ozdobil kresbami třeba i deluxe verzi Superfarmáře (recenze).

Kraby - připravená hra

Kraby (dále budeme používat český ekvivalent Krabi) se ale přesto nachází v klasické grannovské krabičce pro hry té vyšší kategorie – vysoká objemná krabice, ve které toho ale nakonec moc není. Ale nemusíte mít strach, že by to znamenalo málo součástek nebo dokonce špatnou hru. Ničeho z toho se bát nemusíte.

V krabici na vás čeká přeložený hrací plán, ze kterého vytvoříte obrázek malého moře obklopeného ze všech stran plážemi. Spolu s hrací deskou nejvíce místa zabírají aršíky s čtvercovými žetony. Na nich jsou obrázky šesti různobarevných krabů ve spoustě exemplářů. Právě jejich prostřednictvím budou hráči vytvářet jednobarevné sestavy. Kartonové dílky doplňují už jen opravdu mrňavé čtverečky s různými znaky a také malé krabíky.

Jenže to zdaleka není všechno. V krabici najdete také čtyři rozložené hráčské zástěny, které mají velice netradiční tvar. Když je složíte tak, aby stáli, dostanete klasickou zástěnu s ocáskem vepředu. Na něm jsou tři veřejná políčka – 1x, 2x a 3x. Jejich význam si probereme později.

Kraby - rozehraná hra

Nebyla by to určitě správná krabí hra, kdyby neobsahovala opravdové figurky krabů. Naštěstí to napadlo i tvůrce, kteří do krabičky od každé barvy zařadili hned čtyři pěkné exempláře. Kromě nich pak už vylovíte pouze látkový pytlík, ze kterého budete v průběhu partie losovat žetonky krabů a také originální polská pravidla. Naštěstí hra je založena na jednoduchém principu, který si vysvětlíme rovnou tady a není tak problém ji po vybalení hned začít hrát.

Ze všech těch zástěn a figurek krabů získáte asi na začátku dojem, že by se mohlo jednat o hru, ve které podporujete svoji tajnou barvu. Jenže zdání klame – Krabi mají totiž daleko promyšlenější a důmyslnější princip, který však nakonec opět závisí pouze na množství různobarevných skupinek.

Na začátku nachystáte všechny čtvercové žetonky s kraby do plátěného pytlíku. Plastové figurky klepeťáků položíte vedle hracího plánu, který má místo tradičně ve středu stolu. Hráči si jednotlivě rozeberou svoje zástěny a také si vylosují několik počátečních kartonových žetonů. Tím si vytvoří své mužstvo, se kterým hru začnou. Chybí jim už pouze vybrat jeden z malých čtverečků, který umístí na bodové stupnici na nulu, druhý si vezmou k sobě, aby bylo jasné, kdo z hráčů za který znak hraje.

Kraby - rozehraná hra

V průběhu partie hráči střídavě posílají na desku svoje barevné zástupce a snaží se vytvořit skupinky krabů stejného zbarvení. Žetony však na herní plochu jen tak nepokládají, ale „posílají“ je vertikálně či horizontálně. Krabi se v pohybu zarazí o první překážku a jejich žeton na tomto místě zůstane až do konce partie.

Na začátku souboje je jediným objektem na plánu korálový útes umístěný přímo ve středu. Právě o něj zarážejí hráči svoje první kraby. Nesmí však nikdy zahrát tah, díky kterému by krab jen tak bezcílně projel celou deskou a o nic se nezarazil. Stejně tak jsou zakázány i tahy, při nichž by na hracím plánu vznikla nějaká nedosažitelná místa, kam již kraba nelze poslat.

Většinou tak kolem poloviny partie dojde čas na druhou, volitelnou část tahu hráčů. Mohou si k sobě vzít jednu ze zbarvených figurek krabů a postavit ji na políčko 1x, 2x nebo 3x viditelné pro všechny soupeře na rozdíl od žetonů, které pokládají v průběhu partie na hrací plán.

Kraby - rozehraná hra

Těmito figurkami si hráči zajišťují body na konci souboje a to právě jejich odpovídající násobek. Hráči musí volit dobře nejen barvu, ale také její místo, protože každou barvu mohou vlastnit pouze jedenkrát a nikdo nesmí mít stejnou barvu na stejné pozici.

Jakmile se zaplní celý vyhrazený herní plán plný čtverečkových políček, může začít vlastní počítání bodů. Skupinky mají takovou hodnotu, kolik obsahují krabů stejné barvy. Pět a jakýkoliv vyšší počet přinese této barvě právě pět bodů, skupinka čtyř už má hodnotu pouze tři a skupinka tří je za jeden bod. Menší skupinky už neuvidíte rádi, ačkoliv většina barev se nějakých dočká – za dvojici krabů se přičítá k součtu nula, a pokud je někde na plánu krab osamělý, pak se za něj bodík odečítá.

Protože v partii je od všech barev stejný počet krabů, šance na začátku souboje jsou vždy stejné. Výsledek ovlivňuje pouze způsob, jakým si hráči žetony losují a především jejich rozhodnutí kam kraby na herní plán umístí.

Kraby - figurky krabů

Desková hra Krabi je příjemná logické desková hra, ve které musíte neustále přemýšlet, kam žeton zahrajete. Velkou výhodou je, že vždy máte na výběr hned z několika barev za zástěnou, takže není problém sledovat neustále nějakou vaši strategii. A tím se skvěle vyrovnává náhodné losování žetonů z pytlíku.

Hráči mají nejtěžší pozici při volbě barev, které určují závěrečné bodování. Od začátku se asi bude každý z hráčů soustředit na nějaké barvy, případně tuto volbu upraví podle taktiky soupeřů. Jak narůstá zaplnění plánu, zvyšuje se také nervozita všech zúčastněných. Na jednu stranu je důležité si vzít figurku kraba co nejdříve, aby vám protivníci nevybrali barvu, případně násobitel pro vaši barvu.

Jenže zároveň se snažíte volbu odkládat co nejvíce, abyste měli jistotu, že za tuto barvu opravdu získáte co nejvíce bodů. Navíc přesunutím figurky kraba odhalíte svoje plány ostatním, pokud se jim ještě nepodařilo je prokouknout. Tím můžete zaručeně očekávat nájezd soupeřů se snahou co nejvíce vám bodový zisk ztenčit.

Kraby - zástěna

Už samotné posílání krabů ze stran přináší zajímavou novinku, protože musíte při hraní přemýšlet trochu jinak, než jste zvyklí. Jediný problém, který odezní až po několika partiích, je nutnost si neustále losovat nové dílky krabích žetonů. Než si na to zvyknete, často se vám bude stávat, že za zástěnou budete mít třeba už jen dva nebo tři žetony. Způsobeno to je právě tím, že se příliš soustředíte na hru a nemáte zažitý mechanismus dobírání.

Krabi jsou opět skvěle dimenzovaní pro menší děti, kterým skvěle trénuje logické uvažování. Děti si kromě myšlení vyzkouší také správné načasování a především představivost. Musíte si totiž být schopni představit herní plán poté, co na něj pošlete jeden či více vašich žetonů. Právě podle toho můžete nejlépe plánovat.

Na zpracování se nám líbí především figurky krabů, které jsou opět roztomilé, podobně jako žabky z Hop! Ilustrace na herním plánu i na žetonech pak jsou pěkné a nijak neruší od taktického uvažování. Pěknou grafiku najdete také na hráčských zástěnách, ačkoliv ty mohly být trochu tvrdší. Občas se stane, že je nechtěně převrhnete. Herní plán má na svém obvodu elegantně řešenou cestičku s body, která jde také do mínusu. Výborně je vymyšleno i bodování, při němž nejdříve ohodnotíte jednotlivé barvy, pak teprve hráči počítají své body. Tím je krásně zjednodušený postup vyhodnocení výsledků.

Kraby - herní plán

Krabi jsou další povedenou hrou z řady dětských her Granna a o to větší je škoda, že si nenašla zatím cestu na český trh. Nabídne pěknou zábavu pro děti i celou rodinu, ve které si hráči procvičí logické uvažování a ještě se pobaví u hezky vypadající deskové hry.

AutorAdam Kałuża
IlustracePiotr Socha
VydavatelGranna, Red Glove
Rok vydání2009
Minimální věk7 and up
(5 voters)
KategorieAbstract Strategy, Animals, Children's Game, Territory Building
MechanismyEnclosure, Hand Management, Pattern Building, Stock Holding, Tile Placement
RodinaAnimals: Crabs, Components: 11 x 11 Grids
Alternativní názvyCrabs, Krabben, Rákfogó, Краби

Ve hře Kraby dostanete za úkol posílat jednotlivé krabí figurky na herní plán a vytvářet z nich barevné vzory. Důležité je sestavovat skupinky stejnobarevných krabů, kteří se tak mohou lépe kamarádit. Krabi se totiž napříč druhy nepřátelí. V této rodinné deskové hře musíte zapojit strategii, ale také správné načasování. Skupinky přinášejí body podle svojí velikosti. Vy si však vybíráte, kterou z nich budete podporovat, až v průběhu partie. Právě za ty skupinky dostanete body. Hra Kraby přináší všechno, co byste od takové rodinné hry čekali – jednoduchá pravidla, napětí, pěkné zpracování i naučné prvky.

+ figurky krabů
+ posílání žetonů po horizontální nebo vodorovné ose
+ musíte správně načasovat volbu barvy