Recenze: Krycí jména Duet

kryci-jmena-duet-16

Pokud děláte práci špiona, jste obvykle odkázaní sami na sebe. Jenže ať je vaše krytí sebelepší, bez nějaké kontaktní osoby se neobejdete. Potřebujete důvěryhodnou spojku, které budete předávat získané informace nebo naopak toho, kdo vám bude dodávat pokyny. A protože jde obvykle o život, takové spojení vyžaduje absolutní důvěru. Jenže co se stane, když právě tento kontakt beze stopy zmizí? Jiným policistům nezbývá nic jiného, než se pokusit z útržkovitých informací rekonstruovat kontakty a volací jména.

A takovou roli si vyzkouší dvojice hráčů v nové variantě populární karetní hry Krycí jména, která tentokrát má podtitul Duet. To proto, že je primárně určená jako kooperativní snažení pro dva spolupracující agenty. Tentokrát za vznikem stojí autorská dvojice – otec série Vláďa Chvátil a s ním nově také Scot Eaton.

Tato nová zelená krabice byla představena v roce 2017 v produkci společnosti Czech Games Edition a v češtině pak také v distribuci firmy MindOK. Na víku vidíme znovu dvě siluety, uvnitř pak je záplava dvou set malých karet. Jsou opět oboustranné, takže dohromady na hráče čekají čtyři stovky nových kódových slov. Další stovkový balíček tvoří čtvercové karty klíčů (k nim patří také plastový stojánek) a nechybí ani destičky agentů (pouze v jedné zelené barvě). Úplně nové jsou ale žetony času a bloček s mapou misí. To jsou komponenty čistě pro kooperativní variantu.

kryci-jmena-duet-04

Na začátku partie je třeba sehnat jednoho hráče, který s vámi bude chtít bojovat o kontaktování agentů. Na úvod je třeba na stole vytvořit nabídku pětadvaceti slov – pět řad karet po pěti sloupcích. Mezi sebe si pak hráči postaví do stojánku jednu kartu zadání, která je oboustranná a nabízí dva pohledy na kontaktní informace. Z obou stran jsou žlutá políčka náhodných kolemjdoucích, zelená políčka agentů a tři černí nájemní vrazi.

Pokud byste sečetli zelené agenty z obou stran, pak dostanete dohromady patnáct reálných agentů. Někteří z nich se ale na obou stranách překrývají. Vedle plánu pak stačí umístit zásobu žetonů času (devět nebo více, pokud toužíte po jednodušší hře) a hromádka karet agentů. Těmi hráči budou překrývat karty v případě správného kontaktování.

Náplň tahů obou hráčů je klasická. Hráč identifikuje všechna slova, která odpovídají zeleným pozicím na kartě klíče. To jsou kódová označení agentů, které bude chtít kontaktovat. Svému spoluhráči ale může napovědět pouze jednoslovně. Je tedy naprosto zásadní, aby se pokusil vymyslet nápovědu, která zahrne více karet. Současně je ale třeba dát dobrý pozor, aby slovo ani náznakem neukazovalo na kartu nájemného vraha. Jeho označení znamená okamžitý konec snažení bez ohledu na stav partie.

kryci-jmena-duet-01

Na základě nápovědy – jedno slovo a číslo reprezentující počet napovídaných karet (například: Fuj 3) – se pokusí spoluhráč označit správné karty agentů. Dokud se mu to daří, může (v rámci napovídaného počtu) zkoušet své štěstí dál. Pokud uspěje kompletně, pak si vezme k sobě jeden z žetonů času v nabídce. Na tahu s hledáním společného slova je nyní druhý hráč.

Jestliže dojde při hledání správných odpovědí k omylu, položí hráč žeton času na nesprávný tip (je to náhodný kolemjdoucí). Navíc už dál nesmí pokračovat.  Oba účastníci se snaží napovídat tak, aby co nejrychleji odhalili všech patnáct agentů. Tady je třeba zdůraznit, že tři ze zelených agentů na jedné straně mohou u hráče naproti být nájemným vrahem nebo náhodným kolemjdoucím. Tady ale jsou jasně daná pravidla a hráč může ke své pomoci využít dedukci.

Pokud se týmu podaří kontaktovat i posledního, patnáctého, agenta, pak hráči zvítězili. Musí se tak ale stát dřív, než uplyne stanovený čas. Ten tiká po každém kole, ať už úspěšném nebo neúspěšném. A protože je agentů patnáct a žetonů devět, je na první pohled jasné, že napovídáním jedné karty se vítězství dosáhnout nedá.

kryci-jmena-duet-10

Krycí jména: Duet jsou skvělým způsobem, jak zpřístupnit tuto legendu a hit i těm, kteří nedokáží sehnat ke stolu čtyři nebo více spoluhráčů. Nová pravidla jsou opět chytře vymyšlená a hráči bojují proti svým vlastním schopnostem. Není tu žádná náhoda, pouze vy a vaše schopnosti napovídat a hádat. Jen tu chybí ten druhý tým, proti kterému byste mohli své síly měřit.

Místo toho tu jsou žetony času. A zatímco v základní variantě je jedno, kam je umístíte, jakmile se vydáte do misí po světě, je všechno najednou jinak. Takovou variabilitu opakovaných spoluprací vylepšuje mapka s mnoha městy a dvojicemi čísel. Ta představují limity pro chyby.

Celkový součet pak určuje obtížnost partie. V krabici je celkem tucet žetonů času a i při zařazení všech se pořádně zapotíte. Kontaktovat pak všechny agenty s použitím pouze devíti tahů je pak úkolem pouze pro opravdu sehrané dvojice. Každá chyba tady znamená opravdu velký problém.

kryci-jmena-duet-12

Krycí jména: Duet jsou tedy vynikajícím způsobem, jak trénovat pro vyrovnané bitvy proti jiným týmům. Ale i o samotě si s partnerem užijete zajímavé chvíle. Boj proti času tady má totiž smysl a nejedná se jen o nějakou náhražku jako v jiných hrách, kde se snažíte jen překonávat nějaké bodovací tabulky.

Ačkoliv je hra rychlá, může někomu tato varianta přijít trochu nudnější. Je to asi tím, že se tolik nenasmějete. U klasické partie Krycích jmen totiž většina zábavných momentů vychází z prohlášení a chyb druhého týmu. Smát vlastním chybám se tak často nebudete, obzvlášť pokud vás mohou stát  vítězství.

Tady je každá partie úplně jiná. Stejná se sestava slov je prakticky nemožná a i kdyby se stalo, jiné kombinace agentů vytvoří jiné zajímavé páry slov. Podobně jako původní hra, i nová varianta je ohromně zábavná a klade naprosto zásadní důraz na kreativitu, slovní zásobu a tvůrčí schopnosti. Jenže nestačí mít výborné nápady, pokud ten na druhé straně stolu nedokáže vaše myšlenky přečíst a správně identifikovat popsané karty.

kryci-jmena-duet-15

Krycí jména: Duet jsou skvělou možností, jak si zahrát tuto vynikající party hru i v nižších počtech. Ale i pokud hrajete Krycí jména převážně v soupeřivém pojetí, představuje pro vás tato nová krabička ohromnou zásobu nových slov a karet. Variabilita s touto krabičkou začíná být opravdu nedosažitelná, obzvlášť pokud ke slovní variantě přičteme i tu obrázkovou. Krycí jména: Duet je vynikající hra, které není co vytknout.

AutorVlaada Chvátil, Scot Eaton
IlustraceTomáš Kučerovský
VydavatelCzech Games Edition, Asmodee, Brain Games, Cranio Creations, Devir, DiceTree Games, Enigma (Bergsala Enigma), Fantasmagoria, Feelindigo, GaGa Games, Gém Klub Kft., Golden Egg Games, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, IELLO, Kaissa Chess & Games, Lex Games, MINDOK, MIPL, One Moment Games, Rebel Sp. z o.o., White Goblin Games
Počet hráčů2 - 2
Minimální věk11 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(23 voters)
KategorieCard Game, Deduction, Spies/Secret Agents, Word Game
MechanismyCommunication Limits, Cooperative Game, Memory, Push Your Luck
RozšířeníCodenames: Authors & Games, Codenames: Bonus Pack – Board Gaming (English), Codenames: Bonus Pack – CGE Games, Codenames: Bonus Pack – Schweiz, Codenames: Bonus Pack – Through the Ages, Codenames: Cartes promo – Personnalités, Codenames: Cartes promo – Univers Geek, Código Secreto: Expansão promocional Brasil, Código Secreto: Expansão promocional Portugal, Código Secreto: Expansión promocional Américas, Código Secreto: Expansión promocional Argentina, Tajniacy: Agenci na kwarantannie, Tajniacy: Fantastyczne Światy, Tajniacy: Nowi Agenci, Tajniacy: Obcy Agenci, Tajniacy: Sami Nieswoi
RodinaGame: Codenames, Versions & Editions: Two-Player Versions of More-Player Games, Word Games: Guess the Word
Alternativní názvyCodenames: Duet XXL, Codenames: Duett, Codenames: Duo, Código secreto dueto, Código Secreto: Dúo, Fedőnevek: Négyszemközt, Krycí jména: Duet, Krycie mená: Duet, Nome in Codice Duetto, Nume de cod Duet, Nume de Cod: Duet XXL, Tajniacy: Duet, Кодови имена: Тандем, Кодові імена: Дует, Кодовые имена. Дуэт, שם-קוד דואט, コードネーム:デュエット, 行动代号:二重奏, 코드네임: 듀엣

Recenze: Krycí jména Duet
Krycí jména: Duet je skvělou karetní hrou pro dva. Hráči ale bojují pouze proti umělému odpočtu a nejedná se tedy o reálné soupeření. To může někomu chybět, stejně jako legrace z partie ve více účastnících. Ale všechno jiné v této krabici máte – variabilitu, výzvu i hromadu zábavy. Krabice může sloužit i jako rozšíření starších edic, protože slova jsou kompletně nová. Ale Krycí jména jsou zábavná i ve dvou.

+ boj proti žetonům času má smysl
+ obtížnost (každá chyba představuje problém)
+ nastavitelná obtížnost